!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

lucmotard
5

  • Type Alfa: 166 2.4 JTD 20V
  • *
    - Startende Alfist
Sedert een week reageert de kachelaanjager soms wel en soms niet.
Deze morgen steek ik de contactsleutel in het slot, draai deze om zonder te starten en ik voel/hoor de blazer draaien.
Ik keer de contactsleutel terug en start de motor. Nu reageert de blazer niet meer en op het ICS scherm lijkt alles ok.
De aanjageraanduidingen (streepjes) op het scherm van de ICS reageren perfect wanneer ik deze bedien.
Dit probleem zou ik graag binnen de kortste keren oplossen want de ruiten bedampen!
Zou ik met een diagnoseprogramma kunnen vaststellen waar de onderbreking zich voordoet? Of een schema?
Stekkerprobleem - relaisprobleem - waar te vinden?
Daarbij zoek ik het motorbeschermdeksel van onderaan en het motordeksel van een 20V.
Tevens een goed diagnoseprogramma?
Ik zal een DIY met foto's maken van het vinden/oplossen van het probleem met de aanjager, zo heeft iedereen er wat aan.



Re: kachelaanjager - diagnoseapparatuur OBD2 - bodemplaat motor voor 166 2.4 JTD 20V
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2015, 14:30:40 »
Ik kan je alleen helpen met een goed diagnoseprogramma. Je kunt ALFA OBD proberen, of MES (Multi Ecu Scan).
*

damas
207

  • Type Alfa: Spider 916s 2.0TS-156 1.8
  • ***
    - Alfist
  • Betaal op tijd, zo voorkomt u een verhoging
Re: kachelaanjager - diagnoseapparatuur OBD2 - bodemplaat motor voor 166 2.4 JTD 20V
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2015, 14:50:24 »
probleem heb ik ook gehad mijn 166 soms deed de ics het niet, na opnieuw starten van de motor deed ie het wel soms twee keer herstart. heb toen alle stekkers en dergelijke los gehad en schoon gemaakt.
Zonder resultaat heb eventueel wel documenten alfa 166 voor je, vragen via pb.
*

lucmotard
5

  • Type Alfa: 166 2.4 JTD 20V
  • *
    - Startende Alfist
Re: kachelaanjager - diagnoseapparatuur OBD2 - bodemplaat motor voor 166 2.4 JTD 20V
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2015, 10:40:56 »
alvast bedankt.
Wat bedoen je met pb?
Re: kachelaanjager - diagnoseapparatuur OBD2 - bodemplaat motor voor 166 2.4 JTD 20V
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2015, 10:43:19 »
prive bericht.
*

lucmotard
5

  • Type Alfa: 166 2.4 JTD 20V
  • *
    - Startende Alfist
Re: kachelaanjager - diagnoseapparatuur OBD2 - bodemplaat motor voor 166 2.4 JTD 20V
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2015, 10:50:21 »
ik zit ook nog met een probleem met het alarm.
De contactsleutel van de auto heeft een grote en een kleine knop. Wanneer ik de kleine indruk gaat de koffer open.
Wanneer ik de grote knop indruk gaan de deuren dicht of open en knipperen de vier richtingsaanwijzers tweemaal.
Wanneer ik de grote knop indruk om de vier deuren te sluiten, blijft de knop van de linkerachterdeur in de stand boven soms staan en doe ik deze handmatig vast door de deur te openen en de knop naar beneden te duwen. Wat mij verwonderd is dat het alarm niet in werking treedt. Ik meen dat het alarm niet ingeschakeld wordt.
Weet iemand hoe dit alarm wel kan ingeschakeld worden?
*

damas
207

  • Type Alfa: Spider 916s 2.0TS-156 1.8
  • ***
    - Alfist
  • Betaal op tijd, zo voorkomt u een verhoging
Re: kachelaanjager - diagnoseapparatuur OBD2 - bodemplaat motor voor 166 2.4 JTD 20V
« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2015, 14:55:47 »
alarm gaat automatisch als de auto op slot gaat bladzijde 22 instructieboekje  of er zit geen alarm op of storing in je achterdeur
*

Jetronic
1.299

  • Type Alfa: 2013 Giulietta 2.0 TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: kachelaanjager - diagnoseapparatuur OBD2 - bodemplaat motor voor 166 2.4 JTD 20V
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2015, 20:34:52 »
op het moment dat de aanjager niet wil blazen, moet je eigenlijk eens testen met een multimeter of testlampje of er wel stroom toekomt op de aanjager.  indien wel, is de aanjager zelf stuk, maar het kan ook de snelheidsregeling (vroeger weerstanden nu electronica) zijn die in de buurt van de aanjager zit of de commandomodule in het dashboard.
*

lucmotard
5

  • Type Alfa: 166 2.4 JTD 20V
  • *
    - Startende Alfist
Probleem opgelost. Mijn Alfa 166 2.4 JTD 20 V van 12/2005 is een fase2. Geen zekeringen of relais onder de kuststofkap thv de ruitenwissers en het motordeksel. Heb dan ter hoogte van de passagierszetel vooraan de stoffen dekplaat losgemaakt tussen de vloerbekleding en de ICS. Er zijn daar ook geen zekeringen of relais te zien. Er vertrekt één grote kabelbundel onder de ICS naar onder het stuur. Het deksel waar de zekeringen en de lichtmodule (hier zwart en geen groen voor fase 2 modellen) en OBD2 onder zit, losgemaakt en uitgeklikt. Dan de zekeringenkast losgevezen (één schroef) en het autocontact opgezet. (Is de zekeringenkast waar de bovengenoemde kabelboom toekomt). Na wat licht over en weer geduw met de zekeringenkast ging de kachelventilator terug draaien. Er zat een slecht contact tussen één van de klemmen en de zekeringen. Nu volgend probleem aanpakken: de GPS (G3) werkt niet en meldt dat de cd niet kan gelezen worden. Kan er mij iemand een kopie cd bezorgen met de startsoftware en Benelux of Frankrijk cd (zou van NavTeq zijn) want de cd-lezer werkt wel maar de kopie-cd zal door één of andere oorzaak niet meer leesbaar zijn of er ontbreekt de opstart/lees software. Kan iemand me een kopie cd bezorgen om de GPS weer aan de praat te krijgen. Ik weet dat dit niet de beste GPS is tov een Tomtom maar ik heb graag dat het originele werkt. Zoals nu blijf ik de oplossingen kenbaar maken op dit forum.
*

brinkerik
1.817

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Copy cd terug zetten naar je pc, en opnieuw branden op de meest lage snelheid die je kan instellen.

Dan heb je kans dat deze weer pakt. 

Deze methode was gangbaar bij de systemen die in de 147 gebruikt worden. ( dubbeldin/ orgineel )
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

kwetter
1

  • Type Alfa: 166
  • *
    - Startende Alfist
Re: kachelaanjager - diagnoseapparatuur OBD2 - bodemplaat motor voor 166 2.4 JTD 20V
« Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2017, 07:52:38 »
goedemorgen
Ook mijn kachel aanjager weigert dienst. ik heb de helft van het dashboard er al uit gehaald, maar kan niets vinden. het lijkt wel alsof de aanjager vastzit, want ik hoor hem brommen.
zoek ik de aanjager op de verkeerde plaats?