!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

ottensss
10

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
  • Alfa 159 TBi Ti & Alfa 159 2.0JTDm Ti
Problemen na koppelingswissel 159 2.0jtdm met f40 bak
« Gepost op: 9 mei 2026, 13:17:08 »
Ik heb een tijdje geleden een Alfa 159 2.0jtdm met f40 versnellingsbak gekocht, en daar he ik via via de koppeling + vliegwiel en druklager van laten vervangen. Nou heb ik na de koppelingswissel de volgende klachten:

Hij schakelt stroever dan voorheen, en gaat moeilijk in de 5e en 6e versnelling, alsof je hem ergens lags moet drukken. Heb de auto op assteunen gezet met de voorwielen van de grond en in zijn 1 gezet, met de koppeing ingetrapt, dus het lijkt wel alsof hij goed ontkoppeld. Heb ook geprobeerd om wat te spelen met de versnellingsbakkabels, dit leek soms wat verbetering te geven, maar na een koude start was het weer minder.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?
*

Nelson
122

  • ***
    - Alfist
Re: Problemen na koppelingswissel 159 2.0jtdm met f40 bak
« Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2026, 19:12:35 »
Ipv hier, zou ik terug gaan naar degene die de boel vervangen heeft.
Daar moet je verhaal gaan halen, want die partij zou het moeten oplossen.
*

ottensss
10

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
  • Alfa 159 TBi Ti & Alfa 159 2.0JTDm Ti
Re: Problemen na koppelingswissel 159 2.0jtdm met f40 bak
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2026, 11:26:36 »
Bedankt voor je reactie, dit heb ik uiteraard gedaan, maar die weet ook niet wat er mis is, dus ik ben nu op zoek naar de oorzaak, zodat die persoon (of iemand anders) het kan oplossen
*

GT1986
1.628

  • Type Alfa: GT 3.2 V6 24V
  • *****
    - Super Alfist
Re: Problemen na koppelingswissel 159 2.0jtdm met f40 bak
« Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2026, 11:52:57 »
Dat degene waar je het onderhoud hebt laten uitvoeren het niet meer weet is geen excuus om zijn probleem jouw probleem te maken. Het is aan hem om desnoods een andere specialist te raadplegen en het ontstane probleem voor je op te lossen.
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

GTlife
563

  • Type Alfa: GT 937 & Brera
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Less yap, more brap
Re: Problemen na koppelingswissel 159 2.0jtdm met f40 bak
« Reactie #4 Gepost op: 12 mei 2026, 11:57:18 »
Problemen als het koud is en met 5 en 6 klinkt alsof er niet genoeg olie in zit. Dat kan er een beetje uit lopen als je de bak eraf hebt.

En dan nemen we even aan dat de hulpcilinder goed ontlucht is een de koppeling volledig vrij komt.

Dus ik zou even checken of er genoeg olie in de bak zit
*

ottensss
10

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
  • Alfa 159 TBi Ti & Alfa 159 2.0JTDm Ti
Re: Problemen na koppelingswissel 159 2.0jtdm met f40 bak
« Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2026, 12:56:27 »
Hoe kan ik checken of er genoeg olie in de bak zit?
*

Dutchdriftking
743

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159 2.0 JTDm
  • *****
    - Super Alfist
Re: Problemen na koppelingswissel 159 2.0jtdm met f40 bak
« Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2026, 17:28:25 »
Zoals eerder vermeldt, je hebt garantie op reparatie, het is aan de betreffende garage om het op te lossen. Nu snap ik helemaal dat je daar geen vertrouwen meer in hebt. Dan zou ik één van deze specialisten adviseren:

https://www.clubalfaromeo.nl/forum/algemene-topics-en-nieuws-updates-alfa-gerelateerd/lijst-met-alfa-romeo-specialisten/

 Let op, garages hebben er lang niet altijd zin in om de problemen die een ander veroorzaakt heeft op te lossen.

*

ottensss
10

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
  • Alfa 159 TBi Ti & Alfa 159 2.0JTDm Ti
Re: Problemen na koppelingswissel 159 2.0jtdm met f40 bak
« Reactie #7 Gepost op: 12 mei 2026, 19:10:52 »
Bedankt voor de reacties, zoals eerder gezegd is de reparatie via via gegaan, dus niet bij een officiele garage. Ik ben inmiddels bij Prins in nunspeet geweest en heb hier een afspraak gemaakt, maar mocht iemand nog ideeen hebben dan hoor ik dit graag.
*

Veloce2910
117

  • Type Alfa: Giulia Veloce en Q
  • ***
    - Alfist
Re: Problemen na koppelingswissel 159 2.0jtdm met f40 bak
« Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2026, 13:55:15 »
Hoe kan ik checken of er genoeg olie in de bak zit?

Er zit een aftapplug en een vulplug op de versnellingsbak. De olie moet moet tot aan de vulplug staan, dus vulplug eruit en "kijken" (vinger erin bijvoorbeeld) of het olieniveau inderdaad tot aan het vulgat zit.
Alfa Giulia Quadrifoglio, Rosso Competizione (2020)
Alfa Giulia Veloce 2.2 JTD, Grigio Vesuvio, bruin leder, gele remklauwen (2017)
*

ottensss
10

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
  • Alfa 159 TBi Ti & Alfa 159 2.0JTDm Ti
Re: Problemen na koppelingswissel 159 2.0jtdm met f40 bak
« Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2026, 18:34:51 »
Heb de boel losgehaald, en een duimstok erin gedrukt, en ik mat tot bovenkant vulplug 17 cm, en de olie komt dan tot 2cm. Dus het lijkt mij dan dat er veel te weinig olie in zit. Hoe weet je dat hij tot de rand vol hoort te zitten? Heb je ervaren met deze versnellingsbakken? Ik vermoed dat hij aan de onderkant lekt oid.
*

Dutchdriftking
743

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159 2.0 JTDm
  • *****
    - Super Alfist
Re: Problemen na koppelingswissel 159 2.0jtdm met f40 bak
« Reactie #10 Gepost op: 13 mei 2026, 18:56:59 »
Altijd vullen tot hij overloopt. Waarschijnlijk met montage koppeling bak schuin gehad en er toen uitgelopen.
*

ottensss
10

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
  • Alfa 159 TBi Ti & Alfa 159 2.0JTDm Ti
Re: Problemen na koppelingswissel 159 2.0jtdm met f40 bak
« Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2026, 19:02:39 »
In totaal moet er ongeveer 2,8-3liter olie ingaan toch? En dat tot de rand vullen, Geld dit ook voor de m32 versnellingsbak bij de tbi? Die heb ik ook, en net gecheckt, zit ook niet tot de rand vol.
*

Dutchdriftking
743

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159 2.0 JTDm
  • *****
    - Super Alfist
Re: Problemen na koppelingswissel 159 2.0jtdm met f40 bak
« Reactie #12 Gepost op: 13 mei 2026, 20:02:55 »
Correct.
*

Dutchdriftking
743

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159 2.0 JTDm
  • *****
    - Super Alfist
Re: Problemen na koppelingswissel 159 2.0jtdm met f40 bak
« Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2026, 20:18:44 »
Te vroeg geroepen... iedere bak vul je tot overloop, behalve bij Alfa.... F40 2.2 liter en M32 2.8-3 liter.
*

ottensss
10

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
  • Alfa 159 TBi Ti & Alfa 159 2.0JTDm Ti
Re: Problemen na koppelingswissel 159 2.0jtdm met f40 bak
« Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2026, 20:24:33 »
Heb de olie eruit laten lopen er zat ongeveer 3 liter in, kan dit de problemen hebben veroorzaakt? En er moet dus 2.2liter in?