Combinatie van goede brandstof (98 van BP is vrij goed spul dacht ik) en een omgevingstemperatuur van een graadje of 10 scheelt natuurlijk wel wat. Maar niet zoveel lijkt me. Misschien moet je toch eens onder je auto kijken of je daar niet een mooie downpipe ziet zonder kat
Maar wel super interessant natuurlijk om eens uit te zoeken waar dat precies vandaan komt.
Hieronder wat grafieken welke ik over elkaar gelegd heb:
- Een standaard 235pk (op papier) QV;
- Mijn eigen QV (235pk versie), BR chip op euro 95, alleen een ander einddempertje (wat qua vermogen niet bijdraagt denk ik);
- Een stage 2 tune van RevLimit. Aangepaste inlaat, andere intercooler, compleet 70mm uitlaat systeem en op 100 oct brandstof. Dit is in de basis een 240pk tct.
Vermogenskromme:
Koppelkromme:
Toen ik bij BR-Performance was vroeg ik waarom die van mij vrij snel weer inkakt qua vermogen, daar werd mij verteld dat dit ook te maken heeft met de "mindere" brandstof, namelijk oct95. Met oct98 zou het vermogen beter vast gehouden kunnen worden. Wat nog weer wat anders is dan een stijging van het vermogen, wat bij jou het geval is (Ebuzz).
Wat ook leuk is om te zien in bovenstaande grafieken, de stage 2 van RevLimit is met gebruik op de openbare weg niet eens heel interessant, pas vanaf 4500-4750rpm komen die grafieken boven mijn eigen QV uit. Knal je regelmatig wat rondjes op de ring of zandvoort, dan is dat natuurlijk wel een mooie upgrade.
Het vermelden waard: De grafiek van RevLimit was iets lastiger af te lezen maar denk dat mijn excel grafiekje aardig klopt