!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Voor dieselauto’s vanaf 2015 wordt de afkeurnorm versoepeld van 250.000 naar 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter.
Zoals ik het begrijp is dit vooral om de aanpassing/uitschakeling van emissie instrumenten tegen te gaan. Het lijkt me dat het (nog) geen reden tot zorgen is voor de onaangepaste diesels?In principe is er net als bij benzine auto's niks aan de hand zo lang hij maar aan de grenzen voldoet van toen hij geleverd is in mijn optiek
Ik begreep dat de roetdeeltjes geteld worden. Met dichtgeprogrameerde erg worden die niet meer, eerder minder, alleen de stikstof wordt meer. Daarbij wordt er gemeten met erg dicht.Dus dicht programmeren van de egr is dan (nog) geen probleem.
Het is allemaal wat genuanceerder wel... Ja, vanaf Juli 22 moeten we verplicht de deeltjes meting doen, voor ALLE autos die zijn geleverd met roetfilter. Dit is een meting die stationair wordt uitgevoerd, en dus geen toeren of gas gegeven hoeft te worden. Het exacte hoe en wat, gaan we natuurlijk nog moeten uitvinden. Ik/wij hebben em nog niet op de zaak (komt deze maand) en dan zal tzt meer duidelijk worden. Even mijn ideeen. Bij een 159 met verwijderd roetfilter waarbij de software is aangepast, is een roetfilter er makkelijk even tussen te zetten voor de APK/meting. De software in de ECU is echter alleen voor het regenereren etc van het roetfilter en dat is allemaal niet aan de orde voor deze en meting. Er zijn ook autos waarbij het roetfilter niet even 123 te wisselen is, en dat zal een ander verhaal worden.Ik heb van de jongens van de RDW zelf vernomen, dat er ook al autos zonder (Of met leeg roetfilter) toch gewoon de deeltjes meting haalde... Dus ook dat zal de praktijk strax allemaal uit moeten wijzen. De EGR wel of niet dicht, zou geen invloed moeten hebben. De regels nu zijn, dat je tot 2011 het roetfilter weg mag halen, als je dit kenbaar maakt bij de RDW. Hierna wordt je kenteken gewijzigd en krijg je naast je wegenbelasting een roet toeslag. Deze regel word ook per Juli 2022 veranderd. Dit gaat dan gelden voor Diesels TOT 2016! Het schijnt, heb ik van de leverancier van onze deeltjes meter te horen gekregen, ook zo te zijn dat je dan als keurings bedrijf, tijdens een APK na overleg met de kant, en goedkeuring daarvan, direct deze aanpassing van verwijderen roetfilter kan uitvoeren, en dus alsnog de APK kan doen zonder roetfilter. De rest wordt dan automatisch geregeld... Aangepast kenteken, en dus roet toeslag.
Citaat van: Niels G60 op 13 januari 2022, 20:59:19Het is allemaal wat genuanceerder wel... Ja, vanaf Juli 22 moeten we verplicht de deeltjes meting doen, voor ALLE autos die zijn geleverd met roetfilter. Dit is een meting die stationair wordt uitgevoerd, en dus geen toeren of gas gegeven hoeft te worden. Het exacte hoe en wat, gaan we natuurlijk nog moeten uitvinden. Ik/wij hebben em nog niet op de zaak (komt deze maand) en dan zal tzt meer duidelijk worden. Even mijn ideeen. Bij een 159 met verwijderd roetfilter waarbij de software is aangepast, is een roetfilter er makkelijk even tussen te zetten voor de APK/meting. De software in de ECU is echter alleen voor het regenereren etc van het roetfilter en dat is allemaal niet aan de orde voor deze en meting. Er zijn ook autos waarbij het roetfilter niet even 123 te wisselen is, en dat zal een ander verhaal worden.Ik heb van de jongens van de RDW zelf vernomen, dat er ook al autos zonder (Of met leeg roetfilter) toch gewoon de deeltjes meting haalde... Dus ook dat zal de praktijk strax allemaal uit moeten wijzen. De EGR wel of niet dicht, zou geen invloed moeten hebben. De regels nu zijn, dat je tot 2011 het roetfilter weg mag halen, als je dit kenbaar maakt bij de RDW. Hierna wordt je kenteken gewijzigd en krijg je naast je wegenbelasting een roet toeslag. Deze regel word ook per Juli 2022 veranderd. Dit gaat dan gelden voor Diesels TOT 2016! Het schijnt, heb ik van de leverancier van onze deeltjes meter te horen gekregen, ook zo te zijn dat je dan als keurings bedrijf, tijdens een APK na overleg met de kant, en goedkeuring daarvan, direct deze aanpassing van verwijderen roetfilter kan uitvoeren, en dus alsnog de APK kan doen zonder roetfilter. De rest wordt dan automatisch geregeld... Aangepast kenteken, en dus roet toeslag.Niels G60 dank voor je reactie ook erg fijn om terug te lezen. Ik wist niet dat het met stationair draaien van de motor ok was… Gelukkig! Je zal maar in de winter maanden gekeurd moeten worden. Je garage is lekker dicht in de buurt en je motor heeft een ketting aandrijving ( simplex versie) Dus je rijd met een koud blok de garage in, en het eerste wat ze doen is even flink gas geven ( 3/4x) daar wordt ik in ieder geval heel onrustig van. ( ook met riem aandrijving trouwens.) Het terug zetten van een roetfilter ( is wat ik weet bij een 159) een koud kunstje maar wat als je er nou geen 1 hebt? Das een dingetje dan toch. (€) Ik weet dat aangepaste software onder andere zorgt voor meer lucht en brandstof. Heeft dat bij de deeltjes teller dan geen invloed? En geld dit dan alleen voor benzine wagens t.b.v CO waarde? Begint bijna op een Pfas verhaal te lijken nu… Ook zo’n ingewikkeld onderwerp. … pfffff gekkigheid allemaal. Dat de regel van 2011 veranderd en doorgetrokken wordt tot 2016 das wel heel goed nieuws zeg! Ik hoop echt dat dat hem gaat worden. Maakt het neuzen in de occasion markt ook weer uitgebreider ( alhoewel bijtelling over de dagwaarde natuurlijk wel weer een groot voordeel is van euro 4) Maar tja daar zullen ze vast en zeker ook vroeg of laat wat aan gaan doen.
Ik ga er van uit dat dit verhaal ook voor euro4 diesels zal gaan gelden,omdat die ook af fabriek met roetfilters geleverd zijn.Al wordt er nergens specifiek over euro4 diesels gesproken.Maar goed je hebt ook niet voor nix milieu zones voor diesel auto's, vanaf bouwjaar 2004 / 2005 (euro 4).
Als je helemaal geen roetfilter meer hebt, wordt t lastig idd en moet je er toch ergens eentje vandaan zien te halen.
Citaat van: Fransois1977 op 13 januari 2022, 23:28:29Citaat van: Niels G60 op 13 januari 2022, 20:59:19Het is allemaal wat genuanceerder wel... Ja, vanaf Juli 22 moeten we verplicht de deeltjes meting doen, voor ALLE autos die zijn geleverd met roetfilter. Dit is een meting die stationair wordt uitgevoerd, en dus geen toeren of gas gegeven hoeft te worden. Het exacte hoe en wat, gaan we natuurlijk nog moeten uitvinden. Ik/wij hebben em nog niet op de zaak (komt deze maand) en dan zal tzt meer duidelijk worden. Even mijn ideeen. Bij een 159 met verwijderd roetfilter waarbij de software is aangepast, is een roetfilter er makkelijk even tussen te zetten voor de APK/meting. De software in de ECU is echter alleen voor het regenereren etc van het roetfilter en dat is allemaal niet aan de orde voor deze en meting. Er zijn ook autos waarbij het roetfilter niet even 123 te wisselen is, en dat zal een ander verhaal worden.Ik heb van de jongens van de RDW zelf vernomen, dat er ook al autos zonder (Of met leeg roetfilter) toch gewoon de deeltjes meting haalde... Dus ook dat zal de praktijk strax allemaal uit moeten wijzen. De EGR wel of niet dicht, zou geen invloed moeten hebben. De regels nu zijn, dat je tot 2011 het roetfilter weg mag halen, als je dit kenbaar maakt bij de RDW. Hierna wordt je kenteken gewijzigd en krijg je naast je wegenbelasting een roet toeslag. Deze regel word ook per Juli 2022 veranderd. Dit gaat dan gelden voor Diesels TOT 2016! Het schijnt, heb ik van de leverancier van onze deeltjes meter te horen gekregen, ook zo te zijn dat je dan als keurings bedrijf, tijdens een APK na overleg met de kant, en goedkeuring daarvan, direct deze aanpassing van verwijderen roetfilter kan uitvoeren, en dus alsnog de APK kan doen zonder roetfilter. De rest wordt dan automatisch geregeld... Aangepast kenteken, en dus roet toeslag.Niels G60 dank voor je reactie ook erg fijn om terug te lezen. Ik wist niet dat het met stationair draaien van de motor ok was… Gelukkig! Je zal maar in de winter maanden gekeurd moeten worden. Je garage is lekker dicht in de buurt en je motor heeft een ketting aandrijving ( simplex versie) Dus je rijd met een koud blok de garage in, en het eerste wat ze doen is even flink gas geven ( 3/4x) daar wordt ik in ieder geval heel onrustig van. ( ook met riem aandrijving trouwens.) Het terug zetten van een roetfilter ( is wat ik weet bij een 159) een koud kunstje maar wat als je er nou geen 1 hebt? Das een dingetje dan toch. (€) Ik weet dat aangepaste software onder andere zorgt voor meer lucht en brandstof. Heeft dat bij de deeltjes teller dan geen invloed? En geld dit dan alleen voor benzine wagens t.b.v CO waarde? Begint bijna op een Pfas verhaal te lijken nu… Ook zo’n ingewikkeld onderwerp. … pfffff gekkigheid allemaal. Dat de regel van 2011 veranderd en doorgetrokken wordt tot 2016 das wel heel goed nieuws zeg! Ik hoop echt dat dat hem gaat worden. Maakt het neuzen in de occasion markt ook weer uitgebreider ( alhoewel bijtelling over de dagwaarde natuurlijk wel weer een groot voordeel is van euro 4) Maar tja daar zullen ze vast en zeker ook vroeg of laat wat aan gaan doen.Als je helemaal geen roetfilter meer hebt, wordt t lastig idd en moet je er toch ergens eentje vandaan zien te halen.
Citaat van: Niels G60 op 15 januari 2022, 20:14:26Als je helemaal geen roetfilter meer hebt, wordt t lastig idd en moet je er toch ergens eentje vandaan zien te halen.Mooie service om die als Alfa specialist op voorraad te hebben en te monteren voor de keuring, en erna weer op de plank voor volgende klant ;-)