Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => 159 => Topic gestart door: stephanvgool op 14 februari 2021, 21:34:27
-
Beste Allen,
Sind een aantal dag loopt mijn 1.9 jts de eerste minuut of wat er onregelmatig. Zodra ik gas geef om het toerental omhoog te krijgen loopt hij vrij snel rustig stationair 800/900 toeren.
In koude toestand loopt hij altijd wat hoger in zijn toeren ,maar niet schokkend en onregelmatig. Het lijkt alsof hij bijna stil valt.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Ik dacht temperatuur.. maar om de 2e keer starten nadat de motor 90 graden is loopt hij in het begin niet lekker.
Ik heb de nokkenasontluchting schoongemaakt ( oranje rubber) en is ook niet gescheurd.
Verder is onderstaande afgelopen jaar vervangen, en liep als een zonnetje.
- 4 nieuw injectoren
- nieuw bougies
- nieuwe bobine,
- nieuwe brandstofpomp
-nieuw olie en filter
-nieuwe luchtfilter
-egr schoongemaakt.
-nieuw nokkenas sensoren ( alle 4)
Ik heb hem ook uitgelezen maar geeft geen foutcodes. Dus geen mis fire, of bank sensoren a of b
-
Zou misschien de luchtmassameter kunnen zijn? Je kan deze testen door de stekker los te halen en te kijken of hij het dan goed doet
-
Bij mijn vorige GTA wilde het wel helpen om de gasklep schoon te maken, en opnieuw te kalibreren
(en check inlaatslang op lekkages)
standaard procedure:
1. Accupool 15 minuten losnemen
2. Accu weer aansluiten, contact 90 seconden aanzetten (ZONDER gaspedaal aan te raken)
3. Contact 90 seconden uit zetten
4. Motor starten, nog steeds alles ZONDER gaspedaal aan te raken, 10~15 minuten stationair laten lopen
5. Motor uit, ca 10 minuten wachten
6. Starten en eindje gaan rijden
-
ketting spanning en timing controleren.
-
Hallo.
Welke soort olie gebruik je in de alfa.
Klinkt mij op een iets te lag olie druk waardoor de kleppen mogelijk niet allemaal vergenoeg openen. Ik heb dit gehad met de 147. Goede olie van de juiste soort en type en het was weg.
-
Bij mijn vorige GTA wilde het wel helpen om de gasklep schoon te maken, en opnieuw te kalibreren
(en check inlaatslang op lekkages)
standaard procedure:
1. Accupool 15 minuten losnemen
2. Accu weer aansluiten, contact 90 seconden aanzetten (ZONDER gaspedaal aan te raken)
3. Contact 90 seconden uit zetten
4. Motor starten, nog steeds alles ZONDER gaspedaal aan te raken, 10~15 minuten stationair laten lopen
5. Motor uit, ca 10 minuten wachten
6. Starten en eindje gaan rijden
De gasklep is 4 maanden geleden gereining.
De stappen die je aangeeft is dat een reset?
Ik ga de slangen ff checken... thanks
-
Hallo.
Welke soort olie gebruik je in de alfa.
Klinkt mij op een iets te lag olie druk waardoor de kleppen mogelijk niet allemaal vergenoeg openen. Ik heb dit gehad met de 147. Goede olie van de juiste soort en type en het was weg.
Ik gebruiken al 4 jaar onderstaande olie. Deze ververs ik jaarlijks.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210215/158f86ac3f5da4bd2f89d4facd3e41d2.jpg)
-
De stappen die je aangeeft is dat een reset?
Ik ga de slangen ff checken... thanks
Ja, is een simpele manier om zonder hulpmiddelen de gasklep te resetten
-
De stappen die je aangeeft is dat een reset?
Ik ga de slangen ff checken... thanks
Ja, is een simpele manier om zonder hulpmiddelen de gasklep te resetten
Ok, dank voor de feedback. Ik ga het morgen proberen.
-
meestal hoor je na het aanzetten van het contakt, na het opnieuw aansluiten van de accu, de stappenmotor van de gasklep lopen om opnieuw de eindposities op te zoeken.....
Denk erom dat je gedurende de hele procedure van het gaspedaal af moet blijven, uiteraard tot het eindje rijden aan het eind ;)
-
Het heeft helaas geen effect gehad. Ook heb ik Forte brandstofreiniger toegevoegd aan de benzine, naar ook dat zonder resultaat.
Ik krijg ook nog steeds geen foutcodes, dus weet dan ook niet hoe gericht ik moet gaan zoeken.
Wat is het advies? Kan ik wel gewoon blijven rijden?
Het is echt alleen in het begin en na 30sec loopt hij rustig.
-
Kan je de waarde van de motor temperatuur uitlezen als deze koud is ?
En had je dit nou ook warm ?
Soms kan het ook de timing zijn.
Begreep ik dat het een JTS ? die heeft toch ook een hydraulische ketting spanner ?
Misschien is de kanaal voor de plunjer verstopt zijn. (mocht deze zo'n soort spanner hebben.
-
Kan je de waarde van de motor temperatuur uitlezen als deze koud is ?
En had je dit nou ook warm ?
Soms kan het ook de timing zijn.
Begreep ik dat het een JTS ? die heeft toch ook een hydraulische ketting spanner ?
Misschien is de kanaal voor de plunjer verstopt zijn. (mocht deze zo'n soort spanner hebben.
Nee, ik kan helaas geen actuele temperaturen uitlezen.
Warm heb ik dit niet.
Echt alleen bij het starten van een koudere motor.
Heeft deze motor een nullast regeling?
Zou het aan de stappenmotor van de gasklepliggen?
-
Dan denk ik aan deze genoemde zaken.
Verbruikt de motor olie? Misschien lekken de klepseals een beetje (zweten). Ook dit hoeft niet altijd een probleem te zijn. Maar dit zie je wel als een blauwe walm.
Ander punt misschien lekt een injector een beetje bij stilstand en is het overschot verbrand waardoor die normaal loopt.
Mogelijkheid om dit te controleren is de injectoren te ontkoppelen. Ik had laatst geen succes met de bdp sensor te ontkoppelen. Geen idee waarom de motor starte toch.
En daarmee bedoel ik motor cranken bij koude toestand zodat de cilinders leeg zijn van eventuele brandstof. Hier kan je wel een storingscode mee krijgen. Dus als je een hobbyist bent. Wordt het tijd om in iedergeval een goede obd stekker aan te schaffen. In de tijd van obd1 gebruikte ik al knippercodes. Als extra hulp. Nu is het niet meer weg te denken.
Controleer accuspanning voor tijdens en na het starten.
-
Dan denk ik aan deze genoemde zaken.
Verbruikt de motor olie? Misschien lekken de klepseals een beetje (zweten). Ook dit hoeft niet altijd een probleem te zijn. Maar dit zie je wel als een blauwe walm.
Ander punt misschien lekt een injector een beetje bij stilstand en is het overschot verbrand waardoor die normaal loopt.
Mogelijkheid om dit te controleren is de injectoren te ontkoppelen. Ik had laatst geen succes met de bdp sensor te ontkoppelen. Geen idee waarom de motor starte toch.
En daarmee bedoel ik motor cranken bij koude toestand zodat de cilinders leeg zijn van eventuele brandstof. Hier kan je wel een storingscode mee krijgen. Dus als je een hobbyist bent. Wordt het tijd om in iedergeval een goede obd stekker aan te schaffen. In de tijd van obd1 gebruikte ik al knippercodes. Als extra hulp. Nu is het niet meer weg te denken.
Controleer accuspanning voor tijdens en na het starten.
Nee, hij verbruikt zeer weinig olie.
Als een injector lekt, geeft hij dan geen foutmelding : mis fire detected?
De lmm overigens ook al los gehad, maar geen verbetering.
Accu spanning is 12v en na het starten 13,9V /14V
Wel heb ik recent een vw crafter diesel moeten starten i.v.m lege accu. Zou dit er mee te maken hebben?
-
Welke componenten zitten er in het brandstofsysteem? Daarmee bedoel ik: pomp in de tank, injectoren,hogedrukregelaar,enz
-
Als je de tijd hebt, begin dan maar eens te lezen bij dit stukje van je naamgenoot.
https://squadra-tuning.nl/techniek/bosch-motronic-injectiesysteem/ (https://squadra-tuning.nl/techniek/bosch-motronic-injectiesysteem/)
en deze is ook wel mooi;
https://www.mvwautotechniek.nl/injectie/ (https://www.mvwautotechniek.nl/injectie/)
-
Probleem is opgelost. Het was een scheur in de slang richting de PCV. Dank voor het meedenken
-
:sign0098:
-
PCV?
-
PCV?
Nokkenas onluchtingsventiel