!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dit topic bevat een bericht dat is gemarkeerd als beste antwoord. Klik hier om dat bericht direct te bekijken!
*

Alfa159jtdm2.4
13

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Welke olie voor 2.4 jtdm ?
« Gepost op: 28 maart 2019, 17:58:52 »
Beste Alfisten,
Ik zou graag willen weten welke olie ik in me 159 2.4jtdm moet hebben. De een zegt 5w40 , de ander 10w40 vol synthetisch. Graag hoor il welke ik moet hebben. En moet het C2 of C3 zijn?
Graag wat advies hierover.
Alvast bedankt !
*

brinkerik
1.820

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welke olie voor 2.4 jtdm ?
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2019, 18:15:25 »
https://www.kroon-oil.com/nl/ 

https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/249/emperol-5w-40/56/

 Ik gebruik onderstaande Kroon olie, voor m`n 2.4  Die kies ik op kenteken.  Een JTD is niet heel gevoelig, maar ivm het actieve roetfilter, pak ik altijd wel precies de goede specificatie.


Je kan ook een mailtje naar Rene van Qverde sturen.

Spec zegt  7.0 liter ( dacht ik )   maar als ik het aftap,  en daarna vul c.a. 6 liter krijg ik er in ( bovenkant peil )  maar voor de zekerheid zorg ik altijd dat ik 7 liter heb.

Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Welke olie voor 2.4 jtdm ?
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2019, 18:22:52 »
Ik heb met het zelfde blok in een 156 altijd Castrol Edge Fst 5w40 erin gekiepert dit is een C3 .... C3 staat meen ik voor Heavy duty

Dat heb ik ruim 160 dkm om de 20-25dkm gewisseld en daar heeft de turbo altijd goed op gelopen. (dat gaat nu ook weel voor de TBI erin)

Het is de turbo die vaak als eerste stuk gaat met slechte smering die heeft een veel nauwere passing als krukas lagers. Dus voor de turbo is het belangrijk goede olie te gebruiken.

Er zijn vele goede merken. Ik gebruik graag Castrol .
Maar andere merken zoals MPM Mobil Kroon Shell Q8 Motul, voorkom dat je een action merk erin gooit. Tenzij je het gebruikt om te spoelen. 3.95 p/ltr (deed ik afgelopen jaren. En zelfs bij een diesel bleef de olie na 1000 km nog goedkleurig.

Maar 5w40 c3 staat er in het boekje. (Wel voor de 1750tbi)

ps.10w40 als 99/100 keer een half synth.

Oh ja Brinkerik was me voor tijdens het tikken, Een DFP variant moet je hebben anders wordt je olie wellicht op den duur te dun. als je die er nog in hebt zitten dan.
En let ook op van tijd tot tijd of je level zelfs niet stijgt. ...... (door de diesel -> regeneratie)
Gemarkeerd als beste antwoord door Paul Gepost op 29 maart 2019, 00:00:24
Re: Welke olie voor 2.4 jtdm ?
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2019, 18:40:11 »
" De een zegt ..en de ander dit "...dat zegt al genoeg...en dat komt omdat men dit vaak niet weet en/ of zomaar wat zegt.
Dat is tevens de reden waarom het nog steeds zo vaak fout gaat met de huidige twinair en multiair motoren, omdat men maar wat doet en soms olie erin doet welke er totaal niet in thuis hoort.
Multiair en twinair is een mooi stuk techniek, maar erg gevoelig voor de juiste olie en zuivere olie.

Maar even waar het over gaat:
C3 staat niet voor Heavy duty .
E coderingen staan voor heavy duty en C coderingen voor " catalyst compatible "

Binnen de "C"-groep zijn er vervolgens verschillende gradaties: C1 en C2 hebben een betrekkelijk lage viscositeit om het brandstofverbruik bij het rijden van korte ritten te beperken, C3 en C4.zijn meer gericht op slijtagebescherming.

Voor alle "C"-producten geldt dat ze alleen mogen worden toegepast in die motoren waar een dergelijke type expliciet door de fabrikant wordt voorgeschreven. Dat is het geval als de op de motor gemonteerde uitlaatgasnabehandelingsapparatuur een zogenaamde "lowSAPS" olie (olie met laag sulfaatasgetal, laag zwavelgehalte en laag fosforgehalte) noodzakelijk maakt.

Voor de 159 2.4 JTDm moet je de 5W40 hebben met A3/ B4 code zoals Brink gebruikt, als dit van een goed merk is naar eigen keuze/ voorkeur is dat prima.

Selenia geeft de WR forward 5w40 halfsyntheet op en ENI de I-Sint 5w40 halfsyntheet, beide een A3/ B4 code.
6,4 liter is een oliewissel zonder filter.

*

Alfa159jtdm2.4
13

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Welke olie voor 2.4 jtdm ?
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2019, 19:04:07 »
Bedankt voor de reacties.
Ik ga volgende week auto wegbrengen voor een beurt , alleen ging ik net de olie pijlen en niveau is best laag dus wil ik hem wat bijvullen tot volgende week.
Ik wou zo langs shell rijden om een liter olie te kopen.dus
Maar ik moet dus 5w40 met de a3/b4 codering halen.
Stel dat die er niet is kan ik dan gewoon 5w40 vol synthetisch of moet er half synthetisch in?
En de c codering maakt dan ook niks uit? of mag dat er gewoon niet in?
*

brinkerik
1.820

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Welke olie voor 2.4 jtdm ?
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2019, 19:24:41 »
zit meer dan 6 liter olie in je blok normaal.

Als je aan de onderkant peil zit, dan zit er nog 5 a 5.5 liter in.

Dus, ik denk als je niet op de autobahn gaat racen, dat je dat litertje wel kan besparen.

Bij de eco motoren, zoals de psa 1.6 hdi, hoef je dat overigens niet te proberen, daar is de speling veel minder, omdat er maar een litertje of 3.5 tot 4 in zit totaal.
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Alfa159jtdm2.4
13

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Welke olie voor 2.4 jtdm ?
« Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2019, 19:54:16 »
Oké tnx voor de uitleg. Dan wacht ik gewoon tot  volgende week als die zijn beurt krijgt.
Bedankt allemaal.