!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dit topic bevat een bericht dat is gemarkeerd als beste antwoord. Klik hier om dat bericht direct te bekijken!
*

JuulvH
5

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
(bijna) onzichtbare trekhaak Alfa 159 sedan
« Gepost op: 9 november 2020, 12:11:27 »
Ik rij sinds 1,5 jaar naar volle tevredenheid een alfa romeo 159 1.8MPI sedan. Vanaf het eerste moment heb ik getwijfeld om er een trekhaak onder te (laten) plaatsen, omdat ik het niet mooi vind als deze in het zicht zit, en daarmee ook te weinig vertrouwen heb in het bedrijf dat deze eronder zou gaan bouwen. Technisch zullen ze het wel in orde krijgen, maar of het optisch ook aanvaardbaar is vraag ik me af. Nu heb ik een kluswoning gekocht en gaat een trekhaak toch wel zijn voordeel opleveren.

Ik heb wat zitten googlen en op een ander forum een foto gevonden van een alfa 159 SW met een afneembare trekhaak van westfalia. Deze wordt er van onderuit naar boven ingestoken, en was nagenoeg onzichtbaar wanneer de trekhaak niet gemonteerd was.



Zoek ik vervolgens zelf op trekhaken van westfalia voor de alfa 159 sedan, dan vind ik een website met de volgende foto:


Dat er onderin de bumper een gat gezagen moet worden begrijp ik, maar voor mij is het 2e gat wat iets hoger zit onacceptabel. Dan kun je net zo goed een vaste trekhaak monteren. Ik ben dus nu op zoek naar advies en ervaringsdeskundigen op dit gebied. Wellicht dat een ander type trekhaak te adviseren is. Ik ga de montage denk ik zelf doen, met hulp van een bevriende automonteur. Dan heb ik in ieder geval zelf het maken van gaten in de hand.
*

marco13
27

  • Type Alfa: 145
  • *
    - Startende Alfist
Re: (bijna) onzichtbare trekhaak Alfa 159 sedan
« Reactie #1 Gepost op: 9 november 2020, 12:34:05 »
Ik heb ook een westfalia, dat bovenste gat was bij mij niet nodig.
*

JuulvH
5

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: (bijna) onzichtbare trekhaak Alfa 159 sedan
« Reactie #2 Gepost op: 9 november 2020, 13:22:03 »
Bedankt voor je snelle reactie. Heb jij een station of een sedan? Ik weet niet of daar nog verschil in ruimte zou kunnen zitten achter de bumper? Zou wel raar zijn maar toch...
*

JuulvH
5

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: (bijna) onzichtbare trekhaak Alfa 159 sedan
« Reactie #3 Gepost op: 9 november 2020, 13:30:58 »
Toevoeging: in de handleiding van de westfalia trekhaak die bij rameder.nl verkrijgbaar is staat ook uitgelegd dat je dat 2e gat moet zagen:

*

marco13
27

  • Type Alfa: 145
  • *
    - Startende Alfist
Re: (bijna) onzichtbare trekhaak Alfa 159 sedan
« Reactie #4 Gepost op: 9 november 2020, 13:35:22 »
Ik heb een station.

Citaat van: JuulvH op  9 november 2020, 13:22:03
Citaat van: JuulvH op  9 november 2020, 13:22:03
Bedankt voor je snelle reactie. Heb jij een station of een sedan? Ik weet niet of daar nog verschil in ruimte zou kunnen zitten achter de bumper? Zou wel raar zijn maar toch...
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: (bijna) onzichtbare trekhaak Alfa 159 sedan
« Reactie #5 Gepost op: 9 november 2020, 21:16:47 »
Ik geloof dat @Busso dat bijna onzichtbaar onder de auto heeft gefabriekt.
Gemarkeerd als beste antwoord door JuulvH Gepost op 10 november 2020, 13:00:01
*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: (bijna) onzichtbare trekhaak Alfa 159 sedan
« Reactie #6 Gepost op: 9 november 2020, 22:13:26 »
Citaat van: SpecialVeloce op  9 november 2020, 21:16:47
Citaat van: SpecialVeloce op  9 november 2020, 21:16:47
Ik geloof dat @Busso dat bijna onzichtbaar onder de auto heeft gefabriekt.

Ik heb een westfalia haak. Maar ik vond de stekkerdoos lelijk dus die heb ik ook afneembaar gemaakt.  Ik heb de stekkerdoos op de afneembare haak gemaakt met een stukje kabel met stekker eraan. Achter de trekhaak hangt een contrastekker aan een stuk dik elastiek. Voor montage van de haak trek ik de contrastekker naar beneden en sluit ik de stekker aan en daarna de haak er in klikken. Is iets meer werk maar dat is het mij wel waard. Ik gebruik de trekhaak niet elke week.

Het bovenste gat is inderdaad niet nodig. Ik heb wat nylon ringen tussen de onderste 2 bouten gedaan waardoor de bumper ietsje naar achteren gaat zodat het net past zonder extra gat. Ik heb de trekhaak helemaal zelf gemonteerd. Wel flinke klus.



Het gat in de bumper heb ik midden in gemaakt. Ik heb  het plaatje bewaard met het idee er ooit een klepje van te maken. Dat is er nog niet van gekomen. Je ziet het toch nauwelijks zo zolang je niet op de grond gaat zitten :-)

Citaat van: marco13 op  9 november 2020, 13:35:22
Citaat van: marco13 op  9 november 2020, 13:35:22
Ik heb een station.

Citaat van: JuulvH op  9 november 2020, 13:22:03
Citaat van: JuulvH op  9 november 2020, 13:22:03
Bedankt voor je snelle reactie. Heb jij een station of een sedan? Ik weet niet of daar nog verschil in ruimte zou kunnen zitten achter de bumper? Zou wel raar zijn maar toch...
Nee zit geen verschil tussen. Ik vind de gaten heel lelijk gemaakt bij de voorbeeld foto hieronder.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

JuulvH
5

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: (bijna) onzichtbare trekhaak Alfa 159 sedan
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2020, 10:36:50 »
Kijk, dat is waardevolle informatie! Bedankt! Dit geeft me vertrouwen in de westfalia haak, want zoals het op de voorbeeld foto was gedaan is het voor mij niet acceptabel. Op jouw foto valt het echter helemaal niet op, en dat is precies waar ik naar op zoek ben.
*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: (bijna) onzichtbare trekhaak Alfa 159 sedan
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2020, 12:23:53 »
Kijk, dat is waardevolle informatie! Bedankt! Dit geeft me vertrouwen in de westfalia haak, want zoals het op de voorbeeld foto was gedaan is het voor mij niet acceptabel. Op jouw foto valt het echter helemaal niet op, en dat is precies waar ik naar op zoek ben.

Een foto van de gemonteerde haak. Zoals ik zei. Is iets meer werk het monteren maar voor mij de moeite waard. De stekkerdoos is niet onzichtbaar weg te werken achter te bumper omdat er te weinig ruimte is. Zeker de 159's met dubbele uitlaat.
Wat ik anders zou doen de volgende keer is het oog voor de losbreekkabel. Die heb ik eraf geslepen en een nieuw oog aan de haak gemaakt. Officieel mag dit niet omdat als de afneembare haak afbreekt de oplooprem niet wordt aangetrokken. Dus beter is toch een oog aan het vaste gedeelte te laten zitten.

147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: (bijna) onzichtbare trekhaak Alfa 159 sedan
« Reactie #9 Gepost op: 10 november 2020, 18:36:19 »
Kijk, dat is waardevolle informatie! Bedankt! Dit geeft me vertrouwen in de westfalia haak, want zoals het op de voorbeeld foto was gedaan is het voor mij niet acceptabel. Op jouw foto valt het echter helemaal niet op, en dat is precies waar ik naar op zoek ben.

Een foto van de gemonteerde haak. Zoals ik zei. Is iets meer werk het monteren maar voor mij de moeite waard. De stekkerdoos is niet onzichtbaar weg te werken achter te bumper omdat er te weinig ruimte is. Zeker de 159's met dubbele uitlaat. Daarom zit hij op de trekhaak.
Wat ik anders zou doen de volgende keer is het oog voor de losbreekkabel. Die heb ik eraf geslepen en een nieuw oog aan de haak gemaakt. Officieel mag dit niet omdat als de afneembare haak afbreekt de oplooprem niet wordt aangetrokken. Dus beter is toch een oog aan het vaste gedeelte te laten zitten.


147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: (bijna) onzichtbare trekhaak Alfa 159 sedan
« Reactie #10 Gepost op: 10 november 2020, 20:18:59 »
Ik heb een SW en ook die Westfalia laten monteren. In de handleiding zie je dat tweede gat maar de garage die hem monteerde gaf aan dat het niet nodig was.
De stekker is wat het meest opvalt maar het stoort me niet echt. Als je handig bent met 3D printen kun je misschien een kapje voor over het gat en de stekker ontwerpen. Net als sommige Volvo’s hebben.
Het inklikken en losmaken van de kogel is echt fantastisch, zo enorm simpel. Ook het dopje in het gat klik je er zo blind in zonder te kijken.

Als je in mijn topic in Show your ride kijkt zie je meer foto’s van de trekhaak
*

Wirs
183

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ***
    - Alfist
Re: (bijna) onzichtbare trekhaak Alfa 159 sedan
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2020, 15:26:10 »
Heb de Westfalia trekhaak ook onder mijn 159 gehad. Gat erboven is iid niet nodig.
Savali tuning 250 pk
*

JuulvH
5

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: (bijna) onzichtbare trekhaak Alfa 159 sedan
« Reactie #12 Gepost op: 13 november 2020, 11:10:09 »
Bedankt voor alle goede raad. Ik heb inmiddels de Westfalia trekhaak besteld, waarschijnlijk gaan we hem volgende week zaterdag onderbouwen!
*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: (bijna) onzichtbare trekhaak Alfa 159 sedan
« Reactie #13 Gepost op: 13 november 2020, 11:39:08 »
Bedankt voor alle goede raad. Ik heb inmiddels de Westfalia trekhaak besteld, waarschijnlijk gaan we hem volgende week zaterdag onderbouwen!

Ik adviseer je om een originele kabelset te kopen. Ik heb dat niet gedaan en dat levert soms irritante meldingen.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Milano
23

  • Type Alfa: 159SW TI 2.0 JTDM Squadra
  • *
    - Startende Alfist
Re: (bijna) onzichtbare trekhaak Alfa 159 sedan
« Reactie #14 Gepost op: 17 mei 2021, 16:47:27 »
@Busso Ik ga dit topic nog even een schopje omhoog geven, want dit is precies hoe ik het ook wil maken.
Wat betreft die contrastekker, welke moet ik dan kopen? Iets zoals onderstaand linkje?
Alvast dank!

https://www.trailerandtools.nl/Stekker-contra-13-polig-zwevend-Contrastekker