Vorige week maandag stond er wel een hele speciale auto bij Zeeuw Automotive in Zwijndrecht, namelijk een heuse Giulia GTAm!
Voor mij reden genoeg om een uurtje in de auto te zitten en eens een kijkje te gaan nemen.
Ik heb een aantal foto’s online gezet, en een korte video gemaakt als sfeer impressie.
Voor de mensen die minder bekend zijn met deze gelimiteerde uitvoering, hier nog een kleine introductie.
Introductie GTAZowel de GTA als de GTAm zijn extremere varianten van de reguliere Quadrifoglio waarvan er slechts 500 van worden gemaakt.
De afkorting “GTA” staat voor “Gran Turismo Alleggerita” waarbij het laatste woord vertaalt naar “lichter gemaakt”.
En lichter is ‘ie zeker!
Alfa Romeo heeft de GTA 100kg lichter weten te maken ten opzichte van de Quadrifoglio. De motorkap, voorbumper, voor- en achterschermen, dak en aandrijfas zijn gemaakt van carbon fiber, het uitlaatsysteem heeft plaatsgemaakt voor een titanium exemplaar van Akrapovic en de Sabelt stoelen zijn vervangen door Sabelt kuipstoelen die gemaakt zijn van carbon fiber.
In samenwerking met Sauber Engineering heeft Alfa Romeo de aerodynamica en downforce weten te verbeteren. De GTA krijgt een nieuwe achterspoiler, nieuwe actieve front splitter, sideskirts en volledig gestroomlijnde bodemplaat met carbon diffuser aan de achterzijde.
Ook de bodemplaat is volledig gestroomlijnd, met op het eind vinnen om de lucht te geleiden richting de carbon diffuser.
Niet alleen de aerodynamica is verbeterd, ook de ophanging en de spoorbreedte zijn aangepakt. Zo is de spoorbreedte op de vooras met 25mm verbreed, en de achteras zelfs met 50mm! Deze breedte wordt helemaal geaccentueerd door de widebody zijpanelen.
De 20 inch velgen die worden geleverd op de GTA zitten gemonteerd met een enkele borgmoer, een primeur voor een productie sedan!
De velgen worden omhuld in speciaal geselecteerde Michelin Pilot Sport Cup 2 banden.
In het interieur zijn het dashboard, deurkaarten en de nieuwe Sabelt kuipstoelen bekleed met alcantara. Op het dashboard zijn tevens het geborduurde GTA logo te vinden met daaronder het genummerde productienummer, in dit geval nummer 107.
De GTAmDe “m” in GTAm staat voor “Modificata” dat “Gemodificeerd” betekent. De GTAm is de nóg extremere variant van de GTA, en heeft een aantal grote verschillen t.o.v. de GTA.
Zo heeft de achterbank plaats moeten maken voor een rolkooi, en een speciale plaats voor de meegeleverde Bell racehelmen en brandblusser.
Omdat er toch niemand meer achterin kan zitten zijn de deurpanelen verwijderd en de achterruiten vervangen door Lexan exemplaren, een soort plexiglass. Leuk feitje: de rolkooi wordt meegespoten in de kleur van de lak.
De nieuwe actieve splitter op de voorkant heeft de mogelijkheid om tot 40mm te worden verlengd, wat extra downforce genereert op de voorkant. Ook de grotere spoiler op de kofferklep kan worden versteld in vier verschillende standen, ideaal voor op het circuit!
Ook zijn de voorste twee Sabelt kuipstoelen zijn voorzien van een zespuntsgordel, die worden geleverd in drie kleuren: zwart, rood of geel
Vermogen en gewichtverhoudingOnder de motorkap ligt dezelfde 2.9 liter 90° V6 bekend van de reguliere Quadrifoglio, maar door het in- en uitlaat traject te verbeteren heeft Alfa Romeo er in de GTA 30pk extra uit weten te halen. Hierdoor stijgt het vermogen naar 540pk en 600Nm koppel. Dit vermogen, in combinatie met het afgenomen gewicht, zorgt voor een gewicht / vermogen verhouding van 2,82kg/pk. Dankzij het Launch Mode systeem lanceert de GTA zichzelf van 0 naar 100 km/u in slechts 3,6 seconden.
Tailor-made supercarsBij aanschaf van een Giulia GTA of GTAm krijg je naast de sleutel ook een aantal speciale extra’s. Zo krijg je er twee op maat gemaakte Bell-racehelmen bij in GTA kleurstelling met speciaal serienummer en een Goodwool en autohoes in bijpassend ontwerp.
De GTAm wordt ook nog eens geleverd met racekleding van Aplinestars, zo ben je helemaal track-ready.
De GTA en GTAm zijn standaard leverbaar in drie kleuren: Montreal Green, Trophy White en Etna Red, dit ten ere van de Italiaanse vlag. Buiten deze kleuren zijn er een aantal liveries leverbaar gemaakt door Centro Stile (Alfa Romeo’s ontwerp studio) en zijn er opties voor racestrepen of racenummers op de zijkanten.
Gaaf! Wat mag dat kosten?De reguliere GTA kost in Nederland (schrik niet) een ruime €222.112 , voor de GTAm zul je €4.000 extra bij moeten leggen, namelijk €226.888. Dit is inclusief BTW, BPM en afleverkosten.
Eerste indrukDe GTAm is een plaatje om te zien, door het nieuwe exterieur krijgt de Giulia een ontwerp die past bij een gelimiteerde opgave als deze.
De kuipstoelen zijn nóg extremer dan de optionele Sabelt in de Quadrifoglio, de nieuwe exemplaren hebben een hogere “wang” die de bovenbenen op hun plek houden. Dit maakt het instappen niet altijd even makkelijk, maar houdt de bestuurder wel uitstekend op z’n plek.
De spoiler achterop is van het niveau “The Fast and the Furious” maar staat de GTAm in combinatie met de sideskirts en diffuser érg goed.
Het uitlaatsysteem is, net zoals de Quadrifoglio, voorzien van een klep. Echter is de klep bij de GTA wél handmatig te bedienen door de auto in de Race modus te zetten en even te wachten.
Hoe dat klinkt? Luid! Met de klep dicht klinkt de V6 al waanzinnig, maar met open klep komt deze pas écht tot leven.
Gezien de prijs van de GTA (en de nog duurdere GTAm) zal de kans klein zijn dat we deze in Nederland veel zullen tegenkomen. Je hebt een grotere kans om de GTA tegen te komen bij onze zuiderburen, Zeeuw wist mij te vertellen dat er ruim 100 exemplaren zijn verkocht in België alleen!
Wil je je eigen GTA samenstellen? Ga dan naar
de configurator van Alfa Romeo.Voor nu even genoeg gepraat, geniet van de video en foto’s hieronder, die zeggen meer dan het verhaal hierboven.
https://youtu.be/K8Sd89vf-Tc