Club Alfa Romeo

Algemeen => Algemene Alfa topics => Topic gestart door: Fransois1977 op 11 januari 2022, 21:11:26

Titel: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: Fransois1977 op 11 januari 2022, 21:11:26
Beste liefhebbers,

Vandaag mijn 159 laten keuren bij mijn monteur. De wagen kreeg een steekproef en is dus eigenlijk 2 keer gekeurd. Gelukkig geen bijzonderheden. Verse olie erin ( 6.4L) en weer door voor een jaar.

6.4L waar zie je deze carter inhoud nog? Ik ben er fan van!

Maar goed er kwam mij iets ter oren en na zelf ook wat onderzoek is het dan eindelijk zo ver. De deeltjes teller wordt een verplichte meeting bij diesels. Dus kun je nu nog uitlezen via OBD en zonder foutmelding door, dat gaat hem vanaf 1 juli 2022 nu niet meer worden. Verplicht zo,n buis in je pijp en een paar keer flink gas geven. Te hoge waarden? probleempje.

Problemen zijn er natuurlijk om op te lossen maar toch wel een vervelend dingetje dit.

Vooral diesel rijders ( 2011 tot en met heden) lopen hiermee het risico op grote kosten te worden gejaagd.
Immers:
* heb je er geen roetfilteronder zitten ( verwijderd)  dan zal je er een moeten aanschaffen. €
* heb je het roetfilter weg laten schrijven ( software matig) dan terug naar de programeur. €
* heb je je Egr dicht laten zetten ( plaatje) dan terug naar de monteur €

Tja en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit maakt het er allemaal niet leuker op en ik heb zo het gevoel dat dit nog maar het begin zal zijn van verdere ontwikkelingen.....

Zijn er mensen hier die binnenkort hun diesel moeten laten keuren? Of rijden er nog maar heel weinig euro 4/5 motoren  rond hier op het forum? 

Voor euro 3 /4 maken ze gelukkig nog steeds de uitzondering 15% meer wegenbelasting betalen en je mag door, maar die euro 5.... oefff die is meer het haasje.  En hoe gaat de software matig aangepaste  euro 6 rijder hier mee om? Tja alles is natuurlijk op te lossen maar leuk is anders!

Desalniettemin: Ik mag weer een vol jaar en straks die 16€ exstra wegenbelasting? Ach dat overleven we ook wel weer.


Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: T.Goossens op 12 januari 2022, 07:11:02
Tjah, de komende jaren zal de dieselmotor het bokje zijn ben ik bang. Ik heb zelf als daily een plug in, dus ik ben in 2024 het bokje als ik volle wegenbelasting moet gaan betalen, maar dat zien we dan ook wel weer.

Ik zag wel dat ze voor auto's vanaf 2015 de norm iets soepeler is geworden:
Citaat
Voor dieselauto’s vanaf 2015 wordt de afkeurnorm versoepeld van 250.000 naar 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter.

Dit zal beteken dat de euro6 diesel er wellicht iets beter van af komen, dus de nadruk ligt inderdaad vooral op euro 5, en euro 6 auto's waar bewust het roetfilter van weggehaald is.
Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: GTlife op 12 januari 2022, 11:14:40
Zoals ik het begrijp is dit vooral om de aanpassing/uitschakeling van emissie instrumenten tegen te gaan. Het lijkt me dat het (nog) geen reden tot zorgen is voor de onaangepaste diesels?
In principe is er net als bij benzine auto's niks aan de hand zo lang hij maar aan de grenzen voldoet van toen hij geleverd is in mijn optiek
Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: HeMaN op 12 januari 2022, 12:09:30
Ben heel benieuwd wat de ervaringen gaan worden.

Heb zelf net 8 weken geleden een 2.2 giulia diesel gekocht met euro 6 om juist geen last te krijgen met de emissie regels. Wel gelijk getuned met squadra massimo (egr uitgeprogrammeerd, dpf wel gewoon aanwezig).

Ga er wel van uit dat ik de komende 6 jaar gewoon kan blijven rijden .... grrrr
Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: Maarten M op 12 januari 2022, 22:24:20
Ik begreep dat de roetdeeltjes geteld worden. Met dichtgeprogrameerde erg worden die niet meer, eerder minder, alleen de stikstof wordt meer.
Daarbij wordt er gemeten met erg dicht.
Dus dicht programmeren van de egr is dan (nog) geen probleem.
Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: Niels G60 op 13 januari 2022, 20:59:19
Het is allemaal wat genuanceerder wel...

Ja, vanaf Juli 22 moeten we verplicht de deeltjes meting doen, voor ALLE autos die zijn geleverd met roetfilter.

Dit is een meting die stationair wordt uitgevoerd, en dus geen toeren of gas gegeven hoeft te worden. Het exacte hoe en wat, gaan we natuurlijk nog moeten uitvinden. Ik/wij hebben em nog niet op de zaak (komt deze maand) en dan zal tzt meer duidelijk worden.

Even mijn ideeen.

Bij een 159 met verwijderd roetfilter waarbij de software is aangepast, is een roetfilter er makkelijk even tussen te zetten voor de APK/meting. De software in de ECU is echter alleen voor het regenereren etc van het roetfilter en dat is allemaal niet aan de orde voor deze en meting.

Er zijn ook autos waarbij het roetfilter niet even 123 te wisselen is, en dat zal een ander verhaal worden.

Ik heb van de jongens van de RDW zelf vernomen, dat er ook al autos zonder (Of met leeg roetfilter) toch gewoon de deeltjes meting haalde... Dus ook dat zal de praktijk strax allemaal uit moeten wijzen.

De EGR wel of niet dicht, zou geen invloed moeten hebben.

De regels nu zijn, dat je tot 2011 het roetfilter weg mag halen, als je dit kenbaar maakt bij de RDW. Hierna wordt je kenteken gewijzigd en krijg je naast je wegenbelasting een roet toeslag. Deze regel word ook per Juli 2022 veranderd.

Dit gaat dan gelden voor Diesels TOT 2016! Het schijnt, heb ik van de leverancier van onze deeltjes meter te horen gekregen, ook zo te zijn dat je dan als keurings bedrijf, tijdens een APK na overleg met de kant, en goedkeuring daarvan, direct deze aanpassing van verwijderen roetfilter kan uitvoeren, en dus alsnog de APK kan doen zonder roetfilter. De rest wordt dan automatisch geregeld... Aangepast kenteken, en dus roet toeslag.
Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: Fransois1977 op 13 januari 2022, 23:26:37
Zoals ik het begrijp is dit vooral om de aanpassing/uitschakeling van emissie instrumenten tegen te gaan. Het lijkt me dat het (nog) geen reden tot zorgen is voor de onaangepaste diesels?
In principe is er net als bij benzine auto's niks aan de hand zo lang hij maar aan de grenzen voldoet van toen hij geleverd is in mijn optiek

GTLive,
Dat het regelgeving is om aanpassing/uitschakeling van emissie instrumenten tegen te gaan zoiezo. Ik volg elk jaar heel licht zinnig de regelgeving A omdat ik elke jaar door de keuring heen moet en B omdat ik nog al een liefhebber ben van motor optimalisatie/modificaties. Het Roetfilter de EGR en De Kat maken het er niet makkelijker op. Eerder onmogelijk denk ik wel te kunnen zeggen. En inderdaad zolang je alles netjes laat zitten zal het geen problemen geven. ( als het goed is) want tja, meten mag dan we weten zijn maar staat los van regelgeving… En die… die veranderd nog wel eens hier in ons kikkerlandje.
Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: Fransois1977 op 13 januari 2022, 23:27:27
Ik begreep dat de roetdeeltjes geteld worden. Met dichtgeprogrameerde erg worden die niet meer, eerder minder, alleen de stikstof wordt meer.
Daarbij wordt er gemeten met erg dicht.
Dus dicht programmeren van de egr is dan (nog) geen probleem.

Maarten M Interessante reactie… zo had ik hem nog niet kunnen bedenken. Thanks! En fijn om te lezen trouwens. Ik ben al helemaal geen fan van die EGR en al helemaal niet van carter ventilatie. Maar tja…. Wat doe je je eraan he? Gekkigheid allemaal…..
Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: Fransois1977 op 13 januari 2022, 23:28:29
Het is allemaal wat genuanceerder wel...

Ja, vanaf Juli 22 moeten we verplicht de deeltjes meting doen, voor ALLE autos die zijn geleverd met roetfilter.

Dit is een meting die stationair wordt uitgevoerd, en dus geen toeren of gas gegeven hoeft te worden. Het exacte hoe en wat, gaan we natuurlijk nog moeten uitvinden. Ik/wij hebben em nog niet op de zaak (komt deze maand) en dan zal tzt meer duidelijk worden.

Even mijn ideeen.

Bij een 159 met verwijderd roetfilter waarbij de software is aangepast, is een roetfilter er makkelijk even tussen te zetten voor de APK/meting. De software in de ECU is echter alleen voor het regenereren etc van het roetfilter en dat is allemaal niet aan de orde voor deze en meting.

Er zijn ook autos waarbij het roetfilter niet even 123 te wisselen is, en dat zal een ander verhaal worden.

Ik heb van de jongens van de RDW zelf vernomen, dat er ook al autos zonder (Of met leeg roetfilter) toch gewoon de deeltjes meting haalde... Dus ook dat zal de praktijk strax allemaal uit moeten wijzen.

De EGR wel of niet dicht, zou geen invloed moeten hebben.

De regels nu zijn, dat je tot 2011 het roetfilter weg mag halen, als je dit kenbaar maakt bij de RDW. Hierna wordt je kenteken gewijzigd en krijg je naast je wegenbelasting een roet toeslag. Deze regel word ook per Juli 2022 veranderd.

Dit gaat dan gelden voor Diesels TOT 2016! Het schijnt, heb ik van de leverancier van onze deeltjes meter te horen gekregen, ook zo te zijn dat je dan als keurings bedrijf, tijdens een APK na overleg met de kant, en goedkeuring daarvan, direct deze aanpassing van verwijderen roetfilter kan uitvoeren, en dus alsnog de APK kan doen zonder roetfilter. De rest wordt dan automatisch geregeld... Aangepast kenteken, en dus roet toeslag.

Niels G60 dank voor je reactie ook erg fijn om terug te lezen. Ik wist niet dat het met stationair draaien van de motor ok was… Gelukkig! Je zal maar in de winter maanden gekeurd moeten worden. Je garage is lekker dicht in de buurt en je motor heeft een ketting aandrijving ( simplex versie) Dus je rijd met een koud blok de garage in, en het eerste wat ze doen is even flink gas geven ( 3/4x) daar wordt ik in ieder geval heel onrustig van. ( ook met riem aandrijving trouwens.)

Het terug zetten van een roetfilter ( is wat ik weet bij een 159) een koud kunstje maar wat als je er nou geen 1 hebt? Das een dingetje dan toch. (€) Ik weet dat aangepaste software onder andere zorgt voor meer lucht en brandstof. Heeft dat bij de deeltjes teller dan geen invloed? En geld dit dan alleen voor benzine wagens t.b.v CO waarde? Begint bijna op een Pfas verhaal te lijken nu… Ook zo’n ingewikkeld onderwerp. … pfffff gekkigheid allemaal.

Dat de regel van 2011 veranderd en doorgetrokken wordt tot 2016 das wel heel goed nieuws zeg! Ik hoop echt dat dat hem gaat worden. Maakt het neuzen in de occasion markt ook weer uitgebreider  ( alhoewel bijtelling over de dagwaarde natuurlijk wel weer een groot voordeel is van euro 4)  Maar tja daar zullen ze vast en zeker ook vroeg of laat wat aan gaan doen.
Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: MysteryAngel op 15 januari 2022, 19:06:09
Ik ga er van uit dat dit verhaal ook voor euro4 diesels zal gaan gelden,
omdat die ook af fabriek met roetfilters geleverd zijn.
Al wordt er nergens specifiek over euro4 diesels gesproken.
Maar goed je hebt ook niet voor nix milieu zones voor diesel auto's,
vanaf bouwjaar 2004 / 2005 (euro 4).
Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: Niels G60 op 15 januari 2022, 20:14:26
Het is allemaal wat genuanceerder wel...

Ja, vanaf Juli 22 moeten we verplicht de deeltjes meting doen, voor ALLE autos die zijn geleverd met roetfilter.

Dit is een meting die stationair wordt uitgevoerd, en dus geen toeren of gas gegeven hoeft te worden. Het exacte hoe en wat, gaan we natuurlijk nog moeten uitvinden. Ik/wij hebben em nog niet op de zaak (komt deze maand) en dan zal tzt meer duidelijk worden.

Even mijn ideeen.

Bij een 159 met verwijderd roetfilter waarbij de software is aangepast, is een roetfilter er makkelijk even tussen te zetten voor de APK/meting. De software in de ECU is echter alleen voor het regenereren etc van het roetfilter en dat is allemaal niet aan de orde voor deze en meting.

Er zijn ook autos waarbij het roetfilter niet even 123 te wisselen is, en dat zal een ander verhaal worden.

Ik heb van de jongens van de RDW zelf vernomen, dat er ook al autos zonder (Of met leeg roetfilter) toch gewoon de deeltjes meting haalde... Dus ook dat zal de praktijk strax allemaal uit moeten wijzen.

De EGR wel of niet dicht, zou geen invloed moeten hebben.

De regels nu zijn, dat je tot 2011 het roetfilter weg mag halen, als je dit kenbaar maakt bij de RDW. Hierna wordt je kenteken gewijzigd en krijg je naast je wegenbelasting een roet toeslag. Deze regel word ook per Juli 2022 veranderd.

Dit gaat dan gelden voor Diesels TOT 2016! Het schijnt, heb ik van de leverancier van onze deeltjes meter te horen gekregen, ook zo te zijn dat je dan als keurings bedrijf, tijdens een APK na overleg met de kant, en goedkeuring daarvan, direct deze aanpassing van verwijderen roetfilter kan uitvoeren, en dus alsnog de APK kan doen zonder roetfilter. De rest wordt dan automatisch geregeld... Aangepast kenteken, en dus roet toeslag.

Niels G60 dank voor je reactie ook erg fijn om terug te lezen. Ik wist niet dat het met stationair draaien van de motor ok was… Gelukkig! Je zal maar in de winter maanden gekeurd moeten worden. Je garage is lekker dicht in de buurt en je motor heeft een ketting aandrijving ( simplex versie) Dus je rijd met een koud blok de garage in, en het eerste wat ze doen is even flink gas geven ( 3/4x) daar wordt ik in ieder geval heel onrustig van. ( ook met riem aandrijving trouwens.)

Het terug zetten van een roetfilter ( is wat ik weet bij een 159) een koud kunstje maar wat als je er nou geen 1 hebt? Das een dingetje dan toch. (€) Ik weet dat aangepaste software onder andere zorgt voor meer lucht en brandstof. Heeft dat bij de deeltjes teller dan geen invloed? En geld dit dan alleen voor benzine wagens t.b.v CO waarde? Begint bijna op een Pfas verhaal te lijken nu… Ook zo’n ingewikkeld onderwerp. … pfffff gekkigheid allemaal.

Dat de regel van 2011 veranderd en doorgetrokken wordt tot 2016 das wel heel goed nieuws zeg! Ik hoop echt dat dat hem gaat worden. Maakt het neuzen in de occasion markt ook weer uitgebreider  ( alhoewel bijtelling over de dagwaarde natuurlijk wel weer een groot voordeel is van euro 4)  Maar tja daar zullen ze vast en zeker ook vroeg of laat wat aan gaan doen.

Als je helemaal geen roetfilter meer hebt, wordt t lastig idd en moet je er toch ergens eentje vandaan zien te halen.
Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: Niels G60 op 15 januari 2022, 20:15:32
Ik ga er van uit dat dit verhaal ook voor euro4 diesels zal gaan gelden,
omdat die ook af fabriek met roetfilters geleverd zijn.
Al wordt er nergens specifiek over euro4 diesels gesproken.
Maar goed je hebt ook niet voor nix milieu zones voor diesel auto's,
vanaf bouwjaar 2004 / 2005 (euro 4).

Deeltjes meting gaat gelden voor ALLE diesels die in het raadpleegscherm ''roetfilter'' aangeven. Daar zijn ze idd bij de euro 4 mee begonnen.
Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: ArjanB op 16 januari 2022, 18:13:53

Als je helemaal geen roetfilter meer hebt, wordt t lastig idd en moet je er toch ergens eentje vandaan zien te halen.

Mooie service om die als Alfa specialist op voorraad te hebben en te monteren voor de keuring, en erna weer op de plank voor volgende klant ;-)
Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: Fransois1977 op 17 januari 2022, 20:03:18
Het is allemaal wat genuanceerder wel...

Ja, vanaf Juli 22 moeten we verplicht de deeltjes meting doen, voor ALLE autos die zijn geleverd met roetfilter.

Dit is een meting die stationair wordt uitgevoerd, en dus geen toeren of gas gegeven hoeft te worden. Het exacte hoe en wat, gaan we natuurlijk nog moeten uitvinden. Ik/wij hebben em nog niet op de zaak (komt deze maand) en dan zal tzt meer duidelijk worden.

Even mijn ideeen.

Bij een 159 met verwijderd roetfilter waarbij de software is aangepast, is een roetfilter er makkelijk even tussen te zetten voor de APK/meting. De software in de ECU is echter alleen voor het regenereren etc van het roetfilter en dat is allemaal niet aan de orde voor deze en meting.

Er zijn ook autos waarbij het roetfilter niet even 123 te wisselen is, en dat zal een ander verhaal worden.

Ik heb van de jongens van de RDW zelf vernomen, dat er ook al autos zonder (Of met leeg roetfilter) toch gewoon de deeltjes meting haalde... Dus ook dat zal de praktijk strax allemaal uit moeten wijzen.

De EGR wel of niet dicht, zou geen invloed moeten hebben.

De regels nu zijn, dat je tot 2011 het roetfilter weg mag halen, als je dit kenbaar maakt bij de RDW. Hierna wordt je kenteken gewijzigd en krijg je naast je wegenbelasting een roet toeslag. Deze regel word ook per Juli 2022 veranderd.

Dit gaat dan gelden voor Diesels TOT 2016! Het schijnt, heb ik van de leverancier van onze deeltjes meter te horen gekregen, ook zo te zijn dat je dan als keurings bedrijf, tijdens een APK na overleg met de kant, en goedkeuring daarvan, direct deze aanpassing van verwijderen roetfilter kan uitvoeren, en dus alsnog de APK kan doen zonder roetfilter. De rest wordt dan automatisch geregeld... Aangepast kenteken, en dus roet toeslag.

Niels G60 dank voor je reactie ook erg fijn om terug te lezen. Ik wist niet dat het met stationair draaien van de motor ok was… Gelukkig! Je zal maar in de winter maanden gekeurd moeten worden. Je garage is lekker dicht in de buurt en je motor heeft een ketting aandrijving ( simplex versie) Dus je rijd met een koud blok de garage in, en het eerste wat ze doen is even flink gas geven ( 3/4x) daar wordt ik in ieder geval heel onrustig van. ( ook met riem aandrijving trouwens.)

Het terug zetten van een roetfilter ( is wat ik weet bij een 159) een koud kunstje maar wat als je er nou geen 1 hebt? Das een dingetje dan toch. (€) Ik weet dat aangepaste software onder andere zorgt voor meer lucht en brandstof. Heeft dat bij de deeltjes teller dan geen invloed? En geld dit dan alleen voor benzine wagens t.b.v CO waarde? Begint bijna op een Pfas verhaal te lijken nu… Ook zo’n ingewikkeld onderwerp. … pfffff gekkigheid allemaal.

Dat de regel van 2011 veranderd en doorgetrokken wordt tot 2016 das wel heel goed nieuws zeg! Ik hoop echt dat dat hem gaat worden. Maakt het neuzen in de occasion markt ook weer uitgebreider  ( alhoewel bijtelling over de dagwaarde natuurlijk wel weer een groot voordeel is van euro 4)  Maar tja daar zullen ze vast en zeker ook vroeg of laat wat aan gaan doen.

Als je helemaal geen roetfilter meer hebt, wordt t lastig idd en moet je er toch ergens eentje vandaan zien te halen.

Of niet en genoegen nemen met 15% toeslag. ( gemiddeld 10 euro per maand ) 120 euro per jaar. Is toch andere koek dan even een nieuw roetfilter afrekenen.
Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: Niels G60 op 17 januari 2022, 21:36:56

Als je helemaal geen roetfilter meer hebt, wordt t lastig idd en moet je er toch ergens eentje vandaan zien te halen.

Mooie service om die als Alfa specialist op voorraad te hebben en te monteren voor de keuring, en erna weer op de plank voor volgende klant ;-)

Voor de 159 en 1.3 heb ik liggen ;)
Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: MysteryAngel op 18 januari 2022, 21:20:17

Of niet en genoegen nemen met 15% toeslag. ( gemiddeld 10 euro per maand ) 120 euro per jaar. Is toch andere koek dan even een nieuw roetfilter afrekenen.

Nou ik verwacht niet dat dit zo makkelijk zal gaan zijn.
Als uit de keuring blijkt dat het roetfilter en egr verwijderd zijn,
dan zou het mij nix verbazen dat je dan gewoon een wok melding krijgt.
Het voertuig voldoet dan immers niet meer aan de toelatingseisen.
Ik denk dat er tegen die tijd nog wel aardig wat dieseltjes weg gedaan zullen worden.
Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: Fransois1977 op 19 januari 2022, 11:36:03
Mysteryangel volgens mij is hier al regel geving voor.  Ik vond dit op de site van der RDW:

 U mag het roetfilter alleen (laten) verwijderen bij:

een personenauto of bus met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2011en waarvan de uitstoot deeltjes (licht) is gemeten in g/km en een waarde heeft die kleiner of gelijk is aan 0,005 g/km of geen waarde heeft. 

een bedrijfsauto, kampeerwagen, gepantserd voertuig, ambulance, lijkwagen of een voor een rolstoel toegankelijk voertuig met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2012 en waarvan de uitstoot deeltjes (licht) is gemeten in g/km en en een waarde heeft die kleiner of gelijk is aan 0,005 g/km;

een voertuig (zware bedrijfsauto) met een datum eerste toelating van vóór 31 december  2013, waarbij de milieuklasse de waarde 6 heeft en waarvan de uitstoot deeltjes (zwaar) is gemeten in g/kWh.

En als je hier kijkt dan zie je hier volgens mij ook een aanmeldings formulier. Dingetje blijft dan wel dat je roetfilter toeslag moet gaan betalen.

zie link:

https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/wijzigen-of-restaureren/verzoek-verwijderen-roetfiltergegevens/registreren-verwijderen-roetfiltergegevens

En ik heb zelfs ook al mensen gesproken die Euro 3 rijden en die automatische al die roet toeslag moeten betalen. En ze mogen bij de grote steden de stad niet in.

De uitdaging gaat hem volgens mij zitten voor de euro 5 motoren. Die vallen wellicht net tussen wal en schip. Maar daar zal straks meer over duidelijk worden.

Grt Frans



Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: MysteryAngel op 19 januari 2022, 21:21:14
Ben erg benieuwd hoe dit zal gaan lopen.
Het kan inderdaad maar zo zijn dat euro5 voertuigen tussen wal en schip vallen.
Al vraag ik me wel af wat er dan met de euro4 diesels gaat gebeuren,
immers zonder roetfilter zou je dan ook die extra roet tax krijgen.
wellicht mogen die dan in de toekomst ook de stad niet meer in.
Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: Niels G60 op 19 januari 2022, 21:45:21

Of niet en genoegen nemen met 15% toeslag. ( gemiddeld 10 euro per maand ) 120 euro per jaar. Is toch andere koek dan even een nieuw roetfilter afrekenen.

Nou ik verwacht niet dat dit zo makkelijk zal gaan zijn.
Als uit de keuring blijkt dat het roetfilter en egr verwijderd zijn,
dan zou het mij nix verbazen dat je dan gewoon een wok melding krijgt.
Het voertuig voldoet dan immers niet meer aan de toelatingseisen.
Ik denk dat er tegen die tijd nog wel aardig wat dieseltjes weg gedaan zullen worden.

Zo makkelijk is het voor autos tot 2016 dus wel vanaf Juni dit jaar... ;) Melding wordt bij de RWD gemaakt, waarop kenteken aanpast wordt en onder normale roetmeting regel komt en je de fijnstof toeslag krijgt. Niets meer niet minder.
Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: Niels G60 op 19 januari 2022, 21:47:12
.
Al vraag ik me wel af wat er dan met de euro4 diesels gaat gebeuren,
immers zonder roetfilter zou je dan ook die extra roet tax krijgen.
wellicht mogen die dan in de toekomst ook de stad niet meer in.

Dat is het geval al!

Mijn 147 euro 4 zonder standaard roetfilter had 2 jaar terug die fijnstof toeslag al, 200 euro per jaar.
Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: Fransois1977 op 20 januari 2022, 17:52:51
Ben erg benieuwd hoe dit zal gaan lopen.
Het kan inderdaad maar zo zijn dat euro5 voertuigen tussen wal en schip vallen.
Al vraag ik me wel af wat er dan met de euro4 diesels gaat gebeuren,
immers zonder roetfilter zou je dan ook die extra roet tax krijgen.
wellicht mogen die dan in de toekomst ook de stad niet meer in.

Dit is helemaal niet zo,n gekke opmerking MysteryAngel. Daar was ik zelf nog niet opgekomen. Dank! Want tja:
Euro 3 wordt al geweigerd vanwege maar 1 reden, ze hebben geen roetfilter. En laat dat nou net ook het geval gaan zijn bij de euro 4 motoren. Deze motoren, hebben al een al een paar jaar de mogelijkheid om legaal het roetfilter te verwijderen. Door je netjes aan de regels te houden ( En dus de registratie in tevullen bij de RDW) staat het op kenteken.  En wat op kenteken staat is te na te controleren met als gevolg dat je dus in de zelfde classificatie valt als een euro 3 motor. En die mogen de stad niet meer in.

Voorals nog is mij geen case bekend waarbij iemand met een euro 4 motor daardoor daadwerkelijk geweigerd werd in de stad. Ik zou ook niet weten of er mensen zijn die hem geregistreerd verwijderd hebben  daardoor niet meer in de stad mogen komen. Dus MysteryAngel  Zeker het verder onderzoeken waard. (word vervolgd)

Misschien weet Niels G60  hier het antwoord op?  of  misschien is er iemand anders hier, die een soort gelijke praktijk ervaring heeft gehad? Desalniettemin zal het in de toekomst alleen maar nog moeilijker worden voor oudere diesels. Het nu verplicht tellen van de deeltjes ( en het aanschaffen van het apparaat +/- € 5000)  is gewoon een extra stok achter de deur om daadwerkelijk te kunnen constateren of iemand zijn roetfilter wel of niet heeft. Of het goed warm rijden van de motor, of achteraf een gebruikt roetfilter plaatsen zo net voor de keuring gaat helpen?..... de tijd zal het leren. Het wordt er allemaal niet makkelijker op. Toch wel een pittige dit dat ze gestopt zijn met de OBD regeling.
Titel: Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
Bericht door: Fransois1977 op 20 januari 2022, 18:32:29
.
Al vraag ik me wel af wat er dan met de euro4 diesels gaat gebeuren,
immers zonder roetfilter zou je dan ook die extra roet tax krijgen.
wellicht mogen die dan in de toekomst ook de stad niet meer in.

Dat is het geval al!

Mijn 147 euro 4 zonder standaard roetfilter had 2 jaar terug die fijnstof toeslag al, 200 euro per jaar.
 
€ 200 per jaar? Ik dacht dat je alleen 15% meer wegenbelasing moet betalen. Dus als je nu 100€ betaald betaald je met roet toeslag 115€  Ik zou dan 180€ per jaar meer gaan betalen. Of zie ik nu iets over het hoofd?