Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => 159 => Topic gestart door: Sparktwin 145 op 12 januari 2021, 09:58:15
-
Goedemorgen!
Ik heb mijn oog laten vallen op een Alfa 159 sw 1750TI met 221.000 op de teller.
Op 10-2017 bij 195.000km is de distributie vervangen.
Op de foto's ziet de auto er goed uit!
Wat vinden jullie van dit blok, met deze km stand?
Ik hoor graag jullie deskundige mening!
-
Hi! Altijd een goeie keuze, de 159 ;) wellicht kun je de link naar de advertentie even delen hier? Dan kunnen we meekijken.
-
Rete late reactie, maar de auto die ik op het oog had is verkocht.
Bij nader inzien ook geen ramp, de auto had een schade verleden.
En nu..
Ik kijk voortdurend rond naar een 159 SW.
De 1750 is toch even een tikkeltje te duur, de 1.8 en 1.9 lijken mij op voorhand teleur stellen in vermogen.
Dat brengt ons (benzine gewijs) op de 2.2jts of de 3.2jts Q4.
Is de 2.2jts door zijn lagere gewicht en voorwielaandrijving een leuke/fijne auto?
Plus punten, lichter dus goedkoper per maand en het verbruik is lager.
Min punten, het is geen 3.2jts v6 (i know geen busso).
De 3.2jts heeft als plus punten het vermogen, en voornamelijk luxer uitgevoerd.
De nadelen (zie pluspunten 2.2!)
Wat zijn jullie ervaringen?
-
Aangaande zowel de 2.2 en 3.2: beiden hebben het beeld van de distributieketting tegen zich. Ja, deze moet vervangen worden en dat is een dure grap als je aan de beurt bent. Aan de andere kant, de marktwaarde ligt aanmerkelijk lager dan die van de TBi dus wellicht dat je met deze besparing dat gat kunt ondervangen. Verder zijn het beide prima blokken, hoewel puristen de TwinSparks en Busso van weleer uiteraard zullen missen.
Wat betreft verbruik: de 2.2 is enigszins vergelijkbaar met de TBi (de TBi is eigenlijk de opvolger van de 2.2 geweest), de 3.2 drinkt zoals je gemiddelde student dat zal doen: veel, maar onder luid gelach! Want het is weliswaar geen snerpende Busso, het is wel een fijn en soepel blok met een aangename roffel voor een forse cruiser als de 159.
Let wel op: de running costs van de 3.2 zijn dermate hoger (wegenbelasting, verzekering (want hoger vermogen op papier), brandstof, onderhoud) dat de TBi zich waarschijnlijk vrij snel terug verdient. Bovendien is de kans groot dat de TBi een hogere restwaarde houd dan met name de 2.2 JTS. Zou deze zaken dus nog eens serieus op een rijtje zetten en alledrie eens proberen!
-
Ik heb in bijna 4 jaar een 159 SW 1.9jts van 135k naar 185k km gereden. Geen idee of er ooit al iets aan de ketting gedaan was, maar ik heb er geen enkel probleem mee gehad. Op het laatst een lamdasensor en een krukassensor moeten vervangen, tussendoor een keer de originele accu die de geest gaf, maar dat was het dan ook wel.
Heel snel is de 1.9 voor het gevoel niet, zuinig ook niet (1 op 12 is het maximaal haalbare), maar het is wel een heerlijke snelwegcruiser. Van 70 km/u kun je hem in zijn zes zetten en daar laten, de trekkracht bij lage toeren is voor een atmosferische 1.9 gewoon heel goed te noemen. Ik had een facelift model (2008+), die schijnen wat lichter te zijn, misschien scheelt dat ook nog wel wat. Overigens kreeg ik altijd verbaasde blikken van passagiers als ik de toerenteller tot 7200 toeren liet oplopen ;D
Enig minpunt was het schokkerige gedrag bij wegrijden, ik heb dat eigenlijk nooit goed gekregen (ondanks tuning bij Savali en Squadra). Misschien was dat toch een probleem met de koppeling of het vliegwiel.
De 2.2 zal vergelijkbaar zijn, alleen wat vlotter verwacht ik.
-
Ik/Wij hebben nog een mooie/nette 159 2.2 uit 2007 staan met ong 153K gelopen. Een zwarte met 18 inch.
Weet niet zeker of ik de link hier mag delen, maar mocht je meer willen weten stuur ma ff prive berichtje.
-
Aangaande zowel de 2.2 en 3.2: beiden hebben het beeld van de distributieketting tegen zich. Ja, deze moet vervangen worden en dat is een dure grap als je aan de beurt bent.
Wat zijn de kosten hier gemiddeld van?
Aan de andere kant, de marktwaarde ligt aanmerkelijk lager dan die van de TBi dus wellicht dat je met deze besparing dat gat kunt ondervangen. Verder zijn het beide prima blokken, hoewel puristen de TwinSparks en Busso van weleer uiteraard zullen missen.
Wat betreft verbruik: de 2.2 is enigszins vergelijkbaar met de TBi (de TBi is eigenlijk de opvolger van de 2.2 geweest), de 3.2 drinkt zoals je gemiddelde student dat zal doen: veel, maar onder luid gelach! Want het is weliswaar geen snerpende Busso, het is wel een fijn en soepel blok met een aangename roffel voor een forse cruiser als de 159.
Let wel op: de running costs van de 3.2 zijn dermate hoger (wegenbelasting, verzekering (want hoger vermogen op papier), brandstof, onderhoud) dat de TBi zich waarschijnlijk vrij snel terug verdient. Bovendien is de kans groot dat de TBi een hogere restwaarde houd dan met name de 2.2 JTS. Zou deze zaken dus nog eens serieus op een rijtje zetten en alledrie eens proberen!
Bedankt voor het advies! Een tbi zou natuurlijk geweldig zijn, maar kosten voor mij op dit moment nog wel wat veel. Ik rijd nu een Alfa Romeo 156 1.8 twin spark, dus ik denk dat het zowiezo een upgrade is. Maar eerlijkheid gebied dat ik nog niet met de 159 gereden heb. En de 3.2 klinkt erg lekker, maar inderdaad is wel weer een pak duurder in de maand (en onderhoud)
-
Ik heb in bijna 4 jaar een 159 SW 1.9jts van 135k naar 185k km gereden. Geen idee of er ooit al iets aan de ketting gedaan was, maar ik heb er geen enkel probleem mee gehad. Op het laatst een lamdasensor en een krukassensor moeten vervangen, tussendoor een keer de originele accu die de geest gaf, maar dat was het dan ook wel.
Heel snel is de 1.9 voor het gevoel niet, zuinig ook niet (1 op 12 is het maximaal haalbare), maar het is wel een heerlijke snelwegcruiser. Van 70 km/u kun je hem in zijn zes zetten en daar laten, de trekkracht bij lage toeren is voor een atmosferische 1.9 gewoon heel goed te noemen. Ik had een facelift model (2008+), die schijnen wat lichter te zijn, misschien scheelt dat ook nog wel wat. Overigens kreeg ik altijd verbaasde blikken van passagiers als ik de toerenteller tot 7200 toeren liet oplopen ;D
Als ik tussen de regels door lees is hij dus niet erg vlot, maar wel flink dorstig?
Enig minpunt was het schokkerige gedrag bij wegrijden, ik heb dat eigenlijk nooit goed gekregen (ondanks tuning bij Savali en Squadra). Misschien was dat toch een probleem met de koppeling of het vliegwiel.
De 2.2 zal vergelijkbaar zijn, alleen wat vlotter verwacht ik.
-
Ik/Wij hebben nog een mooie/nette 159 2.2 uit 2007 staan met ong 153K gelopen. Een zwarte met 18 inch.
Uiteraard even opgezocht, mooie wagen! Maar niet wat ik zoek, wil toch graag voor de "luxere" uitgevoerde versie gaan. Lederen bekleding, stuurwiel bediening etc.
Weet niet zeker of ik de link hier mag delen, maar mocht je meer willen weten stuur ma ff prive berichtje.
-
Aangaande zowel de 2.2 en 3.2: beiden hebben het beeld van de distributieketting tegen zich. Ja, deze moet vervangen worden en dat is een dure grap als je aan de beurt bent.
Wat zijn de kosten hier gemiddeld van?
Aan de andere kant, de marktwaarde ligt aanmerkelijk lager dan die van de TBi dus wellicht dat je met deze besparing dat gat kunt ondervangen. Verder zijn het beide prima blokken, hoewel puristen de TwinSparks en Busso van weleer uiteraard zullen missen.
Wat betreft verbruik: de 2.2 is enigszins vergelijkbaar met de TBi (de TBi is eigenlijk de opvolger van de 2.2 geweest), de 3.2 drinkt zoals je gemiddelde student dat zal doen: veel, maar onder luid gelach! Want het is weliswaar geen snerpende Busso, het is wel een fijn en soepel blok met een aangename roffel voor een forse cruiser als de 159.
Let wel op: de running costs van de 3.2 zijn dermate hoger (wegenbelasting, verzekering (want hoger vermogen op papier), brandstof, onderhoud) dat de TBi zich waarschijnlijk vrij snel terug verdient. Bovendien is de kans groot dat de TBi een hogere restwaarde houd dan met name de 2.2 JTS. Zou deze zaken dus nog eens serieus op een rijtje zetten en alledrie eens proberen!
Bedankt voor het advies! Een tbi zou natuurlijk geweldig zijn, maar kosten voor mij op dit moment nog wel wat veel. Ik rijd nu een Alfa Romeo 156 1.8 twin spark, dus ik denk dat het zowiezo een upgrade is. Maar eerlijkheid gebied dat ik nog niet met de 159 gereden heb. En de 3.2 klinkt erg lekker, maar inderdaad is wel weer een pak duurder in de maand (en onderhoud)
Geen probleem! Het is een afweging qua kosten nu en kosten later, en die is voor iedereen anders.
Aangaande de ketting vervangen: je gaat ruim over de 2000 euro heen als ie aan de beurt is. Voor de 3.2 heb ik zelfs het dubbele wel eens voorbij horen komen, maar wellicht dat de 3.2 eigenaren daar meer over kunnen zeggen, of even informeren bij een Alfa specialist. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent!
-
Ik heb in bijna 4 jaar een 159 SW 1.9jts van 135k naar 185k km gereden. Geen idee of er ooit al iets aan de ketting gedaan was, maar ik heb er geen enkel probleem mee gehad. Op het laatst een lamdasensor en een krukassensor moeten vervangen, tussendoor een keer de originele accu die de geest gaf, maar dat was het dan ook wel.
Heel snel is de 1.9 voor het gevoel niet, zuinig ook niet (1 op 12 is het maximaal haalbare), maar het is wel een heerlijke snelwegcruiser. Van 70 km/u kun je hem in zijn zes zetten en daar laten, de trekkracht bij lage toeren is voor een atmosferische 1.9 gewoon heel goed te noemen. Ik had een facelift model (2008+), die schijnen wat lichter te zijn, misschien scheelt dat ook nog wel wat. Overigens kreeg ik altijd verbaasde blikken van passagiers als ik de toerenteller tot 7200 toeren liet oplopen ;D
Als ik tussen de regels door lees is hij dus niet erg vlot, maar wel flink dorstig?
Enig minpunt was het schokkerige gedrag bij wegrijden, ik heb dat eigenlijk nooit goed gekregen (ondanks tuning bij Savali en Squadra). Misschien was dat toch een probleem met de koppeling of het vliegwiel.
De 2.2 zal vergelijkbaar zijn, alleen wat vlotter verwacht ik.
Ik denk dat je conclusie wel klopt. Als je qua prestaties ten opzichte van je 156 1.8ts een upgrade wil, ga je dat met een 1.9jts niet redden.
Maar het blijft altijd moeilijk te vergelijken, twee behoorlijk verschillende auto's! Ik denk dat een keer een proefrit het je zelf gaat laten ervaren ;D
-
Geen probleem! Het is een afweging qua kosten nu en kosten later, en die is voor iedereen anders.
Aangaande de ketting vervangen: je gaat ruim over de 2000 euro heen als ie aan de beurt is. Voor de 3.2 heb ik zelfs het dubbele wel eens voorbij horen komen, maar wellicht dat de 3.2 eigenaren daar meer over kunnen zeggen, of even informeren bij een Alfa specialist. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent!
Man dat is stevig zeg! Nee dat gaat te ver, ik denk dat ik het even uitstel voor een langere spaar periode voor de 1750.
Zijn hier 3.2 eigenaren?
-
Ik denk dat je conclusie wel klopt. Als je qua prestaties ten opzichte van je 156 1.8ts een upgrade wil, ga je dat met een 1.9jts niet redden.
Maar het blijft altijd moeilijk te vergelijken, twee behoorlijk verschillende auto's! Ik denk dat een keer een proefrit het je zelf gaat laten ervaren ;D
Hahaha! Nou dan is dat duidelijk!
En ja dat is denk ik wel handig, al doen veel bedrijven een beetje lastig met testritten ivm het wel bekende virus..
-
Aangezien ik ook zoekend ben en ik neig naar een 3.2;
@8Ball (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=7048) . 4 mille voor een nieuwe ketting, is dat niet wat overdreven? Of komt er zoveel meer bij kijken?
Voor een BMW M44 blok was ik €200 aan materiaal kwijt, voor een M42 €500 inclusief tandwielen.
Op een Britse site kom ik een oem kettingset tegen voor £350.
-
Het is een kreng van een klus, wellicht vooraf even een prijsopgaaf vragen bij een aantal specialisten? Dan weet je exact waar je aan toe bent.
-
Aangezien ik ook zoekend ben en ik neig naar een 3.2;
@8Ball (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=7048) . 4 mille voor een nieuwe ketting, is dat niet wat overdreven? Of komt er zoveel meer bij kijken?
Voor een BMW M44 blok was ik €200 aan materiaal kwijt, voor een M42 €500 inclusief tandwielen.
Op een Britse site kom ik een oem kettingset tegen voor £350.
ja maar dat zijn beide 4 cilinder motoren, je kan daar zo goed bij dat je praktisch de motor kap kan openen, doosje met ketting in het motor compartiment kan leggen en de motorkap weer hoeft te sluiten.
Bij een 3.2 dwars heb je en geen ruimte en het is veel werk + de componenten zijn niet goedlkoop.
Ik kan wel zeggen dat een V6 wel heerlijk rijdt met die q4, kan je nog een flinke kar trekken als het moet.
-
Ik had ook een oogje op een 2.2JTS omdat deze lekker wat pk's heeft.
Echter deze is niet geschikt voor de nieuwe E-10 benzine dus zaL je voortaan Excellium of Ultimate en dat soort dure sapjes moeten tanken.
Mijn garage raadde mij aan om maar even door te sparen voor een Tbi, dat zijn echte Alfa blokken afkomstig uit de 4C en betrouwbaar.
Dat heb ik gedaan en dus onlangs een Tbi op de kop getikt en man, wat rijdt dat fijn!
-
Welkom op het forum de 1750 TBI is een hele fijne motor, op foto’s zijn we altijd gek.
-
Ik had ook een oogje op een 2.2JTS omdat deze lekker wat pk's heeft.
Echter deze is niet geschikt voor de nieuwe E-10 benzine dus zaL je voortaan Excellium of Ultimate en dat soort dure sapjes moeten tanken.
Mijn garage raadde mij aan om maar even door te sparen voor een Tbi, dat zijn echte Alfa blokken afkomstig uit de 4C en betrouwbaar.
Dat heb ik gedaan en dus onlangs een Tbi op de kop getikt en man, wat rijdt dat fijn!
E-10 moet je eigenlijk nooit tanken. Zelfs auto's en motoren die "geschikt" zijn voor E-10 geven op de langere duur vaak problemen die gerelateerd zijn aan de ethanol in de benzine. Plus dat het brandstofverbruik bij E-10 behoorlijk hoger ligt, het uiteindelijke prijsverschil zal daardoor minimaal zijn....
-
Ik had ook een oogje op een 2.2JTS omdat deze lekker wat pk's heeft.
Echter deze is niet geschikt voor de nieuwe E-10 benzine dus zaL je voortaan Excellium of Ultimate en dat soort dure sapjes moeten tanken.
Mijn garage raadde mij aan om maar even door te sparen voor een Tbi, dat zijn echte Alfa blokken afkomstig uit de 4C en betrouwbaar.
Dat heb ik gedaan en dus onlangs een Tbi op de kop getikt en man, wat rijdt dat fijn!
E-10 moet je eigenlijk nooit tanken. Zelfs auto's en motoren die "geschikt" zijn voor E-10 geven op de langere duur vaak problemen die gerelateerd zijn aan de ethanol in de benzine. Plus dat het brandstofverbruik bij E-10 behoorlijk hoger ligt, het uiteindelijke prijsverschil zal daardoor minimaal zijn....
Oh daar schrik ik van. heb je daar een bron van? Is er onderzoek naar gedaan?
-
Ik had ook een oogje op een 2.2JTS omdat deze lekker wat pk's heeft.
Echter deze is niet geschikt voor de nieuwe E-10 benzine dus zaL je voortaan Excellium of Ultimate en dat soort dure sapjes moeten tanken.
Mijn garage raadde mij aan om maar even door te sparen voor een Tbi, dat zijn echte Alfa blokken afkomstig uit de 4C en betrouwbaar.
Dat heb ik gedaan en dus onlangs een Tbi op de kop getikt en man, wat rijdt dat fijn!
E-10 moet je eigenlijk nooit tanken. Zelfs auto's en motoren die "geschikt" zijn voor E-10 geven op de langere duur vaak problemen die gerelateerd zijn aan de ethanol in de benzine. Plus dat het brandstofverbruik bij E-10 behoorlijk hoger ligt, het uiteindelijke prijsverschil zal daardoor minimaal zijn....
O, vertel?
-
Ik had ook een oogje op een 2.2JTS omdat deze lekker wat pk's heeft.
Echter deze is niet geschikt voor de nieuwe E-10 benzine dus zaL je voortaan Excellium of Ultimate en dat soort dure sapjes moeten tanken.
Mijn garage raadde mij aan om maar even door te sparen voor een Tbi, dat zijn echte Alfa blokken afkomstig uit de 4C en betrouwbaar.
Dat heb ik gedaan en dus onlangs een Tbi op de kop getikt en man, wat rijdt dat fijn!
E-10 moet je eigenlijk nooit tanken. Zelfs auto's en motoren die "geschikt" zijn voor E-10 geven op de langere duur vaak problemen die gerelateerd zijn aan de ethanol in de benzine. Plus dat het brandstofverbruik bij E-10 behoorlijk hoger ligt, het uiteindelijke prijsverschil zal daardoor minimaal zijn....
Oh daar schrik ik van. heb je daar een bron van? Is er onderzoek naar gedaan?
Ervaring in de motorbranche, maar een groot deel gaat ook op voor auto's.
Zelfs bij voertuigen die er "geschikt" voor zijn zetten kunststof brandstoftanks uit en kunnen scheuren door spanning in het materiaal. Vooral in de buurt van ophangpunten.
Omdat water zich makkelijk hecht aan ethanol krijg je waterophopingen in de brandstoftank.
Brandstofslangen verouderen veel sneller.
En verminderde prestaties/hoger brandstofverbruik, dat is ook uit diverse tests/onderzoeken gebleken.
-
Onze Brera en mijn Moto Morini doen het prima op E10.....
ps: Je moet een jaren '50 auto hebben om problemen te krijgen met E10. Maar dan is het sowieso wel is tijd om slangen, filters en vlottertjes te vervangen ;D
Enige motorfiets probleem waren de plastic tanken van Ducati, maar is ook verleden tijd. Mijn kunstoftank (bj 2007) nog prima. Wel rijdt ie lekkerder op hoog octaan en een racemapping kan je beter niet doen. Met de Brera merk ik er nix van, ook niet qua verbruik - maar rij er (behalve in heuvels of bergen) rustig mee, waar ie volgens mij ook voor gemaakt is.
ps2: de meeste E95 is voorzien van (meer dan) 10% ethanol.
ps3: linformatieve test van de guzzi mannen: https://www.mgcn.nl/forum/index.php?/topic/17097-de-kleine-winterstop-ethanol-test/ (https://www.mgcn.nl/forum/index.php?/topic/17097-de-kleine-winterstop-ethanol-test/)
@ts: afgelopen 15k gemiddeld 1 op 11
-
Onze Brera en mijn Moto Morini doen het prima op E10.....
ps: Je moet een jaren '50 auto hebben om problemen te krijgen met E10. Maar dan is het sowieso wel is tijd om slangen, filters en vlottertjes te vervangen ;D
Enige motorfiets probleem waren de plastic tanken van Ducati, maar is ook verleden tijd. Mijn kunstoftank (bj 2007) nog prima. Wel rijdt ie lekkerder op hoog octaan en een racemapping kan je beter niet doen. Met de Brera merk ik er nix van, ook niet qua verbruik - maar rij er (behalve in heuvels of bergen) rustig mee, waar ie volgens mij ook voor gemaakt is.
ps2: de meeste E95 is voorzien van (meer dan) 10% ethanol.
ps3: linformatieve test van de guzzi mannen: https://www.mgcn.nl/forum/index.php?/topic/17097-de-kleine-winterstop-ethanol-test/ (https://www.mgcn.nl/forum/index.php?/topic/17097-de-kleine-winterstop-ethanol-test/)
@ts: afgelopen 15k gemiddeld 1 op 11
De praktijk wijst in de gemiddelde motorfietswerkplaats anders uit. Zelfs motoren uit de 21e eeuw vertonen regelmatig problemen met het brandstofsysteem. Die bende komt er bij mij echt niet in.