!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

ROBIN
1.113

  • Type Alfa: Giulietta QV
  • *****
    - Super Alfist
Hoe krijg je je leer weer mat?
« Gepost op: 21 september 2012, 16:22:25 »
Ik merk dat de leren bekleding van vooral de bestuurdersstoel flink gaat glanzen.

Omdat achterin bijna nooit iemand zit zie je het verschil goed, daar blijft ie gewoon mooi mat.
Als ik gewoon met een natte doek afneem wordt ie weer matter,
maar het lijkt me dat je met alleen wat water de boel alleen maar uitdroogt.
Is er niet een middeltje waarmee je het een beetje voedt en toch de glans
weg houdt?
QV SAVALI
*

Fab5
62

  • **
    - Junior Alfist
Hoe krijg je je leer weer mat?
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2012, 00:31:56 »
Geloof me, gewoon water is echt het beste voor je leder. Beter dan alle speciale middeltjes.

Die speciale middeltjes bestaan vaak uit 2 stappen. De eerste stap reinigt het leder, maar daarvoor zitten er wel zeepachtige, ontvettende stoffen in het middeltje. Dat heeft naast het reinigen juist als bijwerking dat het leder ook uitdroogt. Om dat te compenseren zit er een tweede stap bij die het leder weer moet "voeden", voor zover dat kan.

Beste manier om leder mooi te houden: regelmatig schoonmaken met een vochtige, schone natuurzeem. Eventueel droogmaken met een schoon stuk katoen, bijvoorbeeld oud t-shirt, met name van belang als je zeem erg nat was of je "hard" water gebruikt. Nooit hard wrijven, daar kan het leder juist van gaan glimmen. Speciale reinigingsmiddelen en voeding hooguit 2x per jaar gebruiken, of in geval van extreme verontreiniging. Een goed alternatief is een klein beetje baby shampoo in het water. Vergroot de reinigende werking, maar is erg mild qua uitdrogend effect.