!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Ik merk hier dat er nogal wat misverstanden zijn over de term "fabrieksopgave". Het lijkt erop dat velen denken dat de fabrikant die kunnen beinvloeden maar dat is niet zo. Alle fabrikanten zijn gebonden aan Europese regelgeving om de "fabrieksopgave" te bepalen. Dit gebeurt dus voor iedere auto volgens exact dezelfde test. En voor iedere auto zal er in de praktijk een afwijking zijn. Dit geldt dus voor alle merken.Wel zal je bij merken die doorgaans sportieve rijders aantrekken, merken dat de praktijkafwijking groter is dan bij een "bejaarden"-merk. Maar dat zegt meer over de bestuurders dan over de opgave van de fabrikant.http://www.bovag.nl/index.php?pageID=5&categoryID=23&faqID=33615
en dan nog gaat het absoluut niet lukken Yvesart...fabrieksopgave houden bijna nooit rekening met rolweerstand en luchtweerstand. Worden enkel gemeten hoeveel benzine er nodig is om een bepaald vermogen te krijgen of een bepaald toerental te hebben...Zijn maar weinig merken die het "realistisch" meten.
dat zouden ze beter verplichten vanuit Europa. Dat het tenminste realistisch is.
true Dana maar blijft wel het feit dat die testen absoluut geen rekening houden met externe factoren die het verbruik kunnen bepalen...Tuurlijk is de grote bepalende factor de Chauffeur. Ik kan met mijn 1800TDDI Focus verbruik van 5.8l halen maar evengoed heb ik al gem verbruik van 7.6l gehad...
za 23 jan 2010, 09:00 NEDC AMSTERDAM - De New European Driving Cycle, kortweg 'NEDC', tja, wat moet je ermee? Het is de meetmethode waarmee het gemiddelde verbruik van een auto wordt bepaald. Wat weer direct verband houdt met de CO2-uitstoot. Bij verbranding van 1 liter benzine gaat (grofweg) 2500 gram CO2 de lucht in. Wanneer een auto dan 1 op 25 rijdt, dan kom je uit op 100 g/km. Maar we neppen onszelf op een gigantische manier. Want de meting is een puur theoretische verbruiksberekening, waarbij een zeer irreële 'rit' op de testbank wordt afgelegd. Vier keer wordt er een stadstraject afgelegd, waarbij héél rustigjes tot 50 km/u wordt geaccelereerd en daarna volgt er één buitenwegtraject. Waarbij maximaal heel eventjes de 120 wordt aangetikt. Over de versnelling van 50 naar 120 km/u doen de testrijders (want dat zijn het) in die meting méér dan 2,5 minuut! Autofabrikanten doen er alles aan om bij die NEDC-meting zo goed mogelijk te scoren. En gelijk hebben ze. Een laag verbruik zorgt voor klanten en eventueel voor belastingvoordelen. Men is gewiekst, reken daarop. Zo zouden er al motormanagementsystemen zijn die een bepaalde manier van rijden 'herkennen' als officiële meting en dan subiet alle elektronica naar de zuinigst mogelijke afregeling schakelen. Er valt dan 'gewoon' eigenlijk niet meer met de auto te rijden, maar je scoort nét weer wat beter. Het zou mede een verklaring zijn voor het feit dat het verschil tussen een door de fabrikant opgegeven verbruik en de praktijk ieder jaar groter en groter wordt. Wie 1 op 20 krijgt opgegeven, mag blij zijn wanneer hij 1 op 16 haalt. En dat zou eigenlijk tot ontevreden klanten moeten leiden. Maar zolang die bij de aanschaf van hun auto op een enorme manier worden bevoordeeld ten opzichte van een (in theorie) meer benzine verbruikende groep, hoor je ze niet. Een reëlere meetcyclus zou echter voor alles en iedereen beter zijn. De huidige NEDC? Snel weg ermee!
Ik kijk zelf naar het verbruik van mijn vorige Alfa`s die een stuk ouderwetser waren, de uitstoot een stuk vuiler maar wel zuiniger dan de nieuwe generatie motoren. Zelfs m`n 33 1.7 QV van 1988 (2 dubbele weber carb.)verbruikte net zoveel als m`n huidige 1.4MA motor met A label (...)
Met de 33 16v kwam ik toch echt niet boven de 1 op 10 (en over de GTA hebben we het maar niet........)
Even een opmerking ter info:Bij de officiële test voor de opgave van het brandstofverbruik (voor bijtelling en bpm, de definitieve verbruikscijfers die standaard aan de registratie van zo'n type auto hangen)Wordt een rollenbankbank gebruikt (afgesloten ruimte) en hierin worden de "ritjes* zoals verbruik in de stad/buitenweg/snelweg gesimuleerd. Er wordt zeer weinig gas gegeven en een rustige rijstijl gehanteerd waarbij heel snel geschakeld wordt. Naar verluid passen automakers de software en versnellingsbakverhoudingen zó aan dat de auto in de verbruikstest goed uit de bus komt.
Ja, dat is zo'n beetje in post #31 van dit topic ook al gezegd...
Maar laten we wel wezen: het gaat allemaal om gewicht. De oudere modellen waren stukken lichter, ik meen dat mijn 33 1.716V amper 1000kg op de weegschaal bracht....
Nu 7500 km op de teller. Verbruik op 6.7/100. 2.0JTDm (170)