Club Alfa Romeo
Algemeen => Algemene Alfa topics => Topic gestart door: jt op 17 september 2025, 21:20:52
-
Zojuist van Groningen naar huis gereden en in dat proces bijna de Giulietta totalloss....
Ik was net de snelweg af en het miezerde enorm, dus slecht zicht. Dit deed het al een tijdje dus een vochtig wegdek. Ik reed op een 80 weg en toen zag ik één keer een schim van een hert en in split second de beslissing gemaakt om vol op de rem te trappen en het enige wat ik direct wist dat ik ternauwernood 2 herten had ontweken. Godzijdank heb ik Brembo's onder de Giulietta met goed Brembo xtra spul en goed banden (Goodyear eagle F1 asy 6) met voldoende profiel. Want alle hoeken van de auto sloeg vol in de ABS en binnen 1 seconde van 80 naar 35 km/h. Direct thuis ff de dashcam er op na geslagen en mijn inschatting is dat het 2,5 seconden heeft afgespeeld en ik het tweede hert op een meter heb gemist.
Wat is de moraal van mijn verhaal? Geef alsjeblieft de paar tientjes meer uit aan A-merk banden en A-merk remmen. Dit maakt het verschil wanneer jij een split second beslissing moet maken. Zo houdt je jezelf veilig als ook je mede passagiers. Ik zit nog een beetje bij te komen en dit moest even van mijn hart. Denk je dat ik overdrijf? Kijk gerust onderstaande filmpjes, 1 slowmotion en de normale snelheid.
https://youtu.be/XqYHWtl-03o (https://youtu.be/XqYHWtl-03o)
https://youtu.be/8tDLme_ubcg (https://youtu.be/8tDLme_ubcg)
-
Met de schrik vrij!
Dank voor het delen.
En inderdaad, goede banden en remmen zijn essentieel.
-
Zo dan! Dat was op het nippertje! Kan me voorstellen dat je hart dan ergens in je keel zit.
Ik kies altijd voor A-merken. Beter het zekere voor het onzekere
-
Onzin! Vriend van mij had recent hetzelfde maar had slechte remmen en Chinese banden en hij kwam er ook prima bij weg.
Hij had echter wel het hert geraakt maar rijdt in een oude Volvo 760. Moest wel even een nieuw grilletje hebben maar verder niks aan de hand.
Dat is dus ook een optie!
Zonder grappen, mooi dat je er goed bij weg kwam Jonah. Remmen en banden moeten altijd A-merk, anders kan je beter gaan fietsen.
-
Onzin! Vriend van mij had recent hetzelfde maar had slechte remmen en Chinese banden en hij kwam er ook prima bij weg.
Hij had echter wel het hert geraakt maar rijdt in een oude Volvo 760. Moest wel even een nieuw grilletje hebben maar verder niks aan de hand.
Dat is dus ook een optie!
Zonder grappen, mooi dat je er goed bij weg kwam Jonah. Remmen en banden moeten altijd A-merk, anders kan je beter gaan fietsen.
Hahaha als een oude volvo een koe tegenkomt op de weg ben ik vrij zeker dat de koe in mindere staat is dan de volvo na de aanrijding;).
Eens, gelukkig heb ik in iedergeval een hekel aan fietsen....
-
Onzin! Vriend van mij had recent hetzelfde maar had slechte remmen en Chinese banden en hij kwam er ook prima bij weg.
Hij had echter wel het hert geraakt maar rijdt in een oude Volvo 760. Moest wel even een nieuw grilletje hebben maar verder niks aan de hand.
Dat is dus ook een optie!
Zonder grappen, mooi dat je er goed bij weg kwam Jonah. Remmen en banden moeten altijd A-merk, anders kan je beter gaan fietsen.
hertenbiefstuk op de grill....hmmm, en dan nog een stukje door de heide voor wat cranberrie compote. Hoef je niet meer te koken als je thuis bent
-
Onzin! Vriend van mij had recent hetzelfde maar had slechte remmen en Chinese banden en hij kwam er ook prima bij weg.
Hij had echter wel het hert geraakt maar rijdt in een oude Volvo 760. Moest wel even een nieuw grilletje hebben maar verder niks aan de hand.
Dat is dus ook een optie!
Zonder grappen, mooi dat je er goed bij weg kwam Jonah. Remmen en banden moeten altijd A-merk, anders kan je beter gaan fietsen.
Hahaha als een oude volvo een koe tegenkomt op de weg ben ik vrij zeker dat de koe in mindere staat is dan de volvo na de aanrijding;).
Dat kan ik als Volvo S60 rijdster wel bevestigen sterk spul. ;D
Maar als nog wel goede Hankooks eronder voor je weet maar nooit.
-
Een hert/ree komt nooit alleen. :)
Mooi dat alles goed afliep.
-
Tsja, dat het verstandig is om goede banden en remmen te hebben i.p.v. slechtere is natuurlijk een inkoppertje.
Maar uiteindelijk is en blijft het ook een kwestie van geluk of pech hebben. Had je daar net 2 seconden later gereden (of die herten 2 seconden eerder gelopen) dan was het een aanrijding geweest. Punt. Wat voor banden en remmen je ook hebt. Fijn dat het zo is afgelopen. Maar mijn conclusie achteraf zou toch vooral geweest zijn "wat heb ik een mazzel gehad" en niet zozeer "wat is het toch goed dat ik deze banden en remmen heb".
-
Tsja, dat het verstandig is om goede banden en remmen te hebben i.p.v. slechtere is natuurlijk een inkoppertje.
Maar uiteindelijk is en blijft het ook een kwestie van geluk of pech hebben. Had je daar net 2 seconden later gereden (of die herten 2 seconden eerder gelopen) dan was het een aanrijding geweest. Punt. Wat voor banden en remmen je ook hebt. Fijn dat het zo is afgelopen. Maar mijn conclusie achteraf zou toch vooral geweest zijn "wat heb ik een mazzel gehad" en niet zozeer "wat is het toch goed dat ik deze banden en remmen heb".
Dat is zeker waar, t is ook een kwestie van geluk hebben en dom weg timing. Dat laat niet weg dat door de combinatie van geluk en materiaal ik geen aanrijding heb gehad. Ik heb meermaals de Giulietta voor de lol in de abs laten slaan, maar hoe de abs nu moest werken om geen strepen te trekken (want nat wegdek) heb ik alleen gevoeld tijdens een slipcursus. Dus ik durf te zeggen als ik een setje landsail banden er onder had liggen dat t materiaal er voor had gezorgd dat ik t hert had aangereden....
Op dezelfde manier dat objectief gezien Brembo remklauwen met 4 zuigers meer remkracht kunnen leveren dan een TRW remklauw met 1 zuiger. Meer remkracht is kortere remweg.....
Dus wat ik bedoel te zeggen: soms bespaart het goede materiaal net die paar seconden of misschien zelfs tiende van een seconde waardoor je mazzel hebt en een aanrijding ontwijkt.
-
Dat van de remmen heb ik mijn twijfels over. Zowel grote sets remschijven en blokken als kleine sets kunnen het wiel laten blokkeren, meer dan dat kan de rem niet meer doen. Het is dan aan de banden hoeveel afschuiving die met het asfalt genereren (icm ABS uiteraard). Het verschil met grote Brembo sets tov de kleinere set is hoe lang ze dit kunnen blijven doen. De 5 seconden noodstop kunnen ze beide prima, maar ga je stevig rijden dan zal de kleine set minder warmte kwijtkunnen en verliest dan eerder z'n prestaties tov grote sets.
Of zit ik er nu helemaal naast?
Zelf trouwens hier op de Veluwe ook al 2 keer zo'n noodstop gemaakt voor overstekend wild. Dan zit je hartslag echt per direct 3x zo hoog inderdaad.
-
Als ik jou verhaal lees klinkt dat op zijn beurt ook weer erg logisch.... Echter weet ik nog goed toen ik van standaard 305mm remmen naar brembo remmen ging dat ik dit een mega groot verschil vond. Beide met de zelfde hardware (brembo xtra) maar toch remmen de 4 pots aanzienlijk beter naar mijn idee.
Dit artikel heeft wel een beetje 'wij van wc eend' gehalte maar opzich wel intressant(scheelt minder dan ik had gedacht): https://www.brembo.com/en/news-archive/stock-brakes-vs-brembo-upgrade-brakes (https://www.brembo.com/en/news-archive/stock-brakes-vs-brembo-upgrade-brakes)
Niet erg wetenschappelijk maar wel duidelijk:https://youtu.be/EkXCTXri3To?si=wkibHj_ji-tqXTPK (https://youtu.be/EkXCTXri3To?si=wkibHj_ji-tqXTPK)
En al wat beter onderbouwd (check ook de beschrijving ff: https://youtu.be/nHZm64weQaQ?si=Ejhj5RxY2_0nsAIX (https://youtu.be/nHZm64weQaQ?si=Ejhj5RxY2_0nsAIX)
Het lijkt dus wel verschil te maken dat de brembo klauwen gelijkmatiger op je remblokken drukken en dat de montage wijzen van de klauw 'stugger' is tov een standaard klauw met sliders......
Dat gezegd hebbende zou ik het best intressant vinden om een giulietta met een 305mm rem systeem naast een 330mm brembo systeem te zetten. Zelfde banden, blokken en schijven en kijken wat bij de eerste noodstop het verschil is. Helaas heb ik dat verschil destijds niet zelf gemeten en heb t oude spul nog liggen maar om het daar speciaal weer voor terug te bouwen.....
-
Dat van de remmen heb ik mijn twijfels over. Zowel grote sets remschijven en blokken als kleine sets kunnen het wiel laten blokkeren, meer dan dat kan de rem niet meer doen. Het is dan aan de banden hoeveel afschuiving die met het asfalt genereren (icm ABS uiteraard). Het verschil met grote Brembo sets tov de kleinere set is hoe lang ze dit kunnen blijven doen. De 5 seconden noodstop kunnen ze beide prima, maar ga je stevig rijden dan zal de kleine set minder warmte kwijtkunnen en verliest dan eerder z'n prestaties tov grote sets.
Of zit ik er nu helemaal naast?
Dit heb ik mogen ervaren. Op onze GTv v6 turbo zat af fabriek de rem erin van een twinspark gemonteerd. Bij normaal rijgedrag zou het prima zijn geweest. Ik geloof wel dat andere remblokken en schijven een verschillende karakteristiek zullen laten zien. (Dat al weer op m’n Giulietta gemerkt.) maar zodra je stevig ging rijden en wat moet aanremmen voor bv een rotonde dan was het al vrij snel over. Dit was met sta dsa4d Brembo schijf en blok. De wielen wilde niet meer blokkeren en abs trad niet meer in. Dan is het gewoon te heet geworden. Hierna hebben we een Brembo klauw van de 166 gemonteerd met Brembo GT 305 schijven en ferodo blokken. Dat was echt een wereld van verschil. Afremmen onder vollast geen problem meer. Ook paar rondjes Zandvoort hadden we geen last meer.
Dus ja andere blokken en schijven kunnen de karakteristiek wijzigen, hierdoor kunnen de remmen happiger aanvoelen (dat ervaar ik op de Giulietta) maar vergroten en verzwaren van de remmerij zal de prestaties in extremere situaties doen verbeteren.
Fijn dat je het hert hebt kunnen ontwijken!
-
Er zijn natuurlijk veel meer variabele die er bij komen kijken,
of een noodstop of uitwijk poging succesvol zal zijn of niet.
Natuurlijk spelen goede remmen en banden een belangrijke rol.
Maar uiteraard ben je ook afhankelijk van verschillende omstandigheden,
zoals weer, temperatuur etc etc.
bijvoorbeeld nu heb je echt geluk gehad maar voor het zelfde geld,
was dit gebeurd meer richting de winter minder warm ander weer type.
En dan had je het misschien niet gered.
Het is vooral geluk hebben denk ik.
-
Als ik jou verhaal lees klinkt dat op zijn beurt ook weer erg logisch.... Echter weet ik nog goed toen ik van standaard 305mm remmen naar brembo remmen ging dat ik dit een mega groot verschil vond. Beide met de zelfde hardware (brembo xtra) maar toch remmen de 4 pots aanzienlijk beter naar mijn idee.
Dit artikel heeft wel een beetje 'wij van wc eend' gehalte maar opzich wel intressant(scheelt minder dan ik had gedacht): https://www.brembo.com/en/news-archive/stock-brakes-vs-brembo-upgrade-brakes (https://www.brembo.com/en/news-archive/stock-brakes-vs-brembo-upgrade-brakes)
Niet erg wetenschappelijk maar wel duidelijk:https://youtu.be/EkXCTXri3To?si=wkibHj_ji-tqXTPK (https://youtu.be/EkXCTXri3To?si=wkibHj_ji-tqXTPK)
En al wat beter onderbouwd (check ook de beschrijving ff: https://youtu.be/nHZm64weQaQ?si=Ejhj5RxY2_0nsAIX (https://youtu.be/nHZm64weQaQ?si=Ejhj5RxY2_0nsAIX)
Het lijkt dus wel verschil te maken dat de brembo klauwen gelijkmatiger op je remblokken drukken en dat de montage wijzen van de klauw 'stugger' is tov een standaard klauw met sliders......
wat een onzin, kant en klaar. piepende banden 1e run
geen piepende banden 2e run
of de Brembo run waren de banden opgewarmd of een andere oorzaak maar dit is niet appels vs appels
zowiezo hebben remmen geen contact met de weg, banden hebben contact. meer grip= harder kunnen remmen. grote schijven laten je niet harder remmen in een noodstop.
Dat gezegd hebbende zou ik het best intressant vinden om een giulietta met een 305mm rem systeem naast een 330mm brembo systeem te zetten. Zelfde banden, blokken en schijven en kijken wat bij de eerste noodstop het verschil is. Helaas heb ik dat verschil destijds niet zelf gemeten en heb t oude spul nog liggen maar om het daar speciaal weer voor terug te bouwen.....
-
https://www.youtube.com/watch?v=Ql9eYh31kTw&t=32s
-
https://www.youtube.com/watch?v=Ql9eYh31kTw&t=32s
Als ik het goed begrijp zou de theorie en praktijk als volgt moeten zijn:
Elke auto, ongeacht merk, type, etc, wordt door de fabrikant van een remsysteem voorzien welke de optimale remprestaties bied. Door louter het formaat dan wel het aantal zuigers te veranderen (groter/meer) veranderd de remafstand niet of niet noemenswaardig. Enkel een vergroting van het contact oppervlak van de auto met de onderliggende grond kan een verkorting van de remweg bewerkstellen.
Want een Senna met aanzienlijk grotere remmen t.o.v een aygo heeft 'slechts' 5 meter minder remweg (al zou dat in mijn geval verschil zijn hert vol raken of niet:).
Dussss als ik komende zondag dit even zeer onwetenschappelijk in de praktijk ga brengen met de volgende auto's zou ik een minimaal verschil moeten merken tussen de remweg van 100-0 km/h:
- Giulietta 225 brede 'performance' banden, 330mm schijven icm 4 zuiger brembo voor en enkel zuiger achter en massa leeg 1285kg
- Citroen C3 195 brede Michelin all season banden, 266mm schijven icm enkel zuiger voor en achter en massa leeg 1060 kg
Beide remmen zijn goed gebruikt maar nog in goede staat. Banden zitten in beide gevallen op ongeveer 5mm profiel. Ja er zal verschil in zitten maar dit in theorie kleine verschil zal dan liggen aan de wijzigingen in set up die aanwezig zijn.
Ik hoor graag of ik het dan verkeerd redeneer, want het intrigeert mij namelijk. En misschien moet ik gwn even het placebo effect van mij afschudden.... O:-)
-
Heb zelf ook zo een momentje mogen mee maken.
Reed op de A7, net voor de grens.
Ivm de grens controle was er net eerste snelheid beperking, dus gas los, en reed c.a. 90 toen ik ineens ook een hert of ree voor de auto zag, vol in de ABS, en uiteindelijk geen meter over..
Dus hier ook heel blij met 4 verse Michelins.. En met de Grens controle, anders had ik daar vast harder gereden en de Giulietta compleet afgeschreven.
-
Die tegenligger had 't trouwens ook slecht