!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

bekkie
2.952

• Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk TCT
    - Super Alfist
Re: Met de Giulia op vakantie
« Reactie #15 Gepost op: 9 maart 2025, 16:23:41 »
Ook wel handig om te weten dat je bij de lokale benzinestations in Italië alleen maar met cash geld kunt betalen. Betaalkaarten worden vaak niet geaccepteerd.
"No no, no cards! Only cash."
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
en: Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

Bottas
1.348

- Super Alfist
« Reactie #16 Gepost op: 9 maart 2025, 16:34:34 »
Ik heb nog een girobetaalkaart!
Die wel?
*

DanaBanana
1.042

- Super Alfist
« Reactie #17 Gepost op: 9 maart 2025, 22:21:51 »
Citaat van: bekkie op  9 maart 2025, 16:23:41
Ook wel handig om te weten dat je bij de lokale benzinestations in Italië alleen maar met cash geld kunt betalen. Betaalkaarten worden vaak niet geaccepteerd.
Mmmm... dat heb ik nog nooit meegemaakt. Maar in het algemeen is men in Italië inderdaad minder gecharmeerd van pinnen dan hier in Nederland, dus in die zin niet vreemd.
Btw: 'vol' tanken zoals wij dat in Nederland doorgaans doen, vindt de gemiddelde Italiaan maar raar. De gewoonte is meer om voor een rond bedrag te tanken, dat je zo in een keer kan afrekenen zonder gedoe met wisselgeld.
*

Quadrifoglio Verde
167

• Type Alfa: 75 en Giulia
    - Alfist
« Reactie #18 Gepost op: 9 maart 2025, 23:11:28 »
Het meeste wat je kunt doen is zorgen dat je alles een beetje goed voor elkaar hebt. Dus zorgen dat de auto in goede conditie is, een Europese pechverzekring afsluiten en een dashcam is ook altijd wel een fijn idee. Veel meer kun je denk ik niet doen, wij zijn ook ooit eens gestrand met een half jaar oude Giulietta in Oost Europa, je kunt altijd gewoon pech hebben. Enige waar ik nog wel eens aan zit te denken om een thuisbrengertje en krik in de kofferbak te leggen voor dergelijke ritten.

En die 2000km kun je ook vergeten. Wij zijn in 2017 naar de hak van de laars geweest en dat was in drie week tijd 7000km vanuit het noorden van het land. Ik neem aan dat je daar in de buurt ook nog wel wat gaat rondkijken en rondrijden. Een half jaar geleden zijn we met de Giulia naar Sardinië (ook een aanrader trouwens) geweest, dat was in twee week ook alweer een kleine 5000km. Je moet het dus echt wel leuk vinden om dit soort lange afstanden af te leggen en lang achter het stuur te zitten. Ik houd ervan en de Giulia is natuurlijk een fijne auto om dit soort ritten te maken. Wat tanken betreft is me niet raars bijgebleven, kon volgens mij gewoon met de pin. Hoe dat toen in 2017 ging, weet ik niet meer.
2019 Giulia 2.0T
1987 Alfa 75 3.0 V6

Historie: 146 TS - 147 TS - Giulietta Tjet - Mito JTD - Giulietta JTD - 75 1.6
*

alfata
3.480

• Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
    Moderatore - Super Alfist
« Reactie #19 Gepost op: 10 maart 2025, 08:30:20 »

Onzin. Dit is echt al heel lang niet meer zo. Sterker nog, vrijwel overal kun je tegenwoordig pinnen. Je moet er soms wel expliciet naar vragen "con carta".
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Dalondo
53

• Type Alfa: Giulia 6C Villa d'Este Ti
    Amico del club - Junior Alfist
    • Fiat 126 project
« Reactie #20 Gepost op: 10 maart 2025, 15:56:52 »
Citaat van: DanaBanana op  8 maart 2025, 17:02:54
Citaat van: DanaBanana op  8 maart 2025, 17:02:54
Overweeg de radar blocker mocht je die nog niet hebben. Al is het in Calabria het minst erg, de zuid-Italiaanse regio's (vooral Campania en Puglia) zijn berucht om de autodiefstallen. Voor sommige Italianen zelfs een reden om daar niet met de eigen auto op vakantie te gaan.

Overweeg een andere periode als je die mogelijkheid hebt. Augustus is in het zuiden van Italië heel erg warm. Ligt er natuurlijk aan wat je wilt doen, maar voor veel dingen eigenlijk gewoon té warm. Daarnaast is augustus de maand waarin heel Italië zelf vakantie viert. Gevolg: alles wat typisch toeristisch is, is bere-druk; alles wat juist niet toeristisch is, is gesloten of verlaten.

Radar blocker zit erin, helaas kan ik niet zelf mijn vakantieperiode kiezen. Ik ga naar familie, komt wel goed. Tnx.
Rosso Etna, ieder uur een andere tint
*

Dalondo
53

• Type Alfa: Giulia 6C Villa d'Este Ti
    Amico del club - Junior Alfist
    • Fiat 126 project
« Reactie #21 Gepost op: 10 maart 2025, 15:59:59 »
Citaat van: PascalV op  8 maart 2025, 20:03:14
Citaat van: PascalV op  8 maart 2025, 20:03:14
Let op dat je zelf tankt, anders betaal je een flinke toeslag (+30 cent/L ofzo). Ik zocht gewoon met een app een tankstation.

Tnx, zeer welkome tip!
Rosso Etna, ieder uur een andere tint
*

bekkie
2.952

• Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk TCT
    - Super Alfist
« Reactie #22 Gepost op: 10 maart 2025, 17:25:46 »

Onzin. Dit is echt al heel lang niet meer zo. Sterker nog, vrijwel overal kun je tegenwoordig pinnen. Je moet er soms wel expliciet naar vragen "con carta".

Hoezo onzin? Denk je dat ik dit uit mijn duim zit te zuigen?
Waren eigen ervaringen de afgelopen jaren, o.a. in 2023 in de Marken.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
en: Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

jt
364

• Type Alfa: Giulietta/GTV
    - Senior Alfist
« Reactie #23 Gepost op: 10 maart 2025, 18:26:50 »
Citaat van: Quadrifoglio Verde op  9 maart 2025, 23:11:28
Citaat van: Quadrifoglio Verde op  9 maart 2025, 23:11:28
Het meeste wat je kunt doen is zorgen dat je alles een beetje goed voor elkaar hebt. Dus zorgen dat de auto in goede conditie is, een Europese pechverzekring afsluiten en een dashcam is ook altijd wel een fijn idee. Veel meer kun je denk ik niet doen, wij zijn ook ooit eens gestrand met een half jaar oude Giulietta in Oost Europa, je kunt altijd gewoon pech hebben. Enige waar ik nog wel eens aan zit te denken om een thuisbrengertje en krik in de kofferbak te leggen voor dergelijke ritten.

En die 2000km kun je ook vergeten. Wij zijn in 2017 naar de hak van de laars geweest en dat was in drie week tijd 7000km vanuit het noorden van het land. Ik neem aan dat je daar in de buurt ook nog wel wat gaat rondkijken en rondrijden. Een half jaar geleden zijn we met de Giulia naar Sardinië (ook een aanrader trouwens) geweest, dat was in twee week ook alweer een kleine 5000km. Je moet het dus echt wel leuk vinden om dit soort lange afstanden af te leggen en lang achter het stuur te zitten. Ik houd ervan en de Giulia is natuurlijk een fijne auto om dit soort ritten te maken. Wat tanken betreft is me niet raars bijgebleven, kon volgens mij gewoon met de pin. Hoe dat toen in 2017 ging, weet ik niet meer.

Wat betreft de dashcam, let op dat deze verboden is in doorreis land Oostenrijk..... Geen idee hoe streng ze zijn, maar ik koppel em daar altijd af.
Mijn alfa: Giulietta  1.4 MA TCT 2011, GTV 3.0 24v 2001
*

DanaBanana
1.042

- Super Alfist
« Reactie #24 Gepost op: 10 maart 2025, 18:48:22 »

Hoezo onzin? Denk je dat ik dit uit mijn duim zit te zuigen?
Waren eigen ervaringen de afgelopen jaren, o.a. in 2023 in de Marken.

Ik denk dat jullie allebei een beetje gelijk hebben. Er is natuurlijk een verschil tussen "niet kunnen" en "liever niet willen".

Aangezien er - zoals hiervoor al uitgelegd - bij Italiaanse pompen verschillende prijzen worden gehanteerd, is de omzet aan het eind van de dag niet 1-op-1 af te leiden van het aantal verkochte liters. Door ' duur verkochte liters' te administreren als 'goedkoop verkochte liters' kan een pomphouder een deel van de omzet zwart in z'n zak steken. Maar dat kan natuurlijk alleen als er voldoende contant en zonder bonnetje wordt afgerekend.