!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

koshoek
49

  • Type Alfa: 159 tbi sportswagon
  • *
    - Startende Alfist
Zo!
Het heeft een poosje geduurd, maar het is er toch eindelijk van gekomen om van het hele gebeuren een verhaal te maken
.
Ik had een oosje geleden de nodige onderdelen al  verzameld, maar een  geschikt moment om  er een keer mee aan de slag te gaan was nog niet voorbij gekomen.
Voor mij kwamen de Corona maatregelen nu wel even goed uit.
Zelf (gelukkig) nog druk zat op’t werk, maar mijn maat die me zou helpen zat noodgedwongen een paar weken thuis.
Toen maar besloten een dag vrij te nemen zodat we het samen op een door de weekse dag aan konden gaan pakken.
Al met al was onze verwachting dat we met een dag een heel eind konden komen…

Dit bleek wel iets aan de optimistische kant.
Het is ons wel gelukt om de auto weer lopend te krijgen die dag, maar inmiddels was het wel 12 uur ’s nachts…
Oliewissel waren we toen zelfs nog niet aan toe gekomen.
Dat maar naar de volgende dag verschoven..

Bovenaan mijn lijstje stond het verhelpen van de zwetende kleppendeksel pakking.
Hiervoor moet de distributie ook los zodat we die aansluitend hebben vervangen.

Ik ben begonnen met al het nodige bovenop het kleppendeksel en er omheen los te halen.
Dat begon gelijk al goed..
De clips waar de kabelbomen mee vastzitten waren zo uitgehard dat even wijzen al genoeg was om ze uit elkaar te laten spatten.
Deze later maar vervangen door een paar ty-raps. Verdient misschien niet de schoonheidsprijs maar met de afdekkap eroverheen zie je der toch niks van.
Vervolgens wou ik het slangetje bovenop het kleppendeksel dat naar het blow-by klepje gaat los halen.
Dit was ook wat uitgehard, dus voorzichtig maar een beetje wrikken..
En ja hoor, in 1 keer schiet hij los waardoor aan de andere zijde het slangtuitje aan het klepje afbreekt..



Gelukkig heeft mijn  maat nog een berg oude auto onderdelen liggen. Allemaal VW, maar daar zaten nog wel een paar van dergelijke klepjes tussen. Paste niet 1 op 1, maar door in het oude afgebroken klepje een stukje koperen remleiding te verlijmen kon ik hier weer een slang op doen.
Door het gepruts hiermee was alleen de werking van het klepje totaal verloren gegaan.
Nu eerst tijdelijk een klepje van een oude golf tussen de slang gedaan. Werkt prima!

Tijdens mijn gepruts met de uitgeharde delen heeft mijn maat de distributie vrij gemaakt.
Dit is allemaal verder trouwens prima te doen.
Er moeten aan die zijde wat spulletjes los gehaald worden om bij de motorsteun te kunnen.
Meeste van die onderdelen (zoals bijv. tankje stuurbekrachtiging) kun je los halen en aan de slangen laten zitten en weg klappen.
 


Onder het carter hebben we een krik met een blok hout ertussen neergezet. Deze hebben we licht op spanning gezet en toen de motorsteun los gehaald.
 



Aan de andere zijde van het  blok heb ik het blokkeer gereedschap op de nokkenassen gezet.
Zie de pijlen in de afbeelding.
Verder eromheen zie je de kabels en leidingwerk wat weg geklapt kan worden om wat ruimte te creëren.

Hierna begonnen de kunststof kap op het kleppendeksel te verwijderen.
Bij mij bleek deze behoorlijk vast gekleefd te zitten aan het kleppendeksel.
Het zweet brak me eerlijk gezegd al uit toen we deze voorzichtig los probeerden te wrikken..
Het zou toch niet dat me dit ding ook in stukken zou breken??

Gelukkig gaf deze zich na een poosje wel gewonnen!
Toen we deze aan de binnenkant konden bekijken viel me op dat hij behoorlijk aangekoekt was.
 


In bovenstaande afbeelding is de ergste aanslag al verwijderd en zijn we de nieuwe pakking aan het plaatsen.

Na het verwijderen van de kunststofkap volgt het kleppendeksel.
Omdat hiermee ook de nokkenassen vast zitten heb ik de onderste bouten van het blokkeergereedschap uit de kop gedraaid en de bovenste 2 laten zitten.
Op deze manier zitten de nokkenassen nog aan het kleppendeksel  en kan dit er in 1 geheel voorzichtig af getild worden. (Dit heb ik zelf zo bedacht, geen idee of dit de standaard procedure is..)
Daarbij even goed opletten aan de distributiezijde van de nokkenassen. Daar zitten ze met keerringen in het kleppendeksel cq cilinderkop.
Door de druk van de klepveren wordt het geheel vanzelf al wat naar boven gedrukt waardoor de keerring bij mij al los kwam van de cilinderkop.
Bij mij bleef hij dus mooi ‘plakken’ aan het kleppendeksel.
 


 
Hier boven het kleppendeksel vlak na verwijderen. Aan de bovenzijde het blokkeergereedschap.


 
Hierboven na alle vlakken goed schoongemaakt te hebben en voorzien van verse vloeibare pakking.
In het midden de ronde gaten voor de bougieschachten waar de lekkage zat.
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje een knullige constructie. Beter was het volgens mij geweest als de nokkenassen met een eigen aparte bevestiging aan de kop gemonteerd zaten. Los van het kleppendeksel.
Nu is dit 1 geheel  met als gevolg dat de afdichting op de cruciale punten naar mijn idee nooit optimaal is.
Uit ervaring met sleutelwerk aan motorfietsen ben ik deze constructie nog nooit eerder tegen gekomen…


 
Bovenstaande afbeelding geeft een beetje weer hoe de kop eruitzag voor schoonmaken, en tijdens.
Alle vlakken heb ik voorzichtig schoon geschraapt met een stanleymesje.
Daarbij steeds met een doekje de vrijgekomen zooi direct opgevangen.



Hierboven de vervuiling wat meer ingezoomd. Ook is te zien dat de pakking rond de bougieschachten te wensen over laat.


 
Hierboven de schone cilinderkop weer klaar voor opbouw.

Nou was het mooi geweest om nu een plaatje te hebben waarbij de nokkenassen met kleppendeksel terug geplaatst worden…
Alleen schijnbaar in de drukte vergeten toen een foto temaken, dus helaas!

Terug plaatsen viel mij trouwens wel mee. Is wel handig om even met 2 man te zijn zodat het kleppendeksel in 1 keer goed op de plek ligt.
Zelf vond ik het handig de vloeibare pakking aan het kleppendeksel te smeren.
Dan kun je namelijk beter zien waar overal de pasvlakken zitten en hoef je niet overtollige delen in te smeren. Dit moet trouwens een erg dun laagje zijn zodat het na aandraaien zo min mogelijk uitstulpt.
Verder heb ik voor montage de schalen waar de nokkenassen in lopen voorzien van een klein beetje nieuwe olie voor aanvangsmering.

Als laatste moest alleen het kunststofdeksel er nog op.
Daarna konden we verder met de distributie.

Moet zeggen dat dit op zich vlot verliep. Het enige waar we een beetje mee zaten was hoe we de spanner goed op spanning konden zetten.
Dit werkt net een beetje anders dan bijvoorbeeld bij Volkswagen wat we wel kenden.

Na wat prutsen en proberen heb ik er de info die ik al gekregen had op nageslagen en daar zag ik op een foto vlakbij de spanner een bout in het carter zitten.
Wij hebben toen ook een bout in het carter gedraaid op die plek en met behulp van een grote schroevendraaier konden we toen door de bout als hefboom te gebruiken de boel onder de juiste spanning zetten.

Jammer genoeg was het toen schijnbaar al zo laat in de avond dat onze aandacht meer bij het afbouwen als bij het foto´s maken lag..
Maar voor degene die dit ook wil gaan doen zijn er verder ook duidelijke plaatjes gepost eerder  in dit topic.

Uiteraard hebben we gelijk ook de waterpomp , spanrollen, multiriem  e.d. vervangen.



Bij de waterpomp hebben we de rubberen O/ring van te voren voorzien van vaseline zodat deze makkelijk in het carter zou gaan zonder te beschadigen.


 
Hier zit alles weer op zijn plek. Bovenin de foto is de (tijdelijke) oplossing met de blow-by valve te zien.
Werkt trouwens prima, en moet bekennen dat het er nog niet van is gekomen een nieuw klepje te bestellen.

Als laatste van de hele operatie wou ik de volgende dag de olie gaan verversen.
Vol goede moed de volgende avond na het eten aan de slag.
Mijn vrouw heel enthousiast gezegd er met een uur a 1,5 wel weer te zijn…

Dat liep  even behoorlijk anders..
Ten eerst wou de plug onder in het carter er met geen mogelijkheid uit..
Eerst netjes een zeskantdop erop gezet en geprobeerd los te draaien, maar zat geen beweging in..
Na nog wat meer kracht draaide de kop gewoon rond zonder ook maar iets los te komen..
Toen maar groffer geschut gebruikt: met een hamer en een beitel  is het uiteindelijk gelukt om er beweging in te krijgen.
(Inmiddels was die 1,5 uur al om..)

Ik vermoed dat de vorige eigenaar wist dat deze niet los te krijgen was. Ik had namelijk en zakje met een paar onderdelen erbij gekregen, 1 daarvan was een nieuwe aftapplug.
Die kwam nu wel uit!
Ik denk dat bij eerdere oliewissels de plug er nooit uitging en dat het carter werd leeg gezogen.
Bij dat leegzuigen vraag ik me altijd af of de boel ook echt leeg gaat..
Ben dan altijd bang dat er best veel oude olie achterblijft..

Na het verwijderen van de oude plug vlot de olie er af laten lopen en in de tussentijd het filter eraf gehaald.
Omdat ik al eens ergens gelezen had dat er in het filterhuis een klepje hoort te zitten was ik wel benieuwd hoe dit er bij mij uit zou zien.
Moet zeggen maar goed ook dat ik daarnaar heb gekeken.
Dat klepje bleek er aan barrels los onderin te liggen!
Ik denk dat deze zelfs al bij een eerdere oliewissel kapot is gegaan.
Het oude filter had namelijk aan die zijde een vreemde deuk..
 

   
Bij de pijl hierboven het veertje en een gedeelte van het klepje dat in het gat hoort bij de basis van de pijl.

Die avond de auto afbouwen zat er dus helaas niet meer in….
Heb toen eerst een nieuw filterhuis moeten bestellen.
Dit is een gecombineerd onderdeel samen met een oliekoeler.
Hieronder een plaatje van de nieuwe waar je het klepje duidelijk ziet zitten.


 
Ik heb het nergens kunnen vinden, maar volgens mij moet het toch ook mogelijk zijn om alleen dat kleine kl**te klepje te vervangen?
Mocht iemand dat weten dan hoor ik het graag!
Wie weet voor de toekomst.
Kunststofonderdelen die constant in hete olie zitten hebben dank ik geen erg lang leven…

Bij deze wil ik iedereen aanraden die zijn filter gaat vervangen om even te checken of dit allemaal nog goed op zijn plek zit.
Je kunt er alleen heel slecht bij om het te bekijken, ik heb mijn telefoon ervoor gehouden en toen een foto gemaakt.

Met de nodige vertraging en extra kosten is het uiteindelijk wel allemaal gelukt.
Inmiddels rijd de auto weer super. Heb zelf het idee dat hij de nieuwe olie e.d wel kan waarderen.
Voor mijn gevoel loopt alles wat soepeler.

Voor nu staan er nog een paar klusjes op mijn lijstje:
Ik wil de versnellingsbakolie nog vervangen. Olie is inmiddels in huis.
Op dit moment staat de auto bij de spuiter. Op de achterbumper zat een lelijke plek waar de blanke lak los / weg was.
Dit was al zo toen ik de auto kocht en wou ik gelijk laten fixen.
Alleen kwamen er telkens wat meer akkefietjes dan ik in eerste instantie op gehoopt had…
Daarom toen eerst het spuitwerk maar even in de ijskast gezet.

Hopelijk zijn er medeliefhebbers die wat aan mijn verhaal hebben.
Zelf mag ik ook graag jullie verhalen lezen over onze schitterende auto’s.
En hopelijk kan er een keer een meeting komen.
Ik had me er zeer op verheugd om dit jaar samen met mijn zoon met de alfa naar Assen te gaan.

(Net het hele verhaal hierboven vanuit word geknipt en geplakt. Daarbij neemt hij niet de afbeeldingen mee, dus die er handmatig in gevoegd. Alleen zijn daarbij de pijltjes die ik op een aantal afbeeldingen had gezet weg gevallen... )
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
@koshoek

Super verslag,

ik moet dat klepje bij de olie pomp ook eens checken bij mij.
En zo zie je maar er komt altijd wel iets om de hoek kijken.

Bij mij is dit volgens mij geen noodzakelijke reparatie nog denk ik. Maar ik wil de oliepomp crush seal vervangen in de carterpan.
dat is ook wel een redelijk klusje dat heeft  @Busso volgens mij ook al eens gedaan.

Misschien kunnen we in het openings post een short list aan component nummers maken die nodig zijn voor deze reparatie's
En welk type pakking heb jij gebruikt bij kleppen deksel ? is dat iets van lijm ofzo ?

Ik vindt het echt fantastisch om te lezen, verder zo ...
*

koshoek
49

  • Type Alfa: 159 tbi sportswagon
  • *
    - Startende Alfist
@SpecialVeloce : ik heb als pakking de loctite 5922 gebruikt, waarom?
Omdat ik deze nog had liggen en er wel goede ervaringen mee heb met  vergelijkbare klusjes.
Of het nu ook goed uit gaat pakken zal de tijd moeten leren.  O:-)
Dit is trouwens een blijvend vloeibare vlakkenafdichting die goed bestand is tegen oliën, benzine, heet en koud water e.d.
Als ik het goed heb tot een temperatuur van 200 graden.

Zo'n short list met componenten / nummers en eventuele speciale gereedschappen lijkt me wel een goed idee.
Ik ben alleen totaal niet handig met dingen op het forum zetten...
Om nu aan het begin weer wat in te gaan voegen wordt dus een uitdaging. ;D

Mocht je van het vervangen van de crush-seal een verslag gaan maken dan zal ik dat graag volgen!
Ik heb er nu eerst ook wel aan zitten denken de carterpan eraf te gaan halen, maar zag de noodzaak nu nog niet direct.
Ben dus wel zeer benieuwd wat je allemaal tegen gaat komen.
*

Paul
1.848

  • ******
    Presidente - Super Alfist
Ziet er netjes uit!
Mijn grote Alfa-liefde Giulietta Quadrifoglio; 285pk, Etna Black, Giulia Veloce wielen, Carbon delen, verlaagd, Ulter uitlaatsysteem met klep, rode intercooler, alcantara dashboard en meer lees je hier.
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Kijk dit zijn zinvolle posts! Het loshalen van die motorsteun en vasthouden van het blok, waar is dat voor nodig? Zit die steun in de weg anders?

Is die oliekoeler vervangen goed te doen?
Ik vermoed dat dat klepje bij mij ook mist, maar een alfa monteur heeft me verteld dat dit bij veel TBI's het geval is en het eigenlijk geen probleem is. Maar ergens zijn dat van die dingen die blijven knagen...

Dingen die afbreken of juist niet los komen waardoor alles veel langer duurt is volgens mij redelijk standaard bij dit soort klussen. Het gebeurt mij ook altijd in ieder geval.
Succes met je bakolie, daar was ik lang bezig met het verwijderen van de bodemplaat om er vervolgens achter te komen dat deze mogelijk er niet eens af had gehoeven ivm een uitsparing bij de aftapplug van de bak. Maar zonder brug kom je daar heel moeilijk bij.
En iets vinden om de bak weer te vullen (het vulgat zit vrij diep en ik kon even geen slang vinden. Weer een uur verder).

NB het vervangen van die crush seal heb ik laten doen laatst, zie ander topic. Was me teveel gedoe om zelf te proberen. Kostte een paar honderd euro toen incl olie en filter.
*

koshoek
49

  • Type Alfa: 159 tbi sportswagon
  • *
    - Startende Alfist
Mooi om te horen dat mijn verhaal wordt gewaardeerd! :great:

Over je vragen: Motorsteun zit inderdaad in de weg om er makkelijk bij te kunnen.
Zomaar zonder maatregelen dat ding eraf draaien gaat niet goed, dan komt er erg veel belasting op de andere steunen..
Ik heb het daarom gedaan door onder het blok een krik te zetten met een stuk hout ertussen om beschadigen te voorkomen.
Je zou ook het blok aan de bovenkant in een takel kunnen hangen.
Je kunt bij deze manier ook makkelijk de hoogte bij terugplaatsen van de steun wat aanpassen zodat je hem er weer makkelijk op krijgt.

Oliekoeler vervangen vond ik goed te doen.
Je moet er van onderen bij, dus een brug of smeerput is wel handig.
Liggend op de oprit wordt wel een hele uitdaging....
Hij zit met een paar lange bouten op het blok. Deze eruit draaien en vervolgens kan je hem er zo af halen.
Er zit een olieleiding aan met een O-ring die in het blok komt. Hier wel even goed op letten dat deze er goed in schuift zonder troep ertussen.

Of het allemaal zonder dat klepje ook prima werken kan wou ik niet gokken...
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is het een overstort klepje voor het geval je filter dicht / verstopt zit.
Wanneer zo'n klepje altijd open staat werkt volgens mij je oliefilter niet meer naar behoren. (Olie kan immers via by-pas zo weer verder...)
Maar misschien heb ik het ook wel mis, ik wou me hier nog een keer wat verder in verdiepen.
Mocht iemand anders hier meer van weten dan hoor ik het natuurlijk ook graag.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
@SpecialVeloce : ik heb als pakking de loctite 5922 gebruikt, waarom?
Omdat ik deze nog had liggen en er wel goede ervaringen mee heb met  vergelijkbare klusjes.
Of het nu ook goed uit gaat pakken zal de tijd moeten leren.  O:-)
Dit is trouwens een blijvend vloeibare vlakkenafdichting die goed bestand is tegen oliën, benzine, heet en koud water e.d.
Als ik het goed heb tot een temperatuur van 200 graden.


Gewoon benieuwd, ik dacht dat er van dat rode spul (of groen kan ook) nodig was van die vlak afdichting.
Ik heb ook een keer rode vloeibare pakking gebruikt met dit soort dingen. (olie pomp)

De cilinderkop wordt meestal niet warmer als 200 graden.
*

koshoek
49

  • Type Alfa: 159 tbi sportswagon
  • *
    - Startende Alfist
Haha, dat waarom in mijn stukje was meer aan mezelf gesteld met daarna het antwoord. ;D

Tot nu toe lijkt het trouwens prima te werken.
Laatst even ter controle bougie doppen verwijderd.
Er zat bij een paar cilinders een heel klein beetje olie, maar dat kan er best nog gezeten hebben van voor de reparatie.
Heb na de reparatie wel met een luchtslang de boel schoon geblazen, maar of alles er toen werkelijk allemaal uit gegaan is is maar de vraag.
Heb het zo goed als het kon nu weg gehaald en binnenkort nog maar eens checken.

Rode of groene pakking heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
Kan best dat dit een betere optie is hoor.

*

Alain1
4

  • Type Alfa: gt
  • *
    - Startende Alfist
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #38 Gepost op: 18 juni 2020, 20:47:31 »
Hallo, zeer mooi verslag.

Ik had enkel nog een vraagje,
volstaat het Nokkenas borggereedschap om de bouten van de nokkenaswielen los en vast te zetten of heb ik nog ander gereedschap nodig om deze vast te houden.
misschien een domme vraag maar waarom moeten deze eigenlijk los bij een distributie wissel ?

Groetjes,
*

koshoek
49

  • Type Alfa: 159 tbi sportswagon
  • *
    - Startende Alfist
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #39 Gepost op: 18 juni 2020, 22:33:59 »
@Alain1  Dat is een goede vraag. Zelf wou ik deze ook los halen bij de distributiewissel om er zeker van te zijn dat alles mooi op tijd kwam te staan, maar ik kon de kleine torx boutjes met geen mogelijkheid los krijgen...
Ik heb de distributieriem er toen zo strak mogelijk om gelegd (vanaf draairichting) en ben daarna gaan checken of het borggereedschap aan de andere zijde er nog mooi in paste. Ook na handmatig een paar keer ronddraaien zat alles nog mooi op de juiste plek. Daarom maar besloten deze niet meer los te halen.

Mocht iemand anders hier nog wat zinnigs over kunnen zeggen dan hoor ik het natuurlijk ook graag.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #40 Gepost op: 19 juni 2020, 00:29:12 »
Los draaien met de lucht tol. Ik heb een eenvoudige mannesman 350Nm variant. Een hele simpele dus.
Ik zet hem dan op standje 1met 8 bar druk. Als ik ik de wielbouten daar mee aandraai kan ik metde moment sleutel net een stukje draaien om er 120Nm op te zetten.

Dus daar speel ik dan een beetje mee.

Maar los draaien doe ik dus met de slagtol.
Makkelijk en zet geen onnodig koppel op het blokkeer gereedschap. Hoewel het dat wel aankan. Er zitten geharde pinnen door.

Ik ben even vergeten hoeveel Nm ze weer vast gezet moeten worden. Met de tol vast zetten kan ook maar dan moet je ervoor zorgen dat je de bout niet te vast zet. En verrifieert met de moment sleutel. Officeel moeten er geloof ik nieuwe  bouten worden toegepast.

Maar zorg ervoor dat de wielen, pas vlakken spindels bouten en schroefdraadgaten vet vrij zijn!

Hoe meer vet of locktite er op zit hoe vaster het aangedraait moet worden.

@Alain1
Het loshalen heeft als nut om de optimale riemspanning rondom te garanderen en de juiste afstelling van de nokkenassen te garanderen.

Het gaat om minimale verschillen maar het blijven performance motoren.
*

Alain1
4

  • Type Alfa: gt
  • *
    - Startende Alfist
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #41 Gepost op: 19 juni 2020, 21:04:02 »
Zo, dan heb ik weer wat bijgeleerd.
bedankt voor de tips.

Groetjes.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Kick,

Heeft iemand het manual hiervan ik heb het ooit gekregen opgeslagen uitgeprint.

Ahhh ik kan het niet vinden voor referentie
*

carloabarth
23

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #43 Gepost op: 13 januari 2024, 13:55:41 »
Bedankt voor het duidelijk omschrijven van je reparatie.

Dit was voor mij de doorslag om dit ook bij mijn tbi te doen i.v.m. olie in de bougieschachten en een distributie wissel.
Ik heb de werkplaats handleiding van de 4C waar alle aanhaalmomenten in staat voor de distributie alleen vind ik hier niet het aanhaalmoment van het "nokkenas deksel" (die met de 2 vloeibare pakkingen tussen. Hoe vast moeten deze bouten?

Groet Carlo
*

Niels G60
425

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #44 Gepost op: 14 januari 2024, 12:09:27 »



Hierbij wat foto's hoe het gereedschap erin zit.

Dit is wat jij hebt gemonteerd?

Heb je helaas de verkeerde waterpomp, deze lopen vaak/regelmatig stuk  op een TBI voor de vervangingstermijn...
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2