Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => 159 => Topic gestart door: Busso op 6 augustus 2019, 18:50:36
-
Wat kan dit geluid zijn. ik hoor dit geluid als de airco aanstaat. Het is niet permanent. Het is toerental afhankelijk. De airco koelt prima.
https://youtu.be/zB9iqJxuqqc
-
Dit lijkt wil een spanrol of de poulie van de Aircopomp.
-
Dit lijkt wil een spanrol of de poulie van de Aircopomp.
j
Spanrol zou altijd dat geluid maken ook als de airco uit is. Poulie kan ook niet omdat het geluid er af en toe is als de airco aanstaat. Geluid is onafhankelijk van inschakelen pomp.
Daarbij is het geluid in het interieur beter waarneembaar dan buiten.
Rara wat kan dit zijn. Al een paar keer naar de dealer gereden en als ik daar aankom doet hij het gewoon zonder bijgeluiden ....
-
Ik herken dit, bij mij is dit toen opgelost door de Airco bij te vullen. Ik weet niet zeker of dit DE oplossing is, dit zou een Alfa specialist moeten kunnen herkennen imo
-
De oplossing is de airco laten vullen idd. En je moet hem met iets meer koudemiddel vullen namelijk 525 gram en voila het geluid is verdwenen
-
Er schijnen 2 oorzaken voor te kunnen zijn.
Ik heb het geluid ook, na bijvullen was het even veel minder maar het is weer terug gekomen.
Ik mag straks voor de apk en zal het meteen even vragen, monteur zei al dat er nog een mogelijke oorzaak is.
Edit: helaas, het kan nog wel meer zijn. Lager aircopomp, een of ander klepje dat geloof ik druk reguleert. Ik rij er voorlopig mee door.
-
Er schijnen 2 oorzaken voor te kunnen zijn.
Ik heb het geluid ook, na bijvullen was het even veel minder maar het is weer terug gekomen.
Ik mag straks voor de apk en zal het meteen even vragen, monteur zei al dat er nog een mogelijke oorzaak is.
Edit: helaas, het kan nog wel meer zijn. Lager aircopomp, een of ander klepje dat geloof ik druk reguleert. Ik rij er voorlopig mee door.
Hij koelt goed maar bijvullen zal ik eerst laten doen. De klepje zou het ook kunnen zijn. Lager vermoed ik niet omdat het geluid er af en toe is en niet altijd even hard is en lager geluid klinkt anders.
-
Vul hem maar eens met 525 gram weet voor 99% zeker dag het over is. Het geluid uit het filmpje is dat typische geluid van te weinig koudemiddel. De 159 is daar erg gevoelig voor. De fabrikant schrijft minder voor maar dan houd je het geluid.
-
Zo het zo iets kunnen zijn? https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159-brera-andamp-946-spider/1168315-a-c-grinding-noise-solution.html
-
Dat is exact het geluid dat ik hoor
-
Vul hem maar eens met 525 gram weet voor 99% zeker dag het over is. Het geluid uit het filmpje is dat typische geluid van te weinig koudemiddel. De 159 is daar erg gevoelig voor. De fabrikant schrijft minder voor maar dan houd je het geluid.
Dit weekend teruggekomen van vakantie. Alles bij elkaar 4000 km gereden bij temperaturen tot 40 graden in Kroatie met een klein kipje erachter. Half litertje olie verbruikt. Best netjes vind ik. Airco heeft het goed gedaan ondanks het nare geluid. Nu snel een afspraak maken om het systeem af te laten vullen.
(https://i.imgur.com/d91Zrfd.jpg?2)
-
Hoe is dit afgelopen, heeft het voor langere tijd geholpen?
-
Vandaag is mijn distributie vervangen, ik had de monteur gevraagd de koppeling die eerder in dit draadje beschreven is (middels een link) ook even schoon te maken.
Bleek niet nodig:
(https://i.ibb.co/BVL9x9j/IMG-20191127-WA0000.jpg) (https://ibb.co/LzS3W36)
(https://i.ibb.co/VJy9wNf/IMG-20191127-WA0001.jpg) (https://ibb.co/2W2hZ6G)
Het lijkt er dus op dat er twee oorzaken kunnen zijn, te lage vulling (alhoewel mijne 2 weken na bijvulling, niet de extra vulling zoals eerder hier beschreven, weer ging ratelen) of een vuile koppeling.
Eigenlijk weten we het dus gewoon nog steeds niet.
-
Het omschreven geluid, is duidelijk een te weinig gevulde airco.
Die poulie die de airco aandrijft heb ik al 2x kapot gehad, maar ik dacht dat daar inmiddels een ge-update variant van gemonteerd wordt. Ik heb wel een 2.4, dus weet niet of dat voor andere 159`s ook geld.
-
9 blije jaren met de 159 liggen vers achter mij. Tweemaal dit geluid vernomen. Zodra ik het hoorde, zette ik de climate control van automaat af, airco uitgeschakeld en even koelen door ramen te openen. Zodra de airco weer wat gevuld was, was het geratel weer voor 3 jaar weg. Ik deed dat uit voorzorg, liever geen kapotte aircopomp, hoewel ik niet weet of het schadelijk kan zijn op zo'n manier. Anyway: de pomp deed na 300.000 km nog keurig dienst.
-
Vandaag is mijn distributie vervangen, ik had de monteur gevraagd de koppeling die eerder in dit draadje beschreven is (middels een link) ook even schoon te maken.
Bleek niet nodig:
Het lijkt er dus op dat er twee oorzaken kunnen zijn, te lage vulling (alhoewel mijne 2 weken na bijvulling, niet de extra vulling zoals eerder hier beschreven, weer ging ratelen) of een vuile koppeling.
Eigenlijk weten we het dus gewoon nog steeds niet.
Is het bij jou intussen opgelost?
Vul hem maar eens met 525 gram weet voor 99% zeker dag het over is. Het geluid uit het filmpje is dat typische geluid van te weinig koudemiddel. De 159 is daar erg gevoelig voor. De fabrikant schrijft minder voor maar dan houd je het geluid.
Ik rijd weinig met airco maar maandag het systeem opnieuw laten vullen. Er kwam 400 gram uit en er is 525 ingegaan. Helaas is het geluid niet weg.. Dus komende week de magneetkoppeling controleren. Vraag is nog wel hoe ik de koppeling kan vastzetten. Ik las door er 12V op te zetten. Ik kom lastig bij de stekker op de compressor.
-
vraag nog eens HEEEEEL erg goed na of het wel 525 gram moet zijn. ik heb namelijk een hoop ellende gehad met m'n airco omdat er teveel koelmiddel in gedaan was, nét voor ik op vakantie ging. resultaat: airco kapot in urenlange file bij 40 graden.
inmiddels heb ik er een echte expert naar laten kijken (JB mobiele airco, geen banden mee) en die heeft het probleem boven water gekregen. er bleek een weerstand kapot (duur kreng, zit naast de ventilator), waardoor de ventilator niet op tijd aansloeg, dit i.c.m teveel gevuld koelmiddel bij de aircoservice nét voor m'n vakantie, de druk in het systeem liep hierdoor te hoog op, de druksensor ging naar z'n grootje, en uiteindelijk ging de condensor door de te hoge druk lekken.
JB heeft het systeem gecheckt en vond deze problemen binnen 5 minuten. na vervanging van de condensor en de weerstand (heb ik zelf gedaan) heeft ie het systeem afgeperst, geen problemen meer gevonden en alles opnieuw gevuld met 460 gram koelmiddel, de werking van de ventilator gecheckt en de airco doet 't weer perfect.
dankzij het geklooi van een niet nader te noemen autogarage die bij hoog en bij laag volhield dat er 525 gram in moest heb ik een hoop onnodige ellende gehad met bij elkaar een fijn kostenplaatje van zo'n € 700,-.
LET GOED OP: in de diverse autodata-systemen (die zelfs door de dealer worden gebruikt) staat dat er 525 gram in moet maar dit zijn oude gegevens!!!! het moet 460 gram zijn. google maar eens hierop en dan zul je vinden dat bv. hella de gegevens van de koelmiddelhoeveelheid heeft aangepast maar dat dat niet in alle systemen is overgenomen.
-
(https://i.ibb.co/xFwdDVN/btr.jpg) (https://ibb.co/FHcCKGF)
big image file (https://nl.imgbb.com/)
-
vraag nog eens HEEEEEL erg goed na of het wel 525 gram moet zijn. ik heb namelijk een hoop ellende gehad met m'n airco omdat er teveel koelmiddel in gedaan was, nét voor ik op vakantie ging. resultaat: airco kapot in urenlange file bij 40 graden.
inmiddels heb ik er een echte expert naar laten kijken (JB mobiele airco, geen banden mee) en die heeft het probleem boven water gekregen. er bleek een weerstand kapot (duur kreng, zit naast de ventilator), waardoor de ventilator niet op tijd aansloeg, dit i.c.m teveel gevuld koelmiddel bij de aircoservice nét voor m'n vakantie, de druk in het systeem liep hierdoor te hoog op, de druksensor ging naar z'n grootje, en uiteindelijk ging de condensor door de te hoge druk lekken.
JB heeft het systeem gecheckt en vond deze problemen binnen 5 minuten. na vervanging van de condensor en de weerstand (heb ik zelf gedaan) heeft ie het systeem afgeperst, geen problemen meer gevonden en alles opnieuw gevuld met 460 gram koelmiddel, de werking van de ventilator gecheckt en de airco doet 't weer perfect.
dankzij het geklooi van een niet nader te noemen autogarage die bij hoog en bij laag volhield dat er 525 gram in moest heb ik een hoop onnodige ellende gehad met bij elkaar een fijn kostenplaatje van zo'n € 700,-.
LET GOED OP: in de diverse autodata-systemen (die zelfs door de dealer worden gebruikt) staat dat er 525 gram in moet maar dit zijn oude gegevens!!!! het moet 460 gram zijn. google maar eens hierop en dan zul je vinden dat bv. hella de gegevens van de koelmiddelhoeveelheid heeft aangepast maar dat dat niet in alle systemen is overgenomen.
Dank je wel voor de tip. Ik zal maandag contact opnemen met Vireo.
-
https://www.hella.com/techworld/nl/Techniek/Airconditioning/Airco-vullen-2114/
even naar beneden scrollen, dan vind je de hoeveelheid koudemiddel
-
en dit zijn de verouderde gegevens uit 2010/2011 (staat bovenaan de pagina, even scrollen en in de pdf kijken):
https://docplayer.nl/8472877-Vulhoeveelheden-koudemiddel-en-olie-personen-en-vrachtwagens-2010-2011-behr-hella-service-vertrouwen.html
-
Dank je wel voor de link. Ik heb het nagekeken. Inderdaad het ene bestand zegt 460 gram. In het andere bestand 550 gram. Wat ik wel erg vreemd vind is dat voor de brera die exact dezelfde techniek heeft als de 159 550 gram wordt opgegeven ook in het bestandje waar voor de 159 460 gram wordt opgegeven. Ik ga maandag toch even de alfa dealer bellen om er zeker van te zijn. Ik heb een 159 TBI van 2009.
Vanmiddag de magneetkoppeling ontroest en opnieuw afgesteld. Ik vulring van 0,5 mm was te weinig waardoor hij niet goed ontkoppelde. 2 vulringen ertussen en hij doet het nu weer.
-
Vanmiddag de magneetkoppeling ontroest en opnieuw afgesteld. Ik vulring van 0,5 mm was te weinig waardoor hij niet goed ontkoppelde. 2 vulringen ertussen en hij doet het nu weer.
scheelt dat nog qua geluid? de mijne maakt een wat schurend geluid en het schijnt van deze koppeling af te komen?
-
Vanmiddag de magneetkoppeling ontroest en opnieuw afgesteld. Ik vulring van 0,5 mm was te weinig waardoor hij niet goed ontkoppelde. 2 vulringen ertussen en hij doet het nu weer.
scheelt dat nog qua geluid? de mijne maakt een wat schurend geluid en het schijnt van deze koppeling af te komen?
Schurend geluid bij ingeschakelde airco of bij uitgeschakelde airco? Als het bij uitgeschakelde airco is dan zit er te weinig ruimte tussen de magneetkoppeling. Bij mij maakte hij een schurend geluid na het schoonschuren omdat ik er 1 vulring tussenuit had gehaald waardoor hij niet helemaal vrij liep.
-
volgens mij bij uitgeschakelde airco, zal de boel eens controleren. bedankt voor de tip!
-
volgens mij bij uitgeschakelde airco, zal de boel eens controleren. bedankt voor de tip!
Heb je de magneetkoppeling uit elkaar gehad? Zoniet dan komt het schurende geluid/aanlopen misschien door roestvorming op de magneetkoppeling. Ik heb beide vlakken helemaal schoongeschuurd.
Vandaag contact gehad met de dealer. De vullingsgraad hangt af van het motortype/bouwjaar. Voor mijn TBI van 2009 is het 460 gram. Volgens de chefmonteur kon te veel vulling geen kwaad omdat het overdruksensor de airco afschakelt mits die niet defect is natuurlijk. Ik heb woensdag een afspraak om de vullingsgraad aan te passen tot 460 gram.
-
top! ik weet het één en ander over druksensoren en een continue overbelasting zorgt er uiteindelijk nogal eens voor dat de ingebouwde veiligheidsmarge de boel niet gaat redden. de sensor geeft dan toch een keer de geest. en het was geen goedkope sensor om te vervangen, en dan nog een keer je systeem leeghalen en opnieuw vullen. reken maar uit...
mss een goed idee om de weerstand naast je ventilator (weerstand zit ter hoogte van de accu) meteen even door te laten meten. deze werkte bij mij niet goed waardoor de druk flink te hoog opliep.
magneetkoppeling heb ik nog niet uit elkaar gehad maar ik heb ook op het engelse forum al wat roestige exemplaren voorbij zien komen; kans is zeker aanwezig dat daar winst te behalen is.
foto's van de weerstand (87 ex btw dacht ik, pfff)
(https://i.ibb.co/BqJL1m0/btr.jpg) (https://ibb.co/NZqx4Xc)
(https://i.ibb.co/Rjb7HHZ/btr.jpg) (https://ibb.co/CP8W00N)
-
Vandaag de vullingsgraad laten aanpassen. Dus nu durfde ik de airco weer te gebruiken. Wat meer toeren kunnen draaien met de motor. Helaas het ratelend geluid is er nog. Airco koelt wel als weet ik niet hoe koud de lucht moet zijn die eruit komt. Echt balen. :(
Wordt tijd voor een bezoekje aan een specialist. Wie weet een goed adres in de omgeving Utrecht/Amersfoort?
-
ik volg even...hoor dat cirkelzaag geluid ook wel eens, dacht ook altijd dat het roest op de koppeling was maar blijkbaar hoeft dat niet zo te zijn...
was het goed te doen @Busso (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=6004) om die koppeling open te zetten en schoon te maken? heb je toevallig wat fotos gemaakt?
-
Ik heb er geen aandacht meer aan besteed. Airco koelt heel goed en dit jaar (zomer) was het ratelen beduidend minder.
Anders gezegd, ik kan hier geen hulp bieden.
-
ik volg even...hoor dat cirkelzaag geluid ook wel eens, dacht ook altijd dat het roest op de koppeling was maar blijkbaar hoeft dat niet zo te zijn...
was het goed te doen @Busso (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=6004) om die koppeling open te zetten en schoon te maken? heb je toevallig wat fotos gemaakt?
Ja was goed te doen. Ik heb geen foto's gemaakt. Rechter wiel eraf, kleine beschermkap binnenzijde wielkast naast subframe eraf en dan kan je erbij. Multiriem eraf. Het inschakelen van de megneetkoppeling om het boutje los te draaien is even lastig. Ik heb hem losgehaald door de koppeling met een hele grote waterpomptang voorzichtig tegen te houden en het kleine boutje los te draaien (zat niet erg vast). 12 V op de magneetkoppeling zetten via de stekkeraansluiting of via de multiecuscan tool airco inschakelen is beter maar ik probeerde het eerst met de waterpomptang. Wat mij trouwens opviel is dat als je de motor uitzet terwijl de airco aan staat de koppeling ook ingeschakeld blijft. Dan kan je ook het boutje losdraaien. Let op de vulringen die in het buitenste deel van de koppeling zit. Ik zag die niet, ze vielen eruit en na het weer monteren zonder ringetjes ontkoppelde hij niet meer.... Het is het proberen waard of je met 1 vulring minder toekan zodat de koppeling strakker zit als hij is ingeschakeld. Er zal waarschijnlijk wel een bepaalde ruimte tussen de koppeling moeten zitten die je met een voelermaat zou kunnen controleren. Ik weet niet hoeveel. Wel zorgen dat hij echt goed vrijloopt bij uitgeschakelde airco. Ik heb beide contactvlakken trouwens schoongemaakt met schuurlinnen. Ik vermoed dat mijn koppeling roestig was omdat ik de airco in de winter niet gebruikt en ik geen bodemplaat heb gemonteerd dus komt er makkelijk opspattend water bij.
Hij koelt nu goed bij mij en het ratelen komt en gaat weer zo af en toe. Irritant geluid. Ik hoor het alleen in het interieur. In de motorruimte is niets te horen. Ik laat het even zo. Ik vermoed het iets is in de aircocompressor. Nieuwe compressor/pomp is mij te kostbaar.
-
Vandaag de vullingsgraad laten aanpassen. Dus nu durfde ik de airco weer te gebruiken. Wat meer toeren kunnen draaien met de motor. Helaas het ratelend geluid is er nog. Airco koelt wel als weet ik niet hoe koud de lucht moet zijn die eruit komt. Echt balen. :(
Wordt tijd voor een bezoekje aan een specialist. Wie weet een goed adres in de omgeving Utrecht/Amersfoort?
ik zou zeggen kijk ff op jb.nl en bel hem. Hij heeft een mobiele aircoservice en rijdt stad en land af om airco's te checken/vullen/door te meten. ik hoefde maar 5 km te rijden en kon bij hem terecht bij een garage waar hij vaker kwam; mss komt ie ook bij jou in de buurt. Hij weet van wanten en heeft me zeer goed geholpen. Ik heb inmiddels een ander bedrijf ook al zeer gelukkig gemaakt met zijn vakmanschap (ik heb overigens geen banden met JB).
-
Ik zit al een tijdje met het zelfde probleem van geluid. Nu en dan.
Heb het systeem al gevuld met 460gr koudemiddel.
Nieuwe airco compressor gemonteerd, met juiste hoeveelheid olie.
Condensor met filter vervangen.
Terug eens systeem gevuld 460gr en drukken gecontroleerd (+/- 2 bar lage druk en +/- 12 bar hoge druk).
Maar nog steeds het zelfde zagend geluid nu en dan.
Is hier reeds iemand op het forum, die een oplossing voor gevonden heeft?
-
Ben ook benieuwd, want heb de afgelopen maanden ook exact ditzelfde geluid.
Bleek een lekkage te hebben bij de condensor. Inmiddels zit die er nieuw in, maar het geluid is er nog steeds.
Meestal als ik laag in de toeren zit (file rijden, stationair, etc.)
Bij mij is deze steeds bijgevuld naar 460g, maar vind het inderdaad apart dat voor de identieke Brera wel de 550g wordt aanbevolen.
Ook hebben de 159's verschillende aircopompen. Waarom is er maar 1 waarde aanbevolen?
-
Ik zit al een tijdje met het zelfde probleem van geluid. Nu en dan.
Heb het systeem al gevuld met 460gr koudemiddel.
Nieuwe airco compressor gemonteerd, met juiste hoeveelheid olie.
Condensor met filter vervangen.
Terug eens systeem gevuld 460gr en drukken gecontroleerd (+/- 2 bar lage druk en +/- 12 bar hoge druk).
Maar nog steeds het zelfde zagend geluid nu en dan.
Is hier reeds iemand op het forum, die een oplossing voor gevonden heeft?
Ik kom net terug van reis. De wagen heeft het uitstekend gedaan. De airco koelt goed, enkel af en toe het vervelend geluid hoorbaar. Net een cirkelzaag.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan oplossen?
-
Ik zit al een tijdje met het zelfde probleem van geluid. Nu en dan.
Heb het systeem al gevuld met 460gr koudemiddel.
Nieuwe airco compressor gemonteerd, met juiste hoeveelheid olie.
Condensor met filter vervangen.
Terug eens systeem gevuld 460gr en drukken gecontroleerd (+/- 2 bar lage druk en +/- 12 bar hoge druk).
Maar nog steeds het zelfde zagend geluid nu en dan.
Is hier reeds iemand op het forum, die een oplossing voor gevonden heeft?
Ik kom net terug van reis. De wagen heeft het uitstekend gedaan. De airco koelt goed, enkel af en toe het vervelend geluid hoorbaar. Net een cirkelzaag.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan oplossen?
Opgelost!
Ik heb mijn airco iets meer gevuld 480gr in plaats van 460gr en het geluid is weg.