Zo!
Het heeft een poosje geduurd, maar het is er toch eindelijk van gekomen om van het hele gebeuren een verhaal te maken
.
Ik had een oosje geleden de nodige onderdelen al verzameld, maar een geschikt moment om er een keer mee aan de slag te gaan was nog niet voorbij gekomen.
Voor mij kwamen de Corona maatregelen nu wel even goed uit.
Zelf (gelukkig) nog druk zat op’t werk, maar mijn maat die me zou helpen zat noodgedwongen een paar weken thuis.
Toen maar besloten een dag vrij te nemen zodat we het samen op een door de weekse dag aan konden gaan pakken.
Al met al was onze verwachting dat we met een dag een heel eind konden komen…
Dit bleek wel iets aan de optimistische kant.
Het is ons wel gelukt om de auto weer lopend te krijgen die dag, maar inmiddels was het wel 12 uur ’s nachts…
Oliewissel waren we toen zelfs nog niet aan toe gekomen.
Dat maar naar de volgende dag verschoven..
Bovenaan mijn lijstje stond het verhelpen van de zwetende kleppendeksel pakking.
Hiervoor moet de distributie ook los zodat we die aansluitend hebben vervangen.
Ik ben begonnen met al het nodige bovenop het kleppendeksel en er omheen los te halen.
Dat begon gelijk al goed..
De clips waar de kabelbomen mee vastzitten waren zo uitgehard dat even wijzen al genoeg was om ze uit elkaar te laten spatten.
Deze later maar vervangen door een paar ty-raps. Verdient misschien niet de schoonheidsprijs maar met de afdekkap eroverheen zie je der toch niks van.
Vervolgens wou ik het slangetje bovenop het kleppendeksel dat naar het blow-by klepje gaat los halen.
Dit was ook wat uitgehard, dus voorzichtig maar een beetje wrikken..
En ja hoor, in 1 keer schiet hij los waardoor aan de andere zijde het slangtuitje aan het klepje afbreekt..
Gelukkig heeft mijn maat nog een berg oude auto onderdelen liggen. Allemaal VW, maar daar zaten nog wel een paar van dergelijke klepjes tussen. Paste niet 1 op 1, maar door in het oude afgebroken klepje een stukje koperen remleiding te verlijmen kon ik hier weer een slang op doen.
Door het gepruts hiermee was alleen de werking van het klepje totaal verloren gegaan.
Nu eerst tijdelijk een klepje van een oude golf tussen de slang gedaan. Werkt prima!
Tijdens mijn gepruts met de uitgeharde delen heeft mijn maat de distributie vrij gemaakt.
Dit is allemaal verder trouwens prima te doen.
Er moeten aan die zijde wat spulletjes los gehaald worden om bij de motorsteun te kunnen.
Meeste van die onderdelen (zoals bijv. tankje stuurbekrachtiging) kun je los halen en aan de slangen laten zitten en weg klappen.
Onder het carter hebben we een krik met een blok hout ertussen neergezet. Deze hebben we licht op spanning gezet en toen de motorsteun los gehaald.
Aan de andere zijde van het blok heb ik het blokkeer gereedschap op de nokkenassen gezet.
Zie de pijlen in de afbeelding.
Verder eromheen zie je de kabels en leidingwerk wat weg geklapt kan worden om wat ruimte te creëren.
Hierna begonnen de kunststof kap op het kleppendeksel te verwijderen.
Bij mij bleek deze behoorlijk vast gekleefd te zitten aan het kleppendeksel.
Het zweet brak me eerlijk gezegd al uit toen we deze voorzichtig los probeerden te wrikken..
Het zou toch niet dat me dit ding ook in stukken zou breken??
Gelukkig gaf deze zich na een poosje wel gewonnen!
Toen we deze aan de binnenkant konden bekijken viel me op dat hij behoorlijk aangekoekt was.
In bovenstaande afbeelding is de ergste aanslag al verwijderd en zijn we de nieuwe pakking aan het plaatsen.
Na het verwijderen van de kunststofkap volgt het kleppendeksel.
Omdat hiermee ook de nokkenassen vast zitten heb ik de onderste bouten van het blokkeergereedschap uit de kop gedraaid en de bovenste 2 laten zitten.
Op deze manier zitten de nokkenassen nog aan het kleppendeksel en kan dit er in 1 geheel voorzichtig af getild worden. (Dit heb ik zelf zo bedacht, geen idee of dit de standaard procedure is..)
Daarbij even goed opletten aan de distributiezijde van de nokkenassen. Daar zitten ze met keerringen in het kleppendeksel cq cilinderkop.
Door de druk van de klepveren wordt het geheel vanzelf al wat naar boven gedrukt waardoor de keerring bij mij al los kwam van de cilinderkop.
Bij mij bleef hij dus mooi ‘plakken’ aan het kleppendeksel.
Hier boven het kleppendeksel vlak na verwijderen. Aan de bovenzijde het blokkeergereedschap.
Hierboven na alle vlakken goed schoongemaakt te hebben en voorzien van verse vloeibare pakking.
In het midden de ronde gaten voor de bougieschachten waar de lekkage zat.
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje een knullige constructie. Beter was het volgens mij geweest als de nokkenassen met een eigen aparte bevestiging aan de kop gemonteerd zaten. Los van het kleppendeksel.
Nu is dit 1 geheel met als gevolg dat de afdichting op de cruciale punten naar mijn idee nooit optimaal is.
Uit ervaring met sleutelwerk aan motorfietsen ben ik deze constructie nog nooit eerder tegen gekomen…
Bovenstaande afbeelding geeft een beetje weer hoe de kop eruitzag voor schoonmaken, en tijdens.
Alle vlakken heb ik voorzichtig schoon geschraapt met een stanleymesje.
Daarbij steeds met een doekje de vrijgekomen zooi direct opgevangen.
Hierboven de vervuiling wat meer ingezoomd. Ook is te zien dat de pakking rond de bougieschachten te wensen over laat.
Hierboven de schone cilinderkop weer klaar voor opbouw.
Nou was het mooi geweest om nu een plaatje te hebben waarbij de nokkenassen met kleppendeksel terug geplaatst worden…
Alleen schijnbaar in de drukte vergeten toen een foto temaken, dus helaas!
Terug plaatsen viel mij trouwens wel mee. Is wel handig om even met 2 man te zijn zodat het kleppendeksel in 1 keer goed op de plek ligt.
Zelf vond ik het handig de vloeibare pakking aan het kleppendeksel te smeren.
Dan kun je namelijk beter zien waar overal de pasvlakken zitten en hoef je niet overtollige delen in te smeren. Dit moet trouwens een erg dun laagje zijn zodat het na aandraaien zo min mogelijk uitstulpt.
Verder heb ik voor montage de schalen waar de nokkenassen in lopen voorzien van een klein beetje nieuwe olie voor aanvangsmering.
Als laatste moest alleen het kunststofdeksel er nog op.
Daarna konden we verder met de distributie.
Moet zeggen dat dit op zich vlot verliep. Het enige waar we een beetje mee zaten was hoe we de spanner goed op spanning konden zetten.
Dit werkt net een beetje anders dan bijvoorbeeld bij Volkswagen wat we wel kenden.
Na wat prutsen en proberen heb ik er de info die ik al gekregen had op nageslagen en daar zag ik op een foto vlakbij de spanner een bout in het carter zitten.
Wij hebben toen ook een bout in het carter gedraaid op die plek en met behulp van een grote schroevendraaier konden we toen door de bout als hefboom te gebruiken de boel onder de juiste spanning zetten.
Jammer genoeg was het toen schijnbaar al zo laat in de avond dat onze aandacht meer bij het afbouwen als bij het foto´s maken lag..
Maar voor degene die dit ook wil gaan doen zijn er verder ook duidelijke plaatjes gepost eerder in dit topic.
Uiteraard hebben we gelijk ook de waterpomp , spanrollen, multiriem e.d. vervangen.
Bij de waterpomp hebben we de rubberen O/ring van te voren voorzien van vaseline zodat deze makkelijk in het carter zou gaan zonder te beschadigen.
Hier zit alles weer op zijn plek. Bovenin de foto is de (tijdelijke) oplossing met de blow-by valve te zien.
Werkt trouwens prima, en moet bekennen dat het er nog niet van is gekomen een nieuw klepje te bestellen.
Als laatste van de hele operatie wou ik de volgende dag de olie gaan verversen.
Vol goede moed de volgende avond na het eten aan de slag.
Mijn vrouw heel enthousiast gezegd er met een uur a 1,5 wel weer te zijn…
Dat liep even behoorlijk anders..
Ten eerst wou de plug onder in het carter er met geen mogelijkheid uit..
Eerst netjes een zeskantdop erop gezet en geprobeerd los te draaien, maar zat geen beweging in..
Na nog wat meer kracht draaide de kop gewoon rond zonder ook maar iets los te komen..
Toen maar groffer geschut gebruikt: met een hamer en een beitel is het uiteindelijk gelukt om er beweging in te krijgen.
(Inmiddels was die 1,5 uur al om..)
Ik vermoed dat de vorige eigenaar wist dat deze niet los te krijgen was. Ik had namelijk en zakje met een paar onderdelen erbij gekregen, 1 daarvan was een nieuwe aftapplug.
Die kwam nu wel uit!
Ik denk dat bij eerdere oliewissels de plug er nooit uitging en dat het carter werd leeg gezogen.
Bij dat leegzuigen vraag ik me altijd af of de boel ook echt leeg gaat..
Ben dan altijd bang dat er best veel oude olie achterblijft..
Na het verwijderen van de oude plug vlot de olie er af laten lopen en in de tussentijd het filter eraf gehaald.
Omdat ik al eens ergens gelezen had dat er in het filterhuis een klepje hoort te zitten was ik wel benieuwd hoe dit er bij mij uit zou zien.
Moet zeggen maar goed ook dat ik daarnaar heb gekeken.
Dat klepje bleek er aan barrels los onderin te liggen!
Ik denk dat deze zelfs al bij een eerdere oliewissel kapot is gegaan.
Het oude filter had namelijk aan die zijde een vreemde deuk..
Bij de pijl hierboven het veertje en een gedeelte van het klepje dat in het gat hoort bij de basis van de pijl.
Die avond de auto afbouwen zat er dus helaas niet meer in….
Heb toen eerst een nieuw filterhuis moeten bestellen.
Dit is een gecombineerd onderdeel samen met een oliekoeler.
Hieronder een plaatje van de nieuwe waar je het klepje duidelijk ziet zitten.
Ik heb het nergens kunnen vinden, maar volgens mij moet het toch ook mogelijk zijn om alleen dat kleine kl**te klepje te vervangen?
Mocht iemand dat weten dan hoor ik het graag!
Wie weet voor de toekomst.
Kunststofonderdelen die constant in hete olie zitten hebben dank ik geen erg lang leven…
Bij deze wil ik iedereen aanraden die zijn filter gaat vervangen om even te checken of dit allemaal nog goed op zijn plek zit.
Je kunt er alleen heel slecht bij om het te bekijken, ik heb mijn telefoon ervoor gehouden en toen een foto gemaakt.
Met de nodige vertraging en extra kosten is het uiteindelijk wel allemaal gelukt.
Inmiddels rijd de auto weer super. Heb zelf het idee dat hij de nieuwe olie e.d wel kan waarderen.
Voor mijn gevoel loopt alles wat soepeler.
Voor nu staan er nog een paar klusjes op mijn lijstje:
Ik wil de versnellingsbakolie nog vervangen. Olie is inmiddels in huis.
Op dit moment staat de auto bij de spuiter. Op de achterbumper zat een lelijke plek waar de blanke lak los / weg was.
Dit was al zo toen ik de auto kocht en wou ik gelijk laten fixen.
Alleen kwamen er telkens wat meer akkefietjes dan ik in eerste instantie op gehoopt had…
Daarom toen eerst het spuitwerk maar even in de ijskast gezet.
Hopelijk zijn er medeliefhebbers die wat aan mijn verhaal hebben.
Zelf mag ik ook graag jullie verhalen lezen over onze schitterende auto’s.
En hopelijk kan er een keer een meeting komen.
Ik had me er zeer op verheugd om dit jaar samen met mijn zoon met de alfa naar Assen te gaan.
(Net het hele verhaal hierboven vanuit word geknipt en geplakt. Daarbij neemt hij niet de afbeeldingen mee, dus die er handmatig in gevoegd. Alleen zijn daarbij de pijltjes die ik op een aantal afbeeldingen had gezet weg gevallen... )