Club Alfa Romeo

Algemeen => Algemene Alfa topics => Alfa Romeo gerelateerd nieuws => Topic gestart door: B van Kraaikamp op 31 oktober 2019, 12:37:01

Titel: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: B van Kraaikamp op 31 oktober 2019, 12:37:01
Fusie tussen FCA en PSA is een feit
Wat Renault niet voor elkaar kreeg met Fiat Chrysler Automobiles is PSA wel gelukt.

“Hey PSA, fuseren?” “Ok is goed”.

(https://i.ibb.co/kcTdskJ/web-3110ecopsa3jpg.jpg)

Zo moet het ongeveer gegaan zijn als je kijkt naar de aankondiging van een fusieaanbod en de daadwerkelijke beslissing. Officieel moeten beide partijen nog naar buiten komen met het nieuws dat de fusie gaat gebeuren. Volgens The Wall Street Journal is dat een formaliteit en is de beslissing genomen.

De Amerikaanse krant stelt dat het raad van bestuur zal bestaan uit 11 leden. Met 6 leden is PSA sterker vertegenwoordigd in vergelijking met FCA, dat vijf leden zal aanstellen. In vergelijking met de eerdere fusiepoging met Renault is dit alles bizar snel gegaan. Renault moest hier goed over nadenken en uiteindelijk is het niet doorgegaan.

Wanneer FCA en PSA de fusie officieel bekendmaken zijn ze in één klap één van de grootste autoconcerns ter wereld met een breed portfolio aan automerken en een marktwaarde van 48,4 miljard dollar. Van het Amerikaanse Jeep en Dodge tot het Italiaanse Fiat en Alfa Romeo tot het Franse Peugeot en Citroën. De verwachting is dat de aankondiging van deze fusie later vandaag bekendgemaakt zal worden.

(https://i.ibb.co/kSgzY7D/IMAGE-CP-FCA-PSA.jpg)

Voor met name FCA zal de fusie goed nieuws zijn. Het gamma van merken als Fiat en Alfa Romeo is niet denderend te noemen. Inmiddels bejaarde modellen als de MiTO, de Giulietta en de Fiat 500 zijn broodnodig toe aan een nieuwe generatie. Wat deze fusie gaat brengen is afwachten wanneer beide concerns details uit de doeken gaan doen.



Update: Het is officieel. Beide partijen plannen te gaan fuseren. Het statement van de bedrijven lees je hieronder.

The Supervisory Board of Peugeot S.A. and the Board of Directors of Fiat Chrysler Automobiles N.V. (“FCA”) (NYSE: FCAU / MTA: FCA). have each unanimously agreed to work towards a full combination of their respective businesses by way of a 50/50 merger. Both boards have given the mandate to their respective teams to finalize the discussions to reach a binding Memorandum of Understanding in the coming weeks.

Bron: https://www-autoblog-nl.cdn.ampproject.org/v/s/www.autoblog.nl/nieuws/akkoord-bereikt-over-fusie-fca-en-psa-131959?amp_js_v=a2&amp_gsa=1&amp=1&usqp=mq331AQCKAE%3D#aoh=15725214083558&csi=1&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=Van%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.autoblog.nl%2Fnieuws%2Fakkoord-bereikt-over-fusie-fca-en-psa-131959
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: Milan.M op 31 oktober 2019, 12:41:34
Aan mijn kant gemixte gevoelens.
Het is goed dat FCA kan samenwerken, hierdoor is de toekomst van het concern misschien iets zekerder.

Alleen jammer dat ze gefuseerd zijn met een Franse concern. 😅
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: zwarte_was op 31 oktober 2019, 12:56:58
Vraag me wel af wat dit AR gaat betekenen. Wat met de intentie om terug naar sportieve RWD platformen te gaan? Lijkt me niet dat daar bij PSA mogelijkheid tot synergie voor is.
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: TimW op 31 oktober 2019, 13:28:55
De beleggers van Fiat Chrysler zijn er in ieder geval blij mee, een kleine 10% er bij. De beleggers in PSA daarentegen zijn minder tevreden, 13% er af.  ;D
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: alfata op 1 november 2019, 11:56:17
Met het nieuws van gisteren over Alfa Romeo lijkt er iets te gebeuren onder de eigenaren en klanten van Alfa. Zowel op Italiaanse als Nederlandse alfa platformen lijkt er een definitieve berusting in de kansloosheid van Alfa's toekomst. Wat een ongekend mismanagement.

https://www.autoedizione.nl/tot-2022-alleen-twee-compacte-suvs-voor-alfa-romeo/
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: FreddyW159 op 1 november 2019, 12:15:34
De eerste zin ook in het artikel; "Alfa Romeo fans zullen tot 2022 eerst nog met relatief weinig tevreden moeten zijn."
Is dit ooit anders geweest?
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: Stiggy op 1 november 2019, 16:58:25
Ik had toch nog altijd stille hoop (misschien tegen beter weten in) dat er iets van dat 5-jarenplan van een tijd terug (die met die powerpoint over hoe Alfa terug zou keren naar zijn roots met achterwielaandrijving) uit zou komen. De Giulia gaf hoop, maar nu? Ik zie bij PSA geen achterwiel aangedreven platformen of platformen met een mooie synergie.

Ruim 3 jaar terug moest ik een nieuwe leasert, en de Giulietta was toen helaas geen optie meer. Dus maar een keertje Seat dacht ik, volgende keer weer een Alfa. Dat is over een krap jaartje. Het lijkt erop dat dat het weer geen Alfa kan worden. Tja... Als ze geen C-klasser aanbieden kunnen ze ook niet gekocht worden. Triest...
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: MysteryAngel op 2 november 2019, 18:56:59
Dit is in ieder geval wel goed nieuws voor Fiat denk ik,
omdat binnen psa wel veel mogelijkheden zijn voor platformen enzo.
Voor Alfa Romeo weet ik niet wat dit gaat betekenen.
Maar zoals we bij Opel al hebben gezien zijn ze bij PSA vrij agressief,
zo moesten ze dus de gehele Corsa opnieuw ontwerpen omdat ze het 208 platform moesten gebruiken.
Ik zie wel perspectief voor Alfa's volume modellen, maar of Alfa romeo inderdaad,
ook nog de ruimte gaat krijgen om achterwiel aandrijvers te bouwen is maar net de vraag.
Ook ben ik wel benieuwd wat dit gaat betekenen voor de jtdm diesel motoren van Fiat.
Natuurlijk zijn de diesels op hun retour, maar ik denk dat we met de huidige generatie,
wellicht wel de laatste generatie van de jtdm motor hebben.
En dat is natuurlijk wel erg jammer van zo´n fijne en relatief betrouwbare diesel.
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: Stiggy op 4 november 2019, 12:53:06
Citaat van: Stiggy op  1 november 2019, 16:58:25
Citaat van: Stiggy op  1 november 2019, 16:58:25
...
Ruim 3 jaar terug moest ik een nieuwe leasert, en de Giulietta was toen helaas geen optie meer. Dus maar een keertje Seat dacht ik, volgende keer weer een Alfa. Dat is over een krap jaartje. Het lijkt erop dat dat het weer geen Alfa kan worden. Tja... Als ze geen C-klasser aanbieden kunnen ze ook niet gekocht worden. Triest...
Oh, Ik moet toch iets sneller aan een nieuwe,  :o
(https://i.ibb.co/nQCTt97/Stuk.jpg) (https://ibb.co/DwpNTh9)
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: TimW op 4 november 2019, 13:14:40
Citaat van: Stiggy op  4 november 2019, 12:53:06
Citaat van: Stiggy op  4 november 2019, 12:53:06
Citaat van: Stiggy op  1 november 2019, 16:58:25
Citaat van: Stiggy op  1 november 2019, 16:58:25
...
Ruim 3 jaar terug moest ik een nieuwe leasert, en de Giulietta was toen helaas geen optie meer. Dus maar een keertje Seat dacht ik, volgende keer weer een Alfa. Dat is over een krap jaartje. Het lijkt erop dat dat het weer geen Alfa kan worden. Tja... Als ze geen C-klasser aanbieden kunnen ze ook niet gekocht worden. Triest...
Oh, Ik moet toch iets sneller aan een nieuwe,  :o
(https://i.ibb.co/nQCTt97/Stuk.jpg) (https://ibb.co/DwpNTh9)

 :o

Zonder kleerscheuren er vanaf hoop ik?
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: Giuliatje op 4 november 2019, 14:24:48
Wat een hoop negatief gespeculeer weer en niemand weet wat de toekomst gaat worden. PSA is niet de baas bij deze mogelijke fusie. Het is een 50/50 deal. Dus de inbreng van Fiat is net zoveel als van PSA. Het platform van de Giulia/Stelvio bestaat al dus deze kan op meer modellen toegepast worden.
Ik heb er nog steeds het volste vertrouwen in dat het goed komt. En dat de FCA merken hun eigen identiteit kunnen behouden. Je gaat geen fusie aan om vervolgens bijna alle merken en of modellen te schrappen. Dat kan je ook zonder fusie. FCA en PSA kunnen elkaar prima aanvullen. Gewoon weer kwestie van tijd.
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: Stiggy op 4 november 2019, 15:20:27
Citaat van: TimW op  4 november 2019, 13:14:40
Citaat van: TimW op  4 november 2019, 13:14:40
Citaat van: Stiggy op  4 november 2019, 12:53:06
Citaat van: Stiggy op  4 november 2019, 12:53:06
Citaat van: Stiggy op  1 november 2019, 16:58:25
Citaat van: Stiggy op  1 november 2019, 16:58:25
...
Ruim 3 jaar terug moest ik een nieuwe leasert, en de Giulietta was toen helaas geen optie meer. Dus maar een keertje Seat dacht ik, volgende keer weer een Alfa. Dat is over een krap jaartje. Het lijkt erop dat dat het weer geen Alfa kan worden. Tja... Als ze geen C-klasser aanbieden kunnen ze ook niet gekocht worden. Triest...
Oh, Ik moet toch iets sneller aan een nieuwe,  :o

 :o

Zonder kleerscheuren er vanaf hoop ik?
Ja gelukkig wel. Beetje stijf hier en daar, maar niets schokkends. Tegenpartij gelukkig ook niet.

Ik zit net bij Alfa te kijken, maar ze doen wel erg hun best om je geen Giulietta meer te laten nemen zeg. Alleen nog 120pk benzine? Alleen 16" velgen? Alleen zwart leer? Waar zijn alle opties heen? (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f625.png)
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: TimW op 4 november 2019, 15:26:02
Ik zie het nu ja, dat lijkt me een foutje in de configurator?
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: Stiggy op 4 november 2019, 15:44:24
Citaat van: TimW op  4 november 2019, 15:26:02
Citaat van: TimW op  4 november 2019, 15:26:02
Ik zie het nu ja, dat lijkt me een foutje in de configurator?
Ik hoop het. In de brochure staat nog wel meer zie ik. In de Belgische configurator ook. Binnenkort meer eens naar de dealer dan.
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: Milan.M op 4 november 2019, 17:48:55
Citaat van: Stiggy op  4 november 2019, 12:53:06
Citaat van: Stiggy op  4 november 2019, 12:53:06
Citaat van: Stiggy op  1 november 2019, 16:58:25
Citaat van: Stiggy op  1 november 2019, 16:58:25
...
Ruim 3 jaar terug moest ik een nieuwe leasert, en de Giulietta was toen helaas geen optie meer. Dus maar een keertje Seat dacht ik, volgende keer weer een Alfa. Dat is over een krap jaartje. Het lijkt erop dat dat het weer geen Alfa kan worden. Tja... Als ze geen C-klasser aanbieden kunnen ze ook niet gekocht worden. Triest...
Oh, Ik moet toch iets sneller aan een nieuwe,  :o
(https://i.ibb.co/nQCTt97/Stuk.jpg) (https://ibb.co/DwpNTh9)

Holy...  :o

Citaat van: Stiggy op  1 november 2019, 16:58:25
Citaat van: Stiggy op  1 november 2019, 16:58:25
Ik zit net bij Alfa te kijken, maar ze doen wel erg hun best om je geen Giulietta meer te laten nemen zeg. Alleen nog 120pk benzine? Alleen 16" velgen? Alleen zwart leer? Waar zijn alle opties heen? (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f625.png)
Het viel mij ook al op de laatste tijd, van 5 versies naar 3 en nog maar 1 karige uitvoering.
Inderdaad zonde, hopen dat het een fout is.
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: MysteryAngel op 4 november 2019, 18:08:06
Citaat van: Stiggy op  4 november 2019, 15:20:27
Citaat van: Stiggy op  4 november 2019, 15:20:27
Citaat van: TimW op  4 november 2019, 13:14:40
Citaat van: TimW op  4 november 2019, 13:14:40
Citaat van: Stiggy op  4 november 2019, 12:53:06
Citaat van: Stiggy op  4 november 2019, 12:53:06
Citaat van: Stiggy op  1 november 2019, 16:58:25
Citaat van: Stiggy op  1 november 2019, 16:58:25
...
Ruim 3 jaar terug moest ik een nieuwe leasert, en de Giulietta was toen helaas geen optie meer. Dus maar een keertje Seat dacht ik, volgende keer weer een Alfa. Dat is over een krap jaartje. Het lijkt erop dat dat het weer geen Alfa kan worden. Tja... Als ze geen C-klasser aanbieden kunnen ze ook niet gekocht worden. Triest...
Oh, Ik moet toch iets sneller aan een nieuwe,  :o

 :o

Zonder kleerscheuren er vanaf hoop ik?
Ja gelukkig wel. Beetje stijf hier en daar, maar niets schokkends. Tegenpartij gelukkig ook niet.

Ik zit net bij Alfa te kijken, maar ze doen wel erg hun best om je geen Giulietta meer te laten nemen zeg. Alleen nog 120pk benzine? Alleen 16" velgen? Alleen zwart leer? Waar zijn alle opties heen? (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f625.png)

Ai dat ziet er inderdaad niet zo goed uit, maar gelukkig valt het lichamelijk mee.
Een auto is te vervangen natuurlijk.

Het is inderdaad wel lastig bij Alfa nu als je een C-segementer wil,
dan heb je met enkel de Giulietta niet heel veel keuze momenteel.
Maar ik zou het overigens wel vreemd vinden als je enkel een 120pk benzine kunt kiezen.
Want zover ik weet is dit namelijk de oude T-jet motor nog, die ook in de Tipo ligt.
Tenzij ze een terug geschroefde versie van de 170pk MA motor hebben nu?
Dit lijkt me inderdaad een foutje in de configurator zoals @TimW (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=2320) ook al aangaf.

Mja lastig.... een Giullia is wellicht te duur..
En de opvolger voor de Giullietta zal wellicht de Tonale suv zijn.
Zou mooi geweest zijn als er wat sneller nieuwe volume modellen,
op de markt konden komen van Alfa romeo nu met de fusie.
Maar helaas is het nieuws bericht in die zin weinig positief te noemen.




Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: Stiggy op 4 november 2019, 22:41:42
Ik grap altijd dat als iemand me een Giulia aanbied (wel door mezelf geconfigureerd) ik overstap. Niemand heeft nog gehapt. Ook mijn eigen bedrijf niet door me betere leasevoorwaarden te bieden. Dus het blijft een (kale) C-klasse.

Het was te proberen hè! (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f923.png)
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: Stiggy op 5 november 2019, 17:48:39
Citaat van: MysteryAngel op  4 november 2019, 18:08:06
Citaat van: MysteryAngel op  4 november 2019, 18:08:06
Het is inderdaad wel lastig bij Alfa nu als je een C-segementer wil,
dan heb je met enkel de Giulietta niet heel veel keuze momenteel.
Maar ik zou het overigens wel vreemd vinden als je enkel een 120pk benzine kunt kiezen.
Want zover ik weet is dit namelijk de oude T-jet motor nog, die ook in de Tipo ligt.
Tenzij ze een terug geschroefde versie van de 170pk MA motor hebben nu?
Dit lijkt me inderdaad een foutje in de configurator zoals @TimW (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=2320) ook al aangaf.
Ik vrees toch dat de het vermoeden van @TimW (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=2320)  en jou @MysteryAngel (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1425) niet correct is. Bij de diverse leasemaatschappijen kan ik ook niets anders kiezen dan de 120pk benzine of een diesel.
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: DanielH92 op 5 november 2019, 18:48:02
Volgens mij is dat al een paar weken hoor, dat alleen de 120pk benzine gekozen kan worden.. Niet best 🙄
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: bekkie op 5 november 2019, 19:24:47
Citaat van: DanielH92 op  5 november 2019, 18:48:02
Citaat van: DanielH92 op  5 november 2019, 18:48:02
Volgens mij is dat al een paar weken hoor, dat alleen de 120pk benzine gekozen kan worden.. Niet best 🙄

Nee, is al sinds 1 april.
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: TimW op 6 november 2019, 10:08:54
Citaat van: bekkie op  5 november 2019, 19:24:47
Citaat van: bekkie op  5 november 2019, 19:24:47
Citaat van: DanielH92 op  5 november 2019, 18:48:02
Citaat van: DanielH92 op  5 november 2019, 18:48:02
Volgens mij is dat al een paar weken hoor, dat alleen de 120pk benzine gekozen kan worden.. Niet best 🙄

Nee, is al sinds 1 april.

Kun je hier in NL echt alleen de 120pk multiair nog maar krijgen?

Als de diesels geschrapt zouden zijn kan ik dat nog enigszins begrijpen,  maar waar zijn de 150/170 pk en Veloce gebleven?!
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: alfata op 6 november 2019, 10:43:15
Citaat van: TimW op  6 november 2019, 10:08:54
Citaat van: TimW op  6 november 2019, 10:08:54
Citaat van: bekkie op  5 november 2019, 19:24:47
Citaat van: bekkie op  5 november 2019, 19:24:47
Citaat van: DanielH92 op  5 november 2019, 18:48:02
Citaat van: DanielH92 op  5 november 2019, 18:48:02
Volgens mij is dat al een paar weken hoor, dat alleen de 120pk benzine gekozen kan worden.. Niet best 🙄

Nee, is al sinds 1 april.

Kun je hier in NL echt alleen de 120pk multiair nog maar krijgen?

Als de diesels geschrapt zouden zijn kan ik dat nog enigszins begrijpen,  maar waar zijn de 150/170 pk en Veloce gebleven?!
Die 120pk is niet een multiair maar gewoon het oude t-jet blokje. Treurig maar waar. De 175pk diesel (Veloce) is onverkoopbaar in Nederland. Dus enkel en alleen de 1.6 JTD. Het is ongelooflijk, maar waar. Is overigens al een lange tijd zo.
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: TimW op 6 november 2019, 11:05:45
Maar waarom zijn de multiairs geschrapt dan? Die zou theoretisch zuiniger/schoner moeten zijn dan de Tjet?
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: Ruud_Enschede op 6 november 2019, 11:21:23
Citaat van: TimW op  6 november 2019, 11:05:45
Citaat van: TimW op  6 november 2019, 11:05:45
Maar waarom zijn de multiairs geschrapt dan? Die zou theoretisch zuiniger/schoner moeten zijn dan de Tjet?

Voor mij ook een raadsel. De motoren worden in de Jeeps wel gewoon gebruikt. Zal toch iets met emissie te maken hebben wellicht, alhoewel the "good old" 1,4 t-jet ook geen topper is op dat gebied. Dat is ook meteen de reden dat de tipo hier bijna net zo duur is als de concurrentie (co2 taks) waar hij in andere landen beduidend goedkoper en dus aantrekkelijker is dan bijv een megane of focus.

Back on toppic: wat de fusie gaat brengen moet je simpelweg afwachten. Het feit dat alfa een auto als de GTV en 8C schrapt snap ik nog wel. Voor exotisch imago/exposure en dergelijke mooi maar de schoorsteen kan pas weer gaan roken van modellen waar veel van verkocht wordt en wat marge op zit. of we het nou leuk vinden of niet, ik kan het nog wel begrijpen.
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: alfata op 6 november 2019, 14:44:33
Citaat van: TimW op  6 november 2019, 11:05:45
Citaat van: TimW op  6 november 2019, 11:05:45
Maar waarom zijn de multiairs geschrapt dan? Die zou theoretisch zuiniger/schoner moeten zijn dan de Tjet?
ik denk vooral goedkoper in productie.
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: Stiggy op 6 november 2019, 15:41:18
Citaat van: Ruud_Enschede op  6 november 2019, 11:21:23
Citaat van: Ruud_Enschede op  6 november 2019, 11:21:23
Back on toppic: wat de fusie gaat brengen moet je simpelweg afwachten. Het feit dat alfa een auto als de GTV en 8C schrapt snap ik nog wel. Voor exotisch imago/exposure en dergelijke mooi maar de schoorsteen kan pas weer gaan roken van modellen waar veel van verkocht wordt en wat marge op zit. of we het nou leuk vinden of niet, ik kan het nog wel begrijpen.
Ik toch niet helemaal, want dat is wel erg korte termijn denken (wat FCA al de hele tijd laat zien imho): alleen auto's waar je nu meer marge op kan halen. Maar om mensen bij je merk te krijgen en houden moet je een volledig gamma hebben. Mensen die eenmaal een Alfa gehad hebben en bv begonnen zijn met een MiTO kopen later een grotere. Als pa een Alfist is, is er een grotere kans dat zoon of dochterlief dat ook wordt. Ik merk nu bijvoorbeeld bij vrijwel al mijn collega's dat ze echt geen idee hebben welke auto's Alfa (nog) heeft. Zelfs het verschil tussen de Giulia en Giulietta kennen ze niet en halen ze door elkaar. Juist omdat ze niet meer met die auto's in aanraking komen.

Waar FCA overigens ook nog aan voorbij gaat is dat als je nu auto's wilt verkopen waar meer marge op te halen is, je ze nu ook moet verkopen. SUV's zijn al zo lang een ding. Alfa moet nu nog met een C segment SUV komen. Tegen de tijd dat die er is, is volledig elektrisch waarschijnlijk het segment waar je de meeste marge kan scoren. Zo loop je altijd achter de feiten aan. Ik vind het maar een rare dodemans-strategie: overleven door vrijwel geen auto's meer te maken.
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: MysteryAngel op 6 november 2019, 17:38:50
Citaat van: TimW op  6 november 2019, 11:05:45
Citaat van: TimW op  6 november 2019, 11:05:45
Maar waarom zijn de multiairs geschrapt dan? Die zou theoretisch zuiniger/schoner moeten zijn dan de Tjet?

Een 120pk multiair is er nooit geweest in een Giulietta zover ik weet.
Alleen de Mito had een 135pk multiair motor.

Maar ja waarom ze die hebben geschrapt is mij dan ook een raadsel.
Misschien toch te veel ellende met de multiair techniek op deze motor?
Al hadden ze dit dacht ik toch al onder controle sinds 2012?

Maarja opzich ook nix mis met de T-jet hoor.
Want dat is wel een betrouwbare motor, die je makkelijk wat extra´s kunt geven denk ik. :)
Aangezien de Mito met de zelfde T-jet motor al 155pk had.

Maarja waar zijn dan die firefly motoren gebleven FCA fusie?
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: Stiggy op 9 november 2019, 11:11:09
Gisteren even met een Giulietta 120pk gereden. En dat viel niet tegen: in Dynamic heb je een hele snelle gasresponse en de prestaties vielen me niet tegen. En een grote smile op mijn gezicht, dus toch overwogen weer een Giulietta te leasen. Volgens de verkoper is er ook nog steeds van alles te bestellen. Waarom dat niet in de configurator kan wist hij ook niet.

Maar deceptie toen ik thuis kwam en de folder eens goed bekeek: deze 120pk heeft een CO2 uitstoot van 157 g/km! Mijn werkgever hanteert een limiet en dit zit er dik boven. Mijn oude 170pk MultiAir had 121 g/km, dus ik heb echt ook geen idee waarom ze die niet meer leveren.
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: bekkie op 9 november 2019, 12:24:15
Citaat van: Stiggy op  9 november 2019, 11:11:09
Citaat van: Stiggy op  9 november 2019, 11:11:09
Gisteren even met een Giulietta 120pk gereden. En dat viel niet tegen: in Dynamic heb je een hele snelle gasresponse en de prestaties vielen me niet tegen. En een grote smile op mijn gezicht, dus toch overwogen weer een Giulietta te leasen. Volgens de verkoper is er ook nog steeds van alles te bestellen. Waarom dat niet in de configurator kan wist hij ook niet.

Maar deceptie toen ik thuis kwam en de folder eens goed bekeek: deze 120pk heeft een CO2 uitstoot van 157 g/km! Mijn werkgever hanteert een limiet en dit zit er dik boven. Mijn oude 170pk MultiAir had 121 g/km, dus ik heb echt ook geen idee waarom ze die niet meer leveren.

Wat die verkoper waarschijnlijk bedoelt, is dat er nog van alles te leveren is vanuit de voorraad in NL. Er staan namelijk nog de nodige splinternieuwe Giulietta's te wachten op een koper of leaser, hoofdzakelijk de 1.4 MA met 170 pk en lage uitstoot. Dus als die onder de limiet van jouw werkgever valt, kun je die gewoon leasen.
Wil je zelf een Giulietta samenstellen vanaf scratch, dan ben je inderdaad aangewezen op de 120 pk-versie met hoge uitstoot. Voor de echter liefhebber die wil tunen, is dit echter wel een aantrekkelijke optie omdat je ontzettend veel vermogenswinst en extra koppel uit dit blok kunt halen. Groot nadeel is echter de bizar hoge prijs van ruim 32k. En dat terwijl de voorraadmodellen met het 170 pk blok voor 27 á 28k te koop staan.
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: Stiggy op 9 november 2019, 12:34:45
Citaat van: bekkie op  9 november 2019, 12:24:15
Citaat van: bekkie op  9 november 2019, 12:24:15
...
Wat die verkoper waarschijnlijk bedoelt, is dat er nog van alles te leveren is vanuit de voorraad in NL. Er staan namelijk nog de nodige splinternieuwe Giulietta's te wachten op een koper of leaser, hoofdzakelijk de 1.4 MA met 170 pk en lage uitstoot. Dus als die onder de limiet van jouw werkgever valt, kun je die gewoon leasen.
Wil je zelf een Giulietta samenstellen vanaf scratch, dan ben je inderdaad aangewezen op de 120 pk-versie met hoge uitstoot. Voor de echter liefhebber die wil tunen, is dit echter wel een aantrekkelijke optie omdat je ontzettend veel vermogenswinst en extra koppel uit dit blok kunt halen. Groot nadeel is echter de bizar hoge prijs van ruim 32k. En dat terwijl de voorraadmodellen met het 170 pk blok voor 27 á 28k te koop staan.
Nee, de verkoper bedoelt dat alles wat in de folder staat nog leverbaar is. Qua benzine is dat alleen de 120pk normale en Sport uitvoering. Maar alle opties die in de folder staan, zoals andere stoelen, andere kleuren leer, andere velgen, de optiepakketten (Sport Pack I en II) etc zijn nog gewoon leverbaar, evenals alles uit de accessoirelijst. Veel van dat spul zit niet meer in de configurator.

Het was overigens ook zijn verwachting dat de fusie met PSA voor extra vertraging gaat zorgen. Hij had niet de verwachting dat de Tonale nog eind 2020 geleverd kan worden, mede omdat er ook nog totaal geen rijdende test auto's gesignaleerd zijn.
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: bekkie op 9 november 2019, 13:13:38
Da's vreemd, want mijn dealer gaf een half jaar geleden al aan dat er niets meer te bestellen valt behalve de 120 pk versie. En dat zie je nu ook op Gaspedaal.nl, daar wordt de nieuwe 120 pk versie aangeboden.
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: damitch300 op 9 november 2019, 14:17:53
Citaat van: Stiggy op  9 november 2019, 11:11:09
Citaat van: Stiggy op  9 november 2019, 11:11:09
Gisteren even met een Giulietta 120pk gereden. En dat viel niet tegen: in Dynamic heb je een hele snelle gasresponse en de prestaties vielen me niet tegen. En een grote smile op mijn gezicht, dus toch overwogen weer een Giulietta te leasen. Volgens de verkoper is er ook nog steeds van alles te bestellen. Waarom dat niet in de configurator kan wist hij ook niet.

Maar deceptie toen ik thuis kwam en de folder eens goed bekeek: deze 120pk heeft een CO2 uitstoot van 157 g/km! Mijn werkgever hanteert een limiet en dit zit er dik boven. Mijn oude 170pk MultiAir had 121 g/km, dus ik heb echt ook geen idee waarom ze die niet meer leveren.

Tjet is wel makkelijker te tunen dan een MA.
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: MysteryAngel op 13 november 2019, 18:51:41
Citaat van: Stiggy op  9 november 2019, 11:11:09
Citaat van: Stiggy op  9 november 2019, 11:11:09
Gisteren even met een Giulietta 120pk gereden. En dat viel niet tegen: in Dynamic heb je een hele snelle gasresponse en de prestaties vielen me niet tegen. En een grote smile op mijn gezicht, dus toch overwogen weer een Giulietta te leasen. Volgens de verkoper is er ook nog steeds van alles te bestellen. Waarom dat niet in de configurator kan wist hij ook niet.

Maar deceptie toen ik thuis kwam en de folder eens goed bekeek: deze 120pk heeft een CO2 uitstoot van 157 g/km! Mijn werkgever hanteert een limiet en dit zit er dik boven. Mijn oude 170pk MultiAir had 121 g/km, dus ik heb echt ook geen idee waarom ze die niet meer leveren.

De 120pk versie zal inderdaad zeker geen straf zijn om mee te rijden.
Maar ja de hoge uitstoot is inderdaad inherent aan deze motor.
Dit was ook een van de klachten bij de Fiat Tipo 120pk.
En ook een reden waarom deze auto met die motor in nederland niet veel verkocht is.
Maar ik dacht dat de uitstoot van de Fiat Tipo met de zelde 120pk Tjet motor ergens op 139gr/km zat?
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: Stiggy op 13 november 2019, 20:55:36
De 120pk versie zal inderdaad zeker geen straf zijn om mee te rijden.
Maar ook niet echt Alfa waardig he? Ik kijk nu noodgedwongen naar een Mazda 3 of Ford Focus. 180 en 182pk. Cuore sportivo? Moet Alfa nog steeds voor een sportief merk doorgaan?

Maar ik dacht dat de uitstoot van de Fiat Tipo met de zelde 120pk Tjet motor ergens op 139gr/km zat?
Ik vermoed een duister complot om de Giulietta nog onverkoopbaarder te maken... (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f910.png)
Juul is wat zwaarder dan de Tipo misschien?
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: MysteryAngel op 14 november 2019, 17:43:51
De 120pk versie zal inderdaad zeker geen straf zijn om mee te rijden.
Maar ook niet echt Alfa waardig he? Ik kijk nu noodgedwongen naar een Mazda 3 of Ford Focus. 180 en 182pk. Cuore sportivo? Moet Alfa nog steeds voor een sportief merk doorgaan?

Maar ik dacht dat de uitstoot van de Fiat Tipo met de zelde 120pk Tjet motor ergens op 139gr/km zat?
Ik vermoed een duister complot om de Giulietta nog onverkoopbaarder te maken... (https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f910.png)
Juul is wat zwaarder dan de Tipo misschien?

Zou inderdaad wel kunnen dat de Giulietta zwaarder is ja.
De Tipo staat volgens mij op een ander platform dan de Giulietta.
Want volgens mij staat de Giulietta nog op het oude Bravo platform?
Het zou misschien kunnen dat dat de reden is voor de hogere uitstoot.

Maar ja in ben het wel een beetje met je eens,
dat een 120pk versie standaard niet echt Alfa waardig is.
Er is bij de concurrentie wat dat betreft wel wat leukers te krijgen.
Maar ja de Giulietta is natuurlijk wel nog steeds een mooie auto.

Het is natuurlijk ook maar net wat je zoekt.
Als je iets fijns en sportief sturend wil hebben, dan zit je met een Focus ook zeker niet verkeerd.
Of een Mazda 3 of Renault Megane RS etc.

Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: brinkerik op 16 november 2019, 12:07:57
Juul staat op het C- Evo platform, wat een doorontwikkeling is van een ouder platform wat voor div. modellen is gebruikt.  Dit platform is later doorontwikkeld voor de Dodge Dart, daarna voor de Fiat Siena en vervolgens idd voor de Tipo.

Ik snap niet waarom ze 3 jaar geleden niet de nieuwe 'wereld' motor in de Juul en in de Tipo gezet hebben, gemiste kans imo
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: MysteryAngel op 16 november 2019, 17:57:43
Juul staat op het C- Evo platform, wat een doorontwikkeling is van een ouder platform wat voor div. modellen is gebruikt.  Dit platform is later doorontwikkeld voor de Dodge Dart, daarna voor de Fiat Siena en vervolgens idd voor de Tipo.

Ik snap niet waarom ze 3 jaar geleden niet de nieuwe 'wereld' motor in de Juul en in de Tipo gezet hebben, gemiste kans imo

Dat is helaas een gemiste kans inderdaad.
Nu maar afwachten wat er met de fusie gaat gebeuren.
Zou mij nix verbazen als al die motoren gaan verdwijnen op den duur.

Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: bekkie op 16 november 2019, 18:08:54
Citaat van: bekkie op  9 november 2019, 13:13:38
Citaat van: bekkie op  9 november 2019, 13:13:38
Da's vreemd, want mijn dealer gaf een half jaar geleden al aan dat er niets meer te bestellen valt behalve de 120 pk versie. En dat zie je nu ook op Gaspedaal.nl, daar wordt de nieuwe 120 pk versie aangeboden.

Gisteren nagevraagd bij mijn eigen dealer en vandaag nog even bij Vireo in Houten geweest: enkel de 120 pk versie is nog nieuw te bestellen en te configureren, de rest dus absoluut niet meer.
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: Stiggy op 20 november 2019, 07:48:05
Citaat van: bekkie op  9 november 2019, 13:13:38
Citaat van: bekkie op  9 november 2019, 13:13:38
Da's vreemd, want mijn dealer gaf een half jaar geleden al aan dat er niets meer te bestellen valt behalve de 120 pk versie. En dat zie je nu ook op Gaspedaal.nl, daar wordt de nieuwe 120 pk versie aangeboden.

Gisteren nagevraagd bij mijn eigen dealer en vandaag nog even bij Vireo in Houten geweest: enkel de 120 pk versie is nog nieuw te bestellen en te configureren, de rest dus absoluut niet meer.
Dat is dus wat ik ook zei hè? 😬
De 120pk is te bestellen in de gewone en de Sport uitvoering. Wat ik zei is echter dat alle opties zoals ze in de folder staan (andere stoelen, velgen, optie pakketten) gewoon leverbaar zijn, hoewel ze niet meer in de configuratie stonden. Daar staan bv alleen nog 16" velgen in.
Titel: Re: Fusie tussen FCA - PSA
Bericht door: bekkie op 20 november 2019, 20:41:38
Citaat van: bekkie op  9 november 2019, 13:13:38
Citaat van: bekkie op  9 november 2019, 13:13:38
Da's vreemd, want mijn dealer gaf een half jaar geleden al aan dat er niets meer te bestellen valt behalve de 120 pk versie. En dat zie je nu ook op Gaspedaal.nl, daar wordt de nieuwe 120 pk versie aangeboden.

Gisteren nagevraagd bij mijn eigen dealer en vandaag nog even bij Vireo in Houten geweest: enkel de 120 pk versie is nog nieuw te bestellen en te configureren, de rest dus absoluut niet meer.
Dat is dus wat ik ook zei hè? 😬
De 120pk is te bestellen in de gewone en de Sport uitvoering. Wat ik zei is echter dat alle opties zoals ze in de folder staan (andere stoelen, velgen, optie pakketten) gewoon leverbaar zijn, hoewel ze niet meer in de configuratie stonden. Daar staan bv alleen nog 16" velgen in.

Je hebt helemaal gelijk; goed lezen is af en toe moeilijk.  ;D