!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

tcveenstra
7

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159 SW 3.2 V6
  • *
    - Startende Alfist
Slechte accu?
« Gepost op: 27 augustus 2019, 07:24:31 »
Beste lezer(s),

Ik heb het idee dat mijn accu aan zijn einde is.
vanmorgen sleutel in het contact, valt daarna direct de dashboard verlichting uit. Opnieuw, slecht aan de praat willen maar toch starten. Onderweg zag ik dat de toerenteller naar beneden zakte voor een klein moment. Bijna op bestemming valt de radio voor een seconde uit. en ik parkeer de auto en dreigt de motor uit te vallen. wil ik de deuren op slot doen, regeert deze niet, dus dacht dan doe ik dat met de hand, gaan alle ramen naar beneden. ik weer de sleutel in contact en de ramen weer omhoog te doen, dat lukt en de auto kan ook weer op slot.
Geen melding van accu in de display trouwens.

Accu of misschien toch iets anders?

Het betreft een 159 2.4 jtd uit 2007 met 194k op de teller

Groet Christiaan
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Slechte accu?
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2019, 09:01:26 »
Weet niet hoe oud je accu is, maar ze hebben ook niet het eeuwige leven..... ;)
Op zich is het vreemd dat je ook tijdens het rijden last hebt, normaal zorgt de dynamo wel voor voldoende spanning, tenzij de accu echt defecte cellen heeft.  Eigenlijk zou je de spanning moeten meten met motor uit en draaiende motor. Maar indien de accu al wat jaartjes oud is, kan je ook de gok wagen en de accu (laten?) vervangen....

controleer voor alle zekerheid ook of de accupolen en massa goed vast zitten, en niet geoxideerd zijn.....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Slechte accu?
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2019, 10:04:12 »
Vreemd dat je er ook tijdens het rijden last van hebt. Je zou haast zeggen dat het dan niet (alleen) aan je accu ligt.
Maar wil je er zeker van zijn dan zit er maar 1 ding op en dat is meten, want meten is weten.
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

tcveenstra
7

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159 SW 3.2 V6
  • *
    - Startende Alfist
Re: Slechte accu?
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2019, 19:16:57 »
Opgelost!

Ik wilde vanmiddag dus naar huis, accu compleet dood. Jump starter geleend van de buurman, ze rook de sleutel en starte direct. Verderop in de straat zit een automaterialen handel en meteen een nieuwe accu gehaald.
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Slechte accu?
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2019, 08:12:52 »
Mooi!
En hoe zit het met de rest van de probleempjes die je had? Is dat nu verdwenen nu je er in een nieuwe accu in hebt?
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

tcveenstra
7

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159 SW 3.2 V6
  • *
    - Startende Alfist
Re: Slechte accu?
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2019, 08:15:51 »
Voorlopig wel.

Deze reactie werd op Facebook in de Sportwagon groep geplaatst:

"Mag ik nog een duit doen in het zakje? Ik had dit ook en heb uiteindelijk mijn accu ook vervangen. Uiteindelijk vond ik het toch vreemd en heb in een dolle bui de "oude" accu teruggeplaatst. Wat denk je... Geen problemen, ook niet na ruim twee maanden. Het bleek dus een slechte verbinding op één van de polen te zijn. Ik heb ze een schuurbeurtje gegeven en dat was ook gewoon het hele probleem.

Zo verklaar je dus dat je het ene moment niets hebt (verlichting uit op het dashboard) en een volgend moment weer kunt starten."

Dat is misschien ook wel een kleine boosdoener.
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Slechte accu?
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2019, 08:37:57 »
Voorlopig wel.
..... Het bleek dus een slechte verbinding op één van de polen te zijn. Ik heb ze een schuurbeurtje gegeven en dat was ook gewoon het hele probleem.
...

Dat zei ik ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

tcveenstra
7

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159 SW 3.2 V6
  • *
    - Startende Alfist
Re: Slechte accu?
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2019, 08:46:04 »


controleer voor alle zekerheid ook of de accupolen en massa goed vast zitten, en niet geoxideerd zijn.....

Hier had ik dus over heen gelezen
*

Busso
883

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Slechte accu?
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2019, 08:49:49 »
Voorlopig wel.
..... Het bleek dus een slechte verbinding op één van de polen te zijn. Ik heb ze een schuurbeurtje gegeven en dat was ook gewoon het hele probleem.
...

Dat zei ik ;)

En als de accupolen goed zijn dan ook even aan de andere kant  (aan de bak en aan de carrosserie) van de massakabels kijken of daar sprake is van oxidatie.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's