!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

mpeterm
3

• Type Alfa: 166 3.2 V6 TI
  • *
    - Startende Alfist
Hoop van harte dat iemand dit leest - ik zit met een idioot probleem rond de aircopomp waar de werkplaats niet uitkomt.

Kort samengevat: de aircopomp weigert aan te slaan en te koelen - tenzij je de stekker uit de aanjager trekt zodat die ophoudt met blazen.
Met wat ik van auto's weet zou het precies andersom moeten werken - dus geen functionerende aanjager dan ook geen werkende aircopomp.

De feiten op een rijtje en ook wat de werkplaats al heeft geprobeerd:

- Vorig jaar zomer is de aircopomp stuk gegaan en vervangen door nieuw.
Dit jaar toen het weer wat warmer werd ging de pomp niet meer aan.
Bij uitlezing zegt hij : "signaal onder de drempelwaarde" - weet niet over welk signaal dat gaat

- Er staat genoeg druk op het systeem
- Als je het inschakelrelais eruit trekt kun je met een draadbrugje de pomp aan het draaien krijgen - die draadverbindng is dus goed
- Het relais zelf is goed
- De druksensor in de aircoleiding is uit voorzorg vervangen en goed
- Het Climate Control kastje in de console (climate control computer) is vervangen en goed
- De ICS unit zelf is vervangen en goed

Van de E-learn geleerd dat de motor- ECU  het inschakelrelais aanstuurt. De ECU doet dit na een "aanvraag" van het clima-kastje en na een check bij de druk sensor of er genoeg druk in het systeem zit - wat dus zo is.

Ik weet niet wat de motor ECU nog meer meeneemt voordat hij "de beslissing neemt" om het inschakelrelais aan te sturen. Weet iemand dat?

Ik weet ook niet hoe de aanjager motor dit hele spel beïnvloedt.
Voorzover ik begrijp stuurt het clima kastje direct de aanjager aan - dat gebeurt, bij een vraag naar koele lucht gaat de aanjager draaien.
Hoe zou het kunnen dat de airco pomp pas mag gaan draaien van de motor ECU als je eerst de aanjager uit het circuit haalt?
Zonder aanjager zou hij juist NIET de aircopomp moeten inschakelen.

Wij weten het niet meer - hopelijk heeft iemand van jullie een idee.
Bij voorbaat dank voor je reactie

*

jwq
2.687

• Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
    Amico del club - Super Alfist
Re: 166 3.2 V6 - Aircopomp slaat niet aan - tenzij je de aanjager loskoppelt
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2024, 18:20:34 »
zomaar een idee,maar ik denk dat de climate control ook rekening houd met de gemeten buiten temperatuur..... Klopt deze ?
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

mpeterm
3

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2024, 20:20:19 »
Dank voor je reactie. Logische vraag. Bij het uitlezen heeft de werkplaats alle data bekeken die de computer door krijgt. Ik heb zelf meegekeken. Daar zat de buiten temperatuur ook bij, en die had een realistische waarde.

Kan mij voorstellen dat de de buitentemp meeweegt in de beslissing om de airco aan te schakelen of niet, maar weet eerlijk gezegd niet of de climate control unit er iets mee doet of de motor ECU.

Mijn indruk is dat de gemeten buiten temperatuur ook echt doorkomt in het systeem. Dat zeg ik om dat de aanjager bij een vraag om koeling gaat draaien. Hij doet dus iets - als de buitentemp niet doorkwam zou hij niets doen.
De aircopomp gaat dus niet aan. Die gaat pas draaien - bij dezelfde vraag om koeling - als we de stekker van de aanjager eruit trekken. Dat vind ik onbegrijpelijk.
*

mpeterm
3

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2024, 11:23:31 »
Nou we zijn eruit. Het is te stom voor woorden maar ik ga het toch maar vertellen. De werkplaats heeft gebeld met Scheepers auto electronica in Maarn. Die vertelde dat de ECHTE aircocomputer NIET  het kastje is met de bedieningsknoppen, maar een apart kastje dat onder de console zit weggebouwd. En dat dat kastje ook wel eens stuk wil gaan.
Dit heb ik geweten en dat kastje heb ik al jaren in voorraad - totaal vergeten. Het ligt zelfs in de auto - in een koffertje met onderdelen voor "pech onderweg". Uitwisselen was simpel en mijn reserve kastje doet alles wat het moet doen.