!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #45 Gepost op: 2 maart 2020, 16:13:13 »
Ik heb de normale flush al vaak gebruikt. Ik heb een Z4 3.0 gehad die stationair liep zoals een alcoholist snurkt, na 3x liep de motor stationair als een zonnetje.
Dat zegt mij dat de standaard flush dus niet in 1x problemen wegneemt.

Een vriendin van me heeft een skoda die gruwelijk slecht begon te draaien, flush erin (ik weet helaas niet welke) en daar heeft ze 2 weken mee gereden waarna de  motor ook opknapte.

Daar staan ongetwijfeld 10 verhalen tegenover waar het geen zier uitmaakte. Ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat een motor er slechter van ging draaien.

edit: ik ga proberen er goedkope olie in te laten gooien met het goedje en dan zien we na 300km het eventuele verschil wel.
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #46 Gepost op: 2 maart 2020, 16:17:28 »
welke ga je precies proberen? Met Forte bijvoorbeeld mag je niet rijden?
*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #47 Gepost op: 2 maart 2020, 16:53:04 »
https://www.forte-benelux.com/product/new-generation-motor-flush/

Ik kan niet vinden dat met dit spul gereden kan worden. Forte is er zelf ook niet erg open over.
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #48 Gepost op: 2 maart 2020, 21:51:33 »
Citaat van: Tjibbe op  2 maart 2020, 16:53:04
Citaat van: Tjibbe op  2 maart 2020, 16:53:04
https://www.forte-benelux.com/product/new-generation-motor-flush/

Ik kan niet vinden dat met dit spul gereden kan worden. Forte is er zelf ook niet erg open over.

Met de Forté die ik in het verleden heb gebruikt mag je niet rijden. Of dat met de new generation wel mag weet ik niet. Mijn TBI heeft een motorflush gehad september 2018. Ik heb een half jaar later de olie vervangen. Recent toen in het carter heb gereinigd heb ik uiteraard weer nieuwe olie gebruikt. Het pijlstok blijft nu erg mooi schoon.

Hoe zit dat met de nokkenassen?  Wat veroorzaakt de trilling?  Wil je dat zo duidelijk voelen in de auto moet het motorblok flink trillen.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #49 Gepost op: 3 maart 2020, 11:16:30 »
dit is offtopic maar wel relevant, als iemand hier een nieuw topic over wil starten, be my guest. Maar wat betreft Fore New Generation geldt het volgende: (uit het technisch bulletin van Forte, zie bijlage)

Met Forté New Generation Motor Flush toegevoegd aan de motorolie mag onder bepaalde voorwaarden gereden worden:

De staat van de motorolie moet goed zijn, niet sterk verdund, verdikt of vervuild!

- Bij voorkeur eerst olie verversen en 1 x 400 ml. Forté Motor Flush per 4 liter olie toevoegen.
- Bij storingen of olieverbruik 2 x 400 ml. Forté Motor Flush per 4 liter motorolie.
- Alleen als de mechanische toestand en de oliedruk van de motor goed zijn!
- Bij oplichtende MIL eerst resetten, proefrit maken en diagnose stellen.
- Motortoerental niet boven 4.500 min-1 laten komen en maximaal 50 kilometer rijden.
- Binnen 24 uur de motorolie aftappen, de olie verversen en het oliefilter vervangen.

Bij de flush zonder rijden gewoon standaard 1 uur laten draaien op 1.500 toeren, elke 5 minuten verhogen naar 3.500 toeren.

Wat ik mij nog wel afvraag: stel je  wil inderdaad rijden met die new generation. Vul je dan eerst (in je TBI) 5,2L olie, en dan nog eens 2x400mL flush? Waardoor je dus met 6L rondrijdt? Of vul je minder olie en top je hem af met Forte?
*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #50 Gepost op: 5 maart 2020, 07:39:36 »
Citaat van: Busso op  2 maart 2020, 21:51:33
Citaat van: Busso op  2 maart 2020, 21:51:33
Het pijlstok blijft nu erg mooi schoon.

Dan zullen die nokkenassen het dus ook niet zijn.


Citaat van: BramvE op  3 maart 2020, 11:16:30
Citaat van: BramvE op  3 maart 2020, 11:16:30
Wat ik mij nog wel afvraag: stel je  wil inderdaad rijden met die new generation. Vul je dan eerst (in je TBI) 5,2L olie, en dan nog eens 2x400mL flush? Waardoor je dus met 6L rondrijdt? Of vul je minder olie en top je hem af met Forte?

Ik heb besloten geen 300km te gaan rijden maar slechts een 20 ofzo en dan conform voorschrift van Forte. Ik laat nog weten waarom me 300km geadviseerd is, klinkt nu als een paardenmiddel en zo slecht is mijne niet.
Ik zal dan het middel toevoegen (slechts 400ml) en eventueel bijvullen met olie tot ie op max staat. Momenteel zou er een halve liter kunnen worden bijgevuld volgens de peilstok.

Dank jullie wel trouwens!
*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #51 Gepost op: 14 april 2020, 08:15:34 »
Jongens, over welk rubber hebben we het dan?
Vandaag wordt de koppeling vervangen, als het vliegwiel in orde is wil ik sowieso dat rubber laten vervangen. Maar de eerste vraag was: welke bedoel je?
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #52 Gepost op: 14 april 2020, 08:50:24 »
Ik begrijp het niet zo goed.
*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #53 Gepost op: 14 april 2020, 09:21:43 »
De verwachting is dat het getril aan een rubber zal liggen of het is minstens een mogelijkheid. Ik wil dat laten vervangen maar weet niet welke het is
*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #54 Gepost op: 14 april 2020, 09:26:03 »
Niet per se! Het kan natuurlijk zijn dat de eigenschappen van de demping in die steun ervoor zorgen dat het blok kan trillen onder een bepaalde last/toerental combinatie.

Ik heb wel eens geluiden gehoord over de steun in de buurt van de bak. Het vervangen van deze voor een stugger exemplaar zou -in bepaalde situaties- soelaas bieden. Heb ik zelf helaas nooit gedaan!

Zijn jullie er bij de 21e? Kunnen we wellicht even kijken of het hetzelfde was als bij mij en ervaringen uitwisselen :)

Sorry, het gaat om een motorsteun in de buurt van de bak. Vervanging daarvan staat los van de koppeling etc.?
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #55 Gepost op: 14 april 2020, 14:33:03 »
Ja maar meestal is dat gewoon in orde hoor.
Op mijn oude diesel was dat nog perfect
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #56 Gepost op: 14 april 2020, 15:15:00 »
volgens mij is het punt dan juist dat hij origineel/nieuw al niet OK is, omdat hij te zacht is en gaat vibreren/resoneren. DUs een niet-OEM steun die harder is zou beter zijn.
Ik ben benieuwd of iemand dit raadsel ooit op weet te lossen. Ik merk nu met schone bakolie (Fucks Syntofluid) dat het vibreren wat lichter is(lijkt?)
*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #57 Gepost op: 14 april 2020, 15:34:23 »
vliegwiel wordt ook vervangen, als de trilling blijft komt die motorsteun aan de beurt.

edit: als niet het subframe er weer onder vandaan moet etc want ik ben de kosten al een paar keer maal een paar keer helemaal zat.
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #58 Gepost op: 14 april 2020, 15:59:02 »
ben zeer benieuwd...
*

Tjibbe
128

  • Type Alfa: 159
  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
« Reactie #59 Gepost op: 15 april 2020, 16:30:28 »
Heb een en ander in mijn show your ride topic al verteld, maar hoort hier ook.
Koppeling en vliegwiel zijn vervangen, ik heb 40km gereden, voornamelijk snelweg maar de trilling lijkt verdwenen te zijn. Het zijn te weinig kilometers om de stok uit te hangen maar ik heb goeie hoop!