!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

David Wellens
10

  • Type Alfa: 159 SW 1.9 JTDM
  • *
    - Startende Alfist
Verwarming Alfa Romeo 159 SW 1.9 JTDM werkt niet.
« Gepost op: 25 maart 2020, 18:02:11 »
Vanmorgen reed ik met mijn Alfa naar mijn werk en ik merkte dat de temperatuur op mijn meter na 4 km al op 90° graden stond wat normaal nooit voorvalt. Meestal is de temperatuur van de motor pas na +/- 10 km op 90°C. Ik h eb de wagen nog even laten draaien maar temp bleef mooi 90 °C. Echter ik kreeg geen verwarming. Na het werk opnieuw naar huis en extra toertje gedaan met de wagen. Temperatuur bleef mooi 90°C en nog steeds geen verwarming. Echter als ik de motor stil legde hoorde ik de ventilator blazen. Dit gebeurt bijna nooit, zeker niet na een ritje van ongeveer 15 km. Ik heb aan de slangen gevoeld en de bovenste slang van de radiator stond heel warm maar de onderste slang voelde koud aan. Koelvloeistofniveau was ok en er waren ook nergens geen lekken te bespeuren.

Zou het kunnen dat mijn waterpomp stuk is? Die steekt er nu ongeveer een 110000 km in.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
*

peetmultiair
582

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: Verwarming Alfa Romeo 159 SW 1.9 JTDM werkt niet.
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2020, 19:51:22 »

Ik denk dat je thermostaat naar de gallemiezen is of een blokkade in de verwarmingsradiateur.
Met een kapotte waterpomp zou de kvs temperatuur veel hoger oplopen dan 90gr.
Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)
*

David Wellens
10

  • Type Alfa: 159 SW 1.9 JTDM
  • *
    - Startende Alfist
Re: Verwarming Alfa Romeo 159 SW 1.9 JTDM werkt niet.
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2020, 21:58:00 »
@peetmultiair ik denk niet dat de radiator geblokkeerd is want als ik op de slangen knijp dan zie ik de koelvloeistof in het reservoir op en neer gaan.

Mogelijk is de thermostaat stuk maar zou dan de verwarming niet werken dan?

De temperatuur die je binnen afleest, waar wordt die eigenlijk gemeten? Op de thermostaat zelf of ergens anders?

*

peetmultiair
582

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: Verwarming Alfa Romeo 159 SW 1.9 JTDM werkt niet.
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2020, 22:53:10 »
@peetmultiair ik denk niet dat de radiator geblokkeerd is want als ik op de slangen knijp dan zie ik de koelvloeistof in het reservoir op en neer gaan.

Mogelijk is de thermostaat stuk maar zou dan de verwarming niet werken dan?

De temperatuur die je binnen afleest, waar wordt die eigenlijk gemeten? Op de thermostaat zelf of ergens anders?

Met een koude motor en dichte thermostaat zou idd de verwarming correct moeten werken. Bij warme motor
en thermostaat open loopt de kvs door de radiateur en motorblok. Wat vreemd is dat er 1 dikke slang koud blijft. De kvs temp. sensor zou kapot kunnen zijn, maar ik verdenk dan toch eerder een slechte thermostaat, want dat komt veel vaker voor, ms in combi met de temp. sensor.
Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)
*

David Wellens
10

  • Type Alfa: 159 SW 1.9 JTDM
  • *
    - Startende Alfist
Re: Verwarming Alfa Romeo 159 SW 1.9 JTDM werkt niet.
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2020, 13:35:56 »
@peetmultiair Ondertussen is de wagen binnen geweest in de garage voor het vervangen van de distributieriem. De waaier van de waterpomp (metaal) zat nog goed vast op de zijn as. Thermostaatklep dan ook maar laten vervangen. Probleem is nu opgelost dus het was effectief de thermostaatklep.

Wel even geluk gehad. De distributieriem liep al deels op de rand van de riemschijf. Dit kwam volgens de garage dat de waterpomp met remschijf een beetje gekanteld was waardoor de riem er begon af te lopen. De ditributieriem had nog maar 110000 km gelopen. Al bij al een geluk bij een ongeluk. Had ik nog even gewacht dan had ik veel meer kosten gehad aan de motor.
*

peetmultiair
582

  • Type Alfa: Giulietta Multiair 170pk.
  • *****
    - Super Alfist
Re: Verwarming Alfa Romeo 159 SW 1.9 JTDM werkt niet.
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2020, 23:39:26 »
@peetmultiair Ondertussen is de wagen binnen geweest in de garage voor het vervangen van de distributieriem. De waaier van de waterpomp (metaal) zat nog goed vast op de zijn as. Thermostaatklep dan ook maar laten vervangen. Probleem is nu opgelost dus het was effectief de thermostaatklep.

Wel even geluk gehad. De distributieriem liep al deels op de rand van de riemschijf. Dit kwam volgens de garage dat de waterpomp met remschijf een beetje gekanteld was waardoor de riem er begon af te lopen. De ditributieriem had nog maar 110000 km gelopen. Al bij al een geluk bij een ongeluk. Had ik nog even gewacht dan had ik veel meer kosten gehad aan de motor.

@David Wellens  Maar 110dkm? Heb je idd goed mazzel gehad! Fijn dat het opgelost is.
Alfasud, 2x Alfa 33, 3x Alfa 155, Alfa 156 V6 200pk🎉, Alfa Giulietta MA 170 pk.(Na tuning 200 pk.)