!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

B van Kraaikamp
384

  • Leeftijd: 20
  • Type Alfa: 147 1.6 TS Veloce
  • *****
    Moderatore - Senior Alfist
  • Povero studente
20 tips voor een eeuwig leven van jouw Alfa Romeo
« Gepost op: 13 mei 2019, 09:20:24 »

20 tips voor een eeuwig leven van jouw Alfa Romeo
Als Alfist wil je natuurlijk zo lang mogelijk doorrijden met jouw Alfa, zonder dat het te veel geld gaat kosten. Om een helpende hand hierbij te bieden, heeft consumentenwebsite WhatCar 20 tips opgesteld voor het (preventief) onderhoud van auto's. Met het volgen van deze tips heb je jaren extra plezier van de auto!

De tips

1: Kies je weg zorgvuldig
Dit lijkt misschien wat vergezocht, maar is het niet. Als je elke dag een heel slecht begaanbare weg gebruikt, kan dit funest zijn voor je onderstel. Het gevolg? Versleten schokbrekers, kromme velgen en beschadigde banden. Even omrijden over die weg zonder drempels kan de levensduur van je schokbrekers met duizenden kilometers verlengen.

2: Gebruik je rem om te remmen
Dat klinkt logisch, maar veel automobilisten met een handbak remmen af ‘op de motor’. Dit zorgt voor extra belasting van de lagers, waardoor de levensduur van de componenten van je versnellingsbak wordt verkort. Dus als je moet vertragen, gebruik dan niet de motorrem, maar de voetrem om snelheid kwijt te raken.

3: Laat je airconditioning aan
Je hebt waarschijnlijk veel vrienden die weigeren hun airco in te schakelen omdat ‘dit het brandstofverbruik verhoogt’. Moderne airconditioningsystemen zijn echter zeer efficiënt en door ze bijvoorbeeld tijdens de winter uit schakelen, veroorzaak je enorme schade aan de afdichtingen en andere componenten. Dus als je 'm uiteindelijk gebruikt, zal het systeem waarschijnlijk lekken of een belangrijk onderdeel is kapot en dat kost je uiteindelijk meer dan wat je hebt bespaard op brandstof.

4: Koppeling-management
Als je een handgeschakelde versnellingsbak hebt en je voet op het koppelingspedaal laat rusten, zal de koppeling gedeeltelijk worden ingeschakeld, waardoor deze sneller slijt. Het lijkt misschien een voor de hand liggend punt, maar rijd niet met je voet op de koppeling. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen dit toch doen.

5: Gebruik je garage
Veel mensen hebben een garage, maar gebruiken deze niet om hun auto in op te bergen . Ze zetten de grasmaaier erin en andere spullen. Door je auto te stallen, voorkom je dat de auto roest, dat de zon het interieur verbleekt en dat het interieur op zonnige dagen erg heet wordt - iets wat het dashboard en interieur niet ten goede komt.

6: Gassen, maar met mate
Vandaag de dag moeten alle dieselmotoren zijn uitgerust met een roetfilter. Om te voorkomen dat het filter verstopt raakt, moet je regelmatig een beetje toeren draaien om het filter schoon te branden’. Ook benzinemotoren zijn gebaat bij af en toe rijden met hogere toerentallen, aangezien dit voorkomt dat er allerlei residuen worden afgezet op delen van de motor.

7: Koude start? Liever niet
Een motor heeft het de eerste vijf minuten nadat ‘ie wordt gestart het zwaarst. Een koude motor heeft weinig smering, doordat deze onderin het blok zit en dik is. De slijtage is dus bij koude motor het zwaarst en dat geldt niet alleen voor de winter. Voor de motor warm is, wordt aanbevolen te schakelen bij 2.500 toeren bij een benzinemotor en 2.000 bij een diesel. Beter nog: pak als het even kan voor korte afstanden de fiets.

8: Tank op tijd
Als je een van die mensen bent die regelmatig hun brandstoftank leegrijden, loop je het risico dat je het brandstofsysteem beschadigt. Dat komt omdat sediment zich meestal op de bodem van de tank verzamelt en als de motor altijd op brandstof vanaf de bodem van de tank loopt, is het waarschijnlijk dat de pomp, het filter en mogelijk zelfs de injectoren verstopt kunnen raken, wat tot hoge rekeningen leidt.

9: Start je motor in neutraal
Wanneer je de auto start, doe dat dan niet in de versnelling en met ingetrapte koppeling. Dit zorgt namelijk voor extra belasting van de startmotor. Het lijkt misschien een futiliteit, maar over meerdere jaren en duizenden startprocedures, kan dit meer verschil maken dan je denkt.

10: Houd je lak schoon
Sommige auto’s hebben kunststof of aluminium panelen, maar de meeste hebben nog steeds een stalen carrosserie. Roest heeft meer vat op vieze auto's dan op schone, dus was 'm regelmatig en zet de lak af en toe in de was. Ook handig: kies in de wasstraat voor een ‘hot wax’-behandeling. Dat spul komt op plekken waar je met de hand niet bijkomt.

11: Wees alert op steenslag
Een stukje lak dat eraf is door steenslag lijkt niet ernstig, maar doordat de roest hier ongehinderd zijn gang kan gaan, zit je binnen enkele jaren met een rottend gat. Dus wees er snel bij en stip de beschadigde plekken bij met een lakstift.

12: Kies voor roestpreventie
Wanneer je je onderstel en holle ruimtes professioneel laat behandelen tegen roestvorming, gaat deze jaren langer mee. Een voorbeeld van werkzame roestpreventie zijn merken als Dinitrol of andere waxsoorten.

13: Gebruik synthetische olie
Als er één ding is dat de levensduur van uw versnellingsbak, motor en differentieel helpt verlengen, is dat het gebruik van schone olie. Minerale oliën verouderen veel sneller dan synthetische alternatieven. Wees echter voorzichtig als je een klassieker hebt; synthetische oliën kunnen te dun zijn voor oudere componenten.

14: Bescherm je kunststof
Kunststoffen als rubberen strips, afdekkappen en cabrioletdaken moeten worden beschermd tegen UV-straling en uitdroging. In de handel zijn daarvoor speciale middelen te koop die dienen als smeermiddel en beschermmiddel. Door om de paar maanden een beetje aan te brengen, kan het de levensduur van de afdichtingen van je auto aanzienlijk helpen verlengen.

15: Let op de uitlijning van je banden
Zelfs als slechts een klein deel van je banden versleten is, wordt de gehele band afgekeurd. Let er dus op dat je banden goed zijn uitgelijnd. Soms zit de oorzaak in versleten rubbers of spoorstangen. Vervangen is vaak relatief goedkoop en het voorkomt ongelijke bandenslijtage.

16: Smeren kun je leren
Sloten, scharnieren en verbindingen drogen in de loop van de tijd uit en beginnen dan te slijten. Het aanbrengen van een beetje drie-in-één smeermiddel kan van tijd tot tijd een groot verschil maken voor hoe snel dingen verslijten.

17: Check je bandenspanning
Dit lijkt een voor de hand liggende, maar het is nog steeds een punt dat door de meeste mensen over het hoofd wordt zien. Als je banden slechts een paar millibar minder lucht hebben dan voorgeschreven, slijten ze sneller en moet je motor harder werken. Dit betekent tevens dat je brandstofrekeningen iets hoger zullen zijn. Dus controleer uw bandenspanningen om de paar weken. Pomp ze niet té hard op, want dan slijten ze in het midden harder.

18: Let op terugroepacties
Autofabrikanten moeten hun auto’s regelmatig terughalen vanwege een ontwerp- of productieprobleem. Je kunt via je dealer checken of jouw auto daarmee te maken heeft. Wanneer je de verbeteringen niet laat doorvoeren, kan een kleine fout leiden tot een groot probleem. De terugroepacties zijn gratis, dus het niet laten uitvoeren hiervan is niet slim.

19: Voorzichtig met chemicaliën
Lichtmetalen wielreinigers kunnen zuur zijn, wat betekent dat de lak op je wielen wordt vernietigd en het metaal vervolgens corrodeert. Als je een vaste klant bent op goedkope sites voor carwash-middelen, wees dan voorzichtig. De spuitbussen kunnen sterke chemicaliën bevatten om het reinigingsproces te versnellen - met als mogelijke bijwerking dat je nieuwe velgen zeer snel vermoeid en dof ogen.

20: Controleren voorkomt repareren
En dan zijn er nog de voor de hand liggende tips: controleer je olie en koelvloeistof regelmatig, let op je motortemperatuur en andere lampjes op je dashboard en volg de voorgeschreven service-intervallen. Controleer ook regelmatig je luchtfilter, koelslangen en brandstofleidingen. Ook de waterpomp en eventuele v-snaren of kettingen rondom de motor verdienen aandacht.

Bron: https://www.ad.nl/auto/20-tips-voor-een-eeuwig-leven-van-je-auto~a662a81b/
Type Alfa Romeo: 147 1.6 Twin Spark Veloce (2002), Nero Fuoco
*

Paul K
1.282

  • Leeftijd: 25
  • Type Alfa: Giulietta Quadrifoglio
  • ******
    Presidente - Super Alfist
Re: 20 tips voor een eeuwig leven van jouw Alfa Romeo
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2019, 13:39:18 »
Goh, er staan ook een paar dingen in die ik juist andersom had verwacht. Maar goed om te weten!
Mijn auto: Giulietta Quadrifoglio; 285pk, Enta Black, Giulia Veloce wielen, Carbon delen, verlaagd, Remus uitlaatsysteem, rode intercooler en meer lees je hier.
*

Milan.M
851

  • Leeftijd: 21
  • Type Alfa: Mito 1.4 Multiair Turbo
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: 20 tips voor een eeuwig leven van jouw Alfa Romeo
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2019, 14:13:33 »
Inderdaad @Paul K !

"9: Start je motor in neutraal
Wanneer je de auto start, doe dat dan niet in de versnelling en met ingetrapte koppeling. Dit zorgt namelijk voor extra belasting van de startmotor. Het lijkt misschien een futiliteit, maar over meerdere jaren en duizenden startprocedures, kan dit meer verschil maken dan je denkt."


Ik dacht juist dat met de koppeling ingetrapt niet belastend was voor de motor.
Bij nader inzien denk ik dat dit komt omdat je het druklager niet gebruikt, wie kan dit bevestigen of verder aanvullen?
Ben wel benieuwd waarom dit is eigenlijk.
Mito Centenario 1.4 Turbo MultiAir

135 PK, 206 Nm
K&N luchtfilter, Bilstein B12 Pro Kit, MY2016 QV/Veloce Interieur + Exterieur, Xenon
*

MysteryAngel
842

  • Leeftijd: 19
  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: 20 tips voor een eeuwig leven van jouw Alfa Romeo
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2019, 17:38:57 »
Interessante tips.

Remmen op de motor doe ik eigenlijk ook altijd..
Zo geleerd tijdens rijlessen... :)

*

alfistalimburg
410

  • Leeftijd: 22
  • Type Alfa: giulietta qv
  • ****
    - Senior Alfist
  • you only live once
Re: 20 tips voor een eeuwig leven van jouw Alfa Romeo
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2019, 17:41:54 »
In de bergen zou ik maar op de motor blijven remmen anders heb je vlug een probleem
Alfa Romeo Giulietta QV: Audison composet - Ulter 100mm einddemper - 19inch Prodrive S velgen - full led interieur - Brembo remschijven + EBC red stuff blokken
RVS Jmtuning downpipe - powerflexrubbers
*

DanielH92
169

  • Leeftijd: 26
  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: 20 tips voor een eeuwig leven van jouw Alfa Romeo
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2019, 20:49:45 »
Inderdaad @Paul K !

"9: Start je motor in neutraal
Wanneer je de auto start, doe dat dan niet in de versnelling en met ingetrapte koppeling. Dit zorgt namelijk voor extra belasting van de startmotor. Het lijkt misschien een futiliteit, maar over meerdere jaren en duizenden startprocedures, kan dit meer verschil maken dan je denkt."


Ik dacht juist dat met de koppeling ingetrapt niet belastend was voor de motor.
Bij nader inzien denk ik dat dit komt omdat je het druklager niet gebruikt, wie kan dit bevestigen of verder aanvullen?
Ben wel benieuwd waarom dit is eigenlijk.

Dit zou ik ook andersom verwachten. Bij ingetrapte koppeling hoef je alleen de motor rond te slingeren. Zonder koppeling te gebruiken juist ook een deel van je versnellingsbak...
Alfa Romeo Giulietta 1.4MA - Eibach Prokit - Ulter Exhaust - Veloce Diffuser - Stage 1 Tuning 209PK/311Nm - BiscioneRacing veerpootbrug - Xenon
*

Paul K
1.282

  • Leeftijd: 25
  • Type Alfa: Giulietta Quadrifoglio
  • ******
    Presidente - Super Alfist
Re: 20 tips voor een eeuwig leven van jouw Alfa Romeo
« Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2019, 07:25:57 »
In de bergen zou ik maar op de motor blijven remmen anders heb je vlug een probleem
Mijn auto: Giulietta Quadrifoglio; 285pk, Enta Black, Giulia Veloce wielen, Carbon delen, verlaagd, Remus uitlaatsysteem, rode intercooler en meer lees je hier.
*

MysteryAngel
842

  • Leeftijd: 19
  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: 20 tips voor een eeuwig leven van jouw Alfa Romeo
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2019, 17:24:44 »
In de bergen zou ik maar op de motor blijven remmen anders heb je vlug een probleem
*

Paul K
1.282

  • Leeftijd: 25
  • Type Alfa: Giulietta Quadrifoglio
  • ******
    Presidente - Super Alfist
Re: 20 tips voor een eeuwig leven van jouw Alfa Romeo
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2019, 23:43:21 »
Toch vind ik punt 3: Laat je airconditioning aan" moeilijk te geloven.
Mijn auto: Giulietta Quadrifoglio; 285pk, Enta Black, Giulia Veloce wielen, Carbon delen, verlaagd, Remus uitlaatsysteem, rode intercooler en meer lees je hier.
*

brinkerik
1.326

  • Leeftijd: 35
  • Type Alfa: Alfa 159 2.4 JTD
  • *****
    - Super Alfist
Re: 20 tips voor een eeuwig leven van jouw Alfa Romeo
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2019, 18:34:20 »
Toch vind ik punt 3: Laat je airconditioning aan" moeilijk te geloven.

Ik ook.

Ik doe hem altijd uit, maar wel elke 3 weken even aan om de keerringen te smeren ( worden gesmeerd door de olie die in het airco gas zit ).

De 159 is de eerste auto waar ik de airco opnieuw van heb laten vullen,   de 3 Alfa`s ervoor nooit met een sleutel aan geweest.
Nu  159 2.4   '07     -    Punto Twin-Air '12
ex   156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
 

Qverde Italian parts Detailer JTD-Performance