!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

ggalfa
26

  • Type Alfa: 159 sedan 1750 TBI
  • *
    - Startende Alfist
  • Uiteindelijk wil je toch weer een Alfa Romeo
    • Mijn site
Originele radio vervangen
« Gepost op: 27 september 2019, 17:25:49 »
Hoi,

de 159 is binnen: wat een plezier om met deze auto de terugreis vanuit Opmeer naar Assen te maken. Eerste klus wordt de vervanging van de originele radio door mijn Alpine dubbeldons met Apple CarPlay..
Pennetjes om de originele er uit te halen, opgehaald, de radio naar buiten getrokken en daarna de verrassing dat er nou moet direct een dubbeldin in kan worden geschoven. Er zit een zwart kastje aan de onderzijde in het gat van de radio: iemand enig idee wat hier nu precies zit en of het er uit kan?


*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Originele radio vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2019, 17:29:48 »
Is de blue&me doos, kan je het beste aangesloten laten zitten (afgezien van de radio aansluiting uiteraard) anders krijg je problemen met een knipperende km-teller

Wel kan je hem eventueel ergens anders wegstoppen ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

ggalfa
26

  • Type Alfa: 159 sedan 1750 TBI
  • *
    - Startende Alfist
  • Uiteindelijk wil je toch weer een Alfa Romeo
    • Mijn site
Re: Originele radio vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2019, 18:34:44 »
Dank voor de info: geen flauw idee wat Blue en Me is, maar ik laat hem lekker zitten (Kan wellicht bovenop de Alpine gelegd worden. Die is enkeldin, alleen het scherm is dubbeldin. Kwetsie van heel inbouwframe verwijderen en dan de "zwarte doos" loskoppelen uit het frame?
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Originele radio vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2019, 19:09:02 »
Dank voor de info: geen flauw idee wat Blue en Me is, maar ik laat hem lekker zitten (Kan wellicht bovenop de Alpine gelegd worden. Die is enkeldin, alleen het scherm is dubbeldin. Kwetsie van heel inbouwframe verwijderen en dan de "zwarte doos" loskoppelen uit het frame?

Volgens mij zit die doos alleen via wat kabeltjes verbonden.... Als die lang genoeg zijn, kan je hem ook ergens achter het dashboard hangen ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Originele radio vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 29 september 2019, 19:46:35 »
Dank voor de info: geen flauw idee wat Blue en Me is, maar ik laat hem lekker zitten (Kan wellicht bovenop de Alpine gelegd worden. Die is enkeldin, alleen het scherm is dubbeldin. Kwetsie van heel inbouwframe verwijderen en dan de "zwarte doos" loskoppelen uit het frame?

Volgens mij zit die doos alleen via wat kabeltjes verbonden.... Als die lang genoeg zijn, kan je hem ook ergens achte7r het dashboard hangen ;)

Ik heb de blue en me kast ook laten zitten maar die knipperende teller ga je zowieso krijgen.

Omdat volgens mij je radio ook aan het can zit. Maar ik can   :rolleyes: het mis hebben.
Als je die dubbel din wilt monteren zul je het plaatje eruit moeten friemelen. Het best gaat dit als het frame eruit is.

Om dit te doen moeten de twee buitenste lucht roosters los

Ik heb er een keer een filmpje van gemaakt.
*

ggalfa
26

  • Type Alfa: 159 sedan 1750 TBI
  • *
    - Startende Alfist
  • Uiteindelijk wil je toch weer een Alfa Romeo
    • Mijn site
Re: Originele radio vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2019, 18:09:37 »
Hij zit er in: was een hele klus, maar het werkt: DAB ontvangst, Apple CarPlay, moet alleen nog even het frame om de radio iets aanpassen voor een betere passing (of zelf eentje maken met de 3D Printer). Geen storingen op de display, alles werkt zoals verwacht.
*

Milan.M
1.880

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Originele radio vervangen
« Reactie #6 Gepost op: 30 september 2019, 19:13:38 »
Hij zit er in: was een hele klus, maar het werkt: DAB ontvangst, Apple CarPlay, moet alleen nog even het frame om de radio iets aanpassen voor een betere passing (of zelf eentje maken met de 3D Printer). Geen storingen op de display, alles werkt zoals verwacht.
Netjes!
Wat heb je uiteindelijk gedaan met de Blue&Me module?

En zo'n frame voor de buitenkant zijn goed te vinden op internet, zelfs op Ali staan ze wel eens.
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

ggalfa
26

  • Type Alfa: 159 sedan 1750 TBI
  • *
    - Startende Alfist
  • Uiteindelijk wil je toch weer een Alfa Romeo
    • Mijn site
Re: Originele radio vervangen
« Reactie #7 Gepost op: 30 september 2019, 19:19:25 »
De Blue & Me heb ik laten zitten: de Alpine iLX-702D is een enkeldin radio met dubbeldin display: de Blue&Me modulen paste er dus gewoon bovenop.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Originele radio vervangen
« Reactie #8 Gepost op: 1 oktober 2019, 01:01:00 »
Hoe is het dab ontvangst? En gewoon fm?
*

ggalfa
26

  • Type Alfa: 159 sedan 1750 TBI
  • *
    - Startende Alfist
  • Uiteindelijk wil je toch weer een Alfa Romeo
    • Mijn site
Re: Originele radio vervangen
« Reactie #9 Gepost op: 1 oktober 2019, 06:46:19 »
De eerste indrukken zijn zowel voor FM als voor DAB prima. Voor  DAB gebruik ik een plakantenne op de voorruit: werkte bij mijn vorige auto goed, bij de 159 lijkt dat ook goed. Bij mij in de woonwijk heb ik een paar honderd meter straat waar DAB altijd wegviel in de vorige auto, bij de 159 blijkt dat niet anders te zijn Mijn eerste DAF radio was een Kenwood 7150DAB. Die had ook prima ontvangst, alleen liep de navigatiesoftware altijd behoorlijk achter. Omdat ik Apple CarPlay wilde, heb ik die Kenwood vervangen door een Kenwood 7017DABS. De DAB-ontvangst van die radio was bagger: ondanks vervangen van antenne, hele unit enzovoort bleef de ontvangst slecht. Uiteindelijk gekozen voor de Alpine: alle problemen voorbij.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Originele radio vervangen
« Reactie #10 Gepost op: 1 oktober 2019, 08:23:43 »
Als je een canbus adapter hebt (misschien heb je die zowieso al nodig) werken je stuurknoppen ook weer.
*

ggalfa
26

  • Type Alfa: 159 sedan 1750 TBI
  • *
    - Startende Alfist
  • Uiteindelijk wil je toch weer een Alfa Romeo
    • Mijn site
Re: Originele radio vervangen
« Reactie #11 Gepost op: 1 oktober 2019, 08:54:54 »
Knoppen op het stuur werken: ik heb een complete set bedrading inclusief de adapter gekocht. Zoals eigenlijk altijd uitstekend geholpen door AutoProfi in Hoogeveen, die exact leverden wat ik nodig had om de zaak aan te sluiten.