!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Fransois1977
61

  • Leeftijd: 42
  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
APK 2022 ( juli) regelgeving
« Gepost op: 11 januari 2022, 21:11:26 »
Beste liefhebbers,

Vandaag mijn 159 laten keuren bij mijn monteur. De wagen kreeg een steekproef en is dus eigenlijk 2 keer gekeurd. Gelukkig geen bijzonderheden. Verse olie erin ( 6.4L) en weer door voor een jaar.

6.4L waar zie je deze carter inhoud nog? Ik ben er fan van!

Maar goed er kwam mij iets ter oren en na zelf ook wat onderzoek is het dan eindelijk zo ver. De deeltjes teller wordt een verplichte meeting bij diesels. Dus kun je nu nog uitlezen via OBD en zonder foutmelding door, dat gaat hem vanaf 1 juli 2022 nu niet meer worden. Verplicht zo,n buis in je pijp en een paar keer flink gas geven. Te hoge waarden? probleempje.

Problemen zijn er natuurlijk om op te lossen maar toch wel een vervelend dingetje dit.

Vooral diesel rijders ( 2011 tot en met heden) lopen hiermee het risico op grote kosten te worden gejaagd.
Immers:
* heb je er geen roetfilteronder zitten ( verwijderd)  dan zal je er een moeten aanschaffen. €
* heb je het roetfilter weg laten schrijven ( software matig) dan terug naar de programeur. €
* heb je je Egr dicht laten zetten ( plaatje) dan terug naar de monteur €

Tja en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit maakt het er allemaal niet leuker op en ik heb zo het gevoel dat dit nog maar het begin zal zijn van verdere ontwikkelingen.....

Zijn er mensen hier die binnenkort hun diesel moeten laten keuren? Of rijden er nog maar heel weinig euro 4/5 motoren  rond hier op het forum? 

Voor euro 3 /4 maken ze gelukkig nog steeds de uitzondering 15% meer wegenbelasting betalen en je mag door, maar die euro 5.... oefff die is meer het haasje.  En hoe gaat de software matig aangepaste  euro 6 rijder hier mee om? Tja alles is natuurlijk op te lossen maar leuk is anders!

Desalniettemin: Ik mag weer een vol jaar en straks die 16€ exstra wegenbelasting? Ach dat overleven we ook wel weer.


Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

T.Goossens
394

  • Leeftijd: 27
  • Type Alfa: Spider Aerodynamica (2.0)
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2022, 07:11:02 »
Tjah, de komende jaren zal de dieselmotor het bokje zijn ben ik bang. Ik heb zelf als daily een plug in, dus ik ben in 2024 het bokje als ik volle wegenbelasting moet gaan betalen, maar dat zien we dan ook wel weer.

Ik zag wel dat ze voor auto's vanaf 2015 de norm iets soepeler is geworden:
Citaat
Voor dieselauto’s vanaf 2015 wordt de afkeurnorm versoepeld van 250.000 naar 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter.

Dit zal beteken dat de euro6 diesel er wellicht iets beter van af komen, dus de nadruk ligt inderdaad vooral op euro 5, en euro 6 auto's waar bewust het roetfilter van weggehaald is.
1985 Alfa romeo spider S3 2.0
2016 Mercedes W205 C350e
Ex; Peugeot 206, Suzuki Ignis Sport, Alfa Romeo 159, Mercedes W204, Alfa Romeo Giulietta, Volvo V40 (D2), Volvo V40 (D4) Polestar
*

GTlife
250

  • Leeftijd: 24
  • Type Alfa: Alfa GT Blackline Rubino
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2022, 11:14:40 »
Zoals ik het begrijp is dit vooral om de aanpassing/uitschakeling van emissie instrumenten tegen te gaan. Het lijkt me dat het (nog) geen reden tot zorgen is voor de onaangepaste diesels?
In principe is er net als bij benzine auto's niks aan de hand zo lang hij maar aan de grenzen voldoet van toen hij geleverd is in mijn optiek
Ex: 01' 147 1.6TS 120
Huidig; '07 GT 1.8TS Blackline Rosso Rubino
Detailing enthusiast
Mijn GT -> https://www.clubalfaromeo.nl/forum/show-your-ride/de-rosso-rubino-gt-van-ramon/
*

HeMaN
43

  • Leeftijd: 53
  • Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
  • ****
    Amico del club - Startende Alfist
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2022, 12:09:30 »
Ben heel benieuwd wat de ervaringen gaan worden.

Heb zelf net 8 weken geleden een 2.2 giulia diesel gekocht met euro 6 om juist geen last te krijgen met de emissie regels. Wel gelijk getuned met squadra massimo (egr uitgeprogrammeerd, dpf wel gewoon aanwezig).

Ga er wel van uit dat ik de komende 6 jaar gewoon kan blijven rijden .... grrrr
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

Maarten M
14

  • Leeftijd: 49
  • Type Alfa: 156
  • *
    - Startende Alfist
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2022, 22:24:20 »
Ik begreep dat de roetdeeltjes geteld worden. Met dichtgeprogrameerde erg worden die niet meer, eerder minder, alleen de stikstof wordt meer.
Daarbij wordt er gemeten met erg dicht.
Dus dicht programmeren van de egr is dan (nog) geen probleem.
*

Niels G60
319

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2022, 20:59:19 »
Het is allemaal wat genuanceerder wel...

Ja, vanaf Juli 22 moeten we verplicht de deeltjes meting doen, voor ALLE autos die zijn geleverd met roetfilter.

Dit is een meting die stationair wordt uitgevoerd, en dus geen toeren of gas gegeven hoeft te worden. Het exacte hoe en wat, gaan we natuurlijk nog moeten uitvinden. Ik/wij hebben em nog niet op de zaak (komt deze maand) en dan zal tzt meer duidelijk worden.

Even mijn ideeen.

Bij een 159 met verwijderd roetfilter waarbij de software is aangepast, is een roetfilter er makkelijk even tussen te zetten voor de APK/meting. De software in de ECU is echter alleen voor het regenereren etc van het roetfilter en dat is allemaal niet aan de orde voor deze en meting.

Er zijn ook autos waarbij het roetfilter niet even 123 te wisselen is, en dat zal een ander verhaal worden.

Ik heb van de jongens van de RDW zelf vernomen, dat er ook al autos zonder (Of met leeg roetfilter) toch gewoon de deeltjes meting haalde... Dus ook dat zal de praktijk strax allemaal uit moeten wijzen.

De EGR wel of niet dicht, zou geen invloed moeten hebben.

De regels nu zijn, dat je tot 2011 het roetfilter weg mag halen, als je dit kenbaar maakt bij de RDW. Hierna wordt je kenteken gewijzigd en krijg je naast je wegenbelasting een roet toeslag. Deze regel word ook per Juli 2022 veranderd.

Dit gaat dan gelden voor Diesels TOT 2016! Het schijnt, heb ik van de leverancier van onze deeltjes meter te horen gekregen, ook zo te zijn dat je dan als keurings bedrijf, tijdens een APK na overleg met de kant, en goedkeuring daarvan, direct deze aanpassing van verwijderen roetfilter kan uitvoeren, en dus alsnog de APK kan doen zonder roetfilter. De rest wordt dan automatisch geregeld... Aangepast kenteken, en dus roet toeslag.
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport
*

Fransois1977
61

  • Leeftijd: 42
  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2022, 23:26:37 »
Zoals ik het begrijp is dit vooral om de aanpassing/uitschakeling van emissie instrumenten tegen te gaan. Het lijkt me dat het (nog) geen reden tot zorgen is voor de onaangepaste diesels?
In principe is er net als bij benzine auto's niks aan de hand zo lang hij maar aan de grenzen voldoet van toen hij geleverd is in mijn optiek

GTLive,
Dat het regelgeving is om aanpassing/uitschakeling van emissie instrumenten tegen te gaan zoiezo. Ik volg elk jaar heel licht zinnig de regelgeving A omdat ik elke jaar door de keuring heen moet en B omdat ik nog al een liefhebber ben van motor optimalisatie/modificaties. Het Roetfilter de EGR en De Kat maken het er niet makkelijker op. Eerder onmogelijk denk ik wel te kunnen zeggen. En inderdaad zolang je alles netjes laat zitten zal het geen problemen geven. ( als het goed is) want tja, meten mag dan we weten zijn maar staat los van regelgeving… En die… die veranderd nog wel eens hier in ons kikkerlandje.
Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

Fransois1977
61

  • Leeftijd: 42
  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2022, 23:27:27 »
Ik begreep dat de roetdeeltjes geteld worden. Met dichtgeprogrameerde erg worden die niet meer, eerder minder, alleen de stikstof wordt meer.
Daarbij wordt er gemeten met erg dicht.
Dus dicht programmeren van de egr is dan (nog) geen probleem.

Maarten M Interessante reactie… zo had ik hem nog niet kunnen bedenken. Thanks! En fijn om te lezen trouwens. Ik ben al helemaal geen fan van die EGR en al helemaal niet van carter ventilatie. Maar tja…. Wat doe je je eraan he? Gekkigheid allemaal…..
Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

Fransois1977
61

  • Leeftijd: 42
  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2022, 23:28:29 »
Het is allemaal wat genuanceerder wel...

Ja, vanaf Juli 22 moeten we verplicht de deeltjes meting doen, voor ALLE autos die zijn geleverd met roetfilter.

Dit is een meting die stationair wordt uitgevoerd, en dus geen toeren of gas gegeven hoeft te worden. Het exacte hoe en wat, gaan we natuurlijk nog moeten uitvinden. Ik/wij hebben em nog niet op de zaak (komt deze maand) en dan zal tzt meer duidelijk worden.

Even mijn ideeen.

Bij een 159 met verwijderd roetfilter waarbij de software is aangepast, is een roetfilter er makkelijk even tussen te zetten voor de APK/meting. De software in de ECU is echter alleen voor het regenereren etc van het roetfilter en dat is allemaal niet aan de orde voor deze en meting.

Er zijn ook autos waarbij het roetfilter niet even 123 te wisselen is, en dat zal een ander verhaal worden.

Ik heb van de jongens van de RDW zelf vernomen, dat er ook al autos zonder (Of met leeg roetfilter) toch gewoon de deeltjes meting haalde... Dus ook dat zal de praktijk strax allemaal uit moeten wijzen.

De EGR wel of niet dicht, zou geen invloed moeten hebben.

De regels nu zijn, dat je tot 2011 het roetfilter weg mag halen, als je dit kenbaar maakt bij de RDW. Hierna wordt je kenteken gewijzigd en krijg je naast je wegenbelasting een roet toeslag. Deze regel word ook per Juli 2022 veranderd.

Dit gaat dan gelden voor Diesels TOT 2016! Het schijnt, heb ik van de leverancier van onze deeltjes meter te horen gekregen, ook zo te zijn dat je dan als keurings bedrijf, tijdens een APK na overleg met de kant, en goedkeuring daarvan, direct deze aanpassing van verwijderen roetfilter kan uitvoeren, en dus alsnog de APK kan doen zonder roetfilter. De rest wordt dan automatisch geregeld... Aangepast kenteken, en dus roet toeslag.

Niels G60 dank voor je reactie ook erg fijn om terug te lezen. Ik wist niet dat het met stationair draaien van de motor ok was… Gelukkig! Je zal maar in de winter maanden gekeurd moeten worden. Je garage is lekker dicht in de buurt en je motor heeft een ketting aandrijving ( simplex versie) Dus je rijd met een koud blok de garage in, en het eerste wat ze doen is even flink gas geven ( 3/4x) daar wordt ik in ieder geval heel onrustig van. ( ook met riem aandrijving trouwens.)

Het terug zetten van een roetfilter ( is wat ik weet bij een 159) een koud kunstje maar wat als je er nou geen 1 hebt? Das een dingetje dan toch. (€) Ik weet dat aangepaste software onder andere zorgt voor meer lucht en brandstof. Heeft dat bij de deeltjes teller dan geen invloed? En geld dit dan alleen voor benzine wagens t.b.v CO waarde? Begint bijna op een Pfas verhaal te lijken nu… Ook zo’n ingewikkeld onderwerp. … pfffff gekkigheid allemaal.

Dat de regel van 2011 veranderd en doorgetrokken wordt tot 2016 das wel heel goed nieuws zeg! Ik hoop echt dat dat hem gaat worden. Maakt het neuzen in de occasion markt ook weer uitgebreider  ( alhoewel bijtelling over de dagwaarde natuurlijk wel weer een groot voordeel is van euro 4)  Maar tja daar zullen ze vast en zeker ook vroeg of laat wat aan gaan doen.
Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

MysteryAngel
1.819

  • Leeftijd: 19
  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2022, 19:06:09 »
Ik ga er van uit dat dit verhaal ook voor euro4 diesels zal gaan gelden,
omdat die ook af fabriek met roetfilters geleverd zijn.
Al wordt er nergens specifiek over euro4 diesels gesproken.
Maar goed je hebt ook niet voor nix milieu zones voor diesel auto's,
vanaf bouwjaar 2004 / 2005 (euro 4).
*

Niels G60
319

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2022, 20:14:26 »
Het is allemaal wat genuanceerder wel...

Ja, vanaf Juli 22 moeten we verplicht de deeltjes meting doen, voor ALLE autos die zijn geleverd met roetfilter.

Dit is een meting die stationair wordt uitgevoerd, en dus geen toeren of gas gegeven hoeft te worden. Het exacte hoe en wat, gaan we natuurlijk nog moeten uitvinden. Ik/wij hebben em nog niet op de zaak (komt deze maand) en dan zal tzt meer duidelijk worden.

Even mijn ideeen.

Bij een 159 met verwijderd roetfilter waarbij de software is aangepast, is een roetfilter er makkelijk even tussen te zetten voor de APK/meting. De software in de ECU is echter alleen voor het regenereren etc van het roetfilter en dat is allemaal niet aan de orde voor deze en meting.

Er zijn ook autos waarbij het roetfilter niet even 123 te wisselen is, en dat zal een ander verhaal worden.

Ik heb van de jongens van de RDW zelf vernomen, dat er ook al autos zonder (Of met leeg roetfilter) toch gewoon de deeltjes meting haalde... Dus ook dat zal de praktijk strax allemaal uit moeten wijzen.

De EGR wel of niet dicht, zou geen invloed moeten hebben.

De regels nu zijn, dat je tot 2011 het roetfilter weg mag halen, als je dit kenbaar maakt bij de RDW. Hierna wordt je kenteken gewijzigd en krijg je naast je wegenbelasting een roet toeslag. Deze regel word ook per Juli 2022 veranderd.

Dit gaat dan gelden voor Diesels TOT 2016! Het schijnt, heb ik van de leverancier van onze deeltjes meter te horen gekregen, ook zo te zijn dat je dan als keurings bedrijf, tijdens een APK na overleg met de kant, en goedkeuring daarvan, direct deze aanpassing van verwijderen roetfilter kan uitvoeren, en dus alsnog de APK kan doen zonder roetfilter. De rest wordt dan automatisch geregeld... Aangepast kenteken, en dus roet toeslag.

Niels G60 dank voor je reactie ook erg fijn om terug te lezen. Ik wist niet dat het met stationair draaien van de motor ok was… Gelukkig! Je zal maar in de winter maanden gekeurd moeten worden. Je garage is lekker dicht in de buurt en je motor heeft een ketting aandrijving ( simplex versie) Dus je rijd met een koud blok de garage in, en het eerste wat ze doen is even flink gas geven ( 3/4x) daar wordt ik in ieder geval heel onrustig van. ( ook met riem aandrijving trouwens.)

Het terug zetten van een roetfilter ( is wat ik weet bij een 159) een koud kunstje maar wat als je er nou geen 1 hebt? Das een dingetje dan toch. (€) Ik weet dat aangepaste software onder andere zorgt voor meer lucht en brandstof. Heeft dat bij de deeltjes teller dan geen invloed? En geld dit dan alleen voor benzine wagens t.b.v CO waarde? Begint bijna op een Pfas verhaal te lijken nu… Ook zo’n ingewikkeld onderwerp. … pfffff gekkigheid allemaal.

Dat de regel van 2011 veranderd en doorgetrokken wordt tot 2016 das wel heel goed nieuws zeg! Ik hoop echt dat dat hem gaat worden. Maakt het neuzen in de occasion markt ook weer uitgebreider  ( alhoewel bijtelling over de dagwaarde natuurlijk wel weer een groot voordeel is van euro 4)  Maar tja daar zullen ze vast en zeker ook vroeg of laat wat aan gaan doen.

Als je helemaal geen roetfilter meer hebt, wordt t lastig idd en moet je er toch ergens eentje vandaan zien te halen.
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport
*

Niels G60
319

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2022, 20:15:32 »
Ik ga er van uit dat dit verhaal ook voor euro4 diesels zal gaan gelden,
omdat die ook af fabriek met roetfilters geleverd zijn.
Al wordt er nergens specifiek over euro4 diesels gesproken.
Maar goed je hebt ook niet voor nix milieu zones voor diesel auto's,
vanaf bouwjaar 2004 / 2005 (euro 4).

Deeltjes meting gaat gelden voor ALLE diesels die in het raadpleegscherm ''roetfilter'' aangeven. Daar zijn ze idd bij de euro 4 mee begonnen.
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport
*

ArjanB
1.483

  • Leeftijd: 41
  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2022, 18:13:53 »

Als je helemaal geen roetfilter meer hebt, wordt t lastig idd en moet je er toch ergens eentje vandaan zien te halen.

Mooie service om die als Alfa specialist op voorraad te hebben en te monteren voor de keuring, en erna weer op de plank voor volgende klant ;-)
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Fransois1977
61

  • Leeftijd: 42
  • Type Alfa: 159 2.4 JTD Q4 TI Sedan
  • **
    - Junior Alfist
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2022, 20:03:18 »
Het is allemaal wat genuanceerder wel...

Ja, vanaf Juli 22 moeten we verplicht de deeltjes meting doen, voor ALLE autos die zijn geleverd met roetfilter.

Dit is een meting die stationair wordt uitgevoerd, en dus geen toeren of gas gegeven hoeft te worden. Het exacte hoe en wat, gaan we natuurlijk nog moeten uitvinden. Ik/wij hebben em nog niet op de zaak (komt deze maand) en dan zal tzt meer duidelijk worden.

Even mijn ideeen.

Bij een 159 met verwijderd roetfilter waarbij de software is aangepast, is een roetfilter er makkelijk even tussen te zetten voor de APK/meting. De software in de ECU is echter alleen voor het regenereren etc van het roetfilter en dat is allemaal niet aan de orde voor deze en meting.

Er zijn ook autos waarbij het roetfilter niet even 123 te wisselen is, en dat zal een ander verhaal worden.

Ik heb van de jongens van de RDW zelf vernomen, dat er ook al autos zonder (Of met leeg roetfilter) toch gewoon de deeltjes meting haalde... Dus ook dat zal de praktijk strax allemaal uit moeten wijzen.

De EGR wel of niet dicht, zou geen invloed moeten hebben.

De regels nu zijn, dat je tot 2011 het roetfilter weg mag halen, als je dit kenbaar maakt bij de RDW. Hierna wordt je kenteken gewijzigd en krijg je naast je wegenbelasting een roet toeslag. Deze regel word ook per Juli 2022 veranderd.

Dit gaat dan gelden voor Diesels TOT 2016! Het schijnt, heb ik van de leverancier van onze deeltjes meter te horen gekregen, ook zo te zijn dat je dan als keurings bedrijf, tijdens een APK na overleg met de kant, en goedkeuring daarvan, direct deze aanpassing van verwijderen roetfilter kan uitvoeren, en dus alsnog de APK kan doen zonder roetfilter. De rest wordt dan automatisch geregeld... Aangepast kenteken, en dus roet toeslag.

Niels G60 dank voor je reactie ook erg fijn om terug te lezen. Ik wist niet dat het met stationair draaien van de motor ok was… Gelukkig! Je zal maar in de winter maanden gekeurd moeten worden. Je garage is lekker dicht in de buurt en je motor heeft een ketting aandrijving ( simplex versie) Dus je rijd met een koud blok de garage in, en het eerste wat ze doen is even flink gas geven ( 3/4x) daar wordt ik in ieder geval heel onrustig van. ( ook met riem aandrijving trouwens.)

Het terug zetten van een roetfilter ( is wat ik weet bij een 159) een koud kunstje maar wat als je er nou geen 1 hebt? Das een dingetje dan toch. (€) Ik weet dat aangepaste software onder andere zorgt voor meer lucht en brandstof. Heeft dat bij de deeltjes teller dan geen invloed? En geld dit dan alleen voor benzine wagens t.b.v CO waarde? Begint bijna op een Pfas verhaal te lijken nu… Ook zo’n ingewikkeld onderwerp. … pfffff gekkigheid allemaal.

Dat de regel van 2011 veranderd en doorgetrokken wordt tot 2016 das wel heel goed nieuws zeg! Ik hoop echt dat dat hem gaat worden. Maakt het neuzen in de occasion markt ook weer uitgebreider  ( alhoewel bijtelling over de dagwaarde natuurlijk wel weer een groot voordeel is van euro 4)  Maar tja daar zullen ze vast en zeker ook vroeg of laat wat aan gaan doen.

Als je helemaal geen roetfilter meer hebt, wordt t lastig idd en moet je er toch ergens eentje vandaan zien te halen.

Of niet en genoegen nemen met 15% toeslag. ( gemiddeld 10 euro per maand ) 120 euro per jaar. Is toch andere koek dan even een nieuw roetfilter afrekenen.
Een ieder van hier een fijne dag gewenst
*

Niels G60
319

  • Type Alfa: Alfa 155/147
  • ****
    - Senior Alfist
    • van Doorn en Top Nijkerkerveen
Re: APK 2022 ( juli) regelgeving
« Reactie #14 Gepost op: 17 januari 2022, 21:36:56 »

Als je helemaal geen roetfilter meer hebt, wordt t lastig idd en moet je er toch ergens eentje vandaan zien te halen.

Mooie service om die als Alfa specialist op voorraad te hebben en te monteren voor de keuring, en erna weer op de plank voor volgende klant ;-)

Voor de 159 en 1.3 heb ik liggen ;)
www.vandoornentop.nl

Alfa 155 2.0 16V EVO4 R Seq
Abarth Punto EVO SuperSport
 

Qverde Italian parts Klavertje7