!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

zuluman
15

  • Type Alfa: 146 1.6 boxer, 159 TBI TI
  • *
    - Startende Alfist
159 Upgrade naar electrisch inklapbare spiegels
« Gepost op: 17 april 2021, 18:57:20 »
Ik heb een 159 TBI uit 04-2009 welke is geimporteerd uit Duitsland in 2017. Ik zou graag mijn spiegels electrisch inklapbaar willen hebben. Wat ik op een pools forum heb kunnen lezen moet dat kunnen. ik heb de vraag ook op fb gesteld op diverse fora. Het blijkt wel te kunnen maar wat je ervoor moet doen is niet geheel eenduidig. sommige stellen dat allen de hardware nodig is en sommigen zeggen dat ook de software moet worden aangepast. Sommigen hebben niet alleen de spiegels en knop vervangen maar ook de deurunits. Dit waren deurunits die van een 159 met inklabare spiegels kwam.

https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=nl&u=https://www.forum.alfaholicy.org/159_brera_brera_spider/63927-automatyczne_skladanie_lusterek-13.html?language%3Dnl
https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=nl&u=https://www.forum.alfaholicy.org/159_brera_brera_spider/63927-automatyczne_skladanie_lusterek-13.html?language%3Dnl

Dit is de essentie vertaald:
Citaat
De 13 en 11 Pin hebben inklapbare spiegels met geheugen. 9 en 7 hebben een gewone vouw, 7 en 5 hebben een gewone handleiding.
Aanpassing 3PIN Glass
2PIN Verwarming
2PIN Temp.
2PIN Opklapbaar
4PIN Geheugen (indien elektrische stoelen)

Vandaag werkte ik aan het onderwerp. Het is van het P & P-type, maar u moet een set Europa-spiegels hebben. Engelse modules passen, behalve dat de pinnen van de spiegelverstelling in de enkel zijn vertaald. Als de spiegels uit Engeland komen niet, want de hoek van de spiegels is tegengesteld en ze kunnen niet optimaal worden afgesteld.

Als eerste heb ik de raambedieningsunit met de knop  2e hands gekocht. en een set electrische inklapbare spiegels nieuw gekocht.
https://www.mijnautoonderdelen.nl/van-wezel-buitenspiegel/?typeCode=41869&fbclid=IwAR1jUQ_jxtc38cBhwcdZ_fUejMRX_IK_Rs4XOuCNrrmPpN0S1k5_LkLfJxc

Volgens deze site zijn mijn raambedieningsunits  (50510087 en 60691612) geschikt voor electrische inklapbare spiegels.
https://alfa-romeo.7zap.com/en/159/x9/140tbb101790-099/555/2+55502s00+3-0/

Ik heb de knop en spiegels gemonteeerd. De verstelling werkt prima maar inklappen werkt niet. temperatuursensor wel. en ja ik heb de electrisch inklapbare variant gekocht. duidelijk te zien en t aantal draden klopt ook. Dit zou betekenen dat ik dus de software in moet. Ik zou een set deurunits kunnen zoeken van een model met inklapbare spiegels, als het klopt wat een aantal engelse fb leden zeggen,  maar onderdelen sites staat niet vermeld of dit het geval is. Daarnaast blijkt dat bijna alle deurunits inklapbare spiegels ondersteunen.

Ik heb bij zeeuw navraag gedaan of hun het kunnen activeren maar de enige die dat zou weten was de hoofdmonteur en die was er niet.

Zijn er  159 bezitters die de upgrade hebben uitgevoerd? Hoe heb je het gedaan is mijn vraag? en hoe heb je het gedaan.






*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: 159 Upgrade naar electrisch inklapbare spiegels
« Reactie #1 Gepost op: 17 april 2021, 20:07:17 »


Ik wilde deze upgrade ook in de hoop dat de electrisch inklapbare spiegels minder trillen. Dus ik lees met interesse jouw topic. Als ik jou was zou ik de kabelboom eerst checken. Is de kabel tussen de unit en het bedieningspaneel wel geschikt?  In de stekker van mijn kabelboom naar het bedieningspaneel (zonder inklapbare spiegels) is een aantal pinnen ongebruikt/niet bedraad. Als het geen software is issue is zou ik eerst naar de kabel kijken. Ik heb nog niemand kunnen vinden die mij verder kon helpen. Je kan de stekker vrij eenvoudig open maken om de bedrading te checken.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: 159 Upgrade naar electrisch inklapbare spiegels
« Reactie #2 Gepost op: 17 april 2021, 20:52:43 »
Mooi project!
Ik zou eerst eens beginnen met 12v zetten op de pennen richting de motortjes, om te zien of de spiegels überhaupt inklappen.

Weet je zeker dat de motortjes zijn ingebouwd, en niet van een oude set overgezet hadden moeten worden? Vind de prijs van de spiegels namelijk zo laag dat dat best eens het geval kon zijn.
*

DanielH92
1.923

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: 159 Upgrade naar electrisch inklapbare spiegels
« Reactie #3 Gepost op: 17 april 2021, 20:57:08 »
Ik dacht dat de spiegels van de 159 en Giulietta gelijk waren, misschien heb je wat aan onderstaand Giulietta schema. In dat geval zou je Geelgroen en geelgrijs moeten hebben om de motor aan te sturen.

*

zuluman
15

  • Type Alfa: 146 1.6 boxer, 159 TBI TI
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 Upgrade naar electrisch inklapbare spiegels
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2021, 21:10:25 »
Mooi project!
Ik zou eerst eens beginnen met 12v zetten op de pennen richting de motortjes, om te zien of de spiegels überhaupt inklappen.

Weet je zeker dat de motortjes zijn ingebouwd, en niet van een oude set overgezet hadden moeten worden? Vind de prijs van de spiegels namelijk zo laag dat dat best eens het geval kon zijn.

de motor zit er echt in. kon ik duidelijk zien. zit op de plek waar in de oude alleen een veer zit. de voedingsdraden zie je ook zitten naar de motor. De spiegels waren wel bijna 200 euro. en ik denk dat ze de oude voorraad kwijt moeten.  en voor dat bedrag wou ik de gok wel wagen.

ik neem dat je de bedrading bedoelt de van de kabelboom naar de deurunit bedoelt? de deurunit naar de spiegel heeft alle pinnen en de kabel heeft extra kabels voor de voeding zoals onze poolse vrienden omschreven.

dat schema heb ik inmiddels door. klopt met bovenstaand voor de kabel van de deurunit naar de spiegel
*

Romeer
232

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: 159 Upgrade naar electrisch inklapbare spiegels
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2021, 18:08:22 »
Ik heb 'n donkerbruin vermoeden dat je deze functie via multiecuscan softwarematig moet activeren
*

fred3112
42

  • Type Alfa: 159 2.4jtd
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 Upgrade naar electrisch inklapbare spiegels
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2021, 14:44:49 »
Hallo. Heb net elektrisch inklapbare spiegels gemonteerd en ze werken gewoon nix aanmelden.
*

zuluman
15

  • Type Alfa: 146 1.6 boxer, 159 TBI TI
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 Upgrade naar electrisch inklapbare spiegels
« Reactie #7 Gepost op: 24 april 2021, 14:56:10 »
Hallo. Heb net elektrisch inklapbare spiegels gemonteerd en ze werken gewoon nix aanmelden.

Welke merk spiegels heb jegemonteerd? En Welk model 159 heb je? En welk tyoe nr hebben je deurunits? Zit nu met multieuscan te proberen maar t wil niet werken.
*

fred3112
42

  • Type Alfa: 159 2.4jtd
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 Upgrade naar electrisch inklapbare spiegels
« Reactie #8 Gepost op: 24 april 2021, 15:04:19 »
Ik heb originele spiegels, gebruikt gekocht in duitsland, ik zelf heb een 159 2.4 jtd. Zo erin unit nr weet ik niet als je maar de deurunits ook hebt
*

fred3112
42

  • Type Alfa: 159 2.4jtd
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 Upgrade naar electrisch inklapbare spiegels
« Reactie #9 Gepost op: 24 april 2021, 15:15:29 »
Heb je een PM gestuurd
*

fred3112
42

  • Type Alfa: 159 2.4jtd
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 Upgrade naar electrisch inklapbare spiegels
« Reactie #10 Gepost op: 24 april 2021, 16:16:34 »
fiat eper
*

zuluman
15

  • Type Alfa: 146 1.6 boxer, 159 TBI TI
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 Upgrade naar electrisch inklapbare spiegels
« Reactie #11 Gepost op: 24 april 2021, 21:14:54 »
Ik heb 'n donkerbruin vermoeden dat je deze functie via multiecuscan softwarematig moet activeren

Vandaag geprobeerd maar kan niks vinden. Bij de deurunit staat wel spiegel open en close maar werkt niet. Spiegel zelf kan ik bedienen. Even met Fred gebeld en hij heeft een complete set met deurunits gekocht en t werkte meteen zonder iets aan te passen.
*

fred3112
42

  • Type Alfa: 159 2.4jtd
  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 Upgrade naar electrisch inklapbare spiegels
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2021, 00:29:18 »
Heb wat nummers voor je.
50504214, 6091611, 50510088
*

KhaZ
19

  • *
    - Startende Alfist
Re: 159 Upgrade naar electrisch inklapbare spiegels
« Reactie #13 Gepost op: 29 april 2021, 09:19:01 »


Ter info: volgens mij zijn de bakjes van binnen identiek, bij eentje zit alleen een restrictor/randje in zodat de knop niet ingedrukt kan worden. De mijne had een beschadigde knop voor spiegel inklappen. Dus ik 2e hands een andere gekocht, bleek er helaas eentje te zijn voor niet-inklapbare spiegels, zoals de  rechter op de foto.

Hoe ik het toch werkend heb gekregen? Je kunt het bakje open maken, en daar haal je dan de restrictor/randje eruit en dan kun je de knop indrukken, fysiek zijn ze hetzelfde dan, behalve dat het symbool er niet op staat.
Ex: Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.8 TBI Ti
Ex: Alfa Romeo 156 Berlina 1.8 TS Ti
*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: 159 Upgrade naar electrisch inklapbare spiegels
« Reactie #14 Gepost op: 29 april 2021, 17:55:17 »
Mooi dat het werk!  Dus 2 elektrisch inklapbare speigels + een werkend  :) bediendingspaneel is wat je nodig hebt.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's