!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Sesto
10

  • Type Alfa: 145, 147 en 159
  • *
    - Startende Alfist
Beste Alfisti,

Mijn dempers en draagarmen waren toe aan vervanging, tijd voor een leuke upgrade dus :)
Ik wilde betere prestaties in het rijden en een mooie look, zonder te veel in te leveren op comfort. Nu was mijn Alfa 147 door de vorige eigenaar al voorzien van Novitec verlagingsveren -45 mm op standaard dempers. Het reed opzicht prima, maar je merkte dat de dempers niet in de juiste zone zate om goed te werken. De rijhoogte was precies goed. Geen probleem met verkeerstrempels en stoepranden. Ik wist dus dat ik deze hoogte wilde houden, waardoor ik niet voor een schroefset hoefde te gaan. De keuze was voor mij een Koni of Bilstein demper geschikt voor verlagingsveren van -45 mm. Op de 159 hebben wij een B6 met -35 mm Eibach verlagingsveren van Bilstein laten monteren. Daar zijn we heel tevreden mee. Dus heb ik voor de hand liggend gekozen voor een demper-set van Bilstein. De keuze is gevallen op Bilstein B12 sportline (B8 voor en achter met -45 mm Eibach verlagingsveren).

Ik ben alleen niet tevreden met het presteren van de B8 dempers aan de achterzijde. De auto stuitert achter als een onbeladen bus met bladveren en starre achteras. Elke hobbel klapt de auto achter waarbij het lijkt dat de dempers de klap niet op kunnen vangen. Ik ben mij ervan bewust dat de dempers 20% stijver zijn dan origineel en dat de 147 heel anders dan de 159 is. Alleen de dempers aan de voorzijde voelen wel goed, waardoor ik vermoed dat er iets mis is met de dempers. Aangezien beide B8 dempers achter geen sporen van lekkage vertonen en de auto achter ook niet schuin hangt of beweegt denk ik dat het iets anders moet zijn. Ik weet alleen niet of het een andere oorzaak kan hebben of dat ik gewoon moet wennen aan het nieuwe rijgedrag achter. Optisch lijkt mijn Alfa over drempels aan de achterzijde minder tot niet in te veren in vergelijking tot de voorzijde.  Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Wat heb ik al gedaan:
- Ik heb 19 januari telefonisch met een monteur van Bilstein gesproken en de montage van de achter dempers doorgelopen. We kwamen tot de conclusie dat de dempers juist gemonteerd waren. Hij kon de dempers testen maar dan moest ik ze eerst terugsturen naar de leverancier. Nu hadden wij voor de 159 een kapotte B6 demper linksvoor na montage. Bleek een productiefout en werd door Bilstein netjes geregeld. Alleen duurde dat lang met de leverancier. Nu kan ik de dempers demoteren en via de leverancier door Bilstein laten controleren. Ik heb de mijn Alfa de komende periode nodig waardoor dit helaas niet mogelijk is.
- Alle aandraaimomenten heb ik gecontroleerd of er iets te vast of juist te los gemonteerd was. Ook dat bleek niet het geval.

Aanvullende informatie:
- Nu zitten de demper + veren er sinds 3 januari onder en heb ik er op het moment van schrijven precies 1.269 km mee gereden;
- B8 dempers zijn even stijf als B6 dempers, dus dat zou niet moeten uitmaken;
- Ik heb bij vervangen van de dempers ook alle veerschotels, spoorstangen en bevestigingsbouten en moeren vervangen;
- Ik hoor geen tikkende of andere vreemde geluiden in het onderstel.

Mijn vragen:
Hebben jullie tips en tricks hoe ik kan zien of de Bilstein B8 dempers achter goed presteren of niet?
Zijn er meer die dit gedrag van de Bilstein B8 of B6 achter herkend? Zo ja, hoe is dit aanpakt/opgelost?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen
*

alfata
3.413

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Bilstein B12/8 Alfa Romeo 147 te hard of kapot? Hoe kom ik daar achter?
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2021, 08:14:31 »
1 topic is voldoende. Deze gaat dicht.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1