!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Paul
1.848

  • ******
    Presidente - Super Alfist
Re: Alfa Romeo - Import uit Zwitserland
« Reactie #15 Gepost op: 25 februari 2019, 14:51:12 »
Jaa ik denk eigenlijk wel pas over een jaar of zo hoor, ik vind mijn Giulietta nu nog veel te leuk. Maar ik heb de als "vriend" gemarkeerd op t forum, dus weet je tegen die tijd snel te vinden als je het dan nog doet :)
Mijn grote Alfa-liefde Giulietta Quadrifoglio; 285pk, Etna Black, Giulia Veloce wielen, Carbon delen, verlaagd, Ulter uitlaatsysteem met klep, rode intercooler, alcantara dashboard en meer lees je hier.
*

Giulia M
268

  • Type Alfa: Giulia Super 2.2 MT
  • ****
    - Senior Alfist
    • GM - Car Drawings
Re: Alfa Romeo - Import uit Zwitserland
« Reactie #16 Gepost op: 25 februari 2019, 18:16:35 »
@pptm_159 misschien handig om de zwitserse marktplaatsen/speurders/autotraders/... websites in je ‘openingspost’ als link toe te voegen?

Geïnteresseerd in een tekening van jouw auto? Die kan ik voor je maken! Klik Hier (of PM!)

Mijn Giulia :-)
*

ArjanB
1.994

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Alfa Romeo - Import uit Zwitserland
« Reactie #17 Gepost op: 25 februari 2019, 22:52:09 »
Kijk dit is nu een leuk en positief topic, top dat topic opener dit zo doet!
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Milan.M
1.879

  • Type Alfa: Giulietta QV Rosso Comp.
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
  • Instagram: @Juul.QV
Re: Alfa Romeo - Import uit Zwitserland
« Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2019, 17:15:48 »
@pptm_159 misschien handig om de zwitserse marktplaatsen/speurders/autotraders/... websites in je ‘openingspost’ als link toe te voegen?
Giulietta QV Rosso Competizione 🍀
Meer info: De Giulietta QV van Milan

Instagram: Juul.QV
*

pptm_159
27

  • Type Alfa: 156 2.5 V6
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa Romeo - Import uit Zwitserland
« Reactie #19 Gepost op: 5 maart 2019, 14:01:35 »
@Giulia M, @ArjanB en @Milan.M: goed idee dat van die topics!:

Wat ikzelf de beste site vind om auto's te zoeken is Comparis (https://en.comparis.ch/carfinder/default)  Deze site is beschikbaar in het Engels (en het Frans, Duits en Italiaans  ;D), én hij zoekt in meerdere sites (Autoscout, Ricardo,  Carweb en nog een paar anderen)

In de zoekresultaten word je vervolgens doorgelinkt naar de respectievelijke website. Deze is niet altijd in het Engels beschikbaar, maar als je begint op Comparis heb je wel meteen een compleet beeld van wat er aangeboden wordt.

Een andere mogelijkheid is Anibis (https://www.anibis.ch/de/autos-~-autozubeh%C3%B6r-occasionen-~-neuwagen--113/advertlist.aspx) Dit is de Zwitserse Markplaats, en zodoende vind je hier voornamelijk advertenties van particulieren. De website is in het Frans, Duits en Italiaans beschikbaar.

Succes allemaal, en als je vragen hebt over importeren naar Nederland hoor ik het graag!

Groeten,
pptm_159
*

BramvE
81

  • **
    - Junior Alfist
Re: Alfa Romeo - Import uit Zwitserland
« Reactie #20 Gepost op: 18 maart 2019, 16:16:42 »
Misschien ook goed om een klein tabelletje te maken met een indicatie naar welke prijscategorie je moet zoeken (stel ik wil max 12k in euros kwijt, welke prijsrange moet ik dan in CHF zoeken rekening houdend met bijkomende kosten voor het invoeren? Is daar een grove schatting voor te maken?
*

ArjanB
1.994

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Alfa Romeo - Import uit Zwitserland
« Reactie #21 Gepost op: 18 maart 2019, 20:44:03 »
BTW en invoerrechten zijn vast percentage, maar rest-BPM natuurlijk niet.

Invoerrechten 10% over de aanschafwaarde inclusief transportkosten
BTW: 21% over de aanschafwaarde vermeerderd met de invoerrechten

Indien de auto binnen de E.U. gebouwd is kan er een vrijstelling aangevraagd worden voor de invoerrechten. Let op: voor deze vrijstelling moet je een EUR1-document op laten stellen in Zwitserland voordat de auto naar Nederland getransporteerd wordt.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

pptm_159
27

  • Type Alfa: 156 2.5 V6
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa Romeo - Import uit Zwitserland
« Reactie #22 Gepost op: 25 maart 2019, 07:06:38 »
BTW en invoerrechten zijn vast percentage, maar rest-BPM natuurlijk niet.

Invoerrechten 10% over de aanschafwaarde inclusief transportkosten
BTW: 21% over de aanschafwaarde vermeerderd met de invoerrechten

Indien de auto binnen de E.U. gebouwd is kan er een vrijstelling aangevraagd worden voor de invoerrechten. Let op: voor deze vrijstelling moet je een EUR1-document op laten stellen in Zwitserland voordat de auto naar Nederland getransporteerd wordt.

@ArjanB: Kleine correctie: BTW is geen 21 maar 19% als je het via mij doet. Een EUR-1 is vrij eenvoudig; ofwel via de dealer te regelen, ofwel via de importeur in Zwitserland.

En daarbij, in Zwitserland betaal je dan geen BTW. Uiteindelijk valt het qua kosten erg mee. :)

@BramvE : een tabel is wel te maken, maar omdat de BPM erg afhankelijk is van staat, leeftijd en type kan ik daar eigenlijk niets over zeggen of een “schatting vooraf” in maken. Overigens zou ik altijd de auto laten taxeren voor de BPM-aangifte; recentelijk 200 euro BPM voor een import- Brera, terwijl dit 2000 euro was via de afschrijvingstabel! En de auto was zo goed als nieuw!

Mocht je interesse hebben in een specifiek model of een versie dan kijk ik graag voor je wat er mogelijk is. Stuur maar een PM :)

Groet,
pptm
*

bashorst
20

  • Type Alfa: 159 1.75TBI
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Alfa Romeo - Import uit Zwitserland
« Reactie #23 Gepost op: 5 april 2019, 22:10:32 »
https://www.autotelex.nl/products/autoimport Kijk even op deze site. Kun je de gegevens van de auto invoeren en dan krijg je een indicatie van de BPM. Erg handig

gr Bas
*

pptm_159
27

  • Type Alfa: 156 2.5 V6
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa Romeo - Import uit Zwitserland
« Reactie #24 Gepost op: 5 april 2019, 23:39:10 »
@bashorst: Dank je! Zelf gebruik ik altijd de Autoweek-berekenaar (https://www.autoweek.nl/bpmcalculator/).

Overigens: het zijn alleen indicaties die uitgaan van de afschrijvingstabel van de belastingdienst. Als je een auto met normale gebruikssporen van een paar jaar oud importeert raad ik aan een taxatierapport laten opmaken; dat mag van de Belastingdienst, en zo'n taxatierapport kost weliswaar geld, maar het scheelt je zomaar honderden euros aan BPM!

Groet,

pptm
*

pptm_159
27

  • Type Alfa: 156 2.5 V6
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa Romeo - Import uit Zwitserland
« Reactie #25 Gepost op: 21 juli 2020, 22:47:26 »
Dag allemaal,

Even een topic-kickje. Afgelopen week weer een 159 SW TBi TI uit Zwitserland gehaald. Fantastische wagen zowel qua conditie, prijs als performance, maar dat is niet waarom ik hier post; dat laat ik aan de nieuwe eigenaar  ;)

Wat goed is om te weten is dat Duitsland vanwege Corona het BTW-tarief heeft verlaagd van 19% naar 16%. Dit betekent dat de invoer van je in Zwitserland gekochte Alfa dus een stukje goedkoper kan worden. Voor een auto van 20.000 CHF scheelt je dat dus 600 euro. Ook het inklaren zelf wordt goedkoper. Verder is het aanbod in Zwitserland ook toegenomen, en de prijzen worden daarmee lager. Al met al kan het zomaar een stuk interessanter worden om een auto uit Zwitserland te halen!

Mocht je advies of hulp willen voor een Zwitserse Alfa neem gerust contact op.

Groet,
pptm_159
Re: Alfa Romeo - Import uit Zwitserland
« Reactie #26 Gepost op: 22 juli 2020, 12:35:21 »
leg dat eens uit ..... Zwitserland is geen EU lid: je betaalt dan toch in Zwitserland gewoon BTW (+ Autobelasting als een soort BPM) en niet in Duitsland. Als je de auto in Duitsland zou kopen dan zou je mogen kiezen de BTW in Duitsland of in NL te betalen en dan is de keuze voor de Duitse 16% een logische.... (plus de rest BPM als je hem in NL invoert)
*

pptm_159
27

  • Type Alfa: 156 2.5 V6
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa Romeo - Import uit Zwitserland
« Reactie #27 Gepost op: 22 juli 2020, 13:21:18 »
Het klopt dat je in Zwitserland BTW betaalt, maar bij export krijg je die weer terug. Dat is overigens 7,7%.  Je voert de auto dan in de EU in; dat mag in principe in elk land maar Duitsland is met de 16% een logische keus.

In Zwitserland betaal je verder geen BPM; hooguit de exportkentekenplaten; inclusief verzekering is dat zo’n 250 Franken. 

Hopelijk is het zo duidelijk.
Re: Alfa Romeo - Import uit Zwitserland
« Reactie #28 Gepost op: 22 juli 2020, 14:05:36 »
Als je de BTW bij export uit Zwitserland terugkrijgt dan scheelt dat natuurlijk. Ik heb even uitgerekend wat mijn auto (2 jaar oud/50000km) zou kosten als ik die uit Zwitserland zou halen.... dan kan je hem beter gewoon in NL kopen...

https://www.autoscout24.ch/de/d/alfa-romeo-stelvio-suv--gelaendewagen-2017-occasion?vehid=7817558&backurl=%2Fautos%2Falfa-romeo--stelvio%3Fyearfrom%3D2018%26yearto%3D2018%26make%3D2%252C%26model%3D2385%252C%26typename%3Dquadrifoglio%252C%26vehtyp%3D10&yearfrom=2018&yearto=2018&make=2%2C&model=2385%2C&typename=quadrifoglio%2C&vehtyp=10

Aanschaf CHF 64.900  = € 59.532      (excl 7,7% BTW)
16% BTW in Duitsland =  €  9.525
rest BPM in Nederland= € 19.132.   https://www.autoweek.nl/bpmcalculator/?id=92497&jaar=2018&cache=no
Overige kosten              = €      800    (reiskosten/brandstof/RDW/verzekering etc)

Dan kom je aan de € 89.000 .... voor al je moeite. In Nunspeet koop je er 1 met 20.000 km minder op de teller voor € 500 meer.......

https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-stelvio-quadrifoglio-2-9-v6-510pk-panoramadak-harman-kar-benzine-zwart-af914bc3-48a7-4239-9eae-be935d924940?cldtidx=2&cldtsrc=listPage

Voor de wat oudere auto's weet ik het verschil niet..... hoe liggen de verschillen daar ?



*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Alfa Romeo - Import uit Zwitserland
« Reactie #29 Gepost op: 22 juli 2020, 15:02:01 »
Ik zat destijds te kijken naar een dergelijke import.

Maar van die export platen in CH wist ik niet dat je er dan gewoon mee kan rijden.

Maar invoeren in DLD dan moet je hem daar dan toch eerst Tuv laten keuren ?

en Als die Tuv is gekeurd hoef je volgens mij toch alleen aangifte te doen bij de RDW ?