!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Jereun
6

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Vraag in verband twijfel
« Gepost op: 1 februari 2022, 01:05:51 »
Beste Alfisti,

Ik heb een probleem met mijn 2.2 JTS, tijdens het rijden kreeg ik de melding " motor laten controleren", hierop de auto uit laten lezen en kreeg van de garage te horen dat het de ketting is.
Storing gereset en de melding was weg, enkele dagen later kwam de ,melding wederom .. na een aantal ritten gereden te hebben was de melding weer weg echter kwam hij telkens terug.
Wederom uit laten lezen, weer kreeg ik te horen ( van dezelfde garage ) dat het komt omdat de ketting slap is.
Echter.. de ketting hoor je niet klapperen of geluid maken, de solenoids heb ik schoongemaakt maar waren niet vuil ( geen slijpsel o.i.d )
Kilometerstand is nu 200.000 km.
Als ik naar de lijst van storingen kijk dan denk ik dat het eerder een probleem met de ontsteking is of een defecte lambda, vandaar mijn vraag.
Kunnen de storingen komen van de ketting, of is het inderdaad iets met de ontsteking ?
Heel graag advies voordat we een dure reparatie laten doen terwijl dit niet nodig was.
Bijlage storing lijst
De auto loopt heel af en toe schokkerig stationair, vooral met koude motor

Elk antwoord kan ons helpen.

Alvast bedankt als je antwoord !!

Groetjes,

Jeroen
*

GTlife
389

  • Type Alfa: GT 937 & Brera
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
Re: Vraag in verband twijfel
« Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2022, 10:05:41 »
Als de timing van de kleppen niet goed is door een slappe ketting kan je problemen krijgen met de verbranding, dus misschien komen daar de storingen op bijv de lambda sonde en ontsteking van. Ik zie in ieder waarom een garage zou zeggen dat het de ketting kan zijn.
Een slappe ketting zou je moeten horen als je de auto koud start. Dan hoor je hem een tijdje ratelen als het ware.
Ik zou sowieso gewoon je bougies en injectoren (weet niet hoe makkelijk of moeilijk dat is bij een jts, bij de twinspark haal ik ze er zo uit) controleren voor de zekerheid of eventueel extra onderzoek laten doen door de garage voor je echt de portemonnee moet trekken voor een nieuwe ketting.
Heeft de motor regelmatig nieuwe olie gehad?
*

Jereun
6

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Vraag in verband twijfel
« Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2022, 11:19:56 »
Hoi GTlife,

Bedankt voor je reactie.
Olie heb ik netjes ververst, elk jaar een grote beurt gehad en oliepijl hou ik ook goed in de gaten.
Wanneer ik de auto start hoor ik geen rare geluiden, alleen het geroffel van de JTS motor, geen geluiden van de ketting.
Zou het een idee kunnen zijn om bij een opel garage info te winnen ? Je krijgt dus allemaal fouten omdat de timing niet meer klopt, maar de ketting is niet versprongen. Waar komt de software dan aan het signaal dat de timing niet meer klopt ?
En je krijgt dus geen melding dat er iets met de ketting aan de hand is ?

Vriendelijke groet,

Jeroen
*

GTlife
389

  • Type Alfa: GT 937 & Brera
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
Re: Vraag in verband twijfel
« Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2022, 21:01:55 »
Voor zover bij mij bekend kan de ECU wel aangeven als de ketting versprongen is, dus het feit dat je dat geen melding van hebt doet vermoeden dat het iets anders is. Opel garage is te proberen, het blok komt dat in principe ook voor. Sowieso is een second opinion niet verkeerd. Het lijkt op een probleem met de ontsteking, dus zoals ik zei zou in dan eerst kijken naar de dingen die nodig zijn voor een goeie ontsteking. Lucht, brandstof en vonk.
Versmeerde inlaatkleppen komt voor bij de jts, dus wellicht is dat ook te controleren.
*

Jereun
6

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: Vraag in verband twijfel
« Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2022, 22:32:53 »
Oke, dank je voor je input.
Zal even naar de opel garage gaan.
Ik zal je een update geven, nogmaals dank.

Jeroen