Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => 159 => Topic gestart door: Busso op 1 mei 2019, 09:39:31

Titel: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Busso op 1 mei 2019, 09:39:31
Ik ben vorige week met mijn 159 TBI naar een alfa specialist gegaan ivm trillen en een resonantie.  We ontdekten dat één van de velgen een flinke slag heeft dus die velg wordt nu gericht.    De aandrijfassen zijn in orde. Ik had het vermoeden dat de resonantie bij gas los uit de versnellingsbak kwam omdat de M32 bak lagerproblemen kan hebben. De resonantie bij gas los komt zeer waarschijnlijk niet uit de versnellingsbak maar uit het vliegwiel. In bijna iedere versnelling treed het op tussen de 2500 en 2000 toeren bij gas los (dus toeren afhankelijk en niet snelheidsafhankelijk).

Ik wil nu snel de boel los gaan halen omdat doorrijden veel schade kan veroorzaken.  Nou vroeg ik mij af of ik een zwaardere koppeling en vliegwiel van een Guilietta QV kan monteren en of dat verstandig is. Mijn 159 is namelijk gechipt tot 235 pk.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: brinkerik op 1 mei 2019, 18:27:58

Joël heeft zich hierin gespecialiseerd  https://jtd-performance.com/categorie/koppelingen/ (https://jtd-performance.com/categorie/koppelingen/)

@JS JTD (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1402)
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Busso op 2 mei 2019, 20:21:57
Citaat van: brinkerik op  1 mei 2019, 18:27:58
Citaat van: brinkerik op  1 mei 2019, 18:27:58

Joël heeft zich hierin gespecialiseerd  https://jtd-performance.com/categorie/koppelingen/ (https://jtd-performance.com/categorie/koppelingen/)

@JS JTD (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1402)

Dank je wel voor de tip!  Ik ga contact opnemen met jtd-performance.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: brinkerik op 3 mei 2019, 07:54:43
Top
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Busso op 5 mei 2019, 11:49:41
Ik heb contact gehad met JTD Performance. Mijn probeem (trilling bij gaslos tussen 2000  en 2500 rpm)  lijkt niet specifiek een vliegwielprobleem. Toch kwamen we beiden tot de conclusie dat het weinig anders kan zijn omdat de trilling toerenafhankelijk is en alleen optreedt tijdens het rijden.

Dus dat wordt subframe en bak eronder uit.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: leonm op 5 mei 2019, 16:44:04
Ben benieuwd of het vliegwiel de oplossing is.
Heb dit probleem al op meerdere fora zien passeren, maar nog nooit echt de oplossing gezien.
Bijvoorbeeld dit topic op 156 forum:
https://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=114223.0 (https://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=114223.0)

Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: SpecialVeloce op 5 mei 2019, 22:22:29
Citaat van: Busso op  5 mei 2019, 11:49:41
Citaat van: Busso op  5 mei 2019, 11:49:41
Ik heb contact gehad met JTD Performance. Mijn probeem (trilling bij gaslos tussen 2000  en 2500 rpm)  lijkt niet specifiek een vliegwielprobleem. Toch kwamen we beiden tot de conclusie dat het weinig anders kan zijn omdat de trilling toerenafhankelijk is en alleen optreedt tijdens het rijden.

Dus dat wordt subframe en bak eronder uit.

Ik weet niet hoe het voelt maar soms heb ik ook een trilling. Echter komt dit soms door de nokkenas verstelling. Je hoort dan ook de motor roffelen. Meestal gebeurt dit van de 120 terug bij gas los.
Wat ik heb hoort gewoon bij de motor
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Busso op 11 mei 2019, 15:49:38
Citaat van: SpecialVeloce op  5 mei 2019, 22:22:29
Citaat van: SpecialVeloce op  5 mei 2019, 22:22:29
Citaat van: Busso op  5 mei 2019, 11:49:41
Citaat van: Busso op  5 mei 2019, 11:49:41
Ik heb contact gehad met JTD Performance. Mijn probeem (trilling bij gaslos tussen 2000  en 2500 rpm)  lijkt niet specifiek een vliegwielprobleem. Toch kwamen we beiden tot de conclusie dat het weinig anders kan zijn omdat de trilling toerenafhankelijk is en alleen optreedt tijdens het rijden.

Dus dat wordt subframe en bak eronder uit.

Ik weet niet hoe het voelt maar soms heb ik ook een trilling. Echter komt dit soms door de nokkenas verstelling. Je hoort dan ook de motor roffelen. Meestal gebeurt dit van de 120 terug bij gas los.
Wat ik heb hoort gewoon bij de motor

Bij welk toerental? Bij mij treedt het op  bij gas los tussen de ongeveer 2500 en 2000 toeren.

Snelheid speelt geen rol bij mij.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: SpecialVeloce op 20 mei 2019, 01:19:30
Ja dat is bij een dergelijk toerental.

Dit geeft wel goed weer als je 2 massa echt verrot is.

https://youtu.be/2IuBFP0u7-g

Ik denk echt dat het de solenoid is can de nokken. Weet niet of ze schoon te maken zijn.
Maar wellicht kan je een engine flush toepassen waarbij je kan rijden. Volgens mij werkt een kleine slok kerosine ook (petroleum)

Daarna olie wissel.
Hoe ziet je kleppendeksel eruit vanaf de vuldop.?


Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Tjibbe op 12 juni 2019, 16:56:14
Ik ben heel benieuwd of hier al meer over bekend is aangezien ik hetzelfde heb. Vooralsnog heel licht maar als het eventueel zoveel schade kan veroorzaken verneem ik dat graag.
Het is tevens te voelen in het koppelingspedaal als het optreedt.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Busso op 17 juni 2019, 22:16:57
Zodra mijn GTA weer is gekeurd gaat de 159 op de brug en de bak eronder uit. Ik laat weten wat ik tegen kom.

Wat voel jij in het koppelingspedaal?
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Busso op 17 juni 2019, 22:25:34
Ja dat is bij een dergelijk toerental.

Dit geeft wel goed weer als je 2 massa echt verrot is.

https://youtu.be/2IuBFP0u7-g

Ik denk echt dat het de solenoid is can de nokken. Weet niet of ze schoon te maken zijn.
Maar wellicht kan je een engine flush toepassen waarbij je kan rijden. Volgens mij werkt een kleine slok kerosine ook (petroleum)

Daarna olie wissel.
Hoe ziet je kleppendeksel eruit vanaf de vuldop.?

Ik heb de selonoid eruit gehad en schoon gemaakt met carburateurreiniger.

Maar zou ik de trilling dan ook niet moeten voelen als de auto in de vrij staat en ik het gas vanaf 3000 toeren rustig loslaat?
Ik voel dan wel soms een beetje schudden van de motor maar totaal geen trilling.

Geluid uit het filmpje heb ik nog niet waargenomen. Maar dat geluid is ook echt wel anders door de dieselratel in het filmpje.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Tjibbe op 18 juni 2019, 14:00:24
...
Wat voel jij in het koppelingspedaal?

Ik voel het koppelingspedaal licht trillen, ik voel het stuur licht trillen en ik voel de auto heel licht trillen via mijn bips maar dat is zo licht dat ik me kan vergissen.
Zodra ik wat trilling voel en ik licht en kort gas geef is het weg waarna het ook zomaar weg kan zijn als hij weer over dat toerenbereik zakt.

Ik geloof ook niet in dat filmpje, het is veel subtieler dan dat en bij intrappen koppeling tijdens stationair en stilstaan hoor ik niets extra.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: FreddyW159 op 18 juni 2019, 15:02:17
...
Wat voel jij in het koppelingspedaal?

Ik voel het koppelingspedaal licht trillen, ik voel het stuur licht trillen en ik voel de auto heel licht trillen via mijn bips maar dat is zo licht dat ik me kan vergissen.
Zodra ik wat trilling voel en ik licht en kort gas geef is het weg waarna het ook zomaar weg kan zijn als hij weer over dat toerenbereik zakt.

Ik geloof ook niet in dat filmpje, het is veel subtieler dan dat en bij intrappen koppeling tijdens stationair en stilstaan hoor ik niets extra.

Ik heb dat ook met mijn 159. Kort geleden is de koppeling en vliegwiel vervangen door de garage waar ik mijn auto gekocht heb. Sindsdien voel ik een hele lichte trilling tussen de 2500 en 3000 toeren. Voor de rest nergens last van. Ik weet verder ook niet of het erg is, de auto rijdt verder wel echt super.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Tjibbe op 18 juni 2019, 17:06:42
Ander toerental, dat is interessant, alsof er naarmate het ouder wordt iets iets losser gaat zitten.
Ik heb momenteel een ander probleem waar ik hier niet op in ga, maar ik sprak met die monteur ook over deze trilling. Hij heeft zelf zo'n wagen gehad en herkende het. Zijn verwachting was vliegwiel, hij had een klant die hem zou laten vervangen maar die verkocht hem net daarvoor. Als ik hem weer zie zal ik het hem vertellen dat dat dus ook geen eenduidig soelaas biedt.

Ik las ook iets over aandrijfas hier op het forum, wat denk jij daar van? Of iemand anders?
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: SpecialVeloce op 25 juni 2019, 01:04:13
Dit zijn lastige dingen hoor.

Het is belangrijk om het probleem te isoleren.

Langzaam rijden versnellen licht en snel
Coasting of cruzen
Vlot rijden versnellen licht en snel.

Hier pak je eigenlijk alle delen in de aandrijf lijn.
Maar vaak komt je maar specifiek tot 1 component als je het isoleert.

Wat belangrijk is om te weten want ben het even kwijt. Is dit ook stil staand ?

Dan moet je het zoeken in de loop van de motor. Als die mooi rond loopt dan kan je heel moeilijk gaan dan maar dan loopt ie gewoon goed. (Dit heb ik welleens getest met een scenic II deze had een nieuwe delphi hydraulisch motorlager gekregen maar deze was achteraf stuk) voor de zekerheid hadden we een frequentie opnemer op de motor geplaatst en dan kan je zien of de motor een goede verbranding heeft aan de hand van het frequentie spectrum.

Trillingen op snelheid kunnen ook uit de wiel lagers of tussen as lager komen. Ook de buitenste homokineten kan je niet uitsluiten.

Voor wat betreft de solenoid. Die versteld zich volgens mij ook aan de hand van olie druk / toerental en last regeling. Dus stationair merk je daar niet zo veel van.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Busso op 12 juli 2019, 15:51:37
Vandaag een bezoekje gebracht aan Vireo en met de chef werkplaats een testrit gemaakt. Hij vermoed ook dat het vliegwiel de boosdoener is. Dus de 2e specialist die de bak, diff en assen min of meer uitsluit.

Dus komt er een flinke klus aan. Ik vond bijgaand linkje:

https://www.alfaworkshop.co.uk/parts/4C_Flywheel.shtml

Ik moet uitzoeken of  zo iets ook leverbaar is voor de 159 TBI maar wat vinden jullie van het idee om een vast vliegwiel te plaatsen?
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: brinkerik op 13 juli 2019, 09:33:21
Geen fan van vast vliegwiel.

Bediening wordt zwaarder,  en de dempende functie is niet alleen voor jouw comfort maar ook voor de techniek.

Meerdere mensen gesproken die toch wat twijfel hadden na plaatsing van de single massa variant.    Ik zou hem zelf alleen kunnen adviseren als je erg ver gaat met je tuning; en daarom een duo massa niet meer heel te houden is.

Probeer ook een bij Joel te informeren:  https://jtd-performance.com/
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: SpecialVeloce op 16 juli 2019, 18:04:15
Tja vroegah had je alleen maar SMF .... toen heb ik nog vliegwielen geplaatst die 2kg lichter waren.
Freddy Cane die leverde hier altijd goed werk af.

Het voordeel van een DMF is voornamelijk ook behoud en het trillings vrij houden van de techniek.
Nu staat mij niet echt bij dat de Vliegwielen van AR pisbakken kwaliteit dimensioneerd.

Ik had destijds bij mijn 2.4 JTD 20V bij 180k een nieuwe gemonteerd en die is nooit meer stuk gegaan tot de 310k.
Ik heb ze van VAG binnen 40k stuk zien gaan.

Ik heb destijds een nieuwe besteld in italie (geen revisie ) van LUK en dat gaat perfect.
Wel dient een monteur bij voorkeur SAC gereedschap te gebruiken (voor de koppeling)
Hij wordt dan eigenlijk in ingetrapte positie gepositioneerd en dan los gelaten zodat de koppeling zich altijd afsteld.

Ik zou gewoon een DMF plaatsen. juist omdat je geen trillingen wil. Niet omdat je er net een hebt geplaatst en die weer stuk is.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: brinkerik op 16 juli 2019, 18:08:30
Bij mijn 2.4 is ook bij 180k  km   een complete nieuwe set gemonteerd, vliegwiel was toen niet zonder risico terug te plaatsen ( teveel speling )  hoe lang de huidige set mee gaat?  ik zit nu op  345k  dus hopelijk nog 1 ton.

Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Busso op 17 juli 2019, 14:01:59

Wel dient een monteur bij voorkeur SAC gereedschap te gebruiken (voor de koppeling)
Hij wordt dan eigenlijk in ingetrapte positie gepositioneerd en dan los gelaten zodat de koppeling zich altijd afsteld.


Gezien jullie adviezen en wat ik gelezen heb op internet ga ik weer een dubbelmassa vliegwiel terugplaatsen. Ik ben van plan de klus zelf uit te voeren. Ik heb een hefbrug  en ben best handig.
Waarvoor heb ik speciaal gereedschap nodig? Voor het plaatsen (centreren) van de koppelingsplaat?

Ik heb contact gehad met JTD Performance en waarschijnlijk ga ik daar alles nieuw halen.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: SpecialVeloce op 17 juli 2019, 15:17:18
Met een motortakel een goede garage krik en as steunen is het ook prima te doen.

Je kan de tool natuurlijk ook zelf maken.

Maar kopen en verkopen kan natuurlijk ook. (wellicht in de toekomst aan mij als mijn koppeling aan de beurt is.) Het hoeft niet maar ideaal is anders.

[youtube]https://youtu.be/Tp5KeAQntGM[/youtube]

https://www.aliexpress.com/item/32997898817.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.5de91d11YskjEc&algo_pvid=7e32983e-589e-4e87-a6fa-32fa8c357545&algo_expid=7e32983e-589e-4e87-a6fa-32fa8c357545-0&btsid=f7b5adf4-260a-48ed-9634-4e2b72309357&ws_ab_test=searchweb0_0%2Csearchweb201602_7%2Csearchweb201603_55
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Tjibbe op 21 november 2019, 06:46:25
@Busso (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=6004)

Heb je het vliegwiel inmiddels vervangen en zoja heeft het geholpen?
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Busso op 27 november 2019, 19:55:35
@Busso (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=6004)

Heb je het vliegwiel inmiddels vervangen en zoja heeft het geholpen?

Ik heb het vliegwiel nog niet vervangen. Afgelopen zomer heb ik 4000 km gereden en heb ik er weinig last van gehad. Het trillen is het afgelopen half jaar niet erger geworden en ik gebruik de 159 de afgelopen tijd minder omdat ik op de fiets naar mijn werk ga. Vervangen gaat zeker nog gebeuren maar ik heb het even uitgesteld. Ik ben er intussen wel 100% zeker van dat het niets te maken heeft met de versnellingsbak en aandrijfassen.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Tjibbe op 27 februari 2020, 16:36:53
Ik ben er intussen wel 100% zeker van dat het niets te maken heeft met de versnellingsbak en aandrijfassen.

Hoe kun je daar 100% zeker van zijn?
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Busso op 27 februari 2020, 17:35:47
Ik ben er intussen wel 100% zeker van dat het niets te maken heeft met de versnellingsbak en aandrijfassen.
Hoe kun je daar 100% zeker van zijn?

Na adviezen van 2 alfa specialisten. Trilling soms aanwezig bij gas los en sinds 35 dkm ongewijzigd.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Tjibbe op 27 februari 2020, 19:11:13
Het is bij mij erger geworden, vanmiddag had ik de indruk dat het bij gas los veranderde na rijden over een drempel.

Het zit er bij mij aan te komen maar ik ben niet overtuigd dat het het dmf is dus ik weet nog niet of ik die laat vervangen als de koppeling wordt vervangen. Ik heb ruim voldoende kosten aan de auto om kritisch te zijn.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Busso op 27 februari 2020, 19:29:53
Het is bij mij erger geworden, vanmiddag had ik de indruk dat het bij gas los veranderde na rijden over een drempel.

Het zit er bij mij aan te komen maar ik ben niet overtuigd dat het het dmf is dus ik weet nog niet of ik die laat vervangen als de koppeling wordt vervangen. Ik heb ruim voldoende kosten aan de auto om kritisch te zijn.

Ik ben ook kritisch en ga niet zo maar onderdelen vervangen. Ik moet binnenkort al genoeg kosten maken omdat de blanke lak bij mij aan het loslaten is. Zit niets anders op dan de auto te laten overspuiten.
Ik zou zeker eerst advies vragen bij een paar alfa specialisten.  Als ik jou was zou ik ook een bezoekje brengen aan Almere (H&S Corse).
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: SpecialVeloce op 28 februari 2020, 10:01:32
Trilling en resonantie komt ook van de variable timing.

Dit voel je als de nokken nog wat veel overlap hebben. Als je flink gas hebt gegeven en dan gas los laat ze zo gezegd nog niet terug gesteld zijn. Dan loopt de motor wat rauwig. En hoeft dat geen probleem te zijn. Zo voelt dat tenminste bij mij.

Die trilling moet niet je verwarren zijn met je DMF  hoor.

Bij trilling in de aandrijfas hoor je m.i. te voelen
Bij versnellen en vertragen. In de versnelling. Bij constante last geen trilling.

Een gare DMF geeft je bij het overschakelen meer een ruk als het wat wilder gaat.
Of je hoort de veren rammelen bij stationair als je de koppeling in trapt.
Hoe dat je de lagerspeling hoort van de plaat dat weet ik niet maar je zal ook een vorm van geluid zijn denk ik.


Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: BramvE op 28 februari 2020, 13:47:54
Ook dit probleem herken ik helaas. De trilling is altijd rond de 2000 toeren. Dus als je doortrekt naar 5000, gas los laat, dan is er niks aan de hand (ja als je dit abrupt doet gaat dat natuurlijk wat minder subtiel). Maar de naald zakt dan rustig, en het trillen begint pas rond de 2000 toeren.  Als je dan even gas geeft of ontkoppelt is het direct weg.
Probleem treedt bij mij niet op bij een koude start/kortere ritten. Je merkt het meestal op de snelweg als je vaak terug moet zakken vanaf 120. Maar soms zelfs binnen de bebouwde kom, tijdens het optrekken (als je koppelt valt de naald terug, rond de 2.000 dan weer kort de trillen, totdat je de koppeling weer laat opkomen).
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: 8Ball op 28 februari 2020, 14:38:01
Ook dit probleem herken ik helaas. De trilling is altijd rond de 2000 toeren. Dus als je doortrekt naar 5000, gas los laat, dan is er niks aan de hand (ja als je dit abrupt doet gaat dat natuurlijk wat minder subtiel). Maar de naald zakt dan rustig, en het trillen begint pas rond de 2000 toeren.  Als je dan even gas geeft of ontkoppelt is het direct weg.
Probleem treedt bij mij niet op bij een koude start/kortere ritten. Je merkt het meestal op de snelweg als je vaak terug moet zakken vanaf 120. Maar soms zelfs binnen de bebouwde kom, tijdens het optrekken (als je koppelt valt de naald terug, rond de 2.000 dan weer kort de trillen, totdat je de koppeling weer laat opkomen).

Heel herkenbaar, had dit in mijn 1750TBi ook. Koppeling, druklager en DMF waren daarna vervangen (aangezien de bak toch open was voor revisie). Er zat best wat lagerspeling op het DMF ook, daar waren we verbaasd over. Was het daarna beter? Nee. Het trillen bij gas los rond de 2000 toeren bleef. Veilig om te zeggen dus dat het niet in de bak/koppeling/drukgroep/dmf zat!

Interessante verklaring aangaande de verstelbare nokkenassen! Of dit het is vraag ik me af, het gebeurde ook als je al even constant reed en dan het gas losliet (dus van lage belasting, 3000 toeren). Terugzakken naar de 2000 en daar was het weer... benieuwd of er een vindbare oorzaak is. Een bepaalde resonantie tussen het blok en de motorsteunen wellicht?
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: BramvE op 28 februari 2020, 14:54:06
Dat is wel zeer relevante info. Ook voor Busso!
Ik heb inderdaad ook gedacht aan een motorsteun, maar dan zou het ook bij stilstaan moeten zijn toch...?
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: 8Ball op 28 februari 2020, 14:57:23
Niet per se! Het kan natuurlijk zijn dat de eigenschappen van de demping in die steun ervoor zorgen dat het blok kan trillen onder een bepaalde last/toerental combinatie.

Ik heb wel eens geluiden gehoord over de steun in de buurt van de bak. Het vervangen van deze voor een stugger exemplaar zou -in bepaalde situaties- soelaas bieden. Heb ik zelf helaas nooit gedaan!

Zijn jullie er bij de 21e? Kunnen we wellicht even kijken of het hetzelfde was als bij mij en ervaringen uitwisselen :)
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: BramvE op 28 februari 2020, 15:00:25
Ik ben eigenlijk alleen voor technische zaken op dit forum te vinden, maar zag inderdaad de aankondiging. Lijkt me eigenlijk wel heel leuk, vooral om wat technische zaken te bespreken inderdaad. En ik woon op 10minuten rijden van de startplek (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f605.png)
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: 8Ball op 28 februari 2020, 15:05:15
Das makkelijk natuurlijk! Ik ben die dag wat eerder, dus we zouden vooraf even kunnen meeten? Stuur maar een PB desnoods :)

Wat betreft m’n ervaringen: heb het uiteindelijk geaccepteerd als een eigenschap van de vroege TBi. Schijnt dat de eerste generatie er wel eens meer last van had. Zeker na het vervangen en reviseren van de bak en bijbehorende delen wist ik weinig anders te bedenken, afgezien van het rubber in de motorsteun. Ik geloof dat er een poly variant beschikbaar is (black version schijnt te werken) die soms soelaas biedt.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Busso op 28 februari 2020, 19:11:19
Ook dit probleem herken ik helaas. De trilling is altijd rond de 2000 toeren. Dus als je doortrekt naar 5000, gas los laat, dan is er niks aan de hand (ja als je dit abrupt doet gaat dat natuurlijk wat minder subtiel). Maar de naald zakt dan rustig, en het trillen begint pas rond de 2000 toeren.  Als je dan even gas geeft of ontkoppelt is het direct weg.
Probleem treedt bij mij niet op bij een koude start/kortere ritten. Je merkt het meestal op de snelweg als je vaak terug moet zakken vanaf 120. Maar soms zelfs binnen de bebouwde kom, tijdens het optrekken (als je koppelt valt de naald terug, rond de 2.000 dan weer kort de trillen, totdat je de koppeling weer laat opkomen).

Heel herkenbaar, had dit in mijn 1750TBi ook. Koppeling, druklager en DMF waren daarna vervangen (aangezien de bak toch open was voor revisie). Er zat best wat lagerspeling op het DMF ook, daar waren we verbaasd over. Was het daarna beter? Nee. Het trillen bij gas los rond de 2000 toeren bleef. Veilig om te zeggen dus dat het niet in de bak/koppeling/drukgroep/dmf zat!

Interessante verklaring aangaande de verstelbare nokkenassen! Of dit het is vraag ik me af, het gebeurde ook als je al even constant reed en dan het gas losliet (dus van lage belasting, 3000 toeren). Terugzakken naar de 2000 en daar was het weer... benieuwd of er een vindbare oorzaak is. Een bepaalde resonantie tussen het blok en de motorsteunen wellicht?

Nou dit is heel herkenbaar!  Maar ook bij mij als ik even gas geef en weer loslaat is het vaak weg. Ik heb alle motor- en baksteunen al gecontroleerd.  Totaal geen slijtage te zien. Ik vraag me het echt af of het de nokkenassen zijn. De trilling komt echt onderuit. Je hoort het niet je voelt het alleen. Ik dacht aan het DMF omdat de koppeling bij mij ook heel plotseling aangrijpt. Zo plotseling dat wegrijden zonder afslaan enige handigheid vraagt.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: 8Ball op 28 februari 2020, 19:35:12
Klopt, een toefje gas en het is weg! De steunen hoeven niet per sé versleten te zijn. Het gaat om de interactie tussen een bepaalde frequentie en de eigenschappen van de steun. Er is een poly bush beschikbaar, zal eens kijken of ik die ergens terug kan vinden.

Het plotselinge aangrijpen is ook een beetje eigen van de 1750, M32 en 159 combinatie. Na m’n versnellingsbak onderhoud was dit niet anders.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Busso op 28 februari 2020, 19:50:16
Zijn jullie er bij de 21e? Kunnen we wellicht even kijken of het hetzelfde was als bij mij en ervaringen uitwisselen :)

De lentekriebels vallen dit jaar wat eerder dan vorig jaar (helaas). Ik was van plan met de GTA te komen. Ik weet alleen niet of ik die op tijd klaar heb. Hangt een beetje van de temperatuur af komende weken. Ik moet wat lakken en daar is het nu te koud voor.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: SpecialVeloce op 29 februari 2020, 11:29:32
Klopt, een toefje gas en het is weg! De steunen hoeven niet per sé versleten te zijn. Het gaat om de interactie tussen een bepaalde frequentie en de eigenschappen van de steun. Er is een poly bush beschikbaar, zal eens kijken of ik die ergens terug kan vinden.

Het plotselinge aangrijpen is ook een beetje eigen van de 1750, M32 en 159 combinatie. Na m’n versnellingsbak onderhoud was dit niet anders.

Gisteravond een lekkere rit naar Parijs gemaakt. 2300 toeren in de 6 even 3/4 of volgas turbo druk gaat naar de 1.2  of de 1.5 1.6 en bij 3000 toeren. Prrrrrr precies dat toefje gas of 25% gas stand. Is het weg daarna loopt het rustig.

Volgens mij is dit een soort inspuiting die nog plaats vind in een bepaald veld van de injectie om direct weer vol door te gaan.

Meer het Racey karakter van het blok.
Ik voel deze resonantie ook iets meer van achteruit komen icm de Novitec uitlaat
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: BramvE op 29 februari 2020, 12:03:40
Dit is wel echt wat anders dan de vibratie waar het om gaat. Die is echt alleen bij het terugvallen van het toerental bij nullast.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: 8Ball op 29 februari 2020, 13:48:27
Klopt, een toefje gas en het is weg! De steunen hoeven niet per sé versleten te zijn. Het gaat om de interactie tussen een bepaalde frequentie en de eigenschappen van de steun. Er is een poly bush beschikbaar, zal eens kijken of ik die ergens terug kan vinden.

Het plotselinge aangrijpen is ook een beetje eigen van de 1750, M32 en 159 combinatie. Na m’n versnellingsbak onderhoud was dit niet anders.

Gisteravond een lekkere rit naar Parijs gemaakt. 2300 toeren in de 6 even 3/4 of volgas turbo druk gaat naar de 1.2  of de 1.5 1.6 en bij 3000 toeren. Prrrrrr precies dat toefje gas of 25% gas stand. Is het weg daarna loopt het rustig.

Volgens mij is dit een soort inspuiting die nog plaats vind in een bepaald veld van de injectie om direct weer vol door te gaan.

Meer het Racey karakter van het blok.
Ik voel deze resonantie ook iets meer van achteruit komen icm de Novitec uitlaat

Dit klinkt inderdaad als iets anders. Overigens ook een bekend karaktertrekje van de TBi, en eentje die ik nooit echt storend heb gevonden. Waar @BramvE (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=3928) aan verwijst is volgens mij specifiek bij het onder nullast teruglopen van de toeren van +/- 3000 richting de 2000. Een dotje tussengas, al is het maar even, is dan vaak al genoeg om de rust terug te brengen.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Tjibbe op 1 maart 2020, 19:48:00
Ook ik herken het ten volle, het enige dat links en rechts iets verschilt is het toerental vanaf waar (dus van bovenaf) het optreedt. Bij mij ook van 3000 tot 2000 en tevens het bekende toefje gas waardoor het weer weg is.
Volgende week gaat er een spulletje in mijn blok dat de boel echt moet reinigen (MA blokken met problemen worden ermee schoongemaakt), 300km rijden en dan de week erop verse olie erin en uitlijning. Mijn auto houdt soms ook wat in, soms gaat ie ook vol zoals die plakaudi daarstraks ervaarde, daar wordt over 2 weken ook naar gekeken.
Om deze zoektocht nou eens te vervolmaken: wat is nu volgens ons (okee jullie) de eerste verdachte? Dus wat zal ik eens laten vervangen?

PS. Mijn klepdekselpakking is wegens vervanging eens vervangen. Toen ik de auto ophaalde voelde hij bij lage toeren futloos en jawel 5km verder een foutmelding. Op de een of andere manier deed een van de nokkenasverstellingen niet mer mee, terug gegaan naar de garage. Daar hebben ze na uitlezen iets gedaan waardoor er flink wat olie op het blok kwam bij de nokkenas, daarna heb ik altijd het geval gehad dat ie minder trok. Maar toen had ik de auto pas een week of 2 als ik het me goed herinner, dus vergelijken was en is nog steeds moeilijk. Anyway, vandaar dat ik het blok schoon il hebben van binnen.
En terugkomend op het trillen, als het dus de genoemde nokkenassen zijn... Maar als ik meer laat vervangen weten we niet wat het was.

Okee, ik ga eerst voor verse olie en schoon blok, als het dan niet weg is, wat zal ik dan laten vervangen?
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: SpecialVeloce op 1 maart 2020, 21:59:08
Ik heb nu gewoon na 15k km de olie vervangen met een standaard 10min stationair olie spoeling.
Nu 5k km verder is de olie nog steeds licht bruin van kleur ververs ik hem binnen kort weer om even zo op een frequentere basis het blok te spoelen maar dan met olie.
Waarom blok spoelen met oude olie. Ik zou anders gewoon even de plug lossen 5.2l nieuwe olie en die olie schlam spoeling erin.

Als je nou die mogelijkheid niet hebt. Kan je eventueel met zo'n pompje via de peilstok de olie afzuigen. Dan krijg je misschien niet alles weg. Maar spoel je de motor wel met schone olie. Lagers is niet spannend voor smering die hebben een rammelpassing. Turbo is kritsch in deze.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Tjibbe op 2 maart 2020, 12:56:42
Maar waar laat je dan die ouwe olie weer..
Mijn huidige olie zit er 8k in.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: BramvE op 2 maart 2020, 13:18:43
Ik heb ook een probleem MA gehad maar het geadviseerde schoonmaakgoedje helpt niks. Ik heb werkelijk waar nog nooit gehoord dat een auto met problemen danzkij een additief probleemloos is geworden. En in het topic over de oliepomp zie je ook dat een additief niks reinigt.

Vwb de vibratie verbaast het me echt dat het niet in de koppeling of drukgroep/DMF zit. Dat zou inderdaad mijn eerste verdachte zijn, daarna motorsteunen.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Tjibbe op 2 maart 2020, 16:13:13
Ik heb de normale flush al vaak gebruikt. Ik heb een Z4 3.0 gehad die stationair liep zoals een alcoholist snurkt, na 3x liep de motor stationair als een zonnetje.
Dat zegt mij dat de standaard flush dus niet in 1x problemen wegneemt.

Een vriendin van me heeft een skoda die gruwelijk slecht begon te draaien, flush erin (ik weet helaas niet welke) en daar heeft ze 2 weken mee gereden waarna de  motor ook opknapte.

Daar staan ongetwijfeld 10 verhalen tegenover waar het geen zier uitmaakte. Ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat een motor er slechter van ging draaien.

edit: ik ga proberen er goedkope olie in te laten gooien met het goedje en dan zien we na 300km het eventuele verschil wel.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: BramvE op 2 maart 2020, 16:17:28
welke ga je precies proberen? Met Forte bijvoorbeeld mag je niet rijden?
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Tjibbe op 2 maart 2020, 16:53:04
https://www.forte-benelux.com/product/new-generation-motor-flush/

Ik kan niet vinden dat met dit spul gereden kan worden. Forte is er zelf ook niet erg open over.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Busso op 2 maart 2020, 21:51:33
Citaat van: Tjibbe op  2 maart 2020, 16:53:04
Citaat van: Tjibbe op  2 maart 2020, 16:53:04
https://www.forte-benelux.com/product/new-generation-motor-flush/

Ik kan niet vinden dat met dit spul gereden kan worden. Forte is er zelf ook niet erg open over.

Met de Forté die ik in het verleden heb gebruikt mag je niet rijden. Of dat met de new generation wel mag weet ik niet. Mijn TBI heeft een motorflush gehad september 2018. Ik heb een half jaar later de olie vervangen. Recent toen in het carter heb gereinigd heb ik uiteraard weer nieuwe olie gebruikt. Het pijlstok blijft nu erg mooi schoon.

Hoe zit dat met de nokkenassen?  Wat veroorzaakt de trilling?  Wil je dat zo duidelijk voelen in de auto moet het motorblok flink trillen.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: BramvE op 3 maart 2020, 11:16:30
dit is offtopic maar wel relevant, als iemand hier een nieuw topic over wil starten, be my guest. Maar wat betreft Fore New Generation geldt het volgende: (uit het technisch bulletin van Forte, zie bijlage)

Met Forté New Generation Motor Flush toegevoegd aan de motorolie mag onder bepaalde voorwaarden gereden worden:

De staat van de motorolie moet goed zijn, niet sterk verdund, verdikt of vervuild!

- Bij voorkeur eerst olie verversen en 1 x 400 ml. Forté Motor Flush per 4 liter olie toevoegen.
- Bij storingen of olieverbruik 2 x 400 ml. Forté Motor Flush per 4 liter motorolie.
- Alleen als de mechanische toestand en de oliedruk van de motor goed zijn!
- Bij oplichtende MIL eerst resetten, proefrit maken en diagnose stellen.
- Motortoerental niet boven 4.500 min-1 laten komen en maximaal 50 kilometer rijden.
- Binnen 24 uur de motorolie aftappen, de olie verversen en het oliefilter vervangen.

Bij de flush zonder rijden gewoon standaard 1 uur laten draaien op 1.500 toeren, elke 5 minuten verhogen naar 3.500 toeren.

Wat ik mij nog wel afvraag: stel je  wil inderdaad rijden met die new generation. Vul je dan eerst (in je TBI) 5,2L olie, en dan nog eens 2x400mL flush? Waardoor je dus met 6L rondrijdt? Of vul je minder olie en top je hem af met Forte?
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Tjibbe op 5 maart 2020, 07:39:36
Citaat van: Busso op  2 maart 2020, 21:51:33
Citaat van: Busso op  2 maart 2020, 21:51:33
Het pijlstok blijft nu erg mooi schoon.

Dan zullen die nokkenassen het dus ook niet zijn.


Citaat van: BramvE op  3 maart 2020, 11:16:30
Citaat van: BramvE op  3 maart 2020, 11:16:30
Wat ik mij nog wel afvraag: stel je  wil inderdaad rijden met die new generation. Vul je dan eerst (in je TBI) 5,2L olie, en dan nog eens 2x400mL flush? Waardoor je dus met 6L rondrijdt? Of vul je minder olie en top je hem af met Forte?

Ik heb besloten geen 300km te gaan rijden maar slechts een 20 ofzo en dan conform voorschrift van Forte. Ik laat nog weten waarom me 300km geadviseerd is, klinkt nu als een paardenmiddel en zo slecht is mijne niet.
Ik zal dan het middel toevoegen (slechts 400ml) en eventueel bijvullen met olie tot ie op max staat. Momenteel zou er een halve liter kunnen worden bijgevuld volgens de peilstok.

Dank jullie wel trouwens!
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Tjibbe op 14 april 2020, 08:15:34
Jongens, over welk rubber hebben we het dan?
Vandaag wordt de koppeling vervangen, als het vliegwiel in orde is wil ik sowieso dat rubber laten vervangen. Maar de eerste vraag was: welke bedoel je?
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: SpecialVeloce op 14 april 2020, 08:50:24
Ik begrijp het niet zo goed.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Tjibbe op 14 april 2020, 09:21:43
De verwachting is dat het getril aan een rubber zal liggen of het is minstens een mogelijkheid. Ik wil dat laten vervangen maar weet niet welke het is
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Tjibbe op 14 april 2020, 09:26:03
Niet per se! Het kan natuurlijk zijn dat de eigenschappen van de demping in die steun ervoor zorgen dat het blok kan trillen onder een bepaalde last/toerental combinatie.

Ik heb wel eens geluiden gehoord over de steun in de buurt van de bak. Het vervangen van deze voor een stugger exemplaar zou -in bepaalde situaties- soelaas bieden. Heb ik zelf helaas nooit gedaan!

Zijn jullie er bij de 21e? Kunnen we wellicht even kijken of het hetzelfde was als bij mij en ervaringen uitwisselen :)

Sorry, het gaat om een motorsteun in de buurt van de bak. Vervanging daarvan staat los van de koppeling etc.?
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: SpecialVeloce op 14 april 2020, 14:33:03
Ja maar meestal is dat gewoon in orde hoor.
Op mijn oude diesel was dat nog perfect
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: BramvE op 14 april 2020, 15:15:00
volgens mij is het punt dan juist dat hij origineel/nieuw al niet OK is, omdat hij te zacht is en gaat vibreren/resoneren. DUs een niet-OEM steun die harder is zou beter zijn.
Ik ben benieuwd of iemand dit raadsel ooit op weet te lossen. Ik merk nu met schone bakolie (Fucks Syntofluid) dat het vibreren wat lichter is(lijkt?)
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Tjibbe op 14 april 2020, 15:34:23
vliegwiel wordt ook vervangen, als de trilling blijft komt die motorsteun aan de beurt.

edit: als niet het subframe er weer onder vandaan moet etc want ik ben de kosten al een paar keer maal een paar keer helemaal zat.
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: BramvE op 14 april 2020, 15:59:02
ben zeer benieuwd...
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Tjibbe op 15 april 2020, 16:30:28
Heb een en ander in mijn show your ride topic al verteld, maar hoort hier ook.
Koppeling en vliegwiel zijn vervangen, ik heb 40km gereden, voornamelijk snelweg maar de trilling lijkt verdwenen te zijn. Het zijn te weinig kilometers om de stok uit te hangen maar ik heb goeie hoop!
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: BramvE op 28 april 2020, 15:40:50
En? Kan de stok al uit?
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Tjibbe op 29 april 2020, 22:46:19
Hahaha, ja de stok kan denk ik wel uit.
Ik werk nu thuis dus ik rij niet veel, maar ik heb sindsdien geen trilling meer gevoeld. We kunnen dus gevoeglijk constateren dat het dmf een boosdoener is van het trillen en wellicht de enige.

Maar het blijft raar, de 2.2 heeft hetzelfde vliegwiel als ik het goed begrepen heb maar heeft geen last van getril. Bovendien lijken er mensen te zijn die hun vliegwiel hadden vervangen maar niet van het getril af waren, dat suggereert dat er meer oorzaken kunnen zijn.

Maar okee, ik ben er vanaf en ik moet zeggen, het went snel... Ik merk niet meer dat het er niet meer is :)
Titel: Re: Vervangen dubbel massa vliegwiel 159 TBI
Bericht door: Busso op 15 mei 2020, 21:31:29
Oke dan moet ik er ook maar een keer aan geloven. Maar eerst gaat mijn 159 worden overgespoten.