!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

koshoek
49

  • Type Alfa: 159 tbi sportswagon
  • *
    - Startende Alfist
Hallo,

Ik ben van plan om zelf de distributieriem e.d van mijn 159 tbi te gaan vervangen.
In het verleden al eens vaker met behulp van een goede maat van me de distributie van onze vorige auto vervangen (seat Toledo tdi).
Dus enige ervaring is aanwezig. Daarnaast sleutel ik zelf al jaren aan oude motorfietsen waarbij ik ook al eens een compleet blok heb gereviseerd.
Samen met die vriend moet het bij de alfa dus ook vast lukken!  :)


Tijdens mijn zoektocht naar wat tips heb ik volgens mij eens ergens gelezen dat een waterpomp van een C3 beter is.
Ik heb alleen geen idee meer waar ik dit heb gelezen en of deze ook op de tbi van mij past (bouwjaar 2009).
Daarnaast vraag ik me af of er nog speciaal gereedschap voor de distributiewissel / spanrollen e.d nodig is en waar ik deze eventueel kan bestellen / aanschaffen.

Helaas heeft mijn tbi ook nog een probleempje: wat last van olie in de schachten van de bougies.
Het is niet heel veel, maar ik heb niet de illusie dat dit vanzelf beter gaat worden...
Ik ben nu nog even aan het uitvogelen of dit bij de pakking van de kunststofkap wegkomt of bij het daaronder liggende kleppendeksel.
Inmiddels begrepen dat die laatste wat lastiger te vervangen is.
Als iemand me daarover ook wat tips kan geven zijn ze natuurlijk ook van harte welkom.
De planning is om alles goed voor te bereiden en dan in 1 keer door te pakken.

Gr. Edwin
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2020, 20:55:28 »
Hi Edwin,
Nog niet zo veel tips van deze kant, maar ik ben ook van plan zelf de distributie en waterpomp van mijn Brera tbi te vervangen. Ik begreep dat de waterpomp van de 4c met metalen schoep beter is.
Ik hou dit topic ook even in de gaten.
*

koshoek
49

  • Type Alfa: 159 tbi sportswagon
  • *
    - Startende Alfist
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2020, 21:11:44 »
Ha Timon,

Ik bedoelde uiteraard ook de 4c...
Ben benieuwd of er leden zijn die hier ervaring mee hebben. :)
*

alfistalimburg
464

  • Type Alfa: giulietta qv
  • ****
    - Senior Alfist
  • you only live once
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2020, 22:17:21 »
De pakking is een lastig verhaal. Je moet dan de kleppendeksel loshalen alleen zitten je nokkenassen hiermee vast. Je zult dus de distributieriem eraf moeten halen om vervolgens de kleppendeksel los te kunnen halen. Daarna kun je een speciale vloeibare pakking aanbrengen die origineel ook zit.

Wat betreft de distributieriem wissel dit heb ik pas geleden ook gedaan en is goed te doen. De waterpomp die ik had besteld had ook metalen schoepen.
https://www.qverde.nl/shop/categorieen/producten/?Alfa+Romeo+Alfa+Giulietta+Distributie/5E580AA7A78543858EA133BF376DA36F

En misschien ook een handig linkje voor het vervangen van de distributieriem: https://www.alfaworkshop.co.uk/cambelt_change_1750tbi.shtml

Hoop dat ik je hiermee heb geholpen.
Alfa Romeo Giulietta QV: Audison composet - Ulter 100mm einddemper - 19inch Prodrive S velgen - Brembo remschijven + EBC red stuff blokken
RVS Jmtuning downpipe - powerflexrubbers - stage 2 jtd performance koppeling - k04 hybrid turbo - airtec intercooler
322,6pk/437nm
*

alfistalimburg
464

  • Type Alfa: giulietta qv
  • ****
    - Senior Alfist
  • you only live once
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2020, 22:50:59 »
Nog even als aanvulling een link voor het gereedschap dat ik heb gebruikt. Is van het merk asta en werkt perfect om te blokkeren en op tijd te zetten. https://www.ebay.com/p/1474775296
Alfa Romeo Giulietta QV: Audison composet - Ulter 100mm einddemper - 19inch Prodrive S velgen - Brembo remschijven + EBC red stuff blokken
RVS Jmtuning downpipe - powerflexrubbers - stage 2 jtd performance koppeling - k04 hybrid turbo - airtec intercooler
322,6pk/437nm
*

Romeer
236

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2020, 11:53:24 »
ik heb laatst op youtube een video gezien die deze klus tot in de puntjes liet zien, dus mss daar ff zoeken
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2020, 12:52:03 »
Nog even als aanvulling een link voor het gereedschap dat ik heb gebruikt. Is van het merk asta en werkt perfect om te blokkeren en op tijd te zetten. https://www.ebay.com/p/1474775296

Even mijn ervaring met deze tool let op op de blokkeer pinnen van de plaat in het cilindrische adapter dat was bij mij niet in orde. Dus hier moest ik even wat aanpassingen in maken.
Het was lastig om de motor weer op tijd te krijgen zonder daadwerkelijk de nokken te blokkeren of terug te draaien zonder het demonteren van het deksel.

En vervang de voorste en achterste distributie kap deze zijn vaak erg broos reken op 60 euro
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2020, 13:03:01 »
ik heb laatst op youtube een video gezien die deze klus tot in de puntjes liet zien, dus mss daar ff zoeken
Dat zou ook erg handig zijn. Weet je nog of het NL of engels was? Heb het nog niet kunnen vinden...
*

alfistalimburg
464

  • Type Alfa: giulietta qv
  • ****
    - Senior Alfist
  • you only live once
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2020, 17:41:19 »
Nog even als aanvulling een link voor het gereedschap dat ik heb gebruikt. Is van het merk asta en werkt perfect om te blokkeren en op tijd te zetten. https://www.ebay.com/p/1474775296


Even mijn ervaring met deze tool let op op de blokkeer pinnen van de plaat in het cilindrische adapter dat was bij mij niet in orde. Dus hier moest ik even wat aanpassingen in maken.
Het was lastig om de motor weer op tijd te krijgen zonder daadwerkelijk de nokken te blokkeren of terug te draaien zonder het demonteren van het deksel.

En vervang de voorste en achterste distributie kap deze zijn vaak erg broos reken op 60 euro

Dan heb je hier toch echt iets fout gedaan want je kon de blokkeringen heel makkelijk erin zetten. Even aan de krukas draaien wanneer het niet past en ze vallen er mooi in. Demonteren van kleppendeksel is dan echt helemaal nergens voor nodig.
Alfa Romeo Giulietta QV: Audison composet - Ulter 100mm einddemper - 19inch Prodrive S velgen - Brembo remschijven + EBC red stuff blokken
RVS Jmtuning downpipe - powerflexrubbers - stage 2 jtd performance koppeling - k04 hybrid turbo - airtec intercooler
322,6pk/437nm
*

alfistalimburg
464

  • Type Alfa: giulietta qv
  • ****
    - Senior Alfist
  • you only live once
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2020, 17:43:43 »





Hierbij wat foto's hoe het gereedschap erin zit.
Alfa Romeo Giulietta QV: Audison composet - Ulter 100mm einddemper - 19inch Prodrive S velgen - Brembo remschijven + EBC red stuff blokken
RVS Jmtuning downpipe - powerflexrubbers - stage 2 jtd performance koppeling - k04 hybrid turbo - airtec intercooler
322,6pk/437nm
*

koshoek
49

  • Type Alfa: 159 tbi sportswagon
  • *
    - Startende Alfist
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2020, 19:53:36 »
Hallo allemaal,

Super bedankt voor de duidelijke tips en foto's!
Hier moet het vast allemaal mee gaan lukken.  :13:

Ik vraag me alleen nog af of het zin heeft om voor een waterpomp van de 4c te gaan.
Mocht iemand hier wat zinnigs over kunnen zeggen dan hoor ik het graag.
De afdichting van het kleppendeksel is denk ik prima te doen wanneer de distributieriem eraf ligt.

Voor nu eerst maar alle benodigde materialen verzamelen.

Als ik zover ben en ermee aan de slag ga zal ik wat foto's maken en ervaringen noteren.
Hebben andere leden misschien ook wat aan.
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2020, 20:16:37 »
Hallo allemaal,

Super bedankt voor de duidelijke tips en foto's!
Hier moet het vast allemaal mee gaan lukken.  :13:

Ik vraag me alleen nog af of het zin heeft om voor een waterpomp van de 4c te gaan.
Mocht iemand hier wat zinnigs over kunnen zeggen dan hoor ik het graag.
De afdichting van het kleppendeksel is denk ik prima te doen wanneer de distributieriem eraf ligt.

Voor nu eerst maar alle benodigde materialen verzamelen.

Als ik zover ben en ermee aan de slag ga zal ik wat foto's maken en ervaringen noteren.
Hebben andere leden misschien ook wat aan.
Dat zou perfect zijn! Kan ik die hopelijk ook als leidraad gebruiken. Qverde.nl kan je vast meer vertellen over de benodigde onderdelen en welke waterpomp het beste is...
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2020, 22:22:02 »
@alfistalimburg
Nee, zie je wat het verschil is behalve de twee inbus bouten
Bij het vastzetten van de wielen draait de nokstok dus door.


*

alfistalimburg
464

  • Type Alfa: giulietta qv
  • ****
    - Senior Alfist
  • you only live once
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2020, 22:31:32 »
@alfistalimburg
Nee, zie je wat het verschil is behalve de twee inbus bouten
Bij het vastzetten van de wielen draait de nokstok dus door.




Ik snap even niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Buiten jouw aanpassing met inbus bouten zie ik niks anders. Bij mij draaide de nokkenas niet meer na het plaatsen van het gereedschap en kon ik dus ook de bouten van de wielen loshalen en vastzetten zonder dat er wat bewoog.
Alfa Romeo Giulietta QV: Audison composet - Ulter 100mm einddemper - 19inch Prodrive S velgen - Brembo remschijven + EBC red stuff blokken
RVS Jmtuning downpipe - powerflexrubbers - stage 2 jtd performance koppeling - k04 hybrid turbo - airtec intercooler
322,6pk/437nm
*

alfistalimburg
464

  • Type Alfa: giulietta qv
  • ****
    - Senior Alfist
  • you only live once
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2020, 22:48:27 »
Correctie: ik zie nu wat je bedoelt. Bij jouw plaat zitten geen blokkeerpennen naast de middelste inbus dus draait jouw complete invalstuk mee. Dat is uiteraard niet hoe het hoort. Bij mij was dit niet het geval dus vandaar mijn reactie.
Alfa Romeo Giulietta QV: Audison composet - Ulter 100mm einddemper - 19inch Prodrive S velgen - Brembo remschijven + EBC red stuff blokken
RVS Jmtuning downpipe - powerflexrubbers - stage 2 jtd performance koppeling - k04 hybrid turbo - airtec intercooler
322,6pk/437nm