!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

B van Kraaikamp
752

  • Type Alfa: 147 FL Veloce Blackline
  • *****
    - Super Alfist
  • Organizzatore di Eventi
Hoe toekomstbestendig is FCA eigenlijk écht?
« Gepost op: 15 juli 2019, 11:59:18 »
Hoe toekomstbestendig is FCA eigenlijk écht?
Hoe lang gaat het nog duren voordat er bij FCA grote veranderingen moeten worden doorgevoerd? AutoEdizione schreef er een column over.



John Elkann noemt FCA’s huidige conditie sterker dan ooit. Hij haalde in een interview over 120 jaar Fiat aan, hoe slecht de groep er aan toe was, toen in 1999 het eeuwfeest werd gevierd. Hij was toen zelf drie jaar actief binnen de hoogste gelederen van het concern van zijn grootvader en weet nog goed hoe toen de situatie was. Vandaag is het precies andersom, zegt roerganger Elkann. De groep uit Lingotto is sterker dan ooit te voren. Ruim 100 fabrieken, 46 centra voor productontwikkeling en 200.000 werknemers. Bovendien worden er zwarte cijfers geschreven en had FCA eind 2018 een netto-omzet en winst van respectievelijk 110 en 5,6 miljard euro; Volgens Elkann zal de productie van de elektrische 500 het beginpunt zijn, waarop de groep op toekomstbestendige wijze, tot de sterkste autoproducenten in de wereld zal behoren…”



Maar hoe concreet is FCA’s toekomstbestendigheid eigenlijk écht? Het marktaandeel op de Italiaanse thuismarkt is lager dan ooit (24,79% van januari tot juni) en de positie op de Europese markt is al even bleekjes. Goede Amerikaanse cijfers vormen de enige échte stabiele factor op dit moment. Nieuwe marktintroducties lijken nog ver weg en zijn relatief laag in aantal bovendien. Kortom, er zijn momenteel meer vragen dan antwoorden, terwijl FCA het glas heft om diverse verjaardata de vieren. Elkann haalt in het interview het besluit om van de onderhandelingstafel met Renault weg te lopen ook nog even aan en noemt het een moment van dapperheid… Doelt hij daarmee ook op het risico dat FCA heeft genomen? Want de segmenten voor de massa kunnen immers niet adequaat worden bespeelt door FCA, zolang het geen vergaand partnerschap heeft met een andere producent, waarmee de ontwikkelingskosten gedeeld zouden kunnen worden.



Het zijn verwarrende tijden en weinig lijkt zeker. Het is voor producenten als FCA veel lastiger geworden om nog een goed rendement te halen op de productie van auto’s. De kosten blijven over het algemeen te hoog in verhouding tot de opbrengsten. Momenteel werken er 13,8 miljoen mensen in de Europese Automotive sector. Dat zullen er een stuk minder worden de komende jaren verwacht men. Uiteraard is er op andere terreinen weer groei, zoals die van de digitale technologie en nieuwe innovatieve diensten. Het is de vraag echter of de elektrische auto wel een nieuwe soort groei met zich mee zal brengen voor de industrie en dus voor FCA.



Voor dit soort auto’s is minder personeel nodig, maar er is ook minder expertise nodig om ze te kunnen produceren. Dat zal dus kunnen betekenen dat veel meer soorten bedrijven zich in deze sector kunnen gaan begeven. Prijzen komen dan opnieuw onder druk te staan. De productie van batterijen vindt vooralsnog in Azië plaats en producenten kopen ze dus in. Een autoproducent is dus eerder een samensteller op dit gebied dan een producent. Een derde van de kosten gaat juist in de batterijen zitten als het om luxe auto’s gaat en zelfs de helft als het om kleinere massaproducten gaat. Da laatste is erg ongunstig voor een fabrikant als Fiat, dat juist op de compacte elektrische stadsauto mikt. De marges zijn dus niet veel groter dan voorheen en de prijs van een dergelijke auto zal dus aan de hoge kant blijven.



FCA heeft de laatste jaren vooral geïnvesteerd in een gezondere boekhouding, maar dreigt daardoor eerder op een doodlopend spoor te komen, wegens een technologische achterstand. Vooral als het alleen verder zou moeten. Als Renault de enige optie blijft, zou dat ten nadele van de groep uit Turijn en Detroit zijn. Nissan heeft namelijk nieuwe afspraken gemaakt met het Elysée, waardoor er voor FCA minder in zal zitten. Een andere mogelijke partner lijkt nog niet in beeld. Wat FCA wel goed doet intussen, is het zich zo goed mogelijk voorbereiden op de hierboven geschetste realiteit en de bliksemsnelle transformatie van de industrie. Maar of dit toereikend is en of Lingotto dit nog lang vol kan houden, valt nog te bezien. Hopelijk komt 120 jaar aan ervaring nu goed van pas.

Bron: https://www.autoedizione.nl/hoe-toekomstbestendig-is-fca-eigenlijk-echt/
🍀Huidig: Alfa Romeo 147 FL (2007), Veloce Blackline 🍀
Ex: Alfa Romeo 147 (2004), Veloce Lusso
Ex: Alfa Romeo 147 (2001), Distinctive
*

MysteryAngel
2.665

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Hoe toekomstbestendig is FCA eigenlijk écht?
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2019, 18:32:10 »
Klinkt allemaal leuk en aardig.
Maar ik moet het allemaal nog maar eens zien.
*

Giuliatje
162

  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Hoe toekomstbestendig is FCA eigenlijk écht?
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2019, 20:58:12 »
Quattroruote heeft alweer een testauto gesnapt, een Fiat 500E dus volledig elektrisch. Er gebeurt echt wel het een en ander achter de schermen.

https://www.quattroruote.it/news/foto_spia/2019/07/19/fiat_500_elettrica_immagini_anticipazioni_tempi_di_uscita.html
*

Paul
1.847

  • ******
    Presidente - Super Alfist
Re: Hoe toekomstbestendig is FCA eigenlijk écht?
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2019, 14:36:40 »
Klinkt allemaal leuk en aardig.
Maar ik moet het allemaal nog maar eens zien.

Inderdaad!
Mijn grote Alfa-liefde Giulietta Quadrifoglio; 285pk, Etna Black, Giulia Veloce wielen, Carbon delen, verlaagd, Ulter uitlaatsysteem met klep, rode intercooler, alcantara dashboard en meer lees je hier.
*

GT1986
1.151

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Hoe toekomstbestendig is FCA eigenlijk écht?
« Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2019, 18:28:55 »
Klinkt allemaal leuk en aardig.
Maar ik moet het allemaal nog maar eens zien.

Misschien zou het helpen als jij nu eens een FCA-auto zou kopen ;)
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

MysteryAngel
2.665

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Hoe toekomstbestendig is FCA eigenlijk écht?
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2019, 17:54:42 »
Klinkt allemaal leuk en aardig.
Maar ik moet het allemaal nog maar eens zien.

Misschien zou het helpen als jij nu eens een FCA-auto zou kopen ;)

[offtopic]

Haha misschien wel inderdaad ja. :D
Ik ben nog steeds aan het sparen.
Ik wilde in eerste instantie een Mito kopen,
omdat ik die nog steeds heel leuk vind.
Maar aangezien ik werk heb, en relatief veel rij, en een paard heb.
Is een Mito misschien niet echt een goede keuze.

Dus ben ik in princiepen aan het kijken naar een Giulietta.
Maar helaas liggen die nog net iets te hoog in prijs.
Althans in vergelijking tot bijvoorbeeld een Fiat Bravo.

Ik rij nu momenteel een Seat Toledo Sport.
Maar dat is ook niet echt wat ik wil. [/offtopic]

Maar er gebeurd inderdaad wel veel achter de schermen.
De nieuwe Fiat 500e is inderdaad al verschenen op de auto salon.
Maar ik hoop dat Alfa romeo zich aan de belofte kan houden,
En dat ze leuke modellen uit gaan brengen.
Ik vind het nog steeds een gemiste kans dat ze geen Giullia station hebben gebouwd.
En ja die Hybdride aandrijf lijnen, hadden er eigenlijk al moeten zijn.
Aangezien ze in NL en wellicht de rest van Europa ook al druk bezig zijn om de diesel uit te faseren.
Maar ergens is dat wel grappig, want vanaf 2026 gaan we misschien toch rekening rijden.
En dan denk ik dat juist de diesel weer terug in de markt komt.
Als ik dan toch per gereden km moet betalen, wil ik ook het meeste rendement halen uit een km / liter.

*

Giuliatje
162

  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Hoe toekomstbestendig is FCA eigenlijk écht?
« Reactie #6 Gepost op: 24 juli 2019, 18:32:03 »
https://www.quattroruote.it/news/concept/2019/07/24/alfa_romeo_a_vairano_con_la_tonale.html

Stukje vertaald uit de Quattroruote, ze hebben dus met de proto gereden en komen nog met een compleet verslag en achtergrond in hun blad.

Tussen droom en realiteit, plaatst het Alfa Romeo Tonale-concept, ster van de Autosalon van Genève in maart vorig jaar, de wielen op het asfalt, dat van onze Vairano-baan, in wereldpremière.  De geheimen van het ontwerp, verteld door de ontwerpers zelf, de productieplannen, de mogelijke technische keuzes.  Kortom, alles wat we hebben kunnen ontdekken over de meest verwachte Alfa van dit moment.  De productieauto, gepland voor de eerste helft van 2021, is niet van plan af te zien van het DNA van het huis.  En het zal ook enkele verrassingen reserveren, met een bereik dat belooft compleet en hybride te zijn, zoals u kunt lezen in onze exclusieve service op Quattroruote in augustus.
Re: Hoe toekomstbestendig is FCA eigenlijk écht?
« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2019, 11:58:51 »
Maar ik hoop dat Alfa romeo zich aan de belofte kan houden,

Je bedoelt de belofte uit 2015 dat ze tussen 2015 en 2018 7 nieuwe modellen in productie en op de weg zouden brengen? Of bedoel je de belofte uit 2011 waarin ze tot en met 2016 wel 9 nieuwe modellen beloven? Of die uit 2009, waarin ze voor het einde van 2014 6 nieuwe modellen beloven en 2 grote face lifts van bestaande modellen?
*

Giuliatje
162

  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Hoe toekomstbestendig is FCA eigenlijk écht?
« Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2019, 12:30:30 »
Re, denk je nou echt dat ze bij FCA planningen maken die ze verzinnen om jou valse verwachtingen te geven?
Er zijn in die afgelopen tijd veel redenen geweest om de planning bij te stellen of te wijzigen. Dat gebeurd bij velen bedrijven.
Als er belangrijke zaken veranderen die grote invloed hebben op je planning, Zoals veranderende markten, motoren benzine en diesel, hybride, elektrisch, autonoom rijden en mogelijke fusies of overnames.
Als je niet teveel blunders financieel kunt veroorloven zul je regelmatig moeten bijsturen in een snel veranderende markt.
Dat we lang moeten wachten en daardoor teleurgesteld raken is te begrijpen. Maar ik begrijp FCA ook.
Re: Hoe toekomstbestendig is FCA eigenlijk écht?
« Reactie #9 Gepost op: 25 juli 2019, 13:45:56 »
Haha, nou troost je met de gedachte dat ik al lang geen verwachtingen meer heb over de modellenpolitiek van Alfa Romeo, die planningen zijn er ook niet voor ons, maar om de investeerders en aandeelhouders over de streep te trekken of tevreden te houden. Maar na zoveel loze beloften, geloven die er ook niet meer in. De essentie van het verhaal heb je duidelijk gemist, namelijk dat lange termijn visie en structuur ontbreekt. Waar succesvolle Europese merken al met een opvolger bezig zijn op het moment dat een nieuw model net op de markt verschijnt, denken ze bij Alfa 10 jaar na een marktintroductie, oh ja, daar moeten we ook nog wat voor regelen.  Alle merken hebben te maken met de variabelen die je opnoemt, maar toch zijn de meesten daarvan erin geslaagd een logisch opgebouwd productportfolio neer te zetten, die ook nog eens voldoende snel ververst wordt. Met alle respect, maar zonder toevalstreffers als de succesvolle 156 en daarna de 147 die daar mooi op mee liftte had het allang over en uit geweest voor ons merk.
*

Giuliatje
162

  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Hoe toekomstbestendig is FCA eigenlijk écht?
« Reactie #10 Gepost op: 25 juli 2019, 14:31:16 »
De essentie mis ik duidelijk niet, ik volg ze al heel mijn leven op de voet.
Gewoon lekker negatief blijven denken. Wanneer heb jij jou laatste nieuwe FCA auto gekocht? Zonder klanten die een nieuwe kopen kan geen enkele fabrikant overleven.
Wij hebben onlangs een Giulia gekocht, niet de meest ideale auto voor ons gezin qua ruimte, maar we kunnen het er prima mee doen. Kwestie van flexibel zijn en denken in mogelijkheden en oplossingen. Onze opvolger gaat waarschijnlijk de Tonale zijn.
Re: Hoe toekomstbestendig is FCA eigenlijk écht?
« Reactie #11 Gepost op: 25 juli 2019, 14:50:38 »
Zonder fatsoenlijk product aanbod komen er ook geen klanten. Je kunt als fabrikant niet overleven door alleen in te spelen op emotie en sentiment. Dat heeft misschien bij jou gewerkt, maar je bent de minderheid. Als de beloofde Giulia SW er was gekomen, dan had ik blind daarvoor gekozen. Nu, die was er niet, de Giulia heb ik overwogen maar voldeed niet aan mijn behoeften, dus was ik gedwongen bij een ander merk te kijken.

*

Giuliatje
162

  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Hoe toekomstbestendig is FCA eigenlijk écht?
« Reactie #12 Gepost op: 25 juli 2019, 15:00:52 »
De Giulia SW zou inderdaad een mooie aanvulling zijn. We hebben goed gekeken of we de kofferbak met neerklapbare achterbank voldoende konden benutten voor onze doelen en dat gaat. Voor 90%, de overige doen we dan wel met de aanhanger. Dat is dus flexibel zijn en aanpassen aan de mogelijkheden.
Mijn liefde is inderdaad zo groot voor FCA dat ik dat ervoor over heb. Tenslotte hebben ze merken waarbij passie en emotie sterk de boventoon voert. Die kan ik bij andere wat mij betreft niet vinden en ik heb wel eens een poging gedaan, maar ben weer op hangende pootjes terug.
*

MysteryAngel
2.665

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Hoe toekomstbestendig is FCA eigenlijk écht?
« Reactie #13 Gepost op: 25 juli 2019, 17:47:55 »
Zonder fatsoenlijk product aanbod komen er ook geen klanten. Je kunt als fabrikant niet overleven door alleen in te spelen op emotie en sentiment. Dat heeft misschien bij jou gewerkt, maar je bent de minderheid. Als de beloofde Giulia SW er was gekomen, dan had ik blind daarvoor gekozen. Nu, die was er niet, de Giulia heb ik overwogen maar voldeed niet aan mijn behoeften, dus was ik gedwongen bij een ander merk te kijken.

Helemaal mee eens.

Dat er geen Giullia SW is gekomen is gewoon een gemiste kans zoals ik boven ook al aangaf.
In Europa is de markt voor een sedan sowieso al niet heel erg groot.
Ik rij momenteel een Seat Toledo MK2 was ook een sedan is, en je hebt gewoon totaal nix aan die laad ruimte.
Althans in mijn beleving, er is wel genoeg ruimte alleen lastig bereikbaar etc.
En dat is bij de Giullia met achterwiel aandrijving alleen maar beperkter denk ik.
Daarom denk ik ook dat de Giullia toch niet zo lekker verkoopt in NL althans.
We zien het zelfde ook bij de Fiat Tipo sedan, het verkoopt gewoon niet.

Het is allemaal leuk en aardig dat je het op de luxe premium sport sedans, en suv´s wilt gooien.
Maar je hebt toch volume modellen nodig die om de x aantal jaren vernieuwd worden,
om zo met de concurrentie mee te kunnen.
Daarom hadden de opvolgers voor de Mito en Giulietta er allang moeten zijn.
Met alleen een facelift red je het gewoon niet, want de concurrentie uit vooral Korea, Frankrijk en Duitsland zit niet stil.
En volume modellen heb je toch nodig, want die moeten de nieuwe "jonge" klanten binnen halen.
Een fatsoenlijk product port folio zoals jij zelf ook al aangeeft.

Ik denk overigens ook dat het weg lopen van de onderhandelings tafel met Renault,
niet heel erg slim was.





*

Giuliatje
162

  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Hoe toekomstbestendig is FCA eigenlijk écht?
« Reactie #14 Gepost op: 25 juli 2019, 17:49:58 »
Weer een testauto, ditmaal een Alfa Stelvio, gesnapt op de Italiaanse wegen. Testen van hybride techniek?