!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

*

damitch300
3.882

  • Type Alfa: Giulietta 1.4Ma
  • *****
    - Super Alfist
Alfa Romeo Tonale - Presentatie 8-februari-2022
« Gepost op: 8 oktober 2019, 14:17:21 »
Als er een ding is waar Italianen erg goed zijn dan is het wel het ontwerpen van auto's. Met de Alfa Romeo Giulia en de daarop gebaseerde SUV Stelvio laat het merk zien dat ze wel weten wat ze doen. .



Vooral het ontwerpen van een toonbare SUV is geen sinecure. Met de Tonale laat Alfa zien dat ze ook een kleinere SUV kunnen ontwerpen die er prima uitziet. De foto's lekten via Instagram het internet op.



Er is echter een ding dat de Italianen totaal niet kunnen: hun imago verbeteren. Ze maken de mooiste auto's van de wereld, maar (helaas) raken ze die wagens aan de straatstenen niet kwijt. In september wist Alfa in Nederland slechts acht (8!) auto's te verkopen. Dan is een mooi vormgegeven kleine SUV geen overbodige luxe. Jammer genoeg lijkt niemand naar het uiterlijk van de auto te kijken bij de aankoopbeslissing.




Deze Alfa is gebaseerd op de Jeep Compass, het onderstel is dus al bewezen en getest. De mogelijkheid van een hybrideversie zal misschien nog wat extra mensen kunnen overtuigen om deze Alfa voor de deur te zetten.


https://autobahn.eu/artikel/41221/alfa-romeo-tonale-nu-al-vastgelegd-en-lekt-uit?fbclid=IwAR36yrbCSltQsILnICSAm3s5plK5lPyiZewgei9fEaWUXAm4rR9T3iySpjU
Rijdt:
Renault Talisman Grand Tour 1.6TCE200 Initiale Paris
Iva E Go s4 electrische scooter
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Alfa Romeo Tonale productieversie
« Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2019, 14:28:14 »
Heb vrijwel niets met het segment SUV, dit is wel een mooie wagen om te zien. Ben alleen bang dat ze er weer eens te laat mee zijn.
Het lijkt me verstandiger om een model of 2, 3 op de markt te brengen die echt gaat verkopen. Denk aan een Giulia SW en een opvolger van de MiTo en Giulietta. Die twee kunnen nu echt niet meer. De MiTo is al sinds 2008 op de markt en de Giulietta sinds 2010. In de tussentijd heeft de concurrentie al 2 keer een opvolger van hun auto neergezet, bijvoorbeeld de Golf.

Als Alfa Romeo zo door gaat dan voorzie ik een matige toekomst. Als er al een toekomst is...

Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

damitch300
3.882

  • Type Alfa: Giulietta 1.4Ma
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale productieversie
« Reactie #2 Gepost op: 8 oktober 2019, 14:30:55 »
@FreddyW159  ze gaan de Tonale ook pas verkopen vanaf eind 2020.
Dus reken er nog maar eens 12maand overheen.
Ik ben helaas ook bang dat Alfa niks meer word.
Er is zojuist ook vrijgegeven dat de USA verkoop met 27% is gedaald en dat de verkopen in Azie ook niet goed gaan.
En helaas focust FCA op USA met AR ipv Europa waar het merk altijd sterk was, en bekend is!
Rijdt:
Renault Talisman Grand Tour 1.6TCE200 Initiale Paris
Iva E Go s4 electrische scooter
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Alfa Romeo Tonale productieversie
« Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2019, 14:43:49 »
Citaat van: damitch300 op  8 oktober 2019, 14:30:55
Citaat van: damitch300 op  8 oktober 2019, 14:30:55
@FreddyW159  ze gaan de Tonale ook pas verkopen vanaf eind 2020.
Dus reken er nog maar eens 12maand overheen.
Ik ben helaas ook bang dat Alfa niks meer word.
Er is zojuist ook vrijgegeven dat de USA verkoop met 27% is gedaald en dat de verkopen in Azie ook niet goed gaan.
En helaas focust FCA op USA met AR ipv Europa waar het merk altijd sterk was, en bekend is!
Vanaf eind 2020... En dat zeggen ze dus. En wanneer Italianen iets zeggen weet je vaak al voldoende. Dan kan het ook zomaar 2021 zijn en dan is het platvorm waar de auto op staat (alweer) flink verouderd.
Hoe zonde het ook is, maar FCA is aan het doodbloeden. Alleen al het zinnetje "De mogelijkheid van een hybrideversie zal misschien nog wat extra mensen kunnen overtuigen om deze Alfa voor de deur te zetten.".... Dus er is een mogelijkheid op een hybrideversie, en die moet dan ergens 2021 komen? De fabrikanten moeten nu vol inzetten op elektrische voertuigen. Dus FCA/Alfa Romeo gaat ook daarmee flink achterlopen.
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale productieversie
« Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2019, 08:30:04 »
Citaat van: FreddyW159 op  8 oktober 2019, 14:28:14
Citaat van: FreddyW159 op  8 oktober 2019, 14:28:14
Heb vrijwel niets met het segment SUV, dit is wel een mooie wagen om te zien. Ben alleen bang dat ze er weer eens te laat mee zijn.
Het lijkt me verstandiger om een model of 2, 3 op de markt te brengen die echt gaat verkopen. Denk aan een Giulia SW en een opvolger van de MiTo en Giulietta. Die twee kunnen nu echt niet meer. De MiTo is al sinds 2008 op de markt en de Giulietta sinds 2010. In de tussentijd heeft de concurrentie al 2 keer een opvolger van hun auto neergezet, bijvoorbeeld de Golf.

Als Alfa Romeo zo door gaat dan voorzie ik een matige toekomst. Als er al een toekomst is...

Ik sluit me hier volledig aan bij aan.

De hele SUV trend vind ik persoonlijk sowieso al weinig tot niks aan en deze trend loopt naar mijn idee ook al zo goed als op z'n einde dan dan komt Alfa nog een keer aankakken.... Typisch weer.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Alfa Romeo Tonale productieversie
« Reactie #5 Gepost op: 9 oktober 2019, 08:48:20 »
Citaat van: TimW op  9 oktober 2019, 08:30:04
Citaat van: TimW op  9 oktober 2019, 08:30:04
Citaat van: FreddyW159 op  8 oktober 2019, 14:28:14
Citaat van: FreddyW159 op  8 oktober 2019, 14:28:14
Heb vrijwel niets met het segment SUV, dit is wel een mooie wagen om te zien. Ben alleen bang dat ze er weer eens te laat mee zijn.
Het lijkt me verstandiger om een model of 2, 3 op de markt te brengen die echt gaat verkopen. Denk aan een Giulia SW en een opvolger van de MiTo en Giulietta. Die twee kunnen nu echt niet meer. De MiTo is al sinds 2008 op de markt en de Giulietta sinds 2010. In de tussentijd heeft de concurrentie al 2 keer een opvolger van hun auto neergezet, bijvoorbeeld de Golf.

Als Alfa Romeo zo door gaat dan voorzie ik een matige toekomst. Als er al een toekomst is...

Ik sluit me hier volledig aan bij aan.

De hele SUV trend vind ik persoonlijk sowieso al weinig tot niks aan en deze trend loopt naar mijn idee ook al zo goed als op z'n einde dan dan komt Alfa nog een keer aankakken.... Typisch weer.
Niet alleen de trend SUV loopt op zijn einde, wat dacht je van hybride? Als ze nu nog gaan inzetten op een hybrideversie, zijn ze 8 jaar te laat daarmee. Juist nu moet je, leuk of niet, in gaan zetten op elektrisch.
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
Re: Alfa Romeo Tonale productieversie
« Reactie #6 Gepost op: 9 oktober 2019, 08:59:51 »
Ik weet niet waar jullie vandaan hebben dat de SUV trend al op zijn einde aan het lopen is?  Volgens mij is dit het enige segment wat ook nu nog jaar op jaar weer groeit. Enige probleem wordt natuurlijk wel de CO2 limiet voor de fabrikanten, omdat een SUV in de regel wat meer uit stoot.

Qua strategie lijkt zo'n C segment SUV me dus wel een juiste optie, alleen de uitvoering (met name snelheid van introductie) zal wel weer te wensen over laten.

*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale productieversie
« Reactie #7 Gepost op: 9 oktober 2019, 09:10:27 »
De trend zal niet ineens 180 graden omdraaien, maar er zijn wel degelijk signalen dat de trend weleens kan gaan afvlakken, met name voor de grootste modellen. Zoals je zelf al zegt is CO2 uitstoot daar toch echt wel een dingetje en vandaag de dag ligt dat meer dan ooit onder een vergrootglas.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/duitse-partijen-willen-suv-trend-stoppen/

https://www.autoblog.nl/nieuws/onderzoek-meer-mensen-gaan-dood-door-suvs-121241

De tijd zal het leren.

G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

alfata
3.412

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale productieversie
« Reactie #8 Gepost op: 9 oktober 2019, 09:11:30 »
Ik vind die voorkant niet te pruimen. De scudetto is te groot, de ruimte tussen de koplampen en de scudetto is mijn optiek erg lelijk en de koplampen zijn veel te dik aangezet. Achterkant is nog wat lastig te beoordelen. Ik hoop dat ze in de tussenliggende tijd de voorkant nog iets bijschaven.
Wel bijzonder dat er dus al een volledig gebouwd exemplaar is terwijl de introductie nog 2(!!) jaar op zich laat wachten. Bijna een Fusion/Mondeo verhaal (andere achtergrond I know) van de laatste generatie.

Veel interessanter is dat Fiat gisteren zijn Centoventi configurator online heeft geslingerd en een vanafprijs vanaf 18.000 euro heeft gecommuniceerd. Als die echt in die conceptvorm op de markt komt met die prijs heeft FCA absoluut goud in handen. Een briljant concept met lage vanafprijzen en modulaire (te huur zijnde) accu's bij de dealers.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale productieversie
« Reactie #9 Gepost op: 9 oktober 2019, 09:44:36 »
Die 18k zal wel exclusief belasting en BPM zijn?
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

Bredabounce
190

  • Type Alfa: 159 2.0 JTDm TI SW
  • ****
    Amico del club - Alfist
  • La magia della bellezza
Re: Alfa Romeo Tonale productieversie
« Reactie #10 Gepost op: 9 oktober 2019, 10:03:44 »
Ben er niet kapot van... Een paar 21" velgen zouden m goed doen ;-)
Ik houd meer van laag bij de grond v.w.b. auto's; of een "echte" terreinwagen.
-----------
Niente batte l'esperienza di Alfa Romeo
*

FreddyW159
363

  • Type Alfa: 159 1750 TBI TI
  • ****
    - Senior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Alfa Romeo Tonale productieversie
« Reactie #11 Gepost op: 9 oktober 2019, 10:08:56 »
Citaat van: frankie op  9 oktober 2019, 08:59:51
Citaat van: frankie op  9 oktober 2019, 08:59:51
Ik weet niet waar jullie vandaan hebben dat de SUV trend al op zijn einde aan het lopen is?  Volgens mij is dit het enige segment wat ook nu nog jaar op jaar weer groeit. Enige probleem wordt natuurlijk wel de CO2 limiet voor de fabrikanten, omdat een SUV in de regel wat meer uit stoot.

Qua strategie lijkt zo'n C segment SUV me dus wel een juiste optie, alleen de uitvoering (met name snelheid van introductie) zal wel weer te wensen over laten.
Op zijn einde is misschien slecht geformuleerd, maar de SUV-markt is al aardig verzadigd. FCA is er gewoon veel te laat mee. Ook de Stelvio heeft 3 jaar te lang geduurd.
Liefhebber van auto's en daarmee dus Alfist. Helaas niet meer in het bezit van een Alfa, maar in de toekomst komt er zeker weer eentje op de stoep.

Ex:
1994 164 3.0 V6 12V QV.
1998 146 1.4-16V T.Spark Junior.
2011 159 1750 TBI sedan.
*

alfata
3.412

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale productieversie
« Reactie #12 Gepost op: 9 oktober 2019, 10:27:10 »
Citaat van: TimW op  9 oktober 2019, 09:44:36
Citaat van: TimW op  9 oktober 2019, 09:44:36
Die 18k zal wel exclusief belasting en BPM zijn?

BPM ze daar niet. Tevens kent Italië een andere stimulatieregeling dan Nederland.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

B van Kraaikamp
752

  • Type Alfa: 147 FL Veloce Blackline
  • *****
    - Super Alfist
  • Organizzatore di Eventi
Re: Alfa Romeo Tonale productieversie
« Reactie #13 Gepost op: 9 oktober 2019, 11:07:41 »
Ik heb ook zo mijn twijfels bij de slagingskans van deze SUV. Wie aan Alfa Romeo denkt, denkt aan lage sportieve hatchbacks, coupés en stationwagens. Niet aan hoge (terrein)wagens of familiebolides. Het SUV-segment is zeker nog van de hedendaagse orde (de verkopen van de SUV-markt blijven stijgen en stijgen), maar dat betekent niet per definitie dat een Alfa Romeo-SUV ook goed zal verkopen.

Overigens vind ik het wel een enorm mooie wagen! Vergeleken met de X3 en X5 van BMW en de Q3 en Q5 van Audi doet hij het best prima. Alleen die velgen... Veel te klein. :)
🍀Huidig: Alfa Romeo 147 FL (2007), Veloce Blackline 🍀
Ex: Alfa Romeo 147 (2004), Veloce Lusso
Ex: Alfa Romeo 147 (2001), Distinctive
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Tonale productieversie
« Reactie #14 Gepost op: 9 oktober 2019, 11:18:28 »
Ik vind hem (in tegenstelling tot velen hier) wel geslaagd. Veel zal afhangen van wanneer hij komt, hybride dan wel electrisch en de prijsstelling.

Ik heb nu een Giulia in de lease maar hebben ook een grote berner sennenhond gekregen en die zit op de achterbank van de Giulia niet zo fijn. Bij gebrek aan een Giulia SW zou dit dan wel eens de opvolger kunnen worden. Beter een Alfa SUV dan een vreemd merk is nog altijd mijn motto. Hoop alleen 3 dingen:

1) dat hij ongeveer komt wanneer beloofd (eind 2020/begin 2021)
2) dat hij voor een bedrag van rond de 50.000 al mooi aangekleed kan worden
3) dat hij een andere automaat krijgt dan de Jeep Compass (die heb ik nu tijdelijk van garage en is echt een ramp)