!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Oblive
15

• Type Alfa: Alfa Romeo Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aanschaf Giulietta qv
« Reactie #15 Gepost op: 23 februari 2025, 13:15:52 »
Klinkt hoopvol allemaal :D
Gelukkig komt er een aankoopkeuring. Zal het lijstje even doorgeven ;)
Enige minpunt vind ik nog wel dat er geen facturen aanwezig zijn al zegt dat ook niet altijd alles. Gewoon maar de keuring afwachten.
*

GT1986
1.448

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    - Super Alfist
« Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2025, 14:40:41 »
Ja, mee eens. Een afgestempeld onderhoudsboekje zegt niet zoveel.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

thijsk89
191

• Type Alfa: Giulietta Veloce
    - Alfist
« Reactie #17 Gepost op: 23 februari 2025, 16:49:50 »
Nog wat aanvullingen aan het lijstje  ;D.. , in mijn ervaring zijn de TCT koppelingen veelal tussen de 110-130dkm aan de beurt (of soms nog veel eerder afhankelijk van veel snelweg of stadsverkeer, tuning, enz.). Gezien je geen facturen hebt is is het de vraag of hij al vervangen is.. Je kan in MultiEcuScan als je de TCT bak uitleest de gereden kms per versnelling optellen eventueel (die worden normaliter door de garage gereset na vervanging) maar als die nog niet vervangen is hou er rekening mee dat ie waarschijnlijk redelijk snel eraan komt.. (incl. nieuw vliegwiel een klus van 3500 euro) Normaliter gaat de oneven koppeling (versnelling 1,3,5) als eerste dus als je nog een proefritje gaat maken test een paar keer in dynamic vanuit lage toeren in de 5de versnelling (zet hem even in manual mode) of dat hij niet slipt..

Verder zijn de nokkenasverstellers een voorkomend issue, helaas ook niet goedkoop om te fixen.. Check dat 'ie koud goed start, netjes loopt en of er eventuele foutcodes van nokkenaspositie in de computer staan. Ook injectoren gaan met regelmaat alsmede dat de turbo (K04) ook niet het eeuwige leven heeft..

Wil het niet te negatief maken want het zijn super fijne auto's maar realiseer je dat dit is geen 1.4 multiair of t-jet in onderhoud is, een QV komt met een stuk meer bij kijken (direct ingespoten, nokkenasverstellers, enz.) en dat je waarschijnlijk een stuk meer aan onderhoud kwijt bent dan dat je gewend bent bij je huidige auto.
*

Bottas
1.380

- Super Alfist
« Reactie #18 Gepost op: 23 februari 2025, 17:21:46 »
Tjee,  nog meer
Ik zou het niet meer aan durven.
*

MysteryAngel
3.115

• Type Alfa: Nog geen
    - Super Alfist
« Reactie #19 Gepost op: 23 februari 2025, 17:22:27 »
Ja, mee eens. Een afgestempeld onderhoudsboekje zegt niet zoveel.

Dat zegt inderdaad helemaal niks stempels kun je overal kopen. :)
Daarom zijn er ook een aantal merken al overgestapt op een digitaal registratie systeem.
*

Bottas
1.380

- Super Alfist
« Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2025, 18:10:08 »
Helemaal niks is natuurlijk ook niet waar.
Dat digitale systeem bestaat ook al jaren, maar dan kun je ook zeggen dat het helemaal niks is.
Met alles is te frauderen.
Als je daar vanuit moet gaan , dan kun je alles wel afschaffen.
*

GT1986
1.448

- Super Alfist
« Reactie #21 Gepost op: 23 februari 2025, 18:50:54 »
Tjee,  nog meer
Ik zou het niet meer aan durven.

Laat ik het zo zeggen: met de kennis van nu (4 jaar QV-bezit) zou ik nooit aan zo’n auto beginnen als er niet een stapel facturen bij zit waaruit blijkt dat meerdere bekende zwakke punten al zijn verholpen. Denk aan:

- kunststof inlaatspruitstuk (breekt kapot)
- turbo
- montage (dubbel gelagerde) 4C waterpomp ipv de standaard pomp die vroeg of laat gaat lekken. Als dat gebeurt zit je aan een distributiewissel vast.

En omdat het inmiddels auto’s van 10 jaar oud zijn, moet je ook denken aan:
- aandrijfassen
- bobines
- injectoren (€ 710 per stuk)
- airco-installatie, zoals de condensor en de leidingen
- etc.

Een aankoopkeuring is uiteindelijk ook maar een momentopname.

Gelukkig krijgt de topicstarter 6 maanden garantie, dan scheelt al iets.
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Bottas
1.380

- Super Alfist
« Reactie #22 Gepost op: 23 februari 2025, 19:03:16 »
Een aantal punten ben ik niet met je eens. Geen probleem
Maar als je echt zekerheid wilt, gewoon niet meer aan beginnen.
Zeker omdat je al zei dat het toch allemaal wat ouder begint te worden.
*

GT1986
1.448

- Super Alfist
« Reactie #23 Gepost op: 23 februari 2025, 19:10:37 »
Dat is inderdaad een afweging die ieder voor zichzelf moet maken. Het zijn in elk geval ontzettend fijne auto’s waar je zeker veel plezier van zult hebben! En vanwege het lage gewicht (amper 5 kilo per pk) zijn ze ook heerlijk vlot ;D
*

DanaBanana
1.070

- Super Alfist
« Reactie #24 Gepost op: 23 februari 2025, 19:15:30 »
Ik heb mijn QV indertijd van nieuw naar 200.000 km gereden met alleen de reguliere onderhoudsbeurten, nieuwe banden, remblokken, bougies en dat soort normale slijtage-onderdelen. Als ik de waslijst aan 'zwakke punten' hier zo lees, dan is dat werkelijk een wonder geweest....

Anyway, in mijn beleving was de QV alles behalve een problem car, en absoluut niet duur qua onderhoud.
*

jt
381

• Type Alfa: Giulietta/GTV
    - Senior Alfist
« Reactie #25 Gepost op: 23 februari 2025, 21:38:06 »
Ik heb mijn QV indertijd van nieuw naar 200.000 km gereden met alleen de reguliere onderhoudsbeurten, nieuwe banden, remblokken, bougies en dat soort normale slijtage-onderdelen. Als ik de waslijst aan 'zwakke punten' hier zo lees, dan is dat werkelijk een wonder geweest....

Anyway, in mijn beleving was de QV alles behalve een problem car, en absoluut niet duur qua onderhoud.

Ik denk eerlijk gezegd dat de zwakke punten bij de qv's gedeeltelijk aan de auto liggen, maar ook veel voort vloeien uit hun vorige eigenaren. Hedendaags is het naar mijn beleving zeer, maar dan ook zeer lastig om een tweede hands auto te vinden met echt een goede onderhouds historie. Gezien het een performance auto betreft is dit naar mijn idee noodzakelijk.

Vermoedelijk heb jij altijd optijd en wellicht zelfs voortijdig onderhoud gepleegd en ben je alle problemen daardoor voor geweest. Want turbo is olie gesmeerd, dusja tijdig olie vervangen helpt etc..... En is dit sinds aanschaf gebeurd, ipv dat de eerste eigenaren er zich wellicht louter aan het fabriek voorschrift houden van 30k kilometer. Terwijl dat naar mijn inziens 10 tot 15k kilometers zou moeten zijn.
Mijn alfa: Giulietta  1.4 MA TCT 2011, GTV 3.0 24v 2001
*

GTv6
134

• Type Alfa: Giulietta QV & Giulia
    - Alfist
« Reactie #26 Gepost op: 24 februari 2025, 09:20:35 »

Idem. 150k weliswaar. Recent klepdekselpakking vervangen (slijtage), maar dat is het ook.
Alfa Romeo Giulia B-Tech 2020 (Massimo)
Alfa Romeo Giulietta 1750TBi (HS-Corse)

Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS & 3.2 v6
Ex: Alfa Romeo 147 1.6 & 2.0 T-Spark
*

DanielH92
2.350

Moderatore - Super Alfist
« Reactie #27 Gepost op: 24 februari 2025, 09:50:24 »
Ben ook helemaal niet ontevreden tot nu toe.
Heb de QV nu van 106dkm naar 145dkm gereden en het enige ongeplande probleem (buiten die kleine ongemakjes uit mijn vorige berichten) was een lekkende radiateur. Verder alleen normaal onderhoud.
*

Oblive
15

• Type Alfa: Alfa Romeo Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #28 Gepost op: 24 februari 2025, 12:24:38 »
Aankomende zaterdag heb ik een aankoopkeuring ingepland bij garage Grand prix in Amsterdam.
*

DanielH92
2.350

Moderatore - Super Alfist
Re: Aanschaf Giulietta QV
« Reactie #29 Gepost op: 24 februari 2025, 14:50:32 »
Daar is mijn huidige Giulietta QV ook van 2016 tm 2018 door de vorige eigenaar in onderhoud geweest. Hoor ik meer goede verhalen over. Succes!