!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #30 Gepost op: 28 februari 2020, 14:38:01 »
Ook dit probleem herken ik helaas. De trilling is altijd rond de 2000 toeren. Dus als je doortrekt naar 5000, gas los laat, dan is er niks aan de hand (ja als je dit abrupt doet gaat dat natuurlijk wat minder subtiel). Maar de naald zakt dan rustig, en het trillen begint pas rond de 2000 toeren.  Als je dan even gas geeft of ontkoppelt is het direct weg.
Probleem treedt bij mij niet op bij een koude start/kortere ritten. Je merkt het meestal op de snelweg als je vaak terug moet zakken vanaf 120. Maar soms zelfs binnen de bebouwde kom, tijdens het optrekken (als je koppelt valt de naald terug, rond de 2.000 dan weer kort de trillen, totdat je de koppeling weer laat opkomen).

Heel herkenbaar, had dit in mijn 1750TBi ook. Koppeling, druklager en DMF waren daarna vervangen (aangezien de bak toch open was voor revisie). Er zat best wat lagerspeling op het DMF ook, daar waren we verbaasd over. Was het daarna beter? Nee. Het trillen bij gas los rond de 2000 toeren bleef. Veilig om te zeggen dus dat het niet in de bak/koppeling/drukgroep/dmf zat!

Interessante verklaring aangaande de verstelbare nokkenassen! Of dit het is vraag ik me af, het gebeurde ook als je al even constant reed en dan het gas losliet (dus van lage belasting, 3000 toeren). Terugzakken naar de 2000 en daar was het weer... benieuwd of er een vindbare oorzaak is. Een bepaalde resonantie tussen het blok en de motorsteunen wellicht?
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #31 Gepost op: 28 februari 2020, 14:54:06 »
Dat is wel zeer relevante info. Ook voor Busso!
Ik heb inderdaad ook gedacht aan een motorsteun, maar dan zou het ook bij stilstaan moeten zijn toch...?
*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #32 Gepost op: 28 februari 2020, 14:57:23 »
Niet per se! Het kan natuurlijk zijn dat de eigenschappen van de demping in die steun ervoor zorgen dat het blok kan trillen onder een bepaalde last/toerental combinatie.

Ik heb wel eens geluiden gehoord over de steun in de buurt van de bak. Het vervangen van deze voor een stugger exemplaar zou -in bepaalde situaties- soelaas bieden. Heb ik zelf helaas nooit gedaan!

Zijn jullie er bij de 21e? Kunnen we wellicht even kijken of het hetzelfde was als bij mij en ervaringen uitwisselen :)
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #33 Gepost op: 28 februari 2020, 15:00:25 »
Ik ben eigenlijk alleen voor technische zaken op dit forum te vinden, maar zag inderdaad de aankondiging. Lijkt me eigenlijk wel heel leuk, vooral om wat technische zaken te bespreken inderdaad. En ik woon op 10minuten rijden van de startplek
*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #34 Gepost op: 28 februari 2020, 15:05:15 »
Das makkelijk natuurlijk! Ik ben die dag wat eerder, dus we zouden vooraf even kunnen meeten? Stuur maar een PB desnoods :)

Wat betreft m’n ervaringen: heb het uiteindelijk geaccepteerd als een eigenschap van de vroege TBi. Schijnt dat de eerste generatie er wel eens meer last van had. Zeker na het vervangen en reviseren van de bak en bijbehorende delen wist ik weinig anders te bedenken, afgezien van het rubber in de motorsteun. Ik geloof dat er een poly variant beschikbaar is (black version schijnt te werken) die soms soelaas biedt.
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

Busso
876

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #35 Gepost op: 28 februari 2020, 19:11:19 »
Ook dit probleem herken ik helaas. De trilling is altijd rond de 2000 toeren. Dus als je doortrekt naar 5000, gas los laat, dan is er niks aan de hand (ja als je dit abrupt doet gaat dat natuurlijk wat minder subtiel). Maar de naald zakt dan rustig, en het trillen begint pas rond de 2000 toeren.  Als je dan even gas geeft of ontkoppelt is het direct weg.
Probleem treedt bij mij niet op bij een koude start/kortere ritten. Je merkt het meestal op de snelweg als je vaak terug moet zakken vanaf 120. Maar soms zelfs binnen de bebouwde kom, tijdens het optrekken (als je koppelt valt de naald terug, rond de 2.000 dan weer kort de trillen, totdat je de koppeling weer laat opkomen).

Heel herkenbaar, had dit in mijn 1750TBi ook. Koppeling, druklager en DMF waren daarna vervangen (aangezien de bak toch open was voor revisie). Er zat best wat lagerspeling op het DMF ook, daar waren we verbaasd over. Was het daarna beter? Nee. Het trillen bij gas los rond de 2000 toeren bleef. Veilig om te zeggen dus dat het niet in de bak/koppeling/drukgroep/dmf zat!

Interessante verklaring aangaande de verstelbare nokkenassen! Of dit het is vraag ik me af, het gebeurde ook als je al even constant reed en dan het gas losliet (dus van lage belasting, 3000 toeren). Terugzakken naar de 2000 en daar was het weer... benieuwd of er een vindbare oorzaak is. Een bepaalde resonantie tussen het blok en de motorsteunen wellicht?

Nou dit is heel herkenbaar!  Maar ook bij mij als ik even gas geef en weer loslaat is het vaak weg. Ik heb alle motor- en baksteunen al gecontroleerd.  Totaal geen slijtage te zien. Ik vraag me het echt af of het de nokkenassen zijn. De trilling komt echt onderuit. Je hoort het niet je voelt het alleen. Ik dacht aan het DMF omdat de koppeling bij mij ook heel plotseling aangrijpt. Zo plotseling dat wegrijden zonder afslaan enige handigheid vraagt.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #36 Gepost op: 28 februari 2020, 19:35:12 »
Klopt, een toefje gas en het is weg! De steunen hoeven niet per sé versleten te zijn. Het gaat om de interactie tussen een bepaalde frequentie en de eigenschappen van de steun. Er is een poly bush beschikbaar, zal eens kijken of ik die ergens terug kan vinden.

Het plotselinge aangrijpen is ook een beetje eigen van de 1750, M32 en 159 combinatie. Na m’n versnellingsbak onderhoud was dit niet anders.
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

Busso
876

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #37 Gepost op: 28 februari 2020, 19:50:16 »
Zijn jullie er bij de 21e? Kunnen we wellicht even kijken of het hetzelfde was als bij mij en ervaringen uitwisselen :)

De lentekriebels vallen dit jaar wat eerder dan vorig jaar (helaas). Ik was van plan met de GTA te komen. Ik weet alleen niet of ik die op tijd klaar heb. Hangt een beetje van de temperatuur af komende weken. Ik moet wat lakken en daar is het nu te koud voor.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #38 Gepost op: 29 februari 2020, 11:29:32 »
Klopt, een toefje gas en het is weg! De steunen hoeven niet per sé versleten te zijn. Het gaat om de interactie tussen een bepaalde frequentie en de eigenschappen van de steun. Er is een poly bush beschikbaar, zal eens kijken of ik die ergens terug kan vinden.

Het plotselinge aangrijpen is ook een beetje eigen van de 1750, M32 en 159 combinatie. Na m’n versnellingsbak onderhoud was dit niet anders.

Gisteravond een lekkere rit naar Parijs gemaakt. 2300 toeren in de 6 even 3/4 of volgas turbo druk gaat naar de 1.2  of de 1.5 1.6 en bij 3000 toeren. Prrrrrr precies dat toefje gas of 25% gas stand. Is het weg daarna loopt het rustig.

Volgens mij is dit een soort inspuiting die nog plaats vind in een bepaald veld van de injectie om direct weer vol door te gaan.

Meer het Racey karakter van het blok.
Ik voel deze resonantie ook iets meer van achteruit komen icm de Novitec uitlaat
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #39 Gepost op: 29 februari 2020, 12:03:40 »
Dit is wel echt wat anders dan de vibratie waar het om gaat. Die is echt alleen bij het terugvallen van het toerental bij nullast.
*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #40 Gepost op: 29 februari 2020, 13:48:27 »
Klopt, een toefje gas en het is weg! De steunen hoeven niet per sé versleten te zijn. Het gaat om de interactie tussen een bepaalde frequentie en de eigenschappen van de steun. Er is een poly bush beschikbaar, zal eens kijken of ik die ergens terug kan vinden.

Het plotselinge aangrijpen is ook een beetje eigen van de 1750, M32 en 159 combinatie. Na m’n versnellingsbak onderhoud was dit niet anders.

Gisteravond een lekkere rit naar Parijs gemaakt. 2300 toeren in de 6 even 3/4 of volgas turbo druk gaat naar de 1.2  of de 1.5 1.6 en bij 3000 toeren. Prrrrrr precies dat toefje gas of 25% gas stand. Is het weg daarna loopt het rustig.

Volgens mij is dit een soort inspuiting die nog plaats vind in een bepaald veld van de injectie om direct weer vol door te gaan.

Meer het Racey karakter van het blok.
Ik voel deze resonantie ook iets meer van achteruit komen icm de Novitec uitlaat

Dit klinkt inderdaad als iets anders. Overigens ook een bekend karaktertrekje van de TBi, en eentje die ik nooit echt storend heb gevonden. Waar @BramvE aan verwijst is volgens mij specifiek bij het onder nullast teruglopen van de toeren van +/- 3000 richting de 2000. Een dotje tussengas, al is het maar even, is dan vaak al genoeg om de rust terug te brengen.
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #41 Gepost op: 1 maart 2020, 19:48:00 »
Ook ik herken het ten volle, het enige dat links en rechts iets verschilt is het toerental vanaf waar (dus van bovenaf) het optreedt. Bij mij ook van 3000 tot 2000 en tevens het bekende toefje gas waardoor het weer weg is.
Volgende week gaat er een spulletje in mijn blok dat de boel echt moet reinigen (MA blokken met problemen worden ermee schoongemaakt), 300km rijden en dan de week erop verse olie erin en uitlijning. Mijn auto houdt soms ook wat in, soms gaat ie ook vol zoals die plakaudi daarstraks ervaarde, daar wordt over 2 weken ook naar gekeken.
Om deze zoektocht nou eens te vervolmaken: wat is nu volgens ons (okee jullie) de eerste verdachte? Dus wat zal ik eens laten vervangen?

PS. Mijn klepdekselpakking is wegens vervanging eens vervangen. Toen ik de auto ophaalde voelde hij bij lage toeren futloos en jawel 5km verder een foutmelding. Op de een of andere manier deed een van de nokkenasverstellingen niet mer mee, terug gegaan naar de garage. Daar hebben ze na uitlezen iets gedaan waardoor er flink wat olie op het blok kwam bij de nokkenas, daarna heb ik altijd het geval gehad dat ie minder trok. Maar toen had ik de auto pas een week of 2 als ik het me goed herinner, dus vergelijken was en is nog steeds moeilijk. Anyway, vandaar dat ik het blok schoon il hebben van binnen.
En terugkomend op het trillen, als het dus de genoemde nokkenassen zijn... Maar als ik meer laat vervangen weten we niet wat het was.

Okee, ik ga eerst voor verse olie en schoon blok, als het dan niet weg is, wat zal ik dan laten vervangen?
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #42 Gepost op: 1 maart 2020, 21:59:08 »
Ik heb nu gewoon na 15k km de olie vervangen met een standaard 10min stationair olie spoeling.
Nu 5k km verder is de olie nog steeds licht bruin van kleur ververs ik hem binnen kort weer om even zo op een frequentere basis het blok te spoelen maar dan met olie.
Waarom blok spoelen met oude olie. Ik zou anders gewoon even de plug lossen 5.2l nieuwe olie en die olie schlam spoeling erin.

Als je nou die mogelijkheid niet hebt. Kan je eventueel met zo'n pompje via de peilstok de olie afzuigen. Dan krijg je misschien niet alles weg. Maar spoel je de motor wel met schone olie. Lagers is niet spannend voor smering die hebben een rammelpassing. Turbo is kritsch in deze.
*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #43 Gepost op: 2 maart 2020, 12:56:42 »
Maar waar laat je dan die ouwe olie weer..
Mijn huidige olie zit er 8k in.
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #44 Gepost op: 2 maart 2020, 13:18:43 »
Ik heb ook een probleem MA gehad maar het geadviseerde schoonmaakgoedje helpt niks. Ik heb werkelijk waar nog nooit gehoord dat een auto met problemen danzkij een additief probleemloos is geworden. En in het topic over de oliepomp zie je ook dat een additief niks reinigt.

Vwb de vibratie verbaast het me echt dat het niet in de koppeling of drukgroep/DMF zit. Dat zou inderdaad mijn eerste verdachte zijn, daarna motorsteunen.