Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => 159 => Topic gestart door: koshoek op 11 februari 2020, 20:30:27

Titel: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: koshoek op 11 februari 2020, 20:30:27
Hallo,

Ik ben van plan om zelf de distributieriem e.d van mijn 159 tbi te gaan vervangen.
In het verleden al eens vaker met behulp van een goede maat van me de distributie van onze vorige auto vervangen (seat Toledo tdi).
Dus enige ervaring is aanwezig. Daarnaast sleutel ik zelf al jaren aan oude motorfietsen waarbij ik ook al eens een compleet blok heb gereviseerd.
Samen met die vriend moet het bij de alfa dus ook vast lukken!  :)


Tijdens mijn zoektocht naar wat tips heb ik volgens mij eens ergens gelezen dat een waterpomp van een C3 beter is.
Ik heb alleen geen idee meer waar ik dit heb gelezen en of deze ook op de tbi van mij past (bouwjaar 2009).
Daarnaast vraag ik me af of er nog speciaal gereedschap voor de distributiewissel / spanrollen e.d nodig is en waar ik deze eventueel kan bestellen / aanschaffen.

Helaas heeft mijn tbi ook nog een probleempje: wat last van olie in de schachten van de bougies.
Het is niet heel veel, maar ik heb niet de illusie dat dit vanzelf beter gaat worden...
Ik ben nu nog even aan het uitvogelen of dit bij de pakking van de kunststofkap wegkomt of bij het daaronder liggende kleppendeksel.
Inmiddels begrepen dat die laatste wat lastiger te vervangen is.
Als iemand me daarover ook wat tips kan geven zijn ze natuurlijk ook van harte welkom.
De planning is om alles goed voor te bereiden en dan in 1 keer door te pakken.

Gr. Edwin
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Timon op 11 februari 2020, 20:55:28
Hi Edwin,
Nog niet zo veel tips van deze kant, maar ik ben ook van plan zelf de distributie en waterpomp van mijn Brera tbi te vervangen. Ik begreep dat de waterpomp van de 4c met metalen schoep beter is.
Ik hou dit topic ook even in de gaten.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: koshoek op 11 februari 2020, 21:11:44
Ha Timon,

Ik bedoelde uiteraard ook de 4c...
Ben benieuwd of er leden zijn die hier ervaring mee hebben. :)
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: alfistalimburg op 11 februari 2020, 22:17:21
De pakking is een lastig verhaal. Je moet dan de kleppendeksel loshalen alleen zitten je nokkenassen hiermee vast. Je zult dus de distributieriem eraf moeten halen om vervolgens de kleppendeksel los te kunnen halen. Daarna kun je een speciale vloeibare pakking aanbrengen die origineel ook zit.

Wat betreft de distributieriem wissel dit heb ik pas geleden ook gedaan en is goed te doen. De waterpomp die ik had besteld had ook metalen schoepen.
https://www.qverde.nl/shop/categorieen/producten/?Alfa+Romeo+Alfa+Giulietta+Distributie/5E580AA7A78543858EA133BF376DA36F

En misschien ook een handig linkje voor het vervangen van de distributieriem: https://www.alfaworkshop.co.uk/cambelt_change_1750tbi.shtml

Hoop dat ik je hiermee heb geholpen.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: alfistalimburg op 11 februari 2020, 22:50:59
Nog even als aanvulling een link voor het gereedschap dat ik heb gebruikt. Is van het merk asta en werkt perfect om te blokkeren en op tijd te zetten. https://www.ebay.com/p/1474775296
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Romeer op 12 februari 2020, 11:53:24
ik heb laatst op youtube een video gezien die deze klus tot in de puntjes liet zien, dus mss daar ff zoeken
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: SpecialVeloce op 12 februari 2020, 12:52:03
Nog even als aanvulling een link voor het gereedschap dat ik heb gebruikt. Is van het merk asta en werkt perfect om te blokkeren en op tijd te zetten. https://www.ebay.com/p/1474775296

Even mijn ervaring met deze tool let op op de blokkeer pinnen van de plaat in het cilindrische adapter dat was bij mij niet in orde. Dus hier moest ik even wat aanpassingen in maken.
Het was lastig om de motor weer op tijd te krijgen zonder daadwerkelijk de nokken te blokkeren of terug te draaien zonder het demonteren van het deksel.

En vervang de voorste en achterste distributie kap deze zijn vaak erg broos reken op 60 euro
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Timon op 12 februari 2020, 13:03:01
ik heb laatst op youtube een video gezien die deze klus tot in de puntjes liet zien, dus mss daar ff zoeken
Dat zou ook erg handig zijn. Weet je nog of het NL of engels was? Heb het nog niet kunnen vinden...
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: alfistalimburg op 12 februari 2020, 17:41:19
Nog even als aanvulling een link voor het gereedschap dat ik heb gebruikt. Is van het merk asta en werkt perfect om te blokkeren en op tijd te zetten. https://www.ebay.com/p/1474775296


Even mijn ervaring met deze tool let op op de blokkeer pinnen van de plaat in het cilindrische adapter dat was bij mij niet in orde. Dus hier moest ik even wat aanpassingen in maken.
Het was lastig om de motor weer op tijd te krijgen zonder daadwerkelijk de nokken te blokkeren of terug te draaien zonder het demonteren van het deksel.

En vervang de voorste en achterste distributie kap deze zijn vaak erg broos reken op 60 euro

Dan heb je hier toch echt iets fout gedaan want je kon de blokkeringen heel makkelijk erin zetten. Even aan de krukas draaien wanneer het niet past en ze vallen er mooi in. Demonteren van kleppendeksel is dan echt helemaal nergens voor nodig.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: alfistalimburg op 12 februari 2020, 17:43:43
(https://i.ibb.co/cXQGtgs/IMG-20190824-105548.jpg) (https://ibb.co/M57Yp2J)
(https://i.ibb.co/F49nRty/IMG-20190824-105556.jpg) (https://ibb.co/d4S78yV)
(https://i.ibb.co/9TG9K89/IMG-20190824-105607.jpg) (https://ibb.co/6PNR9nR)
(https://i.ibb.co/Z6sSYXg/IMG-20190824-121506.jpg) (https://ibb.co/fYR9nFN)

Hierbij wat foto's hoe het gereedschap erin zit.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: koshoek op 12 februari 2020, 19:53:36
Hallo allemaal,

Super bedankt voor de duidelijke tips en foto's!
Hier moet het vast allemaal mee gaan lukken.  :13:

Ik vraag me alleen nog af of het zin heeft om voor een waterpomp van de 4c te gaan.
Mocht iemand hier wat zinnigs over kunnen zeggen dan hoor ik het graag.
De afdichting van het kleppendeksel is denk ik prima te doen wanneer de distributieriem eraf ligt.

Voor nu eerst maar alle benodigde materialen verzamelen.

Als ik zover ben en ermee aan de slag ga zal ik wat foto's maken en ervaringen noteren.
Hebben andere leden misschien ook wat aan.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Timon op 12 februari 2020, 20:16:37
Hallo allemaal,

Super bedankt voor de duidelijke tips en foto's!
Hier moet het vast allemaal mee gaan lukken.  :13:

Ik vraag me alleen nog af of het zin heeft om voor een waterpomp van de 4c te gaan.
Mocht iemand hier wat zinnigs over kunnen zeggen dan hoor ik het graag.
De afdichting van het kleppendeksel is denk ik prima te doen wanneer de distributieriem eraf ligt.

Voor nu eerst maar alle benodigde materialen verzamelen.

Als ik zover ben en ermee aan de slag ga zal ik wat foto's maken en ervaringen noteren.
Hebben andere leden misschien ook wat aan.
Dat zou perfect zijn! Kan ik die hopelijk ook als leidraad gebruiken. Qverde.nl kan je vast meer vertellen over de benodigde onderdelen en welke waterpomp het beste is...
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: SpecialVeloce op 12 februari 2020, 22:22:02
@alfistalimburg (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=3343)
Nee, zie je wat het verschil is behalve de twee inbus bouten
Bij het vastzetten van de wielen draait de nokstok dus door.

(https://i.ibb.co/9TG9K89/IMG-20190824-105607.jpg) (https://ibb.co/6PNR9nR)
(https://i.ibb.co/GTpmLTM/20200212-221909.jpg) (https://ibb.co/X8LHg85)
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: alfistalimburg op 12 februari 2020, 22:31:32
@alfistalimburg (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=3343)
Nee, zie je wat het verschil is behalve de twee inbus bouten
Bij het vastzetten van de wielen draait de nokstok dus door.

(https://i.ibb.co/9TG9K89/IMG-20190824-105607.jpg) (https://ibb.co/6PNR9nR)
(https://i.ibb.co/GTpmLTM/20200212-221909.jpg) (https://ibb.co/X8LHg85)

Ik snap even niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Buiten jouw aanpassing met inbus bouten zie ik niks anders. Bij mij draaide de nokkenas niet meer na het plaatsen van het gereedschap en kon ik dus ook de bouten van de wielen loshalen en vastzetten zonder dat er wat bewoog.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: alfistalimburg op 12 februari 2020, 22:48:27
Correctie: ik zie nu wat je bedoelt. Bij jouw plaat zitten geen blokkeerpennen naast de middelste inbus dus draait jouw complete invalstuk mee. Dat is uiteraard niet hoe het hoort. Bij mij was dit niet het geval dus vandaar mijn reactie.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: alfistalimburg op 12 februari 2020, 22:50:24
En nog een aanvulling voor de vervanging van de distributieriem. Bestel ook een vacuümpomp pakking want die gaat na opnieuw vastzetten lekken. Was bij mij ook het geval.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: SpecialVeloce op 13 februari 2020, 00:11:34
Precies,
Je gaat ervanuit dat de tool die je koopt goed is.
Maar de geharde pennen die waren er denk ik warm en koud in gezet en zelfs met de pers kon ik ze niet op de juiste plaats persen.

Dus toen het al een beetje laat werd was dit de makkelijkste oplossing.

Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: koshoek op 14 februari 2020, 20:39:35
Het was even rustig van mijn kant.
Leuk en leerzaam trouwens die reacties over het gereedschap, is een aandachtspuntje waar ik gelijk naar ga kijken als ik mijn gereedschap binnen heb.

Vanavond met het gestuurde linkje over het gereedschap effe wat verder wezen googelen.
Daarbij kwam ik deze tegen: https://www.automotive-line.nl/speciaal-gereedschap/tijdafstel-timing-gereedschap/wt-2094-timing-set-alfa-romeo-lancia-1-75-tbi.html
Leek mij wat makkelijker te bestellen / vlotter te leveren dan die van E-bay en vond de prijs wel netjes.
Daarom gelijk maar bestelling geplaatst.

Komende tijd zal ik stapsgewijs de rest van de benodigde materialen gaan bestellen.
Wordt vervolgt!
 
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: alfistalimburg op 14 februari 2020, 20:58:23
Fijn dat we konden helpen. Het gezochte gereedschap ziet er ook goed uit inderdaad wel wat duurder maar misschien sneller binnen. Succes met de rest en als er nog vragen zouden zijn gewoon weer stellen.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Busso op 15 februari 2020, 18:37:40
Ha Timon,

Ik bedoelde uiteraard ook de 4c...
Ben benieuwd of er leden zijn die hier ervaring mee hebben. :)

Ik heb ook zelf de distributie vervangen en de dealer in houten adviseerde mij ook de waterpomp van een 4c te plaatsen. Heb ik ik dus gedaan.  Distributiekap inderdaad ook direct meenemen. Ik wist dat niet dus moest een 2e ritje maken naar de dealer omdat de kap van mij uit elkaar viel.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: SpecialVeloce op 18 februari 2020, 13:00:46
idd achterlijk dat het zo is.

Ik had een kadett van 568 jaar oud en dat was nog steeds goed.

hier van mij de kleine en de groote. goed dat het broos is maar if het je riem ook een tandje zal laten verspringen waag ik het er liever niet op.

(https://i.postimg.cc/7JPSC53B/20180626-092605.jpg) (https://postimg.cc/7JPSC53B)
(https://i.postimg.cc/34Yv6kcK/20180625-185700.jpg) (https://postimg.cc/34Yv6kcK)

Met het vervangen van de kap met de riem erop moet zowieso de brandstofpijp los . om die eraf te krijgen moet je hier en daar van dingetjes lossen.

Ik heb gewoon de Gates Distributie set gekocht type KP15685XS
en die waterpomp en die kwaliteit ziet er echt altijd goed uit.

wel moet ik er even bij zeggen: De rand waar de waterpomp in gaat goed schoonmaken en in de vaseline zetten. Het is echt een trut seal die daar zit.

(https://i.postimg.cc/WDjSLj3n/20180625-211301.jpg) (https://postimg.cc/WDjSLj3n)

(https://i.postimg.cc/Ty90TS5X/20180625-211305.jpg) (https://postimg.cc/Ty90TS5X)

Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: koshoek op 18 februari 2020, 23:34:49
Die kap van jou was inderdaad goed kapot!
Ik zal eens kijken of ik de kap van te voren kan inspecteren, maar denk dat ik gelijk maar een nieuwe mee bestel.
Wil hier geen risico's mee lopen.

Vandaag trouwens de blokkeerset binnen gekregen.
Begin is er dus. :)

Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Timon op 6 maart 2020, 23:12:02
Toevallig iemand die het distributie gereedschap setje wil uitlenen? Mag een berichtje via pb.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Timon op 11 maart 2020, 14:27:25
De Brera heeft nu 95.000 gelopen en het is bijna 5 jaar geleden dat de distributie vervangen is. Is het de bedoeling om met de distributieriem en waterpomp ook de multi-riem mee te vangen en dan ook de spanrollen of alleen de multi-riem?
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: alfistalimburg op 11 maart 2020, 17:35:52
Ik zou het meteen mee pakken, niet heel duur en als de distributieriem moet gebeuren dan ook niet veel extra werk.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: koshoek op 11 maart 2020, 22:20:32
@Timon (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1374) ik zag net je reactie. Ik ben van plan om de multiriem spanrollen e.d ook gelijk mee te vervangen.
Als ik eenmaal bezig ben dan gelijk maar goed.  :)
Ik heb ook geen idee hoe oud de huidige multiriem is...

Over eventueel uitlenen gereedschap: ik heb net zelf een blokkeerset aangeschaft.
Deze wil ik zelf natuurlijk eerst gebruiken. Daarna kunnen we vast wat overleggen dat je deze van mij gebruikt.
Ik heb alleen geen idee of je bij mij in de buurt woont.

Het zal trouwens nog wel een paar weken duren voor ik de onderdelen ga wisselen. Het meeste heb ik inmiddels in huis.
Nou nog effe wat tijd vinden...

Mocht je het gereedschap willen gebruiken dan laat het me maar weten!
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: koshoek op 5 mei 2020, 22:24:00
Het heeft allemaal een poosje geduurd, maar inmiddels de hele operatie achter de rug! O:-)
De distributie, waterpomp, kleppendekselpakking, multieriem en oliewissel. Al met al nog een hele klus..
Ik ben nu bezig van het geheel een verslag te maken met de nodige plaatjes.
Moet zeggen dat ik dit niet vaak doe en vergt nogal wat tijd...

Ik wil proberen het hele verslag eerst klaar te maken in word en dan het geheel hierin te knippen en plakken.
Heb alleen geen idee of dat werkt..
Iemand ervaring mee?
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Timon op 5 mei 2020, 23:39:14
Ik heb inmiddels ook de hele operatie achter de rug. Was nog best tijdrovend, al met al een hele dag bezig geweest. Vond het lastig om de spanner voor de distributie goed te krijgen. Gelukkig kon @SpecialVeloce (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=4914) me hiermee op weg helpen. Net als met het benodigde gereedschap, was ik erg blij mee.
Super dat je er een verslag van maakt @koshoek (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=6546)
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: koshoek op 7 mei 2020, 22:26:11
Dat klinkt herkenbaar!
Ik ben met die spanner ook een poosje aan het klooien geweest voor ik het in de gaten had. ;D
Na wat gezoek zag ik op 1 van de geposte foto's een bout zitten vlakbij de spanner..
Daar ook maar een bout in gezet en door die als hefboom met een schroevendraaier te gebruiken kon ik hem mooi op spanning zetten.  Mijn maat heeft hem vervolgens vastgezet.

Als je het eenmaal weet is het niet moeilijk. :13:
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: SpecialVeloce op 8 mei 2020, 00:45:14
precies dat hefboompje ja. Mooi dat het gelukt is.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: koshoek op 24 mei 2020, 16:03:10
Zo!
Het heeft een poosje geduurd, maar het is er toch eindelijk van gekomen om van het hele gebeuren een verhaal te maken
.
Ik had een oosje geleden de nodige onderdelen al  verzameld, maar een  geschikt moment om  er een keer mee aan de slag te gaan was nog niet voorbij gekomen.
Voor mij kwamen de Corona maatregelen nu wel even goed uit.
Zelf (gelukkig) nog druk zat op’t werk, maar mijn maat die me zou helpen zat noodgedwongen een paar weken thuis.
Toen maar besloten een dag vrij te nemen zodat we het samen op een door de weekse dag aan konden gaan pakken.
Al met al was onze verwachting dat we met een dag een heel eind konden komen…

Dit bleek wel iets aan de optimistische kant.
Het is ons wel gelukt om de auto weer lopend te krijgen die dag, maar inmiddels was het wel 12 uur ’s nachts…
Oliewissel waren we toen zelfs nog niet aan toe gekomen.
Dat maar naar de volgende dag verschoven..

Bovenaan mijn lijstje stond het verhelpen van de zwetende kleppendeksel pakking.
Hiervoor moet de distributie ook los zodat we die aansluitend hebben vervangen.

Ik ben begonnen met al het nodige bovenop het kleppendeksel en er omheen los te halen.
Dat begon gelijk al goed..
De clips waar de kabelbomen mee vastzitten waren zo uitgehard dat even wijzen al genoeg was om ze uit elkaar te laten spatten.
Deze later maar vervangen door een paar ty-raps. Verdient misschien niet de schoonheidsprijs maar met de afdekkap eroverheen zie je der toch niks van.
Vervolgens wou ik het slangetje bovenop het kleppendeksel dat naar het blow-by klepje gaat los halen.
Dit was ook wat uitgehard, dus voorzichtig maar een beetje wrikken..
En ja hoor, in 1 keer schiet hij los waardoor aan de andere zijde het slangtuitje aan het klepje afbreekt..

(https://i.ibb.co/16gPrQW/image.png) (https://imgbb.com/)

Gelukkig heeft mijn  maat nog een berg oude auto onderdelen liggen. Allemaal VW, maar daar zaten nog wel een paar van dergelijke klepjes tussen. Paste niet 1 op 1, maar door in het oude afgebroken klepje een stukje koperen remleiding te verlijmen kon ik hier weer een slang op doen.
Door het gepruts hiermee was alleen de werking van het klepje totaal verloren gegaan.
Nu eerst tijdelijk een klepje van een oude golf tussen de slang gedaan. Werkt prima!

Tijdens mijn gepruts met de uitgeharde delen heeft mijn maat de distributie vrij gemaakt.
Dit is allemaal verder trouwens prima te doen.
Er moeten aan die zijde wat spulletjes los gehaald worden om bij de motorsteun te kunnen.
Meeste van die onderdelen (zoals bijv. tankje stuurbekrachtiging) kun je los halen en aan de slangen laten zitten en weg klappen.
 
(https://i.ibb.co/GxSLN53/image.png) (https://imgbb.com/)

Onder het carter hebben we een krik met een blok hout ertussen neergezet. Deze hebben we licht op spanning gezet en toen de motorsteun los gehaald.
 

(https://i.ibb.co/h9W5Zpq/image.png) (https://imgbb.com/)

Aan de andere zijde van het  blok heb ik het blokkeer gereedschap op de nokkenassen gezet.
Zie de pijlen in de afbeelding.
Verder eromheen zie je de kabels en leidingwerk wat weg geklapt kan worden om wat ruimte te creëren.

Hierna begonnen de kunststof kap op het kleppendeksel te verwijderen.
Bij mij bleek deze behoorlijk vast gekleefd te zitten aan het kleppendeksel.
Het zweet brak me eerlijk gezegd al uit toen we deze voorzichtig los probeerden te wrikken..
Het zou toch niet dat me dit ding ook in stukken zou breken??

Gelukkig gaf deze zich na een poosje wel gewonnen!
Toen we deze aan de binnenkant konden bekijken viel me op dat hij behoorlijk aangekoekt was.
 
(https://i.ibb.co/JCRzPZM/image.png) (https://imgbb.com/)

In bovenstaande afbeelding is de ergste aanslag al verwijderd en zijn we de nieuwe pakking aan het plaatsen.

Na het verwijderen van de kunststofkap volgt het kleppendeksel.
Omdat hiermee ook de nokkenassen vast zitten heb ik de onderste bouten van het blokkeergereedschap uit de kop gedraaid en de bovenste 2 laten zitten.
Op deze manier zitten de nokkenassen nog aan het kleppendeksel  en kan dit er in 1 geheel voorzichtig af getild worden. (Dit heb ik zelf zo bedacht, geen idee of dit de standaard procedure is..)
Daarbij even goed opletten aan de distributiezijde van de nokkenassen. Daar zitten ze met keerringen in het kleppendeksel cq cilinderkop.
Door de druk van de klepveren wordt het geheel vanzelf al wat naar boven gedrukt waardoor de keerring bij mij al los kwam van de cilinderkop.
Bij mij bleef hij dus mooi ‘plakken’ aan het kleppendeksel.
 
(https://i.ibb.co/gM1JVND/image.png) (https://imgbb.com/)
(https://i.ibb.co/bbRm0R7/image.png) (https://imgbb.com/)
 
Hier boven het kleppendeksel vlak na verwijderen. Aan de bovenzijde het blokkeergereedschap.

(https://i.ibb.co/HYHpBbQ/image.png) (https://imgbb.com/)
 
Hierboven na alle vlakken goed schoongemaakt te hebben en voorzien van verse vloeibare pakking.
In het midden de ronde gaten voor de bougieschachten waar de lekkage zat.
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje een knullige constructie. Beter was het volgens mij geweest als de nokkenassen met een eigen aparte bevestiging aan de kop gemonteerd zaten. Los van het kleppendeksel.
Nu is dit 1 geheel  met als gevolg dat de afdichting op de cruciale punten naar mijn idee nooit optimaal is.
Uit ervaring met sleutelwerk aan motorfietsen ben ik deze constructie nog nooit eerder tegen gekomen…

(https://i.ibb.co/zJRYRCX/image.png) (https://imgbb.com/)
 
Bovenstaande afbeelding geeft een beetje weer hoe de kop eruitzag voor schoonmaken, en tijdens.
Alle vlakken heb ik voorzichtig schoon geschraapt met een stanleymesje.
Daarbij steeds met een doekje de vrijgekomen zooi direct opgevangen.

(https://i.ibb.co/CQpgsgs/image.png) (https://imgbb.com/)

Hierboven de vervuiling wat meer ingezoomd. Ook is te zien dat de pakking rond de bougieschachten te wensen over laat.

(https://i.ibb.co/bQQWw6s/image.png) (https://imgbb.com/)
 
Hierboven de schone cilinderkop weer klaar voor opbouw.

Nou was het mooi geweest om nu een plaatje te hebben waarbij de nokkenassen met kleppendeksel terug geplaatst worden…
Alleen schijnbaar in de drukte vergeten toen een foto temaken, dus helaas!

Terug plaatsen viel mij trouwens wel mee. Is wel handig om even met 2 man te zijn zodat het kleppendeksel in 1 keer goed op de plek ligt.
Zelf vond ik het handig de vloeibare pakking aan het kleppendeksel te smeren.
Dan kun je namelijk beter zien waar overal de pasvlakken zitten en hoef je niet overtollige delen in te smeren. Dit moet trouwens een erg dun laagje zijn zodat het na aandraaien zo min mogelijk uitstulpt.
Verder heb ik voor montage de schalen waar de nokkenassen in lopen voorzien van een klein beetje nieuwe olie voor aanvangsmering.

Als laatste moest alleen het kunststofdeksel er nog op.
Daarna konden we verder met de distributie.

Moet zeggen dat dit op zich vlot verliep. Het enige waar we een beetje mee zaten was hoe we de spanner goed op spanning konden zetten.
Dit werkt net een beetje anders dan bijvoorbeeld bij Volkswagen wat we wel kenden.

Na wat prutsen en proberen heb ik er de info die ik al gekregen had op nageslagen en daar zag ik op een foto vlakbij de spanner een bout in het carter zitten.
Wij hebben toen ook een bout in het carter gedraaid op die plek en met behulp van een grote schroevendraaier konden we toen door de bout als hefboom te gebruiken de boel onder de juiste spanning zetten.

Jammer genoeg was het toen schijnbaar al zo laat in de avond dat onze aandacht meer bij het afbouwen als bij het foto´s maken lag..
Maar voor degene die dit ook wil gaan doen zijn er verder ook duidelijke plaatjes gepost eerder  in dit topic.

Uiteraard hebben we gelijk ook de waterpomp , spanrollen, multiriem  e.d. vervangen.

(https://i.ibb.co/t3V9SSk/image.png) (https://imgbb.com/)

Bij de waterpomp hebben we de rubberen O/ring van te voren voorzien van vaseline zodat deze makkelijk in het carter zou gaan zonder te beschadigen.

(https://i.ibb.co/TH9HFpX/image.png) (https://imgbb.com/)
 
Hier zit alles weer op zijn plek. Bovenin de foto is de (tijdelijke) oplossing met de blow-by valve te zien.
Werkt trouwens prima, en moet bekennen dat het er nog niet van is gekomen een nieuw klepje te bestellen.

Als laatste van de hele operatie wou ik de volgende dag de olie gaan verversen.
Vol goede moed de volgende avond na het eten aan de slag.
Mijn vrouw heel enthousiast gezegd er met een uur a 1,5 wel weer te zijn…

Dat liep  even behoorlijk anders..
Ten eerst wou de plug onder in het carter er met geen mogelijkheid uit..
Eerst netjes een zeskantdop erop gezet en geprobeerd los te draaien, maar zat geen beweging in..
Na nog wat meer kracht draaide de kop gewoon rond zonder ook maar iets los te komen..
Toen maar groffer geschut gebruikt: met een hamer en een beitel  is het uiteindelijk gelukt om er beweging in te krijgen.
(Inmiddels was die 1,5 uur al om..)

Ik vermoed dat de vorige eigenaar wist dat deze niet los te krijgen was. Ik had namelijk en zakje met een paar onderdelen erbij gekregen, 1 daarvan was een nieuwe aftapplug.
Die kwam nu wel uit!
Ik denk dat bij eerdere oliewissels de plug er nooit uitging en dat het carter werd leeg gezogen.
Bij dat leegzuigen vraag ik me altijd af of de boel ook echt leeg gaat..
Ben dan altijd bang dat er best veel oude olie achterblijft..

Na het verwijderen van de oude plug vlot de olie er af laten lopen en in de tussentijd het filter eraf gehaald.
Omdat ik al eens ergens gelezen had dat er in het filterhuis een klepje hoort te zitten was ik wel benieuwd hoe dit er bij mij uit zou zien.
Moet zeggen maar goed ook dat ik daarnaar heb gekeken.
Dat klepje bleek er aan barrels los onderin te liggen!
Ik denk dat deze zelfs al bij een eerdere oliewissel kapot is gegaan.
Het oude filter had namelijk aan die zijde een vreemde deuk..
 
(https://i.ibb.co/SnkwZ0x/image.png) (https://imgbb.com/)
   
Bij de pijl hierboven het veertje en een gedeelte van het klepje dat in het gat hoort bij de basis van de pijl.

Die avond de auto afbouwen zat er dus helaas niet meer in….
Heb toen eerst een nieuw filterhuis moeten bestellen.
Dit is een gecombineerd onderdeel samen met een oliekoeler.
Hieronder een plaatje van de nieuwe waar je het klepje duidelijk ziet zitten.

(https://i.ibb.co/JCpVPwG/image.png) (https://imgbb.com/)
 
Ik heb het nergens kunnen vinden, maar volgens mij moet het toch ook mogelijk zijn om alleen dat kleine kl**te klepje te vervangen?
Mocht iemand dat weten dan hoor ik het graag!
Wie weet voor de toekomst.
Kunststofonderdelen die constant in hete olie zitten hebben dank ik geen erg lang leven…

Bij deze wil ik iedereen aanraden die zijn filter gaat vervangen om even te checken of dit allemaal nog goed op zijn plek zit.
Je kunt er alleen heel slecht bij om het te bekijken, ik heb mijn telefoon ervoor gehouden en toen een foto gemaakt.

Met de nodige vertraging en extra kosten is het uiteindelijk wel allemaal gelukt.
Inmiddels rijd de auto weer super. Heb zelf het idee dat hij de nieuwe olie e.d wel kan waarderen.
Voor mijn gevoel loopt alles wat soepeler.

Voor nu staan er nog een paar klusjes op mijn lijstje:
Ik wil de versnellingsbakolie nog vervangen. Olie is inmiddels in huis.
Op dit moment staat de auto bij de spuiter. Op de achterbumper zat een lelijke plek waar de blanke lak los / weg was.
Dit was al zo toen ik de auto kocht en wou ik gelijk laten fixen.
Alleen kwamen er telkens wat meer akkefietjes dan ik in eerste instantie op gehoopt had…
Daarom toen eerst het spuitwerk maar even in de ijskast gezet.

Hopelijk zijn er medeliefhebbers die wat aan mijn verhaal hebben.
Zelf mag ik ook graag jullie verhalen lezen over onze schitterende auto’s.
En hopelijk kan er een keer een meeting komen.
Ik had me er zeer op verheugd om dit jaar samen met mijn zoon met de alfa naar Assen te gaan.

(Net het hele verhaal hierboven vanuit word geknipt en geplakt. Daarbij neemt hij niet de afbeeldingen mee, dus die er handmatig in gevoegd. Alleen zijn daarbij de pijltjes die ik op een aantal afbeeldingen had gezet weg gevallen... )
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: SpecialVeloce op 24 mei 2020, 23:01:44
@koshoek (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=6546)

Super verslag,

ik moet dat klepje bij de olie pomp ook eens checken bij mij.
En zo zie je maar er komt altijd wel iets om de hoek kijken.

Bij mij is dit volgens mij geen noodzakelijke reparatie nog denk ik. Maar ik wil de oliepomp crush seal vervangen in de carterpan.
dat is ook wel een redelijk klusje dat heeft  @Busso (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=6004) volgens mij ook al eens gedaan.

Misschien kunnen we in het openings post een short list aan component nummers maken die nodig zijn voor deze reparatie's
En welk type pakking heb jij gebruikt bij kleppen deksel ? is dat iets van lijm ofzo ?

Ik vindt het echt fantastisch om te lezen, verder zo ...
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: koshoek op 25 mei 2020, 21:21:06
@SpecialVeloce (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=4914) : ik heb als pakking de loctite 5922 gebruikt, waarom?
Omdat ik deze nog had liggen en er wel goede ervaringen mee heb met  vergelijkbare klusjes.
Of het nu ook goed uit gaat pakken zal de tijd moeten leren.  O:-)
Dit is trouwens een blijvend vloeibare vlakkenafdichting die goed bestand is tegen oliën, benzine, heet en koud water e.d.
Als ik het goed heb tot een temperatuur van 200 graden.

Zo'n short list met componenten / nummers en eventuele speciale gereedschappen lijkt me wel een goed idee.
Ik ben alleen totaal niet handig met dingen op het forum zetten...
Om nu aan het begin weer wat in te gaan voegen wordt dus een uitdaging. ;D

Mocht je van het vervangen van de crush-seal een verslag gaan maken dan zal ik dat graag volgen!
Ik heb er nu eerst ook wel aan zitten denken de carterpan eraf te gaan halen, maar zag de noodzaak nu nog niet direct.
Ben dus wel zeer benieuwd wat je allemaal tegen gaat komen.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Paul op 26 mei 2020, 00:53:04
Ziet er netjes uit!
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: BramvE op 2 juni 2020, 14:12:55
Kijk dit zijn zinvolle posts! Het loshalen van die motorsteun en vasthouden van het blok, waar is dat voor nodig? Zit die steun in de weg anders?

Is die oliekoeler vervangen goed te doen?
Ik vermoed dat dat klepje bij mij ook mist, maar een alfa monteur heeft me verteld dat dit bij veel TBI's het geval is en het eigenlijk geen probleem is. Maar ergens zijn dat van die dingen die blijven knagen...

Dingen die afbreken of juist niet los komen waardoor alles veel langer duurt is volgens mij redelijk standaard bij dit soort klussen. Het gebeurt mij ook altijd in ieder geval.
Succes met je bakolie, daar was ik lang bezig met het verwijderen van de bodemplaat om er vervolgens achter te komen dat deze mogelijk er niet eens af had gehoeven ivm een uitsparing bij de aftapplug van de bak. Maar zonder brug kom je daar heel moeilijk bij.
En iets vinden om de bak weer te vullen (het vulgat zit vrij diep en ik kon even geen slang vinden. Weer een uur verder).

NB het vervangen van die crush seal heb ik laten doen laatst, zie ander topic. Was me teveel gedoe om zelf te proberen. Kostte een paar honderd euro toen incl olie en filter.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: koshoek op 2 juni 2020, 23:23:10
Mooi om te horen dat mijn verhaal wordt gewaardeerd! :great:

Over je vragen: Motorsteun zit inderdaad in de weg om er makkelijk bij te kunnen.
Zomaar zonder maatregelen dat ding eraf draaien gaat niet goed, dan komt er erg veel belasting op de andere steunen..
Ik heb het daarom gedaan door onder het blok een krik te zetten met een stuk hout ertussen om beschadigen te voorkomen.
Je zou ook het blok aan de bovenkant in een takel kunnen hangen.
Je kunt bij deze manier ook makkelijk de hoogte bij terugplaatsen van de steun wat aanpassen zodat je hem er weer makkelijk op krijgt.

Oliekoeler vervangen vond ik goed te doen.
Je moet er van onderen bij, dus een brug of smeerput is wel handig.
Liggend op de oprit wordt wel een hele uitdaging....
Hij zit met een paar lange bouten op het blok. Deze eruit draaien en vervolgens kan je hem er zo af halen.
Er zit een olieleiding aan met een O-ring die in het blok komt. Hier wel even goed op letten dat deze er goed in schuift zonder troep ertussen.

Of het allemaal zonder dat klepje ook prima werken kan wou ik niet gokken...
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij is het een overstort klepje voor het geval je filter dicht / verstopt zit.
Wanneer zo'n klepje altijd open staat werkt volgens mij je oliefilter niet meer naar behoren. (Olie kan immers via by-pas zo weer verder...)
Maar misschien heb ik het ook wel mis, ik wou me hier nog een keer wat verder in verdiepen.
Mocht iemand anders hier meer van weten dan hoor ik het natuurlijk ook graag.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: SpecialVeloce op 3 juni 2020, 13:21:15
@SpecialVeloce (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=4914) : ik heb als pakking de loctite 5922 gebruikt, waarom?
Omdat ik deze nog had liggen en er wel goede ervaringen mee heb met  vergelijkbare klusjes.
Of het nu ook goed uit gaat pakken zal de tijd moeten leren.  O:-)
Dit is trouwens een blijvend vloeibare vlakkenafdichting die goed bestand is tegen oliën, benzine, heet en koud water e.d.
Als ik het goed heb tot een temperatuur van 200 graden.


Gewoon benieuwd, ik dacht dat er van dat rode spul (of groen kan ook) nodig was van die vlak afdichting.
Ik heb ook een keer rode vloeibare pakking gebruikt met dit soort dingen. (olie pomp)

De cilinderkop wordt meestal niet warmer als 200 graden.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: koshoek op 3 juni 2020, 18:11:09
Haha, dat waarom in mijn stukje was meer aan mezelf gesteld met daarna het antwoord. ;D

Tot nu toe lijkt het trouwens prima te werken.
Laatst even ter controle bougie doppen verwijderd.
Er zat bij een paar cilinders een heel klein beetje olie, maar dat kan er best nog gezeten hebben van voor de reparatie.
Heb na de reparatie wel met een luchtslang de boel schoon geblazen, maar of alles er toen werkelijk allemaal uit gegaan is is maar de vraag.
Heb het zo goed als het kon nu weg gehaald en binnenkort nog maar eens checken.

Rode of groene pakking heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
Kan best dat dit een betere optie is hoor.

Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Alain1 op 18 juni 2020, 20:47:31
Hallo, zeer mooi verslag.

Ik had enkel nog een vraagje,
volstaat het Nokkenas borggereedschap om de bouten van de nokkenaswielen los en vast te zetten of heb ik nog ander gereedschap nodig om deze vast te houden.
misschien een domme vraag maar waarom moeten deze eigenlijk los bij een distributie wissel ?

Groetjes,
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: koshoek op 18 juni 2020, 22:33:59
@Alain1 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=7803)  Dat is een goede vraag. Zelf wou ik deze ook los halen bij de distributiewissel om er zeker van te zijn dat alles mooi op tijd kwam te staan, maar ik kon de kleine torx boutjes met geen mogelijkheid los krijgen...
Ik heb de distributieriem er toen zo strak mogelijk om gelegd (vanaf draairichting) en ben daarna gaan checken of het borggereedschap aan de andere zijde er nog mooi in paste. Ook na handmatig een paar keer ronddraaien zat alles nog mooi op de juiste plek. Daarom maar besloten deze niet meer los te halen.

Mocht iemand anders hier nog wat zinnigs over kunnen zeggen dan hoor ik het natuurlijk ook graag.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: SpecialVeloce op 19 juni 2020, 00:29:12
Los draaien met de lucht tol. Ik heb een eenvoudige mannesman 350Nm variant. Een hele simpele dus.
Ik zet hem dan op standje 1met 8 bar druk. Als ik ik de wielbouten daar mee aandraai kan ik metde moment sleutel net een stukje draaien om er 120Nm op te zetten.

Dus daar speel ik dan een beetje mee.

Maar los draaien doe ik dus met de slagtol.
Makkelijk en zet geen onnodig koppel op het blokkeer gereedschap. Hoewel het dat wel aankan. Er zitten geharde pinnen door.

Ik ben even vergeten hoeveel Nm ze weer vast gezet moeten worden. Met de tol vast zetten kan ook maar dan moet je ervoor zorgen dat je de bout niet te vast zet. En verrifieert met de moment sleutel. Officeel moeten er geloof ik nieuwe  bouten worden toegepast.

Maar zorg ervoor dat de wielen, pas vlakken spindels bouten en schroefdraadgaten vet vrij zijn!

Hoe meer vet of locktite er op zit hoe vaster het aangedraait moet worden.

@Alain1 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=7803)
Het loshalen heeft als nut om de optimale riemspanning rondom te garanderen en de juiste afstelling van de nokkenassen te garanderen.

Het gaat om minimale verschillen maar het blijven performance motoren.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Alain1 op 19 juni 2020, 21:04:02
Zo, dan heb ik weer wat bijgeleerd.
bedankt voor de tips.

Groetjes.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: SpecialVeloce op 2 juli 2022, 18:06:09
Kick,

Heeft iemand het manual hiervan ik heb het ooit gekregen opgeslagen uitgeprint.

Ahhh ik kan het niet vinden voor referentie
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: carloabarth op 13 januari 2024, 13:55:41
Bedankt voor het duidelijk omschrijven van je reparatie.

Dit was voor mij de doorslag om dit ook bij mijn tbi te doen i.v.m. olie in de bougieschachten en een distributie wissel.
Ik heb de werkplaats handleiding van de 4C waar alle aanhaalmomenten in staat voor de distributie alleen vind ik hier niet het aanhaalmoment van het "nokkenas deksel" (die met de 2 vloeibare pakkingen tussen. Hoe vast moeten deze bouten?

Groet Carlo
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Niels G60 op 14 januari 2024, 12:09:27

(https://i.ibb.co/Z6sSYXg/IMG-20190824-121506.jpg) (https://ibb.co/fYR9nFN)

Hierbij wat foto's hoe het gereedschap erin zit.

Dit is wat jij hebt gemonteerd?

Heb je helaas de verkeerde waterpomp, deze lopen vaak/regelmatig stuk  op een TBI voor de vervangingstermijn...
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: GT1986 op 14 januari 2024, 17:40:43
Je moet de 4C-waterpomp hebben. Dat is een verbeterde versie.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Bottas op 14 januari 2024, 17:51:58
Wat is er verbeterd tov de oude?
En tegen welke prijs?
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: jt op 14 januari 2024, 18:01:13
Bij de 4c versie heeft de waterpomp een stalen impeller tov de standaard 1750 tbi versie met kunststof impeller. Minder kans op afbreken van de impeller, bij de stalen variant. 
195 euro voor een set. Dus niet gekke duur vindt ik: https://www.qverde.nl/qv35125 (https://www.qverde.nl/qv35125)
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Bottas op 14 januari 2024, 18:06:48
Dus men ( AR)heeft origineel een waterpomp gemonteerd die niet goed is?
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: jt op 14 januari 2024, 18:15:52
Voor zover ik weet is ansich wel 'prima'  bij woon werk verkeer etc(pin me er niet op vast). Maar omdat een TBI motor vaak intensiever en langdurig zwaar belast wordt gaat de orginele AR pomp daar de mist in. Dus een gevalletje goedkoop is duurkoop vanuit de gedachten gang van AR vermoed ik.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Ginovinazzi op 14 januari 2024, 18:22:09
Bij de 4c versie heeft de waterpomp een stalen impeller tov de standaard 1750 tbi versie met kunststof impeller. Minder kans op afbreken van de impeller, bij de stalen variant. 
195 euro voor een set. Dus niet gekke duur vindt ik: https://www.qverde.nl/qv35125 (https://www.qverde.nl/qv35125)

Dat is niet juist.....de 4C waterpomp heeft origineel een kunststof schoep maar wat anders is dat is een versterkt lager.......geen stalen schoep wat veranderd is dus.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: jt op 14 januari 2024, 18:27:23
Aaaaha, had ik t net wat verkeerd. Dacht dat ik dat in de wandelgangen had gehoord:).
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Bottas op 14 januari 2024, 18:29:53
Mijn TBI motor wordt nooit langdurig zwaar belast.
Met de waterpomp ook nooit problemen gehad.
Dus ja...
Voor mij geen aanleiding om dingen anders te gaan doen.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Ginovinazzi op 14 januari 2024, 18:32:45
Aaaaha, had ik t net wat verkeerd. Dacht dat ik dat in de wandelgangen had gehoord:).

Dat geeft niets...er wordt wel meer onzin verteld en geschreven op het forum wat niet juist is en dat is geen kwade opzet maar zo gaat dat nu eenmaal....ook ik betrap me wel eens erop dat ik niet eerst aan een feiten check gedaan heb voordat ik iets typ, het wordt alleen anders als degene die het leest het klakkeloos overneemt en het voor waarheid aanneemt en daardoor later iets bijvoorbeeld kapot gaat als voorbeeld maar in dit geval, nog niets aan het handje :-)
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: jt op 14 januari 2024, 18:42:53
Helemaal mee eens, al vindt persoonlijk dat een Forum zoals dit veelal voor extra informatie vergaring is. De echte diagnose stellen zou ik altijd aan een Alfa Romeo specialist overlaten. Al zijn er zeker enkele forum leden die ook specialisten zijn, lees garagisten:)
Maar nu uit nieuwsgierigheid (want het is met mijn 1.4ma totaal niet relevant, maarja ooit...), op qverde staan dus 3 type waterpompen als ik het goed zie. De originele AR, met een versterkt lager en kunststof impeller (https://www.qverde.nl/qv35133 (https://www.qverde.nl/qv35133)). Maar ook een setje met een Magnetti Marelli waterpomp met een metalen impeller en verbeterd lager? En eentje van hetzelfde smaakje alleen dan van het merk FAST(https://www.qverde.nl/qv35125 (https://www.qverde.nl/qv35125))?
Het nut van een metalen impeller kan ik nog wel inzien, namelijk nog sterker lijkt mij. Maar is dit dan ook een wenselijke upgrade of juist weer niet?
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Ginovinazzi op 14 januari 2024, 18:54:04
De Magneti Marelli heeft geen " versterkt " lager...dat is gewoon een waterpomp met metaal schoep.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: jt op 14 januari 2024, 18:58:25
Aaaaha juist, als ik dit mag geloven...(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f609.png)

Nee, maar dat is wel handig om te weten mocht er ooit een AR met TBI motor voor de deur komen te staan!
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Niels G60 op 14 januari 2024, 19:00:37
Er zit een ''fout''  in Eper. Als je een TBI op zoekt, (Behalve in de 4C) dan krijg je de verkeerde waterpomp. Eentje die ook op de TS etc wordt gebruikt. Deze lopen gewoon heel vaak stuk. Ook bij elke afttermarket set, krijg je de verkeerde waterpomp. Alleen de originele waterpomp van een 4C is de juiste! Het grootste verschil is dat de waterpomp van een 4C dubbel gelagerd is, en de andere niet. De ''verkeerde'' waterpomp, is in de basis voor een TS. En die zijn eigenlijk bedoeld voor een andere spanning dan bij de TBI, en bovendien heeft TBI 2 nokkasverstellers en aandrijving van een hogedrukpomp en vacuumpomp op de distributie zitten, waardoor er compleet andere spanningen op de distributie en dus ook waterpomp komen.

Wie ook wat zegt of schijft (ook kwa leveranciers etc van aftermarket setjes etc), er is maar 1 juiste waterpomp. Zal morgen even naar t originele nr kijken, uit me hoofd eindigt het op 4144 oid.

Ik heb de ''verkeerde'' waterpomp gewoon meer dan 1 keer binnen een jaar stuk zien lopen op de TBi bij mensen die nooit de motor heel zwaar belasten. Het gaat gewoon te vaak fout, en ik zou het niet willen gokken ;)
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Ginovinazzi op 14 januari 2024, 20:01:38
55254144 is het nummer NIels
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Niels G60 op 14 januari 2024, 20:15:08
Die ja! ;) :) Maar let op, alleen origineel de juiste! ALLE andere aanbieders (zoals op autodoc etc) zijn allemaal de verkeerde, ook al vernoemen ze dit nr erbij.

Je kan het herkennen sws aan het ''oortje'' wat er aan vast zit, waar bij de TS het kleine kapje voor op de cilinderkop aan vast zit. Dit heeft de enige juiste dus NIET!
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: GT1986 op 15 januari 2024, 07:00:51
Dus men ( AR)heeft origineel een waterpomp gemonteerd die niet goed is?

Dat is niet voor het eerst, was bij de vroegere 2.5 V6 24V ook het geval. Daarbij moest je de waterpomp van een GTV 3.0 V6 24V hebben, omdat die wél stalen schoepen had die (dus) niet konden scheuren.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Niels G60 op 17 januari 2024, 21:22:06
En laten we eerlijk zijn, welke officiële dealers zijn er nog... En dus de kennis die daar loopt?

De huidige ''Henri en Herman'' dealers zitten helemaal niet op Alfa te wachten. Dat zijn Opel of PSA mensen, en die schroeven er alleen op wat Eper aan geeft... En dat klopt in dit geval dus niet ;)
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: Busso op 17 januari 2024, 21:41:01
De laatste keer dat ik in Houten was liepen daar nog wel de oude mensen rond uit het Vireo (Alfa) tijdperk.
Toen ik daar een tijd terug de distributie bestelde voor de TBI kreeg ik de 4C waterpomp mee.

Maar ik ben al een tijdje niet meer in Houten geweest dus weet niet hoe het nu is.
Titel: Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
Bericht door: DanaBanana op 17 januari 2024, 21:44:24
En laten we eerlijk zijn, welke officiële dealers zijn er nog... En dus de kennis die daar loopt?

De huidige ''Henri en Herman'' dealers zitten helemaal niet op Alfa te wachten. Dat zijn Opel of PSA mensen, en die schroeven er alleen op wat Eper aan geeft... En dat klopt in dit geval dus niet ;)
Dit is inderdaad een serieus probleem, niet alleen in het geval van de juiste waterpomp.