!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
Ook wel handig om te weten dat je bij de lokale benzinestations in Italië alleen maar met cash geld kunt betalen. Betaalkaarten worden vaak niet geaccepteerd."No no, no cards! Only cash."
Overweeg de radar blocker mocht je die nog niet hebben. Al is het in Calabria het minst erg, de zuid-Italiaanse regio's (vooral Campania en Puglia) zijn berucht om de autodiefstallen. Voor sommige Italianen zelfs een reden om daar niet met de eigen auto op vakantie te gaan.Overweeg een andere periode als je die mogelijkheid hebt. Augustus is in het zuiden van Italië heel erg warm. Ligt er natuurlijk aan wat je wilt doen, maar voor veel dingen eigenlijk gewoon té warm. Daarnaast is augustus de maand waarin heel Italië zelf vakantie viert. Gevolg: alles wat typisch toeristisch is, is bere-druk; alles wat juist niet toeristisch is, is gesloten of verlaten.
Let op dat je zelf tankt, anders betaal je een flinke toeslag (+30 cent/L ofzo). Ik zocht gewoon met een app een tankstation.
Citaat van: bekkie op 9 maart 2025, 16:23:41Citaat van: bekkie op 9 maart 2025, 16:23:41Ook wel handig om te weten dat je bij de lokale benzinestations in Italië alleen maar met cash geld kunt betalen. Betaalkaarten worden vaak niet geaccepteerd."No no, no cards! Only cash."Onzin. Dit is echt al heel lang niet meer zo. Sterker nog, vrijwel overal kun je tegenwoordig pinnen. Je moet er soms wel expliciet naar vragen "con carta".
Het meeste wat je kunt doen is zorgen dat je alles een beetje goed voor elkaar hebt. Dus zorgen dat de auto in goede conditie is, een Europese pechverzekring afsluiten en een dashcam is ook altijd wel een fijn idee. Veel meer kun je denk ik niet doen, wij zijn ook ooit eens gestrand met een half jaar oude Giulietta in Oost Europa, je kunt altijd gewoon pech hebben. Enige waar ik nog wel eens aan zit te denken om een thuisbrengertje en krik in de kofferbak te leggen voor dergelijke ritten.En die 2000km kun je ook vergeten. Wij zijn in 2017 naar de hak van de laars geweest en dat was in drie week tijd 7000km vanuit het noorden van het land. Ik neem aan dat je daar in de buurt ook nog wel wat gaat rondkijken en rondrijden. Een half jaar geleden zijn we met de Giulia naar Sardinië (ook een aanrader trouwens) geweest, dat was in twee week ook alweer een kleine 5000km. Je moet het dus echt wel leuk vinden om dit soort lange afstanden af te leggen en lang achter het stuur te zitten. Ik houd ervan en de Giulia is natuurlijk een fijne auto om dit soort ritten te maken. Wat tanken betreft is me niet raars bijgebleven, kon volgens mij gewoon met de pin. Hoe dat toen in 2017 ging, weet ik niet meer.
Citaat van: alfata op 10 maart 2025, 08:30:20Citaat van: bekkie op 9 maart 2025, 16:23:41Citaat van: bekkie op 9 maart 2025, 16:23:41Ook wel handig om te weten dat je bij de lokale benzinestations in Italië alleen maar met cash geld kunt betalen. Betaalkaarten worden vaak niet geaccepteerd."No no, no cards! Only cash."Onzin. Dit is echt al heel lang niet meer zo. Sterker nog, vrijwel overal kun je tegenwoordig pinnen. Je moet er soms wel expliciet naar vragen "con carta".Hoezo onzin? Denk je dat ik dit uit mijn duim zit te zuigen?Waren eigen ervaringen de afgelopen jaren, o.a. in 2023 in de Marken.