!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale - Presentatie 8-februari-2022
« Reactie #90 Gepost op: 9 februari 2022, 13:13:40 »
Vind hem best geslaagd al ben ik heel benieuwd hoe de verhoudingen uitvallen in het echt. Las ergens dat hij een centimeter of 15 langer is dan een compass en ook iets breder. Al met al dus toch nog een best grote auto dus.

Tja die pookknop.... formaatje honkbalknuppel zeg maar...

Al met al had ik dit toch liever gehad dan de Peugeot die ik nu noodgedwongen heb moeten bestellen maar ben daarom ook wel heel nieuwsgierig naar de prijzen van de PHEV versie. Willen ze deze enigszins cocurrerend aanbieden zullen ze toch wel iets onder de prijzen van de hybride BMW X1 moeten zitten en ongeveer ergens tussen de XC40 en de wat meer standaard concurrenten als een 3008, Grandland X, enz
*

Stiggy
391

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale - Presentatie 8-februari-2022
« Reactie #91 Gepost op: 9 februari 2022, 13:44:52 »
Ik vind hem ook wel aardig geslaagd. Op die pookknop na dan, als meneer Imparato de introductie zolang tegengehouden heeft om hem meer Alfa waardig te maken hadden ze daar toch ook wel wat mooiers van kunnen maken (knop uit de Giulietta?) En jammer dat het infotainment screen zo'n los staand ding is geworden, ik vind het mooier als dat een beetje geïntegreerd is. Ondanks dat ik niet echt op zoek ben naar een SUV zou ik bij gebrek aan Giulietta opvolger de Tonale zeker overwegen, zo diep gaat de Alfa liefde wel.

Voor Alfa vrees ik echter dat het weer te laat is. C klasse SUV, dat is de markt die Nissan in 2007 (!) openbrak met de Qashqai. Nu, 15 jaar later is de race naar volledig elektrisch aan de gang en komt Alfa met haar eerste hybride. Misschien kunnen ze nog net een paar jaartjes wat mee pikken, maar de echte groei zal hier niet meer zitten.
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale - Presentatie 8-februari-2022
« Reactie #92 Gepost op: 9 februari 2022, 19:19:24 »
Wat vooral spannend gaat worden is hoe het gehele online pakket van bestellen, levering, onderhoud, service en garantie eruit komt te zien en hoe dat allemaal gaat werken. Bij mijn weten is het bij de Tonale voor het eerst dat alles online gaat en dat er geen dealer meer tussen zit. Sterker nog, de dealers verdwijnen zoals wij ze kennen en worden een soort servicepoints.

Hoe dan ook, vanaf april kan de grijze Launch Edition online besteld worden. Tegen die tijd zullen we weten hoe het gehele online platform eruit ziet en hoe het gaat werken.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

alfata
3.414

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale - Presentatie 8-februari-2022
« Reactie #93 Gepost op: 9 februari 2022, 19:23:15 »
Citaat van: bekkie op  9 februari 2022, 19:19:24
Citaat van: bekkie op  9 februari 2022, 19:19:24
Wat vooral spannend gaat worden is hoe het gehele online pakket van bestellen, levering, onderhoud, service en garantie eruit komt te zien en hoe dat allemaal gaat werken. Bij mijn weten is het bij de Tonale voor het eerst dat alles online gaat en dat er geen dealer meer tussen zit. Sterker nog, de dealers verdwijnen zoals wij ze kennen en worden een soort servicepoints.

Hoe dan ook, vanaf april kan de grijze Launch Edition online besteld worden. Tegen die tijd zullen we weten hoe het gehele online platform eruit ziet en hoe het gaat werken.

Dat werkt alleen als je landelijk 4 a 5 grote experiencecentra hebt. Een merk als Alfa leeft van beleving. Haal je dat helemaal online ga je best wat missen.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

karel
34

  • Type Alfa: Giulia Quadrifoglio
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale - Presentatie 8-februari-2022
« Reactie #94 Gepost op: 9 februari 2022, 20:00:14 »
persoonlijk vind ik het jammer dat de 2 liter niet in Europa leverbaar is/wordt....ik ben nog niet zo van dat hybride gebeuren.
heb liever de 2 liter met 256pk die heb je altijd bij hybride heb je het met lange afstanden niet lang genoeg.
Giulia Quadrifoglio Squadra Massimo tuning

vorige 2015 giulietta 1.4MA TcT   - 18" Sport 8c Competizione (donker)   -   Bose sound - Squadra Tuning - eibach veren.
*

ArjanB
1.998

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale - Presentatie 8-februari-2022
« Reactie #95 Gepost op: 9 februari 2022, 20:46:42 »
Citaat van: alfata op  9 februari 2022, 19:23:15
Citaat van: alfata op  9 februari 2022, 19:23:15
Citaat van: bekkie op  9 februari 2022, 19:19:24
Citaat van: bekkie op  9 februari 2022, 19:19:24
Wat vooral spannend gaat worden is hoe het gehele online pakket van bestellen, levering, onderhoud, service en garantie eruit komt te zien en hoe dat allemaal gaat werken. Bij mijn weten is het bij de Tonale voor het eerst dat alles online gaat en dat er geen dealer meer tussen zit. Sterker nog, de dealers verdwijnen zoals wij ze kennen en worden een soort servicepoints.

Hoe dan ook, vanaf april kan de grijze Launch Edition online besteld worden. Tegen die tijd zullen we weten hoe het gehele online platform eruit ziet en hoe het gaat werken.

Dat werkt alleen als je landelijk 4 a 5 grote experiencecentra hebt. Een merk als Alfa leeft van beleving. Haal je dat helemaal online ga je best wat missen.

vandaag in artikel op Automotive News Europe:
Alfa Romeo puts emphasis on quality, margins in bid to match BMW on price, market position

Alfa Romeo CEO Jean-Philippe Imparato has one of the toughest tasks within Stellantis: fix the product-starved Italian brand. Help on that front arrives this year with the arrival of the Tonale. Imparato shared his expectations for the compact SUV and outlined how Alfa aims to match BMW on price in an interview with Automotive News Europe.



nou, prijzen vragen is een ding.
Maar de beleving, service en after sales geven die bij die prijzen hoort, is toch wel een ander ding.
Dan kun je prospects die interesse tonen, niet laten lopen en moet je zorgvuldig met klachten omgaan. Ben heel benieuwd.

Tonale is belangrijk, want moet de (alweer) doorstart van Alfa financieren, zoals lang geleden de Cayenne dat moest doen bij Porsche.
Die rol had eerder de Giulia, later gesteund door de Stelvio, maar zeker de eerste heeft bij lange na niet de verkoopverwachtingen waar kunnen maken. Teveel CO uitstoot, te weinig (smartphone) connectivity, wel diesel maar geen hybride - niet snel genoeg aan de veranderende wensen van de klant kunnen aanpassen.

Hopelijk lukt het de Tonale wel; zit in een van de meest populaire segmenten van de europese markt dus daar kan het niet aan liggen.
We gaan het meemaken.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale - Presentatie 8-februari-2022
« Reactie #96 Gepost op: 9 februari 2022, 23:02:09 »
Zit net nog eens te kijken.
Wel fijn dat hij langer is dan de compass, vind die echt een te kleine laadruimte hebben, kinderwagen met bak kon niet eens achterin.

Misschien dat het zonder hoedenplank wel lukt, maar waar laat je dat ding dan.
Dat vind ik fijn aan de Stelvio, die rolt op.
De Tonale hebben ze dan weer een hoedenplank in gezet, jammer wat mij betreft.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale - Presentatie 8-februari-2022
« Reactie #97 Gepost op: 10 februari 2022, 12:43:02 »
Haha en dan hebben we het er nog niet eens over hoe de hoedenplank er bij de Compass uit moet. Ik heb een tijd een Compass gereden toen de Giulia bij de dealer stond te wachten op een nieuwe koppeling.

Dus kon mooi de hond in de kofferbak maar moest de hoedenplank eruit. Dat kon alleen door de achterbankleuning op te klappen en de hoedenplank er via de achterbank uit te halen. Via de kofferbak kan dat niet Ernstige design fout wat mij betreft. Hoop dat ze dat bij de Tonale slimmer hebben aangepakt.
*

MysteryAngel
2.692

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale - Presentatie 8-februari-2022
« Reactie #98 Gepost op: 10 februari 2022, 19:10:26 »
Wel jammer dat de 2.0 turbo niet naar Europa komt.
Maar dat was ergens ook wel te verwachten.
Maar goed de hybride aandrijflijnen zijn sowieso toch het interessantste voor Europa.
Ben wel benieuwd naar de prestatie en karakter verschillen tussen de 130pk en 160pk mild hybride.
En wat de meer prijs daarvoor gaat zijn.
Dat stekkeren vind ik persoonlijk maar niks.
*

MysteryAngel
2.692

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale - Presentatie 8-februari-2022
« Reactie #99 Gepost op: 6 mei 2022, 20:04:00 »
De eerste reviews van onder andere autoweek en autovisie,
zijn inmiddels online verschenen.
Maar ik vond ze toch wel behoorlijk negatief over de Tonale wat toch wel jammer is.
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale - Presentatie 8-februari-2022
« Reactie #100 Gepost op: 7 mei 2022, 14:32:50 »
Citaat van: MysteryAngel op  6 mei 2022, 20:04:00
Citaat van: MysteryAngel op  6 mei 2022, 20:04:00
De eerste reviews van onder andere autoweek en autovisie,
zijn inmiddels online verschenen.
Maar ik vond ze toch wel behoorlijk negatief over de Tonale wat toch wel jammer is.

Zegt denk ik meer over Autoweek en Autovisie dan over de Tonale.
Ik was vorige week bij de dealer en die vertelde juist dat de ervaringen juist positief waren.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen hier, Alfa zit in het verdomhoekje terwijl merken zoals Toyota, Audi en VW de hemel in worden geprezen. Toevallig heb ik het 'geluk' dat ik vaak in die auto's mag rijden, en ik kan je vertellen dat dat vaak geen al te beste ervaring is. Met name de bediening is bij vele merken een waar zoekplaatje geworden en moet je diep in de menu's doordringen om bv het juiste klimaat in te kunnen stellen. Werkelijk een ramp. Om over de rijeigenschappen maar te zwijgen. Veel te lomp, weinig gevoel bij het rijden en vaak ook nog dorstig.
Maar goed, ik dwaal af. Hopelijk kan ik snel een proefritje maken, ben wel benieuwd.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

MysteryAngel
2.692

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale - Presentatie 8-februari-2022
« Reactie #101 Gepost op: 7 mei 2022, 18:44:07 »
Citaat van: bekkie op  7 mei 2022, 14:32:50
Citaat van: bekkie op  7 mei 2022, 14:32:50

Zegt denk ik meer over Autoweek en Autovisie dan over de Tonale.
Ik was vorige week bij de dealer en die vertelde juist dat de ervaringen juist positief waren.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen hier, Alfa zit in het verdomhoekje terwijl merken zoals Toyota, Audi en VW de hemel in worden geprezen. Toevallig heb ik het 'geluk' dat ik vaak in die auto's mag rijden, en ik kan je vertellen dat dat vaak geen al te beste ervaring is. Met name de bediening is bij vele merken een waar zoekplaatje geworden en moet je diep in de menu's doordringen om bv het juiste klimaat in te kunnen stellen. Werkelijk een ramp. Om over de rijeigenschappen maar te zwijgen. Veel te lomp, weinig gevoel bij het rijden en vaak ook nog dorstig.
Maar goed, ik dwaal af. Hopelijk kan ik snel een proefritje maken, ben wel benieuwd.

Het klopt inderdaad wel dat met name Autoweek vaak wat negatief is,
over Italiaanse auto´s in het algemeen.
Ik kijk vaak ook naar andere reviewes zoals o.a insta auto vlog en Duitse reviews,
deze zijn toch vaak net even wat informatiever dan AW met name.
Natuurlijk is een review van een autojournalist nooit zo representatief als een persoonlijke proefrit.
Maar het is natuurlijk wel zo als Alfa Romeo claimt in het premium segment te willen concurreren,
dat ze dan de lat wel behoorlijk hoog leggen voor zichzelf.
Al zegt de term "premium" natuurlijk ook niet zo heel veel.


*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale - Presentatie 8-februari-2022
« Reactie #102 Gepost op: 9 mei 2022, 14:00:45 »
Ik zou ook wachten op de review van Autoblog. Met name als Wouter hem heeft geschreven.
*

MysteryAngel
2.692

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale - Presentatie 8-februari-2022
« Reactie #103 Gepost op: 9 mei 2022, 17:53:48 »
Ik moet wel zeggen dat ik de stoelen van de Veloce versie wel erg mooi vind.
Maar als ik naar het exterieur pakket kijk, 
dan vind ik juist de Ti versie weer mooier.