Die van mij is volgende week 1 jaar
Ik ben nog steeds een enorm tevreden Giulietta rijder. Om even een beeld te geven hoe ik de auto gebruik en beleef, ik zit vaak 2 uur enkele reis a 190km in de auto en mij rijstijl valt in de categorie rustige rijder. Ben dan erg blij met de opties die ik heb aangekruist.
Positieve punten (tot nu toe):
* Comfort
- het is bij 120km/h gewoon "stil" in de auto. Motor doet dan 2800/2900 toeren en dan hoor je geen gebrom wat boven alles uitstijgt.
- je voelt bij normale cruize-snelheden geen motor trillingen.
* Wegligging / rijgedrag
- stuurt precies en je voelt wat de auto doet op het asfalt.
- auto deint niet na als je over een dikke drempel rijdt
- auto is als een blok op de weg met zomerbanden
- zeer weinig last van zijwind, je voelt het wel een beetje ook
* BOSE geluidssysteem
- komt een goed stukje geluid uit, ook als je deze wat harder zet.
* Uitstraling exterieur en interieur
- geen saai grijs interieur
* Uitgebreide boardcomputer informatie
* Zit comfort van de leren stoelen
- ze zitten gewoon erg lekker, ook bij lange ritten en file rijden
* D.N.A
- ik gebruik eigenlijk altijd N, omdat die voor dagelijks gebruik goed genoeg is.
- A. het rijden door sneeuw probeer ik altijd te vermijden, maar vond het erg goed gaan i.c.m. de winterbanden.
- D. geeft je ook het gevoel dat je in een auto met 170pk aan het rijden bent. Gebruik het overigens erg weinig.
* Auto is snel warm in de winter / stoelverwarming
- zowel bij het ontwasemen als de watertemperatuur als je eenmaal aan het rijden bent. Dat gaat echt lichtjaren sneller dan bij een diesel.
- ook na twee uur rijden is het binnen nog steeds op temperatuur, heb ik wel eens anders meegemaakt bij andere merken.
Mwha punten:
* Benzine verbruik van de 1.4 MA is erg grillig door afhankelijk van harde wind (bij een zelfde rijstijl).
Bijvoorbeeld afgelopen vrijdag (17-2-2012) heen reis naar kantoor was 7.0 (1 op 14.2) bij een gemiddelde snelheid van 103 km/h en duurde de rit 1 uur en 50 minuten.
Terug reis was (schijnbaar wind mee) 6.2 (1 op 16.1) bij een gemiddelde snelheid van 95 km/h en duurde de rit 2 uur en 1 minuut.
Ook het veel klimmen in toeren en weer remmen is niet goed voor je verbruik, ik probeer dan ook zo gelijkmatig mogelijk te rijden. Is overigens ook een stuk relaxter als je weet dat je toch 2 uur in de auto zit.
* Met winterbanden heb ik wel last van zoekerig weggedrag i.c.m. spoorvorming.
* Slecht wegdek is nadrukkelijker aanwezig, maar dat is inherent aan de feedback die je krijgt omdat de auto een goede wegligging heeft en precies stuurt.
- op de A6 in Flevoland zitten een paar stukken met zware spoorvorming, grote / rare gaten, en verzakte bodem. Daar probeer ik altijd bewust omheen te sturen als het kan.
* Zijdelingse steun van de stoelen bij scherpe doordraaiers op vlotte snelheid
- in Friesland het je twee klaverbladen bij Heerenveen en Drachten met erg scherpe doordraaiers erin. Als je daar snel doorheen gaat dan merk je dat je wat zijdelingse steun van de zitting mist.
Negatieve punten (tot nu toe):
* Toegevoegde waarde van electrisch verstelbare stoelen
- enige voordeel is dat je hiermee een stoelverwarming van 3 standen heb i.p.v. alleen een aan/uit-knop.
* Geen stuurverwarming mogelijk als optie
- bij -15 is het stuur de eerste paar minuten heel erg koud.
* Opbergvak in de deuren is erg klein, er past nu precies 1 ijskrabber in.
Echte problemen heb ik tot nu toe niet gehad. Wel een paar dingen die reeds bekend zijn waarvan ik denk, tja jammer misschien iets voor een volgende onderhoudsbeurt. Heb even diep moeten graven in mijn geheugen om onderstaande uberhaupt nog te herinneren.
Heb 1x een motorstoring gehad, had voor de verandering eens bij een andere bezineboer dan normaal getankt. 10km later de volgende ochtend, reed in de A stand bij -15, voelde ik een kloenk... DNA ging van A naar N en er verscheen een mededeling van Motorstoring raadpleeg de dealer, DNA en Start-stop niet beschikbaar.
Auto reed echter geheel normaal, zoals gewoonlijk in de N stand. Na 5x herstarten verdween de melding en werkte alles weer. De boardcomputer had zichzelf gereset, kun je zien omdat dan het Alfa logo in beeld komt op je RadioNav scherm. Herkende dit verhaal van ExTaxi die hetzelfde had nadat hij ook bij een andere benzineboer had getankt.
De Blue&Me verbinding heeft een kleine merkbare vertraging bij het telefoneren.
Soms bij strenge vorst duw je het knopje voor voorruitontwaseming in en dan gebeurd er niets. Na het krabben van de ramen stap je weer in de auto en denk je, hee wat een stilte. Dan druk je het knopje weer uit en dan begint de clima wel enthousiast lucht naar binnen te blazen.
Er is 1 drempel op mijn route waar ik iets van een kraakje hoor, als ik er met 40 km/h over heen dender. Voor mijn gevoel zou dat de handremkabel/ophangpunt bij de achterwielen moeten zijn.
Heb 1x een melding gehad dat de SD-kaart niet goed te lezen was, heb deze er even uit gehaald en even over de contactpuntjes gewreven en toen was het weer goed.
RadioNav heeft heel sporadisch een gekkigheid zoals het vragen om een boardcomputer reset en daarna is je systeem in het Italiaans
Gewoon nee kiezen dan is er niets aan de hand, de goede reset doet ie zelf wel bij de volgende keer opstarten.
En heb een keer of twee gehad dat alle reacties heel erg lang op zich lieten wachten, bijvoorbeeld het drukken op het TRIP/NAV/RADIO knopje. Duurt dan seconden voordat er iets gebeurt. Bij de volgende keer auto starten is het weg.