!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

soffie
9

  • Type Alfa: 166 3.0 24v 1991
  • *
    - Startende Alfist
alfa brera of GT?
« Gepost op: 22 december 2018, 22:35:59 »
Na dat wij ons 166 hebben moeten verkopen zijn we weer in de race voor een nieuwe alfa, mijn vrouw en ik zijn rond 50 jaar oud :) ja ja ik weet het maar we zijn van het goede bouwjaar zeg ik altijd.  nu is het zo dat wij een brera 3.2 wilden kopen eigelijk zijn de prijzen best wel betaalbaar je koopt een 2006 voor rond de 6000 euro, het moet zo wie zo een 3.2 worden ben 6 cilinder geil, maar toen kam mijn vrouw met de GT 3.2 in verhouding zijn deze duurder is daar een reden voor? graag wat advies van de kenners waarom is de brera in verhouding zo goedkoop? en of de GT duur!


alvast bedankt   groet sake en sophie
*

willeme
10

  • Type Alfa: 159 Sportwagon (939B)
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeolid
Re: alfa brera of GT?
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2018, 01:32:06 »
Hallo Soffie!

Dit is een heel interessante vraagstelling. De Alfa Romeo GT en Brera werden tegelijkertijd verkocht. Officieel zat de Brera boven de GT gepositioneerd. De Alfa Romeo GT is verwant aan de 147/156 en heeft ook diens lichtvoetigheid, kwieke motoren en een interieur dat veel overeenkomsten vertoond met die twee. Oneerbiedig gezegd is de GT een 156 Coupé, terwijl de Brera een coupé is op basis van zij opvolger, de 159.

De Brera staat op het 'Premium-platform' dat ooit bedoeld was voor een range Holdens, Saabs en Alfa Romeo's. Het platform moest geschikt zijn voor voorwiel-, vierwiel- en achterwielaandrijving. Uiteindelijk kwam er niets van terecht en zijn de Brera, Spider, 159 en 159 Sportwagon de enige auto's die op dat platform zijn gebouwd.

De Alfa GT heeft de 'Busso' V6, een motor die al jarenlang leverbaar is in legendarische Alfa's (zoals de SZ, RZ en 75). De Brera heeft óók een 3.2 V6, maar dat is een GM-unit waar Alfa de ECU van mocht herschrijven (kort door de bocht).

Nu, het karakter van beide auto's zijn compleet verschillend. De GT 3.2 is de keuze voor de liefhebber van Alfa Romeo's in de sportieve zin des woords. Opzwepend, temperamentvol en vol sensaties. Het is echt een geweldige motor en de GT is een fijne stuurmansauto. Persoonlijk denk ik dat de motor iets te veel is voor de voortrein (Q2 diff en wat aanpassingen doen wonderen). De Brera moet je zien als een stijlvolle lounge om in te cruisen, desnoods op hogere snelheid. Het is geen slome auto, maar de GT V6 is sneller. Vanuit d eBrera maakt het niet uit. Bij die auto geniet je van het ruimere interieur, de hogere kwaliteit en de rotsvaste wegligging.

De auto's zijn eerder complementair aan elkaar. Echt twee tegenpolen. Heel apart dat een fabrikant deze twee tegelijkertijd in productie heeft gehad.
*

soffie
9

  • Type Alfa: 166 3.0 24v 1991
  • *
    - Startende Alfist
Re: alfa brera of GT?
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2018, 12:23:10 »
Kijk dit is super info!! :sign0098:  wij willen ook toch wel wat comfort dat de Brera wat minder snel is dat is niet erg. de keus is dan ook minder moeilijk nu, wij vinden de Brera ook wat mooier smoelen. echt top bedankt voor deze informatie dit is erg behulpzaam voor ons!!
*

GT1986
1.151

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: alfa brera of GT?
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2018, 12:57:54 »
Brera een ruimer interieur? Je maakt een grapje zeker? Ik kan er met m’n 1,96 meter niet eens in zitten, zit vol met m’n hoofd tegen het dak. Bij de GT is dat geen enkel probleem. De achterbank hadden ze bij de Brera beter weg kunnen laten, daar kun je alleen zitten als je benen geamputeerd zijn. Bij de GT kun je, mits je allen iets inschikt, ook als volwassene achterin zitten. De GT heeft een hele praktische volwaardige kofferruimte, bij de Brera is dat matig.

Enige reden om voor de Brera te kiezen is wat mij betreft dat het de modernere auto is van de 2. Waar de GT op de 156 (1997!) gebaseerd is, is de Brera op de 159 (2006) gebaseerd. Dat merk je aan alles. Ook de passieve veiligheid ligt op een hoger niveau.

Ondanks dat zou ik altijd de GT boven de Brera prefereren. Koop een 3.2, dan heb je niets meer te wensen. Behalve lagere brandstofprijzen dan :D
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

willeme
10

  • Type Alfa: 159 Sportwagon (939B)
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeolid
Re: alfa brera of GT?
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2018, 13:03:34 »
Brera een ruimer interieur? Je maakt een grapje zeker? Ik kan er met m’n 1,96 meter niet eens in zitten, zit vol met m’n hoofd tegen het dak.

Dat is opmerkelijk, ik ben zelf een stukje langer en kan redelijk zitten in een Brera terwijl de GT voor mij wat krapper is. Met name in de breedte vind ik dat de Brera prettiger qua ruimte.

Wellicht het verschil tussen de verhouding beenlengte/romplengte.
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: alfa brera of GT?
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2018, 15:45:19 »
De GT is de ruimere auto van de twee in het interrieur. Beste is om beide proef te rijden. Ik stond 2 jaar geleden voor dezelfde keuze en heb toen gekozen voor een Brera met 1750 tbi motor. Mede ook door het extreme verbruik en hoge onderhoudskosten van de 3.2 v6 busso. De Brera is ook een lekkerdere reis auto, stiller en veiliger. De GT is wat meer speels en lichtvoetiger. De 2006 Brera v6 vond ik te zwaarlijvig. Met de facelift ergens eind 2008 is er wel rond de 200 kilo af gegaan en met de 1750 tbi heb je ook nog eens een veel lichter blok. Na chip tuning wordt het blok een stuk giftiger en is het echt een snelle auto, mede door de 400nm koppel :) Ik rij nog steeds met veel plezier in de Brera maar ik weet dat ik dat in een gt v6 ook zou hebben gedaan. Het is net wat je van de auto verwacht en hoe je er mee van plan bent te gaan rijden.
*

brinkerik
1.817

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: alfa brera of GT?
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2018, 20:13:25 »

Ik vind een GT en een Brera ook eigenlijk geen vergelijk.   Geheel verschillende auto`s.


Ik zou voor de Brera gaan,  en idd niet voor de 3.2 maar voor een 1750
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

soffie
9

  • Type Alfa: 166 3.0 24v 1991
  • *
    - Startende Alfist
Re: alfa brera of GT?
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2018, 08:49:13 »
bedankt allemaal, het is puur voor een auto erbij dagelijks rijden wij in ons transporter van 2006 wij zijn zelfstandig schilder. maar wij wilden graag een  mooie auto erbij voor als we een keer laat zeggen een dagje uit gaan, de alfa komt in de garagebox te staan en zal weinig gebruikt worden zat ook te denken een 166 weer te kopen, maar we hebben de kinderen groot dus het mag een auto worden die we puur voor ons zelf hebben en niet op het gezin gekocht, dan kom je al gauw uit bij de GT en Brera
*

Taeke
418

  • Type Alfa: GT 2.0 JTS
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: alfa brera of GT?
« Reactie #8 Gepost op: 24 december 2018, 14:46:34 »
Ik zou voor de Breda gaan, wat een mooie coupé, misschien wel de mooiste in een lange tijd.... Kun je zelf sleutelen? En niet bang dan ging ik voor de V6
*

UIenZUUR
315

  • Type Alfa: Momenteel geen
  • ****
    - Senior Alfist
Re: alfa brera of GT?
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2019, 10:53:43 »
Persoonlijk zou ik toch voor de GT 3.2 gaan, eigenlijk is dat een van de laatste kansen om nu nog te rijden met de fantastische Busso, met acceptabele KM standen, en met acceptabele brandstof kosten en dat is ook de auto die, vermoed ik zelf, nauwelijks meer zal dalen in waarde, en eerder zal stijgen (mits goed onderhouden en netjes behandeld uiteraard), het is immers echt een potentiële klassieker, dat heeft de Brera toch minder in mijn ogen. Laat je ook niet gek maken door kosten van onderhoud, een 3.2 uit de brera kost minstens net zoveel, zeker wanneer je ketting toe is aan vervanging, en een 1750TBi, kan uit ik eigen ervaring vertellen, is ook absoluut geen goedkope klant in onderhoud (turbo, koppeling + vliegwiel, etc). Succes met de keuze en zoektocht!
*

Floor
140

  • Type Alfa: Spider 916
  • ***
    - Alfist
Re: alfa brera of GT?
« Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2019, 13:25:51 »
De Brera natuurlijk, en dan de dakloze variant !!
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: alfa brera of GT?
« Reactie #11 Gepost op: 18 januari 2019, 14:59:26 »
Persoonlijk zou ik toch voor de GT 3.2 gaan, eigenlijk is dat een van de laatste kansen om nu nog te rijden met de fantastische Busso, met acceptabele KM standen, en met acceptabele brandstof kosten en dat is ook de auto die, vermoed ik zelf, nauwelijks meer zal dalen in waarde, en eerder zal stijgen (mits goed onderhouden en netjes behandeld uiteraard), het is immers echt een potentiële klassieker, dat heeft de Brera toch minder in mijn ogen. Laat je ook niet gek maken door kosten van onderhoud, een 3.2 uit de brera kost minstens net zoveel, zeker wanneer je ketting toe is aan vervanging, en een 1750TBi, kan uit ik eigen ervaring vertellen, is ook absoluut geen goedkope klant in onderhoud (turbo, koppeling + vliegwiel, etc). Succes met de keuze en zoektocht!
Dat zou over een aantal jaar kunnen veranderen. De Brera is een stuk minder verkocht en dus schaarser, plus net ff iets speciaaler vormgegeven. Wat betreft de gt v6 heb je gelijk.
*

brinkerik
1.817

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: alfa brera of GT?
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2019, 15:21:35 »
Beide!


Maar zonder gekheid, als je 10.000 km per jaar ermee rijdt dan zijn ze beiden na een aantal jaar in potentie misschien 'een klassieker'  maar om ze dat helemaal te laten zijn moet je ze onder een kleedje zetten in een geconditioneerde garage.


Kwa rijden zou ik voor de GT gaan, die is lichter en wendbaarder, daar hou ik van.  Het design van de Brera spreekt mij wel meer aan.

Beide auto`s ontberen een officiële GTA  ( tegenwoordig Q ) versie, om een echt goede foot-print in de geschiedenis achter te laten.
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

MysteryAngel
2.665

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: alfa brera of GT?
« Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2019, 18:10:39 »
Ik zou persoonlijk voor een GT gaan.
Een Brera is misschien wel een iets degelijkere auto.
Maar de GT is iets mooier, en natuurlijk nog met Busso V6.