!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

tanruud1
4

• Type Alfa: 159 SW
  • *
    - Startende Alfist
Stuurbekrachtiging valt weg
« Gepost op: 24 december 2024, 21:20:11 »
Hallo,
Betreft 159 Sportwagon 1.8 uit 2007, 200.000 km
Al 2 keer is de stuurbekrachtiging uitgevallen tijdens het rijden. Gevaarlijke situatie. Auto stuurt dan plotseling heel zwaar, bijna niet meer. Lampje van storing inspuitsysteem licht op. Na auto uitzetten en starten is probleem weer weg. Niets vreemd kunnen ontdekken in stuurbekrachtiging systeem (pomp/leidingen). Wat kan de oorzaak zijn? Iemand soortgelijke problemen gehad? Alvast bedankt voor het meedenken. Fijne kerst! Groeten Ruud
*

Bottas
1.384

- Super Alfist
Re: Stuurbekrachtiging valt weg
« Reactie #1 Gepost op: 24 december 2024, 22:14:16 »
Lampje storing inspuitsysteem, hoe ziet dat eruit?
*

tanruud1
4

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 24 december 2024, 22:36:56 »
Ik heb niet goed gelezen. Het is het lampje van het diagnose systeem EOBD dat dan even brandt.
*

DanaBanana
1.077

- Super Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 25 december 2024, 00:07:31 »
Ik ken dit probleem van lang geleden bij de Mito van mijn vader. Weet dat het bij de Mito een bekend probleem was. Had te maken met stuurhoeksensor oid.  Wellicht bij jouw 159 iets soortgelijks?
In dit topic gaat het er over: https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-alfa-mito-club!/stuurbekrachtiging-valt-soms-uit-bij-je-mito-lees-dit-topic/
*

tanruud1
4

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 26 december 2024, 10:30:27 »
Dankjewel voor je reactie. De Mito heeft een elektrische stuurbekrachtiging, de 159 een mechanische/ hydraulische. Maar ik zal eens proberen te achterhalen of de 159 ook een dergelijke sensor heeft zoals de Mito.
*

Robbros
79

• Type Alfa: Giulia 2.2jtdm
  • **
    - Junior Alfist
  • startende forum alfist met 25 jaar alfa ervaring
« Reactie #5 Gepost op: 26 december 2024, 11:20:48 »
Ik meen me te herinneren dat bij de 159 een modificatie is geweest betreffende de hydroliek van de stuurbekrachtiging.
Of het de soort olie betrof of hardwarematig een aanpassing is geweest is niet meer in mijn databank.
Ik had ook een 159  1.8 mpi
Greetz,Rob
33,146,145,156,159,gt,giulietta,giulia
*

James91
13

• Type Alfa: 159 1.9 JTDm 16v
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 26 december 2024, 12:46:17 »
Bemerk je bij het insturen een hard zoemend geluid?
Toen ik mijn 159 net kocht was hier een probleem mee. Bekrachtiging deed het wel maar het voelde en was niet goed. De oplossing bleek de goedkoopste; het vervangen van het oliereservoir en het vernieuwen van de olie. Reservoir is te koop bij Qverde voor 75 euro ongeveer en is gemakkelijk zelf te doen. Ik kon dit herkennen aan insturen en dop reservoir open draaien, zie je een heftige flow van de olie dan is die kapot. Bleek ook een bekende kwaal te zijn.
*

tanruud1
4

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2025, 10:04:05 »
Bedankt voor de reacties. Gisteren bij de garage geweest.  Blijkt idd dat reservoir  en vloeistof nooit vervangen is, terwijl dit wel advies Alfa is geweest. Dit nu eerst vernieuwen en is probleem hopelijk opgelost!
*

brinkerik
1.935

• Type Alfa: Giulietta Qv TCT
    - Super Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2025, 17:55:39 »
Stuurhuizen, willen kapot gaan..

Modificatie was, andere olie en idd nieuwe tank.. Die was denk ik bij mijn 159 nooit uitgevoerd.

ik had het bij c.a. 325k km met de 2.4 diesel.

begon met speling op tandwielen..  Je voelt dan zegmaar een dood punt, als je rechtdoor stuurt.

Ik heb toen ander stuurhuis gemonteerd..  is wel jaartje of 6 gelden..  onderdeel koste toen c.a. 500 euro, ex montage.
Nu Giulietta Qv Perla Moonlight  &   Panda 100 HP

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97