!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

alfata
3.414

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Napraat: rollenbankmeeting Tunex 5 november 2016
« Reactie #60 Gepost op: 8 november 2016, 09:06:09 »
Euro95 Frank, of 98?
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
Re: Napraat: rollenbankmeeting Tunex 5 november 2016
« Reactie #61 Gepost op: 8 november 2016, 09:09:19 »
98 en met de Supersprint lijn. De latere 240pk versie heeft bovenin sowieso wat meer adem dan de 235pk trouwens.
*

alfata
3.414

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Napraat: rollenbankmeeting Tunex 5 november 2016
« Reactie #62 Gepost op: 8 november 2016, 09:18:04 »
Citaat van: ArjanB op  6 november 2016, 12:15:41
Citaat van: ArjanB op  6 november 2016, 12:15:41
Heb mijn filmpje af en op youtube gezet:


https://youtu.be/_kKjqsfO9j0

Mijn chart:


Arjan, wat gebeurt er bij jou eigenlijk bij 4000 toeren? V-tec just kicked in yo?!  ;D
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

alfata
3.414

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Napraat: rollenbankmeeting Tunex 5 november 2016
« Reactie #63 Gepost op: 8 november 2016, 09:18:42 »
Citaat van: frankie op  8 november 2016, 09:09:19
Citaat van: frankie op  8 november 2016, 09:09:19
98 en met de Supersprint lijn. De latere 240pk versie heeft bovenin sowieso wat meer adem dan de 235pk trouwens.

Ah oke. Blijft opmerkelijk dat die van Ebuzz piekt bij 6000 toeren. Voor mijn gevoel mijn nieuwe QV ook.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

ebbr
25

  • Type Alfa: Spider 2.2 jts fase2
  • *
    - Startende Alfist
Re: Napraat: rollenbankmeeting Tunex 5 november 2016
« Reactie #64 Gepost op: 8 november 2016, 10:44:28 »
Citaat van: alfata op  7 november 2016, 15:40:48
Citaat van: alfata op  7 november 2016, 15:40:48
Overigens belangrijk: de omstandigheden waren ideaal voor de runs. Een omgevingstemperatuur van ongeveer 10 graden (de meeste inlaattemperaturen zaten tussen de 12 en 16 graden!) en een hoge luchtvochtigheid (65%). Beter voor een hoog vermogen kun je volgens mij niet krijgen.

Verklaring sommige getallen...

Vandaar ook mijn eerdere vraag hoe is de bank ingesteld? Ik heb destijds mijn meting bij 32 gr. gedaan hartje zomer, die daarom lager uit kwam. Als je in de DIN norm kijkt zegt men het volgende:
Correctiefactoren bij ongecorrigeerd wielverlies 20-30%:
1) Per 10% daling luchtvochtigheid (H), 1 pk meer.
 2) Per 10 hPa stijging luchtdruk (P), 5 pk meer.
 3) Per 10 graden daling temperatuur (T), 10 pk meer.

Default DIN: 1013.15 hPa en 20 C

Er wordt nu dus altijd gecorrigeerd naar een temperatuur van 20 graden, luchtvochtigheid van 86% en een luchtdruk van 1013.15 (hPa).
Formule,
(Wielvermogen*verliesfactor)+temp. correctie+luchtdrukcorrectie+luchtvochtigheid

Kortom men zal ongeveer het wielvermogen omzetten met *1,25. Bij 10 graden zoals hier is gedaan kan je grofweg -10PK op deze metingen aanhouden. Je zou eigenlijk ook de luchtdruk en vochtigheid (zuurstofgehalte) moeten weten voor nog iets correctie. Wellicht navragen of de bank hierop al compenseerd, meestal niet...
10-2009| Brera Spider 2.2 JTS Savali 198PK
09-2013| Giulietta QV Spotiva TCT
02-1989| Spider QV
06-1972| Giulia Super 1300s NORD2.0ltr
Re: Napraat: rollenbankmeeting Tunex 5 november 2016
« Reactie #65 Gepost op: 8 november 2016, 18:43:36 »
Citaat van: frankie op  8 november 2016, 08:59:48
Citaat van: frankie op  8 november 2016, 08:59:48
Citaat van: Sander op  7 november 2016, 21:40:15
Citaat van: Sander op  7 november 2016, 21:40:15

Hieronder wat grafieken welke ik over elkaar gelegd heb:

- Een standaard 235pk (op papier) QV;
- Mijn eigen QV (235pk versie), BR chip op euro 95, alleen een ander einddempertje (wat qua vermogen niet bijdraagt denk ik);
- Een stage 2 tune van RevLimit. Aangepaste inlaat, andere intercooler, compleet 70mm uitlaat systeem en op 100 oct brandstof. Dit is in de basis een 240pk tct.

Vermogenskromme:

*grafiek*

Koppelkromme:

*grafiek*

Toen ik bij BR-Performance was vroeg ik waarom die van mij vrij snel weer inkakt qua vermogen, daar werd mij verteld dat dit ook te maken heeft met de "mindere" brandstof, namelijk oct95. Met oct98 zou het vermogen beter vast gehouden kunnen worden. Wat nog weer wat anders is dan een stijging van het vermogen, wat bij jou het geval is (Ebuzz).

Wat ook leuk is om te zien in bovenstaande grafieken, de stage 2 van RevLimit is met gebruik op de openbare weg niet eens heel interessant, pas vanaf 4500-4750rpm komen die grafieken boven mijn eigen QV uit. Knal je regelmatig wat rondjes op de ring of zandvoort, dan is dat natuurlijk wel een mooie upgrade.

Het vermelden waard: De grafiek van RevLimit was iets lastiger af te lezen maar denk dat mijn excel grafiekje aardig klopt ;D

Zet de mijne er ook even in  ;D



Kan ik binnenkort wel even doen ja als wat tijd heb :great:
*

Ebuzz
612

  • Type Alfa: Giulietta qv
  • *****
    - Super Alfist
  • Giulietta Qv
Re: Napraat: rollenbankmeeting Tunex 5 november 2016
« Reactie #66 Gepost op: 8 november 2016, 19:43:49 »


Dit is de 2e run.
Giulietta QV Savali Tuning stage 1
*

Fons
390

  • Type Alfa: Spider Savali
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Napraat: rollenbankmeeting Tunex 5 november 2016
« Reactie #67 Gepost op: 8 november 2016, 20:36:24 »
Citaat van: brinkerik op  8 november 2016, 06:42:27
Citaat van: brinkerik op  8 november 2016, 06:42:27
Mij viel de Brera Juist mee, voor een JTS
181 om 185 had eigenlijk verwacht dat de 185 wel gehaald zou worden. Dit zal wel een standaard brera zijn geweest
Ducati MTS 1200S abs , Triumph bonneville t120
*

alfata
3.414

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Napraat: rollenbankmeeting Tunex 5 november 2016
« Reactie #68 Gepost op: 10 november 2016, 10:29:02 »
Citaat van: Fons op  8 november 2016, 20:36:24
Citaat van: Fons op  8 november 2016, 20:36:24
Citaat van: brinkerik op  8 november 2016, 06:42:27
Citaat van: brinkerik op  8 november 2016, 06:42:27
Mij viel de Brera Juist mee, voor een JTS
181 om 185 had eigenlijk verwacht dat de 185 wel gehaald zou worden. Dit zal wel een standaard brera zijn geweest

Dat klopt. Maar volgens mij ondervind de 2.2 jts door de jaren heen wel wat vermogensverlies.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Napraat: rollenbankmeeting Tunex 5 november 2016
« Reactie #69 Gepost op: 10 november 2016, 11:01:12 »
Citaat van: Fons op  8 november 2016, 20:36:24
Citaat van: Fons op  8 november 2016, 20:36:24
Citaat van: brinkerik op  8 november 2016, 06:42:27
Citaat van: brinkerik op  8 november 2016, 06:42:27
Mij viel de Brera Juist mee, voor een JTS
181 om 185 had eigenlijk verwacht dat de 185 wel gehaald zou worden. Dit zal wel een standaard brera zijn geweest

Dat klopt. Maar volgens mij ondervind de 2.2 jts door de jaren heen wel wat vermogensverlies.

Ik heb ook begrepen dat de JTS motoren er om bekend staan dat ze het  af fabriek opgegeven vermogen niet te halen, tel daar bij op dat we nu 10 jaar verder zijn en het lijkt me een prima resultaat.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

ebbr
25

  • Type Alfa: Spider 2.2 jts fase2
  • *
    - Startende Alfist
Re: Napraat: rollenbankmeeting Tunex 5 november 2016
« Reactie #70 Gepost op: 11 november 2016, 09:36:58 »
Citaat van: Fons op  8 november 2016, 20:36:24
Citaat van: Fons op  8 november 2016, 20:36:24
Citaat van: brinkerik op  8 november 2016, 06:42:27
Citaat van: brinkerik op  8 november 2016, 06:42:27
Mij viel de Brera Juist mee, voor een JTS
181 om 185 had eigenlijk verwacht dat de 185 wel gehaald zou worden. Dit zal wel een standaard brera zijn geweest

Dat klopt. Maar volgens mij ondervind de 2.2 jts door de jaren heen wel wat vermogensverlies.

Ik heb ook begrepen dat de JTS motoren er om bekend staan dat ze het  af fabriek opgegeven vermogen niet te halen, tel daar bij op dat we nu 10 jaar verder zijn en het lijkt me een prima resultaat.


Dat is niet bij deze laatste generatie 2.2 en 3.2JTS het geval maar bij de oudere 2.0JTSen die de 165 PK lang niet haalden. De 3.2 en 2.2JTS haalden nieuw aldus zowel SQUADRA als SAVALI allen wel de opgegeven vermogens. Hebben ook minder last van vermogens verlies zoals de oude JTSen of oliegebruik problemen zoals de 2ltrs. Wel vervuilt ook deze nieuwste generatie direct ingespoten inlaatcicruit meer dan traditionele, omdat er niet met brandstof gespoeld wordt en kan er dus iets terugloop zijn. Alle motoren verouderen trouwens gewoon. De mijne had standaard overigens ook 182-183PK op de bank bij SAVALI na correctie temp en luchtdruk.

Ik denk wel dat het eerlijk is bij alle metingen na te gaan of die correctie door de bank al wel is gedaan zoals ik eerder al stelde. De lage temp. zoals op deze dag zou eigenlijk minimaal -10PK op moeten leveren minus nog de druk en vochtigheidcorrectie aldus de DIN norm. Als de bank daarop niet gecompenseerd heeft reeds zou deze Brera wel te weinig presteren a 171PK of minder en dus veel vervuiling hebben reeds.

Iets om even bij Tunex na te vragen.
10-2009| Brera Spider 2.2 JTS Savali 198PK
09-2013| Giulietta QV Spotiva TCT
02-1989| Spider QV
06-1972| Giulia Super 1300s NORD2.0ltr
*

Fons
390

  • Type Alfa: Spider Savali
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Napraat: rollenbankmeeting Tunex 5 november 2016
« Reactie #71 Gepost op: 11 november 2016, 16:49:11 »
Is er wat tegen te doen tegen die vervuiling ?

Ducati MTS 1200S abs , Triumph bonneville t120
*

leonm
321

  • Type Alfa: 156 V6
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Napraat: rollenbankmeeting Tunex 5 november 2016
« Reactie #72 Gepost op: 11 november 2016, 17:03:23 »
Hoe slecht de 2.0 JTS presteert zie je bij die GT - 133 pk ipv 165  :(
*

alfata
3.414

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Napraat: rollenbankmeeting Tunex 5 november 2016
« Reactie #73 Gepost op: 11 november 2016, 18:18:59 »
Ik ga volgende week zaterdag op de bank!
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

brinkerik
1.829

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Napraat: rollenbankmeeting Tunex 5 november 2016
« Reactie #74 Gepost op: 12 november 2016, 06:45:41 »
spannend.

Wat zou er potentieel nu in zitten met de huidige map en aanpassingen?
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97