!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
De 2.0 turbo is terug te bestellen in de usa, helaas wordt er geen woord gerept over Europa, spijtig…
Daarnaast zijn er ook nogal wat software en technische problemen geweest met de Tonale,en tel daarbij de matige service en slechte communicatie vanuit Stellantis bij op.En je hebt een auto die eigenlijk gedoemd is om te floppen.
Ik vraag me werkelijk af of die problemen niet teveel worden aangedikt of deels misschien zelfs fake news zijn. Want ik vind het toch wel opvallend dat veel gebruikers en garagehouders opvallend positief zijn over de Tonale. Vaak zijn met één of meerdere software updates de meeste problemen opgelost.Ik sprak afgelopen Kerstvakantie nog met een eigenaar van een Italië-specialist die aangaf dat er geen enkel probleem was met de Tonales die hij in onderhoud heeft. Ik weet het, is slechts één garage, maar ik vind het wel opvallend.Ook mijn eigen garage herkent zich niet in het beeld dat geschetst wordt.
Citaat van: bekkie op 9 januari 2025, 19:30:46Citaat van: bekkie op 9 januari 2025, 19:30:46Ik vraag me werkelijk af of die problemen niet teveel worden aangedikt of deels misschien zelfs fake news zijn. Want ik vind het toch wel opvallend dat veel gebruikers en garagehouders opvallend positief zijn over de Tonale. Vaak zijn met één of meerdere software updates de meeste problemen opgelost.Ik sprak afgelopen Kerstvakantie nog met een eigenaar van een Italië-specialist die aangaf dat er geen enkel probleem was met de Tonales die hij in onderhoud heeft. Ik weet het, is slechts één garage, maar ik vind het wel opvallend.Ook mijn eigen garage herkent zich niet in het beeld dat geschetst wordt.Ik kijk bijvoorbeeld naar het topic wat hier op het forum loopt over de Tonale.En dan zie ik toch wel dat een aantal mensen tegen diversie storingen en problemen aangelopen zijn.Natuurlijk zijn veel van deze problemen allang aangepakt met software updates etc.Maar ik doel eigenlijk meer op de communicatie vanuit Stellantis of meer het gebrek daaraan.Want als ik het af en toe zo lees dan lijkt die communicatie wel wat beter en of vlotter te kunnen.Dat maakt de Tonale zelf natuurlijk nog geen slechte auto.Maar de manier hoe de fabrikant dat vervolgens oppakt kan een auto wel maken of breken.Dat is eigenlijk meer mijn punt.En bij andere merken zal het ook echt niet allemaal hosanna zijn.
Best grappig zo'n Amerikaanse Alfa lol.
Meer een Italiaanse Dodge. De Hornet wordt in Italië gemaakt op dezelfde productielijn als de Tonale.Vervolgens gaan de Hornet's en Tonale's samen op dezelfde boot naar de VS, en daar is de Tonale dan bij aankomst opeens een stuk duurder dan de Dodge.....
Afgelopen vrijdag een uitvoerige proefrit gemaakt in een Tonale met 160 pk.Om precies te zijn deze:https://www.autocentrumvanvliet.nl/voorraad/occasions/alfa-romeo/tonale/15t-160pk-hybrid-veloce-20-lm-velgen-pack-winter-technology-pack_demo_s-528-nf-locatie-waddinxveen/hybride/1368752Ik moet zeggen dat 160 pk een stuk beter rijdt dan 130 pk, dat verschil vind ik best wel groot. De Tonale is met 160 pk een stuk sneller en alerter, electromotor en benzinemotor werken ook merkbaar beter samen. Daarnaast schakelde de automatische versnellingsbak boterzacht, in ieder geval een stuk beter dan in mijn Giulietta.De demo stond op 20 inch velgen, dat geeft toch wel een stuiterig weggedrag op slechte verhardingen, met klinkers en drempels. Op N-wegen en snelweg was het minder storend, maar net zoals bij de proefrit met de 130 pk versie, vorig jaar, zou 19 inch een betere keuze zijn. Al staat die 20 inch velg wel erg goed.De lichte besturing is misschien wennen, maar ik vind 'm écht te licht sturen, zelfs in de D-stand. Het wekt op hogere snelheid weinig vertrouwen. Nu stuurt mijn Giulietta wel érg zwaar, als je dat gaat vergelijken, maar in de Tonale is het m.i. een tandje te licht.Sowieso vind ik de Tonale in het echt veel mooier dan op de foto's, het is in mijn ogen echt wel een erg mooie Alfa Romeo. Binnen in het interieur, zeker in dit geval met de Alcantara stoelen, is het goed vertoeven, prachtige materialen en een schitterend dashboard. Helaas vind ik de zitpositie dan weer een stuk minder, vooral door die brede middenconsole. Dat viel me de vorige keer al op. Op de één of andere manier komt die console behoorlijk richting beenruimte, waardoor je erg weinig beenruimte ervaart. Daarnaast is de zit behoorlijk hoog. Ik wilde gelijk de stoel lager zetten, maar die stond al op de laagste stand.Tot slot nog even een pluim voor garage Van Vliet in Waddinxveen. Ik werd erg goed geholpen, echte liefhebbers van Alfa Romeo (één van de vele merken die ze verkopen), kennis van zaken, vriendelijk, behulpzaam en gastvrij maar vooral (en dat vind ik het belangrijkste): geen onzinverhalen, geen geouwehoer, gewoon zeggen waar het op staat. Echt top!
Wat vind je van de motor.Indicatie van goede sportieve auto, is bij mij de 0-100 tijd. Bijvoorbeeld een Giulietta 170 pk, zit op 7.8 De 160 pk Tonale, ( met 20 pk E-motor in de v-bak) zit op 8.8 sec.dat is toch enigszins teleurstellend imo. mrja, de reden.. is natuurlijk de CO2 uitstoot, anders zou de 2.0 motor variant die in Amerika wel op de prijslijst staat ook wel bij ons te koop zijn.
Citaat van: brinkerik op 2 maart 2025, 12:40:03Citaat van: brinkerik op 2 maart 2025, 12:40:03Wat vind je van de motor.Indicatie van goede sportieve auto, is bij mij de 0-100 tijd. Bijvoorbeeld een Giulietta 170 pk, zit op 7.8 De 160 pk Tonale, ( met 20 pk E-motor in de v-bak) zit op 8.8 sec.dat is toch enigszins teleurstellend imo. mrja, de reden.. is natuurlijk de CO2 uitstoot, anders zou de 2.0 motor variant die in Amerika wel op de prijslijst staat ook wel bij ons te koop zijn.Ik vond het een fijne motor, zoals gezegd snel genoeg.Die 0 tot 100 tijd interesseert me niet, vind het belangrijker hoe een auto het vermogen oppakt en hoe je algehele beleving is. En dat zit bij deze Tonale wel goed.