!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

alfistalimburg
464

  • Type Alfa: giulietta qv
  • ****
    - Senior Alfist
  • you only live once
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2020, 22:50:24 »
En nog een aanvulling voor de vervanging van de distributieriem. Bestel ook een vacuĆ¼mpomp pakking want die gaat na opnieuw vastzetten lekken. Was bij mij ook het geval.
Alfa Romeo Giulietta QV: Audison composet - Ulter 100mm einddemper - 19inch Prodrive S velgen - Brembo remschijven + EBC red stuff blokken
RVS Jmtuning downpipe - powerflexrubbers - stage 2 jtd performance koppeling - k04 hybrid turbo - airtec intercooler
322,6pk/437nm
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2020, 00:11:34 »
Precies,
Je gaat ervanuit dat de tool die je koopt goed is.
Maar de geharde pennen die waren er denk ik warm en koud in gezet en zelfs met de pers kon ik ze niet op de juiste plaats persen.

Dus toen het al een beetje laat werd was dit de makkelijkste oplossing.

*

koshoek
49

  • Type Alfa: 159 tbi sportswagon
  • *
    - Startende Alfist
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #17 Gepost op: 14 februari 2020, 20:39:35 »
Het was even rustig van mijn kant.
Leuk en leerzaam trouwens die reacties over het gereedschap, is een aandachtspuntje waar ik gelijk naar ga kijken als ik mijn gereedschap binnen heb.

Vanavond met het gestuurde linkje over het gereedschap effe wat verder wezen googelen.
Daarbij kwam ik deze tegen: https://www.automotive-line.nl/speciaal-gereedschap/tijdafstel-timing-gereedschap/wt-2094-timing-set-alfa-romeo-lancia-1-75-tbi.html
Leek mij wat makkelijker te bestellen / vlotter te leveren dan die van E-bay en vond de prijs wel netjes.
Daarom gelijk maar bestelling geplaatst.

Komende tijd zal ik stapsgewijs de rest van de benodigde materialen gaan bestellen.
Wordt vervolgt!
 
*

alfistalimburg
464

  • Type Alfa: giulietta qv
  • ****
    - Senior Alfist
  • you only live once
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #18 Gepost op: 14 februari 2020, 20:58:23 »
Fijn dat we konden helpen. Het gezochte gereedschap ziet er ook goed uit inderdaad wel wat duurder maar misschien sneller binnen. Succes met de rest en als er nog vragen zouden zijn gewoon weer stellen.
Alfa Romeo Giulietta QV: Audison composet - Ulter 100mm einddemper - 19inch Prodrive S velgen - Brembo remschijven + EBC red stuff blokken
RVS Jmtuning downpipe - powerflexrubbers - stage 2 jtd performance koppeling - k04 hybrid turbo - airtec intercooler
322,6pk/437nm
*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #19 Gepost op: 15 februari 2020, 18:37:40 »
Ha Timon,

Ik bedoelde uiteraard ook de 4c...
Ben benieuwd of er leden zijn die hier ervaring mee hebben. :)

Ik heb ook zelf de distributie vervangen en de dealer in houten adviseerde mij ook de waterpomp van een 4c te plaatsen. Heb ik ik dus gedaan.  Distributiekap inderdaad ook direct meenemen. Ik wist dat niet dus moest een 2e ritje maken naar de dealer omdat de kap van mij uit elkaar viel.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #20 Gepost op: 18 februari 2020, 13:00:46 »
idd achterlijk dat het zo is.

Ik had een kadett van 568 jaar oud en dat was nog steeds goed.

hier van mij de kleine en de groote. goed dat het broos is maar if het je riem ook een tandje zal laten verspringen waag ik het er liever niet op.




Met het vervangen van de kap met de riem erop moet zowieso de brandstofpijp los . om die eraf te krijgen moet je hier en daar van dingetjes lossen.

Ik heb gewoon de Gates Distributie set gekocht type KP15685XS
en die waterpomp en die kwaliteit ziet er echt altijd goed uit.

wel moet ik er even bij zeggen: De rand waar de waterpomp in gaat goed schoonmaken en in de vaseline zetten. Het is echt een trut seal die daar zit.





*

koshoek
49

  • Type Alfa: 159 tbi sportswagon
  • *
    - Startende Alfist
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #21 Gepost op: 18 februari 2020, 23:34:49 »
Die kap van jou was inderdaad goed kapot!
Ik zal eens kijken of ik de kap van te voren kan inspecteren, maar denk dat ik gelijk maar een nieuwe mee bestel.
Wil hier geen risico's mee lopen.

Vandaag trouwens de blokkeerset binnen gekregen.
Begin is er dus. :)

*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #22 Gepost op: 6 maart 2020, 23:12:02 »
Toevallig iemand die het distributie gereedschap setje wil uitlenen? Mag een berichtje via pb.
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #23 Gepost op: 11 maart 2020, 14:27:25 »
De Brera heeft nu 95.000 gelopen en het is bijna 5 jaar geleden dat de distributie vervangen is. Is het de bedoeling om met de distributieriem en waterpomp ook de multi-riem mee te vangen en dan ook de spanrollen of alleen de multi-riem?
*

alfistalimburg
464

  • Type Alfa: giulietta qv
  • ****
    - Senior Alfist
  • you only live once
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #24 Gepost op: 11 maart 2020, 17:35:52 »
Ik zou het meteen mee pakken, niet heel duur en als de distributieriem moet gebeuren dan ook niet veel extra werk.
Alfa Romeo Giulietta QV: Audison composet - Ulter 100mm einddemper - 19inch Prodrive S velgen - Brembo remschijven + EBC red stuff blokken
RVS Jmtuning downpipe - powerflexrubbers - stage 2 jtd performance koppeling - k04 hybrid turbo - airtec intercooler
322,6pk/437nm
*

koshoek
49

  • Type Alfa: 159 tbi sportswagon
  • *
    - Startende Alfist
Re: tips & tricks gevraagd zelf distributie tbi vervangen + kleppendekselpakking
« Reactie #25 Gepost op: 11 maart 2020, 22:20:32 »
@Timon ik zag net je reactie. Ik ben van plan om de multiriem spanrollen e.d ook gelijk mee te vervangen.
Als ik eenmaal bezig ben dan gelijk maar goed.  :)
Ik heb ook geen idee hoe oud de huidige multiriem is...

Over eventueel uitlenen gereedschap: ik heb net zelf een blokkeerset aangeschaft.
Deze wil ik zelf natuurlijk eerst gebruiken. Daarna kunnen we vast wat overleggen dat je deze van mij gebruikt.
Ik heb alleen geen idee of je bij mij in de buurt woont.

Het zal trouwens nog wel een paar weken duren voor ik de onderdelen ga wisselen. Het meeste heb ik inmiddels in huis.
Nou nog effe wat tijd vinden...

Mocht je het gereedschap willen gebruiken dan laat het me maar weten!
*

koshoek
49

  • Type Alfa: 159 tbi sportswagon
  • *
    - Startende Alfist
Het heeft allemaal een poosje geduurd, maar inmiddels de hele operatie achter de rug! O:-)
De distributie, waterpomp, kleppendekselpakking, multieriem en oliewissel. Al met al nog een hele klus..
Ik ben nu bezig van het geheel een verslag te maken met de nodige plaatjes.
Moet zeggen dat ik dit niet vaak doe en vergt nogal wat tijd...

Ik wil proberen het hele verslag eerst klaar te maken in word en dan het geheel hierin te knippen en plakken.
Heb alleen geen idee of dat werkt..
Iemand ervaring mee?
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Ik heb inmiddels ook de hele operatie achter de rug. Was nog best tijdrovend, al met al een hele dag bezig geweest. Vond het lastig om de spanner voor de distributie goed te krijgen. Gelukkig kon @SpecialVeloce me hiermee op weg helpen. Net als met het benodigde gereedschap, was ik erg blij mee.
Super dat je er een verslag van maakt @koshoek
*

koshoek
49

  • Type Alfa: 159 tbi sportswagon
  • *
    - Startende Alfist
Dat klinkt herkenbaar!
Ik ben met die spanner ook een poosje aan het klooien geweest voor ik het in de gaten had. ;D
Na wat gezoek zag ik op 1 van de geposte foto's een bout zitten vlakbij de spanner..
Daar ook maar een bout in gezet en door die als hefboom met een schroevendraaier te gebruiken kon ik hem mooi op spanning zetten.  Mijn maat heeft hem vervolgens vastgezet.

Als je het eenmaal weet is het niet moeilijk. :13:
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
precies dat hefboompje ja. Mooi dat het gelukt is.