!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

pkc.jonker@live.nl
42

• Type Alfa: 159 Sportwagon 1750 TBI
  • *
    - Startende Alfist
Sparren over nieuwe dempers / veren combo
« Gepost op: 9 april 2026, 07:28:13 »
Vanwege een kapotte TI-veer achter zie ik dit als een goed moment om meteen het hele onderstel (veren + dempers rondom) aan te pakken.
Eigenlijk stond dit pas later op de planning, maar goed… ieder nadeel heeft zijn voordeel.

Wat zouden jullie adviseren?
- Ik zoek een sportief rijgedrag met optimale wegligging met behoud van de TI-rijhoogte. Het hoeft geen keiharde setup te worden, ik wil de verkeersdrempels over kunnen en de auto moet ook praktisch blijven (caravan trekken, lange ritten met 4 personen en fietsen achterop).
- variabele rijhoogte instellen is geen must
- Budget is secundair aan optimale rijbeleving, goede/prijs kwaliteit verhouding heeft de voorkeur.

- Wat is een goede Bilstein / eimach combi hiervoor?
- Zelf neig ik meer naar KW V3, is hier ervaring mee op dit forum?
- Andere merken (Novitec?, KW in "ander jasje")
- Ik heb een paar maanden geleden ook contact gehad met Madeno over een Challenge Stradale BMR14 upgrade bij Madeno (geen idee of dat ook elders te installeren is). Heb ze gemaild voor offerte tijdje geleden, zon upgrade kost rond de 3500 euro voor de "basis set" een in rijhoogte verstelbare suspension kit (voor & achterveren. dempers inwendig voorzien van custom schokdemper valvings BMR14 Sport Stradale, montage, rijhoogte afstellingen, handmatige wielgeometrie afstellingen)

Onder een andere auto heb ik  Öhlins, maar dat vind ik voor deze Alfa overkill.
*

Alfmania
19

• Type Alfa: 159 Ti, Mito, Giulia
  • *
    - Startende Alfist
  • Startend Alfist?? Rij al 25+ jaar Alfa…
Re: Sparren over nieuwe dempers / veren combo
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2026, 09:51:37 »
Interessant topic👍.
Rij al sinds 2006 tot op heden diverse 159’s.
De ‘niet Ti’s’ heb ik achter altijd laten voorzien van progressieve veren tegen te ver inzakken met zware belasting.
Op de latere Ti’s  kon dat niet omdat dat niet verenigbaar met was met de sportdempers en veren en dat altijd standaard gelaten.
Echter sinds 2016 heb ik een tweetal Ti’s op de combinatie: Bilstein B6 met de Eibach veren. En dat bevalt zeer goed.
Die keuze kwam deels voort uit ‘noodzaak’ dan verandering willen. Originele Ti dempers en veren waren duurder en lastig verkrijgbaar.
De B6 met Eibachs zijn een slagje verfijnder dan de originele Ti dempers en veren en door de progressieve veringopzet van Eibach blijft de auto mooier op hoogte bij zwaardere belading en belasting. Tenopzichte van de originele Ti veren en dempers is het verschil dus voor de fijnproever. Ga je van Non-Ti naar deze combi dan is het uiteraard wel een groot verschil..

Jouw’n keuzes gaan verder dan een lichte verbetering.
Ik heb me daar in de praktijk verder niet veel mee bezig gehouden omdat ík persoonlijk de financiële investering voor een bovengemiddelde set niet kan rijmen met de de dagwaarde van een gemiddelde 159.
Zelf vervangen is overigens eenvoudig dus daar heb je nog wat wisselgeld op.

Ben benieuwd naar verdere reacties met meer ervaringen en set-ups.
Blijf deze even volgen.👍

*

pkc.jonker@live.nl
42

• Type Alfa: 159 Sportwagon 1750 TBI
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2026, 11:09:02 »
Ik volg je helemaal, de B6 met Eibach is prima prijs/kwaliteit combinatie.

Het leek mij wel mooi om een in hoogte verstelbare set erop te hebben, ook om niet lager te komen dan de TI set en waar mogelijk wat te spelen met de demperkarakteristieken.

Via Madeno nog geprobeerd om Bilstein B14's te krijgen, maar die zijn inmiddels niet meer leverbaar op de TI (aldus contact Madeno met Bilstein).

Ik ben uiteindelijk voor de KW V3 gegaan, met de achterliggende gedachte dat we de SW nog een lange tijd houden en daarmee de prijs tov B6/eibach (iets meer dan dubbele) wel waard is als je kijkt wat je er voor terug krijgt. Maar dit is zeer relatief, en in de context van het "uitproberen" met als doel zelf ook te ervaren hoe zo'n KW set zich op een dergelijke auto gedraagt. Uiteindelijk heb ik 1640 euro betaald voor de KW set, zie het als 700 euro leergeld ;)

Met de huidige setup van banden (Pilot Sport 4S) en Prodrive velgen (moeten er nog op) hoop ik dat het erg veel rijplezier biedt. Ben het verder helemaal met je eens dat dit echt voor de fijnproever is en prijs/kwaliteit niet in verhouding tot dagwaarde van de auto staat. Wat dat betreft is de B6/eibach combi waarschijnlijk meer dan voldoende.
*

Alfmania
19

• Type Alfa: 159 Ti, Mito, Giulia
  • *
    - Startende Alfist
  • Startend Alfist?? Rij al 25+ jaar Alfa…
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2026, 23:07:30 »
Dat is waarschijnlijk een mooie keuze!
Laat nog eens weten hoe ze in het echt bevallen na er een tijdje mee gereden te hebben.  (Zeker met de lichtere prodrive wielen.)
Als je de (afstel)mogelijkheden vergelijkt t.o.v. van de Bilsteins met Eibach dan is die €1600 eigenlijk best schappelijk.

Zelf heb ik de lichtere alu fusees en de laatste lichting Ti wielen die vanaf 2010 enkele kilo’s lichter zijn dan de eerste lichting bij introductie in 2008. Scheelt samen bijna 7 kg.
Samen met een veerpootbrug voor en
Strutbars op de achteras (onderzijde) ligt Bella lekker op de weg.

Kleine correctie van mijn zijde nog: heb Bilstein B6 en B8 gehad. 6 op een non-Ti en de 8’s op de Ti.
B8 iets straffer omdat ze zijn ontwikkeld voor de korte veren van het sportpack.

Geniet van het moois dat je hebt👍.
Hoop dat ik onze Bella’s ook nog lang mag bezitten.

*

Dutchdriftking
737

• Type Alfa: Alfa Romeo 159 2.0 JTDm
    - Super Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2026, 09:36:49 »
Zoals ik al in je garage topic zei, ik heb de 'budget' KW dempers van ST. Gewoon de V1, alleen hoogte instelbaar. Ik vind dit echt een bizarre verbetering TOV mijn TI dempers. Eerlijk is eerlijk, de TI dempers waren al 180k km en 14 jaar oud. Dat helpt natuurlijk niet. Wat wel helpt is dat ik meteen zoveel mogelijk draagarmen rubbers, reactie stangen, en nog wat klein onderstelspul heb vervangen. De boel is toch al los, en uitlijnen moet ook gebeuren. Dan komen de nieuwe dempers natuurlijk veel beter tot hun recht. Ondanks dat ik lager rij dan met TI onderstel is de auto véél comfortabeler, én voelt het onderstel niet meer 'moe'. Zo direct reageren met insturen, zó lekker 'happen', heel fijn allemaal.

En ja, met de Prodrive wielen merk ik ook een enorme verbetering qua comfort dan met de zware TI wielen. Zelf heb ik de Continental Sportcontact7 banden, ook daarover niets dan lof.