!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Bottas
1.348

  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Milano
« Reactie #15 Gepost op: 3 maart 2024, 15:35:09 »
Qua design worden het allemaal eenheidsworsten.
Dat proces is al jaren aan de gang.
*

MysteryAngel
3.072

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Milano
« Reactie #16 Gepost op: 30 april 2024, 19:56:45 »
Mja de achterkant vind ik wel een beetje wennen.
Ben er nog niet echt een fan van.
Maar de voorkant met klassieke grill en een mooi kleurtje vind ik op zich niet verkeerd.
 
*

MisanoQ
164

  • Type Alfa: Giulia Q
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Alfa Romeo Junior :)
« Reactie #17 Gepost op: 15 juni 2024, 10:29:06 »
Junior inmiddels ;)
33 1.7 ie | 146 ti | '72 Giulia Super 1600 | 147 Jtdm collezione | Giulietta 1.4 170 | Giulia Veloce '18 | Maserati Granturismo 4.2 | Giulia Veloce '22 stage 2 | Giulia Quadrifoglio '20
*

bekkie
2.952

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Junior
« Reactie #18 Gepost op: 4 april 2025, 21:47:26 »
Hier de test van de Ibrida in Autoweek:
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/alfa-romeo-junior-vs-ford-puma-als-het-ook-leuk-moet-zijn/

Eigenlijk best wel een positieve beoordeling van de Junior, zeker wat betreft weggedrag.
Als ze de Speciale tegenover de Puma hadden gezet, had vergelijking nog iets gunstiger uitgepakt voor de Junior.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
en: Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

MysteryAngel
3.072

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Junior
« Reactie #19 Gepost op: 5 april 2025, 23:11:51 »
Citaat van: bekkie op  4 april 2025, 21:47:26
Citaat van: bekkie op  4 april 2025, 21:47:26
Hier de test van de Ibrida in Autoweek:
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/alfa-romeo-junior-vs-ford-puma-als-het-ook-leuk-moet-zijn/

Eigenlijk best wel een positieve beoordeling van de Junior, zeker wat betreft weggedrag.
Als ze de Speciale tegenover de Puma hadden gezet, had vergelijking nog iets gunstiger uitgepakt voor de Junior.

Dat was inderdaad best een interessante vergelijking.
De Junior kwam in deze test best sterk voor de dag.
*

bekkie
2.952

  • Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Junior
« Reactie #20 Gepost op: 12 april 2025, 16:08:18 »
Testrit Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale

Ik heb gisteren een uitgebreide testrit met de Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale kunnen maken. Dat bleek uiteindelijk een positieve verrassing te zijn. Hieronder mijn testverslag.

Uiterlijk
De Junior ziet er ‘in het echt’, als je er omheen loopt, veel beter uit dan op foto’s of plaatjes. In tegenstelling tot de Tonale lijken de verhoudingen hier veel beter te kloppen. De demo was voorzien van de kleur zwart; dat staat ‘m erg goed en maakt van deze Alfa een stoere auto. De voor- en achterkant smoelen ook goed. Van de zijkant gezien is het even wennen, maar de driegaats velgen staan ‘m erg goed. Ook de verlichting voor en achter ziet er erg goed uit en wijkt behoorlijk af van het gangbare. Daarin zit ook echt wel een positief onderscheid ten opzichte van de Peugeot 2008 en de Opel Mokka.

Rijden
Het rijden was de grootste verrassing voor mij. Deze Junior rijdt gewoon erg goed! De automatische bak is fantastisch, de schakelovergangen zijn nagenoeg onmerkbaar, ook bij handmatig flipperen. Dat is een enorm verschil met mijn Giulietta TCT. De overgang tussen elektrisch rijden en op benzine rijden is ook onmerkbaar, en dat is erg knap gedaan. Ook is deze auto niet ondergemotoriseerd, want met het gas erop in ‘D‘ gaat ie er als een speer vandoor, vergezeld van een mooie sportieve brom. Het afremmen is even wennen want dat is veel sterker dan bij een ‘normale’ auto, vanwege het regenereren (stroom terugwinnen). Door dat regenereren kun je trouwens hele afstanden binnen de bebouwde kom afleggen in de elektrische modus. En dat scheelt weer behoorlijk in het benzineverbruik.
Wat vooral ook opvalt is het gemak waarmee je de Junior rijdt. Het gaat allemaal erg soepel, comfortabel en makkelijk. Je rijdt zo weg met deze auto en zet ‘m met het grootste gemak iedere hoek om, hoe smal de straatjes en steegjes ook zijn. Ook het nemen van drempels en het rijden over klinkerstraten gaat erg soepeltjes. Het sturen is licht maar precies, in mijn beleving precies goed en (daarmee) aanmerkelijk beter dan in de Tonale.
Het stuurgevoel neigt door de combinatie en directheid meer naar die van de Giulia. Ook op hoge snelheid is er voldoende gevoel, waardoor snelwegritten ook geen straf zijn. Ook de rechtuitstabiliteit voelt goed aan, al moet ik wel zeggen dat er tijdens de testrit weinig wind stond. Des te opvallender is het windgeruis vanaf de voorstijl op hogere snelheid, iets dat al eerder is genoemd tijdens een Engelse test.

Interieur
Het interieur ziet er in zijn geheel goed uit, met de klokkenwinkel en het naar je toe gedraaide scherm in het midden. Maar hier zijn wel een aantal kritische kanttekeningen te maken. Het vierkante digitale scherm oogt inderdaad erg ‘goedkoop’ binnen de ronde kokers. Het is al vaak genoemd, maar ik kan zelf ook geen andere conclusie trekken. Beide digitale klokken zijn daarnaast vrij klein, maar wel goed afleesbaar. Het digitale infoscherm in de middenconsole is perfect en goed afleesbaar door de eenvoudige opzet en de hoge resolutie. In het begin is het natuurlijk wel even zoeken waar alle functies zitten, maar met swipen kom je een heel eind. Opvallend is de vervelende positie van de DNA-knop; die zit in de middenconsole te veel naar achteren.

Zitten
Ik kon met mijn 1,82 meter lengte een prima zit vinden achter het stuur, al moest ik de volledig elektrisch verstelbare stoel met massagefunctie en lendesteun (standaard in de Speciale) wel in de laagste stand zetten. De zitting is korter dan in de Giulietta, dat scheelt 2 cm. Lijkt weinig, maar ik vind dit best wel veel. De stoel op zich, een combinatie van stof en kunstleer, zit prima, maar iets meer zijdelingse steun was welkom geweest. De afstand tot de pedalen is goed en mijn rechterbeen kon ik goed kwijt naast de niet al te brede middenconsole. Dit was voor mij het grootste struikelblok bij de Tonale. Overigens vertelde de verkoper dat hij exact hetzelfde probleem had met die brede middenconsole in de Tonale. Met de stoel volledig ingesteld op mijn lengte, ben ik achter mezelf gaan zitten op de achterbank. Tenminste, dat wilde ik proberen, maar dat lukte eenvoudigweg niet. Ik moest eerste de voorstoel centimeters naar voren schuiven, voordat ik zelf op de achterbank kon plaatsnemen. Waarbij ik acuut kramp in mijn onderbeen kreeg. Eruit klauteren is een nog grotere uitdaging, omdat je voeten over een hoge rand moeten. Kortom: volwassenen hebben niets te zoeken op de achterbank, die is alleen voor kinderen geschikt. Nameten thuis bij mijn Giulietta leverde op dat de achterbankzitting van de Junior liefst 9 cm korter is dan die van de Giulietta. Daarnaast is er zeker 5 cm minder ruimte voor de voeten. Dus die 18 cm kortere lengte van de Junior (4,17 meter) is bijna volledig ten koste gegaan van de achterbank.

Kofferbak
De kofferbak lijkt groter dan die van de Giulietta, en dat is met 415 liter in theorie ook zo, maar bij nameten en vergelijken met de 350 liter in de Giulietta blijkt dat die extra liters in de hoogte onder de hoedenplank zitten (57 vs. 50 cm). De bodem van de kofferbak in de Junior zit lager en de hoedenplank hoger. Qua breedte en diepte is de kofferbak van de Junior vergelijkbaar met die van de Giulietta; dat scheelt 2 centimeter in het voordeel van de Giulietta. Wil je echter naar de bouwmarkt en klap je de twee rugleuningdelen van de achterbank naar beneden, dan kun je in de Junior minder lange latten mee naar huis nemen; dat scheelt toch al snel 15 cm ten opzichte van de Giulietta. En dat zit ‘m dus in de veel kortere achterbank.

Kwaliteitsbeleving
Tsja, inderdaad zijn de binnenbekleding van de portieren en de bovenkant van het dashboard van een goedkoop aandoende, krasgevoelige kwaliteit. Daar staat weer tegenover dat niks knispert of rammelt en dat de portieren en achterklep sluiten als kluisdeuren. Ook de beleving tijdens het rijden is er een van robuustheid; het onderstel voelt stevig, zwaar en solide aan, je hebt de neiging om spontaan een stoeprandje mee te pakken. Dat komt ook door de toegepaste bandenmaat van 215/55 R 18, waardoor de meeste oneffenheden worden gedempt door het rubber.

Conclusie
De Junior heeft me positief verrast wat betreft de algehele rijbeleving. Het is een mooie auto om te zien, rijdt erg goed en is comfortabel. Toch knap van Alfa Romeo dat ze zo'n fijn rijdenden auto op dit platform hebben kunnen ontwerpen, die qua rijbeleving heel anders voelt dan bijvoorbeeld de Opel Mokka waarin ik gereden heb.
Grootste minpunten zijn de enorm krappe ruimte achterin, de mindere kwaliteitsbeleving in het interieur en de hoge aanschafprijs. Want 39k voor de Speciale, met weliswaar veel opties, is gewoon erg veel geld voor een B-segment auto.

+ rijdt erg goed, soepel en comfortabel
+ automatische bak werkt fantastisch
+ overgang tussen elektrisch-benzine niet merkbaar
- niet voor volwassenen op de achterbank
- kwaliteitsbeleving interieur
- hoge aanschafprijs *)

*) ter vergelijking: rekening houdend met de inflatiecorrectie, zou een Mito 1.4MA met TCT nu EUR 34.050,-- moeten kosten. Voor een Giulietta 1.4MA TCT is dat EUR 40.965,--. Een vergelijkbaar uitgeruste Opel Mokka met dezelfde motor kost momenteel rond de 40k. Dus alles is relatief.

Edit: aangepast om 18:59 uur
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
en: Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

GT1986
1.414

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Junior
« Reactie #21 Gepost op: 12 april 2025, 17:18:30 »
Dank voor dit mooie en uitgebreide testverslag. Je zou een carrière als autojournalist kunnen overwegen! ;D
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

MysteryAngel
3.072

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Junior
« Reactie #22 Gepost op: 17 april 2025, 18:09:59 »
Goede review.

Achterin is het inderdaad krap maar dat is bij veel,
van dit soort auto's het geval.
Aanschafprijs is denk het grootste minpunt,
zeker voor de particuliere kopers.

*

Robert69
1.779

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Junior
« Reactie #23 Gepost op: 18 april 2025, 15:29:06 »
Prima verslag @bekkie !
Weer eens wat anders dan ‘Frans stokbrood’, ‘Geen Alfa’ of ‘de naam Alfa niet waard’
Sterker nog:  de Junior beschikt blijkbaar over puur Alfa DNA: mooi design en goede rij eigenschappen. Wat kan een Alfist meer wensen?
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce