https://www.youtube.com/watch?v=Ql9eYh31kTw&t=32s
Als ik het goed begrijp zou de theorie en praktijk als volgt moeten zijn:
Elke auto, ongeacht merk, type, etc, wordt door de fabrikant van een remsysteem voorzien welke de optimale remprestaties bied. Door louter het formaat dan wel het aantal zuigers te veranderen (groter/meer) veranderd de remafstand niet of niet noemenswaardig. Enkel een vergroting van het contact oppervlak van de auto met de onderliggende grond kan een verkorting van de remweg bewerkstellen.
Want een Senna met aanzienlijk grotere remmen t.o.v een aygo heeft 'slechts' 5 meter minder remweg (al zou dat in mijn geval verschil zijn hert vol raken of niet:).
Dussss als ik komende zondag dit even zeer onwetenschappelijk in de praktijk ga brengen met de volgende auto's zou ik een minimaal verschil moeten merken tussen de remweg van 100-0 km/h:
- Giulietta 225 brede 'performance' banden, 330mm schijven icm 4 zuiger brembo voor en enkel zuiger achter en massa leeg 1285kg
- Citroen C3 195 brede Michelin all season banden, 266mm schijven icm enkel zuiger voor en achter en massa leeg 1060 kg
Beide remmen zijn goed gebruikt maar nog in goede staat. Banden zitten in beide gevallen op ongeveer 5mm profiel. Ja er zal verschil in zitten maar dit in theorie kleine verschil zal dan liggen aan de wijzigingen in set up die aanwezig zijn.
Ik hoor graag of ik het dan verkeerd redeneer, want het intrigeert mij namelijk. En misschien moet ik gwn even het placebo effect van mij afschudden....