!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

AlfaTom
5

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
raam beveiliging
« Gepost op: 29 oktober 2020, 10:30:49 »
Er komt steeds een melding terug: ruitbeveiliging linkerachterruit niet aanwezig maar alles werkt wel.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: raam beveiliging
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2020, 10:46:12 »
Er komt steeds een melding terug: ruitbeveiliging linkerachterruit niet aanwezig maar alles werkt wel.

Wellicht een defect (slechte verbinding of zo), waardoor hij niet gezien wordt. In principe is de elektrische raambediening uitgerust met een klembeveiliging, dit is een veiligheidsvoorziening.

uit doc:
Het knooppunt bagageruimte regelt ook de anti-letselfunctie: het ontvangt de informatie over een eventueel obstakel tijdens de sluitende ruitbeweging: een sensor in een mantel aan de bovenzijde van het ruitrubber wordt samengedrukt als een obstakel tijdens het sluiten aanwezig is: in dat geval onderbreekt het knooppunt onmiddellijk de ruitbeweging en keert deze om, totdat de ruit geheel geopend is.

De werking van de anti-letselsensor wordt gecontroleerd via de "check"-functie van het knooppunt: bij een storing wordt deze informatie via het CAN naar het instrumentenpaneel verzonden, zodat de informatie op het display wordt weergegeven.


zie ook:

eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

AlfaTom
5

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: raam beveiliging
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2020, 08:28:18 »
Dank voor de info! Ik lees ook iets op een andere topic over resetten. Raam naar beneden en naarboven en vasthouden maar dit werkt ook niet om de melding weg te krijgen.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: raam beveiliging
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2020, 09:37:34 »
Dank voor de info! Ik lees ook iets op een andere topic over resetten. Raam naar beneden en naarboven en vasthouden maar dit werkt ook niet om de melding weg te krijgen.

is met name voor het resetten van volledig open of dicht met 1 knopdruk. Resetten werkt overigens iets anders :
- raam volledig open doen, eventueel met kleine stapjes als dit niet anders kan
- "raam open" knop vervolgens ca 10 seconden ingedrukt houden
- raam volledig sluiten
- knop "raam sluiten" vervolgens ca 10 seconden ingedrukt houden
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

AlfaTom
5

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: raam beveiliging
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2020, 09:54:50 »
Raam gaat wel naar beneden in 1 keer maar terug moet het in stapjes dus kan de knop niet vasthouden.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: raam beveiliging
« Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2020, 11:45:45 »
Raam gaat wel naar beneden in 1 keer maar terug moet het in stapjes dus kan de knop niet vasthouden.

waarom ? Idee is nu juist dat je hem dus, eventueel in stapjes, weer helemaal naar boven brengt, en daar dan de "naar boven" knop vervolgens een seconde of 10 ingedrukt houd om positie te resetten
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

AlfaTom
5

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: raam beveiliging
« Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2020, 12:38:04 »
Heb dit meerdere malen geprobeerd maar het raam gaat nog steeds in stapjes omhoog.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: raam beveiliging
« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2020, 13:12:11 »
Misschien dat een een proxi-allignment moet worden uit gevoerd.

Want de pre modellen van de 159 kan je ook de ramen sluiten met de AB en de latere modelen kan je wel openen maar niet sluiten hebben ze helemaal fantastisch bedacht
Er zijn bij de pre modellen wel sensoren in de deur meen ik.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: raam beveiliging
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2020, 14:03:31 »
kan me ook voorstellen dat, als zoals in het begin gesteld de klembeveiliging niet werkt/gezien wordt, het automatisch sluiten in verband met veiligheid ook niet werkt, en je dus krijgt dat hij in kleine stapjes werkt.
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

bekkie
2.727

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: raam beveiliging
« Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2020, 19:54:15 »
kan me ook voorstellen dat, als zoals in het begin gesteld de klembeveiliging niet werkt/gezien wordt, het automatisch sluiten in verband met veiligheid ook niet werkt, en je dus krijgt dat hij in kleine stapjes werkt.

Lijkt mij ook. Vandaar die melding van de beveiliging.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: raam beveiliging
« Reactie #10 Gepost op: 5 november 2020, 20:53:03 »
Ik heb mijn 159 gestript voor het overspuiten en ben toen ik die melding tegengekomen. Beste is even binnenbekleding eraf halen.  Is weinig werk.  Je kan dan eenvoudig de stekkeraansluiting controleren.
Klembeveiliging zit op alle portieren behalve de bestuurdersportier en zit in het raamrubber aan de binnenzijde.

Ik kan nu geen foto maken omdat mijn 159 bij de spuiter staat.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Romeer
232

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: raam beveiliging
« Reactie #11 Gepost op: 8 november 2020, 15:05:52 »
Raam gaat wel naar beneden in 1 keer maar terug moet het in stapjes dus kan de knop niet vasthouden.

ik heb dit laatst ook gehad met m'n linker voorraam. het raam bleek aan de onderzijde deels uit de klembevestiging te zijn geschoten, heb het vastgezet, wat met de stekkers gefrummeld en  nagekeken of ze goed contact maakten, daarna alles weer aangesloten en het werkte weer.