!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

capone
28

  • Type Alfa: 166 3.0 v6 , alfa sei 3.0
  • *
    - Startende Alfist
Oil catch can
« Gepost op: 13 januari 2019, 09:54:17 »
Werkt een oil catch een een beetje?
Zit er over te denken om deze te plaatsen op mn 75 v6 12v blok.
Dit blok ligt nu in mn alfa sei, vroeg me af of dit ook werkt of nut heeft.
*

Robbie146
782

  • Type Alfa: 916 Spider & Giulietta MA
  • *****
    - Super Alfist
    • AlfaRobbie
Re: Oil catch can
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2019, 12:51:42 »
Heb er in het verleden eentje gehad op mijn 916 Tb (ook een 12V), behalve extra olielucht in het interieur nooit een voor of nadeel kunnen ontdekken.
Geloof dat het officieel wel APK afkeur is omdat het nu geen gesloten systeem meer is.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Oil catch can
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2019, 13:27:14 »
Heb er in het verleden eentje gehad op mijn 916 Tb (ook een 12V), behalve extra olielucht in het interieur nooit een voor of nadeel kunnen ontdekken.
Geloof dat het officieel wel APK afkeur is omdat het nu geen gesloten systeem meer is.

Je kunt er natuurlijk weer een gesloten systeem van maken, door de afvoer niet via een filter naar buiten te voeren, maar weer terug de inlaat in.....
Dus door catchtank op te nemen in de carter ontluchting slang.
Houd je toch nog een boel oliedampen tegen die dan neerslaan in de catchtank, mits je daar wat staalwol of zo (metalen pannensponsje) in doet....

Bij mijn GTA scheelde het wel aardig wat kwa vervuiling van de gasklep
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

capone
28

  • Type Alfa: 166 3.0 v6 , alfa sei 3.0
  • *
    - Startende Alfist
Re: Oil catch can
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2019, 14:09:16 »
Een carterfilter zorgen ervoor dat vervuilde olie en water vanuit het motorblok afgevoerd kunnen worden. Als je geen carter ontluchtings filter hebt zal dit in het motorblok blijven of via het luchtfilter de motor

Voordelen Carterfilter

1) minder hete lucht in het inlaatsysteem 
2) geen olieresten blijven in het blok achter.

Sommige keurmeester kunnen er inderdaad over vallen bij de keuring, maar is dacht ik sporadisch.....
Het lijkt mij wel iets  beter voor je blok....