!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

MysteryAngel
2.693

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #15 Gepost op: 18 januari 2022, 21:20:17 »

Of niet en genoegen nemen met 15% toeslag. ( gemiddeld 10 euro per maand ) 120 euro per jaar. Is toch andere koek dan even een nieuw roetfilter afrekenen.

Nou ik verwacht niet dat dit zo makkelijk zal gaan zijn.
Als uit de keuring blijkt dat het roetfilter en egr verwijderd zijn,
dan zou het mij nix verbazen dat je dan gewoon een wok melding krijgt.
Het voertuig voldoet dan immers niet meer aan de toelatingseisen.
Ik denk dat er tegen die tijd nog wel aardig wat dieseltjes weg gedaan zullen worden.
*

Fransois1977
86

  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2022, 11:36:03 »
Mysteryangel volgens mij is hier al regel geving voor.  Ik vond dit op de site van der RDW:

 U mag het roetfilter alleen (laten) verwijderen bij:

een personenauto of bus met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2011en waarvan de uitstoot deeltjes (licht) is gemeten in g/km en een waarde heeft die kleiner of gelijk is aan 0,005 g/km of geen waarde heeft. 

een bedrijfsauto, kampeerwagen, gepantserd voertuig, ambulance, lijkwagen of een voor een rolstoel toegankelijk voertuig met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2012 en waarvan de uitstoot deeltjes (licht) is gemeten in g/km en en een waarde heeft die kleiner of gelijk is aan 0,005 g/km;

een voertuig (zware bedrijfsauto) met een datum eerste toelating van vóór 31 december  2013, waarbij de milieuklasse de waarde 6 heeft en waarvan de uitstoot deeltjes (zwaar) is gemeten in g/kWh.

En als je hier kijkt dan zie je hier volgens mij ook een aanmeldings formulier. Dingetje blijft dan wel dat je roetfilter toeslag moet gaan betalen.

zie link:

https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/wijzigen-of-restaureren/verzoek-verwijderen-roetfiltergegevens/registreren-verwijderen-roetfiltergegevens

En ik heb zelfs ook al mensen gesproken die Euro 3 rijden en die automatische al die roet toeslag moeten betalen. En ze mogen bij de grote steden de stad niet in.

De uitdaging gaat hem volgens mij zitten voor de euro 5 motoren. Die vallen wellicht net tussen wal en schip. Maar daar zal straks meer over duidelijk worden.

Grt Frans



Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

MysteryAngel
2.693

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2022, 21:21:14 »
Ben erg benieuwd hoe dit zal gaan lopen.
Het kan inderdaad maar zo zijn dat euro5 voertuigen tussen wal en schip vallen.
Al vraag ik me wel af wat er dan met de euro4 diesels gaat gebeuren,
immers zonder roetfilter zou je dan ook die extra roet tax krijgen.
wellicht mogen die dan in de toekomst ook de stad niet meer in.
*

Niels G60
426

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2022, 21:45:21 »

Of niet en genoegen nemen met 15% toeslag. ( gemiddeld 10 euro per maand ) 120 euro per jaar. Is toch andere koek dan even een nieuw roetfilter afrekenen.

Nou ik verwacht niet dat dit zo makkelijk zal gaan zijn.
Als uit de keuring blijkt dat het roetfilter en egr verwijderd zijn,
dan zou het mij nix verbazen dat je dan gewoon een wok melding krijgt.
Het voertuig voldoet dan immers niet meer aan de toelatingseisen.
Ik denk dat er tegen die tijd nog wel aardig wat dieseltjes weg gedaan zullen worden.

Zo makkelijk is het voor autos tot 2016 dus wel vanaf Juni dit jaar... ;) Melding wordt bij de RWD gemaakt, waarop kenteken aanpast wordt en onder normale roetmeting regel komt en je de fijnstof toeslag krijgt. Niets meer niet minder.
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2
*

Niels G60
426

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2022, 21:47:12 »
.
Al vraag ik me wel af wat er dan met de euro4 diesels gaat gebeuren,
immers zonder roetfilter zou je dan ook die extra roet tax krijgen.
wellicht mogen die dan in de toekomst ook de stad niet meer in.

Dat is het geval al!

Mijn 147 euro 4 zonder standaard roetfilter had 2 jaar terug die fijnstof toeslag al, 200 euro per jaar.
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport Stage 4
Fiat Grande Punto Sport T-Jet Stage 2
*

Fransois1977
86

  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #20 Gepost op: 20 januari 2022, 17:52:51 »
Ben erg benieuwd hoe dit zal gaan lopen.
Het kan inderdaad maar zo zijn dat euro5 voertuigen tussen wal en schip vallen.
Al vraag ik me wel af wat er dan met de euro4 diesels gaat gebeuren,
immers zonder roetfilter zou je dan ook die extra roet tax krijgen.
wellicht mogen die dan in de toekomst ook de stad niet meer in.

Dit is helemaal niet zo,n gekke opmerking MysteryAngel. Daar was ik zelf nog niet opgekomen. Dank! Want tja:
Euro 3 wordt al geweigerd vanwege maar 1 reden, ze hebben geen roetfilter. En laat dat nou net ook het geval gaan zijn bij de euro 4 motoren. Deze motoren, hebben al een al een paar jaar de mogelijkheid om legaal het roetfilter te verwijderen. Door je netjes aan de regels te houden ( En dus de registratie in tevullen bij de RDW) staat het op kenteken.  En wat op kenteken staat is te na te controleren met als gevolg dat je dus in de zelfde classificatie valt als een euro 3 motor. En die mogen de stad niet meer in.

Voorals nog is mij geen case bekend waarbij iemand met een euro 4 motor daardoor daadwerkelijk geweigerd werd in de stad. Ik zou ook niet weten of er mensen zijn die hem geregistreerd verwijderd hebben  daardoor niet meer in de stad mogen komen. Dus MysteryAngel  Zeker het verder onderzoeken waard. (word vervolgd)

Misschien weet Niels G60  hier het antwoord op?  of  misschien is er iemand anders hier, die een soort gelijke praktijk ervaring heeft gehad? Desalniettemin zal het in de toekomst alleen maar nog moeilijker worden voor oudere diesels. Het nu verplicht tellen van de deeltjes ( en het aanschaffen van het apparaat +/- € 5000)  is gewoon een extra stok achter de deur om daadwerkelijk te kunnen constateren of iemand zijn roetfilter wel of niet heeft. Of het goed warm rijden van de motor, of achteraf een gebruikt roetfilter plaatsen zo net voor de keuring gaat helpen?..... de tijd zal het leren. Het wordt er allemaal niet makkelijker op. Toch wel een pittige dit dat ze gestopt zijn met de OBD regeling.
Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

Fransois1977
86

  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #21 Gepost op: 20 januari 2022, 18:32:29 »
.
Al vraag ik me wel af wat er dan met de euro4 diesels gaat gebeuren,
immers zonder roetfilter zou je dan ook die extra roet tax krijgen.
wellicht mogen die dan in de toekomst ook de stad niet meer in.

Dat is het geval al!

Mijn 147 euro 4 zonder standaard roetfilter had 2 jaar terug die fijnstof toeslag al, 200 euro per jaar.
 
€ 200 per jaar? Ik dacht dat je alleen 15% meer wegenbelasing moet betalen. Dus als je nu 100€ betaald betaald je met roet toeslag 115€  Ik zou dan 180€ per jaar meer gaan betalen. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Een ieder van hier een fijne dag gewenst