!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Ruitensproeier afstelling, gelijkmatige turbodruk, levensduur motor
« Gepost op: 6 september 2019, 12:57:15 »
Ik heb wat vragen de ik wel elk in een eigen topic kan plaatsen, maar laat ik ze eerst eens in 1 topic plaatsen en dan hoor ik het wel of verspreid overzichtelijker is.

Hoe kan ik de ruitensproeiers afstellen? Ze lijken slechts 1 stand te hebben en dat is net niet hoe ik het hebben wil.

Mijn tbi is getuned door squadra. Ik zie de druk bij lage toeren oplopen tot ruim 1,5 bar, maar daarna naargelang de toeren oplopen aflopen tot zo'n 1,4 bar of zelfs iets daaronder. Is dat standaard?
Daarbij zie ik soms de turbodruk oplopen tot 1,4 en meteen maar dus wel na een hikje oplopen naar ruim 1,5bar. Kan iemand daar iets over roepen?

Ik lees weleens dat mensen verwachten dat de tbi een kortere levensduur zal hebben dan gangbaar vanwege het vermogen tov de inhoud van de motor, wat zijn jullie gedachten hierover? Mij lijkt het flauwekul maar ik ben wel nieuwsgierig.

edit: en waarom wordt de 1750tbi niet ingezet in de Giulia maar is daar gekozen voor een motor met interessant koppel "pas" vanaf 1800 toeren?
*

Steven88
11

  • Type Alfa: 159 SW 2.4JTDm
  • *
    - Startende Alfist
Re: Ruitensproeier afstelling, gelijkmatige turbodruk, levensduur motor
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2019, 21:56:47 »
Over de sproeiers kan ik alleen zeggen dat die vaak met een naald te verdraaien zijn in het blok. Bij de 159 heb ik er nog nooit naar gekeken.


Turbodruk bij mijn 2 4 piekt ook laag en zakt daarna iets. In principe is dat niet gek, je turbo is maar zo groot en als je meer toeren draait heb je meer lucht nodig en dan komt er een punt dat je turbo te klein is en een restrictie word, dan zakt de druk dus iets. Grotere turbo zou moeten helpen maar dan ga je onderin je toeren het probleem krijgen dat je niet genoeg uitlaatgassen hebt om hem op te toeren.

Ja er kunnen ook andere oorzaken zijn, van alles kapot bijvoorbeeld. Maar als de motor goed loopt en het is consequent zal het wel zo horen.


Van de levensduur, de geruchten komen ergens vandaan.. bij een motor bouwen moet je op een paar dingen letten, levensduur en vermogen zijn daar 2 van.
In de regel is het idd, meer vermogen is kortere levensduur. Kijk maar naar een top fuel dragster, 400m motor revisie maar wel 8000+ pk uit een (voor Amerikaanse begrippen) normale big blok v8.
Maar zorg je netjes voor je motor, olie wisselen, rustig warm rijden en niet vol gas motor uitzetten gaan fabrieksmotoren gewoon lang mee, zelfs met een andere tune erin.

Dit is een algemeen stuk kennis, misschien zit ik er met de alfa motoren helemaal naast en zal ik wel ergens op verbeterd danwel aangevuld worden.
*

Busso
877

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Ruitensproeier afstelling, gelijkmatige turbodruk, levensduur motor
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2019, 14:55:35 »
Ik heb er al naar gekeken omdat de linker bij mij te veel naar het midden  en te laag sproeit. De sproeiers van de 159 zijn niet af te stellen. De sproeikop verneveld het water. Misschien helpt doorprikken.  Anders beter een nieuwe kopen.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Ruitensproeier afstelling, gelijkmatige turbodruk, levensduur motor
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2019, 11:04:37 »
Leuk, ik ga even advocaat van de duivel, ehh alfa spelen.

Blokken diue er in zo korte tijd zoveel vermogen uitpersen zijn naar mijn idee onvergelijkbaar, de hitte die daar binnen 10 seconden vrijkomt is voor elke motor funest. Een tbi is naar mijn idee goed gekoeld dus de omstandigheden waaronder hij z'n werk doet zijn vrij constant.
Daarbij heeft de motor veel koppel onderin, toeren maken mag dus wel maar hoeft niet en dat drukt denk ik de slijtage.

Ik zal trouwens de sproeiertjes eens laten vervangen.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Ruitensproeier afstelling, gelijkmatige turbodruk, levensduur motor
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2019, 12:06:59 »
Dat kort pieken is normaal dat heet in de afstelling overboost.

In de F1 hoor je ze wel eens vragen i need more power. Wat ze dan volgens mij doen is de turbo langer in overboost te laten draaien.

Dit moet je dus niet te lang doen anders gaat de in surge of overspeed. Hij kan dan uit balans raken en schade veroorzaken.

Ik verwacht niet dat dit nu bij jou zal gebeuren trouwens. Misschien heeft jouw compressor wel wat rotzooi binnen gekregen waardoor die lagers slecht zijn geworden. Mogelijke optie van het balans verhaal.

230 pk voor een 1.8 liter is mild.
Ook onder 36 graden kon ik makkelijk tempo 200 halen zonder engine check of over verhitting of verhoogde temp. Op het dash instrumend dus niet warmer als 100 grd. C.

Wie weet of de TBI trouwens gesmede zuigers heeft of gewoon cast aluminum?
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Ruitensproeier afstelling, gelijkmatige turbodruk, levensduur motor
« Reactie #5 Gepost op: 25 september 2019, 12:07:32 »
Dat kort pieken is normaal dat heet in de afstelling overboost.

In de F1 hoor je ze wel eens vragen i need more power. Wat ze dan volgens mij doen is de turbo langer in overboost te laten draaien.

Dit moet je dus niet te lang doen anders gaat de in surge of overspeed. Hij kan dan uit balans raken en schade veroorzaken.

Ik verwacht niet dat dit nu bij jou zal gebeuren trouwens. Misschien heeft jouw compressor wel wat rotzooi binnen gekregen waardoor die lagers slecht zijn geworden. Mogelijke optie van het balans verhaal.

230 pk voor een 1.8 liter is mild.
Ook onder 36 graden kon ik makkelijk tempo 200 halen zonder engine check of over verhitting of verhoogde temp. Op het dash instrumend dus niet warmer als 100 grd. C.

Wie weet of de TBI trouwens gesmede zuigers heeft of gewoon cast aluminum?
*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Ruitensproeier afstelling, gelijkmatige turbodruk, levensduur motor
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2019, 15:55:42 »
De turbodruk daalt bij mij bij volgas naar 1.0 bar. Ik heb daarover gebeld en het is duidelijk dat de druk zal dalen bij hoger toerental, maar is 1.0 niet wat laag? Mij staat bij dat ie voorheen hoger bleef maar ik ben niet zeker (vanwege opeenvolgende problemen sinds aankoop, ik heb 1 week een goeie auto gehad en daarna bijna met regelmaat wat probleempjes of problemen).