!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Namelson
15

  • Type Alfa: MiTo QV
  • *
    - Startende Alfist
Giulietta of MiTo?
« Gepost op: 16 mei 2021, 20:00:11 »
Hallo allemaal!

Ik ben nog geen alfist, maar wel van plan om dit zeer binnenkort te worden. Op het moment ben ik druk bezig met mijn afstuderen en daarna ga ik aan het werk. HIervoor heb ik een auto nodig, dus ik ben al een poos op zoek naar een geschikte eerste auto. Ik heb wel een redelijk budget (€6k-8k), maar mijn eerste auto hoeft niet per se een hele grote te zijn. Een kleine auto met relatief veel vermogen, dat is waar ik naar op zoek ben met kilometer stand van maximaal 175k. Zo kwam ik dan ook al snel op de MiTo uit. Alle Franse merken en de VAG groep vind ik maar saai, dus de keuze voor een Alfa was snel genomen. Daarnaast kwam ik ook de Giulietta tegen en toen begon de twijfel tussen deze twee modellen.

De twijfel zit hem nu vooral in de aanschaf prijs. Mijn oog viel als eerst op de MiTo QV, 170pk in zo'n klein wagentje is wel super. Ik kwam er toen ook achter dat de Giulietta ook met 170pk geleverd wordt. Toen ik ongeveer 6 maanden geleden voor het eerst deze 2 modellen (beiden pre-facelift) met elkaar vergeleek kon ik een redelijk aantal MiTo QV's vinden met 100-175k op de teller voor mijn budget. Voor de Giulietta vond ik er een handje vol en die zaten dan toch al tegen de €8k aanschafprijs aan. Ik heb toen dus besloten om voor de MiTo te gaan.
Nu ben ik van plan vanaf komende week echt serieus naar de aanschaf van een van deze twee ga kijken, dus zocht ik het internet weer af om het huidige aanbod te kijken. Tot mijn verbazing is er veel verandert in het aanbod en ook de aanschafprijs van beiden. Er zijn nu maar een handje vol MiTo QV's die binnen mijn budget vallen, maar deze zitten al gauw op de €8k. Daarnaast zijn er nu veel meer Giulietta's met 170pk te vinden binnen mijn budget. Ik heb zelfs al een aantal Giulietta's gevonden die aan mijn eisen voldoen voor €6k. Ik heb dus nu het idee dat ik meer waar voor mijn geld krijgen met een Giulietta.

Nu vraag ik mij af of jullie mij kunnen helpen met deze keuze. Ik vind beide modellen erg mooi, dus daar kan ik de keuze niet op basseren. Proefrit met een MiTo heb ik al gepland, een Giulietta in de buurt ga ik naar op zoek. Daarnaast wil ik mijn keuze ook verder basseren op de kosten na de aanschaf. Is de Giulietta veel duurder in de verzekering, wegenbelasting, brandstof kosten en onderhoud? Zelf kwam ik tegen dat de MiTo QV ergens tussen de 1 op 12-14 zit, waar dit bij de Giulietta rond de 1 op 16 zit, de Giulietta dus zuiniger zelfs. Daarnaast lijkt de restwaarde van een Giulietta me ook hoger als ik hem tot boven de 200k kilometers ga rijden.

Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven, alvast bedankt!
*

OneAndOnlyRift
166

  • Type Alfa: MiTo Centenario
  • ***
    - Alfist
  • Why drive boring cars?
    • Instagram
Re: Giulietta of MiTo?
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2021, 21:11:52 »
Allereerst welkom!

Voor het budget wat je hebt, is denk ik de MiTo een perfecte keuze. Deze zijn over het algemeen wat completer uitgerust voor dat bedrag dan een Giulietta, tenzij deze al veel meer kilometers heeft gemaakt.
De MiTo QV is een leuke auto met lekker vermogen voor het gewicht wat ie heeft, ook is er met wat simpele mods en een goede tune nog meer vermogen uit te halen en over het algemeen een sportieve auto. De Giulietta is ook een prachtige auto met, voor je budget, vaak dezelfde motor/vermogen als de MiTo, echter natuurlijk zwaarder door de grootte van de auto.

Als je de twee gaat vergelijken qua onderhoud, hebben ze met dit motorblok (1.4 turbo multiair) relatief dezelfde kwalen.

- De multiair module van de eerste generatie (2010 t/m 2012 uit mijn hoofd) is erg gevoelig voor het soort olie dat wordt gebruikt, ook na deze jaren willen ze nog wel eens problemen geven, maar een stuk minder. Idealiter wil je er eentje hebben waarbij de multiair module al is vervangen, omdat dit best een prijzig punt is. Dat doet echter niks af aan het motorblok, bij goed onderhoud zijn het geweldige motoren die lang meekunnen.
- Kabelboom naar de kofferbak. Beide modellen hebben last van een te korte kabelboom naar de kofferbak waar na verloop van tijd schade door kan ontstaan. Dit is geen extreme ingreep en elke Alfa dealer/monteur heeft het reparatiesetje wel liggen.
- Verlichting in de tellerbak, slechte soldering, ook dit zijn geen extreme kosten om te laten reparen, maar wel het noteren waard.

Bij algemeen onderhoud zal je bij de ene net wat meer kwijt zijn dan de ander, maar heel extreem zal dit niet van elkaar verschillen.

Bij een vergelijking van de kosten zal de Giulietta wel wat duurder zijn, hij is zwaarder, dus meer wegenbelasting, de originele prijs is hoger dus je zal wat meer aan de verzekering betalen. Qua brandstofkosten zitten ze voor zover ik weet vrij gelijk, al hangt dit 80% af van je rijgedrag natuurlijk ;)

Succes met je zoektocht en aankoop en mocht je knoop hebben doorgehakt, foto's zijn hier altijd welkom!
> Mito Centenario Nero Etna w. Veloce facelift > Stage 1 Tune H&S Corse (175pk & 285nm) >  Novitec Stradale Schroefset, 15mm Eibach spacers > GTech Exhaust > Brembo QV Brakes.  > BMC Open Filter
*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta of MiTo?
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2021, 21:25:53 »
@OneAndOnlyRift slaat hierboven de spijker op de kop! De MiTo QV is een lekker bommetje, de Giulietta een slagje “meer” auto op alle fronten; wat meer comfort, meer ruimte, meer kilometervreter. Dat laatste is nog een overweging waard: de zitpositie in de MiTo is anders dan die in de Giulietta. De laatste zit je wat meer met de benen horizontaal, waar je in de MiTo iets meer “boven” de pedalen zit. Als je elke dag lange ritten maakt kan dat een additionele overweging zijn.

Succes met je keuze en inderdaad: foto’s zijn we gek op 😎
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

Robert69
1.284

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta of MiTo?
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2021, 07:26:01 »
Nog een dingetje om rekening mee te houden: het verbruik van in elk  geval de Giulietta is in de praktijk lager dan op papier. Alles is afhankelijk van je rechter voetje, maar kijk niet raar op als het verbruik rond de 1:12 ligt. Of lager.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

DanielH92
1.945

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Giulietta of MiTo?
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2021, 07:34:37 »
Klopt, zit met mijn 1.4MA op 1:12,5
Best veel stadsverkeer, en die 209pk (Stage1 gechipt) zijn erg verleidelijk regelmatig even los te laten :)
*

OneAndOnlyRift
166

  • Type Alfa: MiTo Centenario
  • ***
    - Alfist
  • Why drive boring cars?
    • Instagram
Re: Giulietta of MiTo?
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2021, 08:09:55 »
MiTo is qua verbruik niet veel beter, ik zit ook rond de 1/12, met een beetje m’n best rond de 1/14 maar dat rijdt niet leuk
> Mito Centenario Nero Etna w. Veloce facelift > Stage 1 Tune H&S Corse (175pk & 285nm) >  Novitec Stradale Schroefset, 15mm Eibach spacers > GTech Exhaust > Brembo QV Brakes.  > BMC Open Filter
*

Reynaert98
161

  • Type Alfa: Giulietta 1.4TB Sportiva
  • ***
    - Alfist
Re: Giulietta of MiTo?
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2021, 09:33:44 »
Ook nog een dingetje om rekening mee te houden is de zitpositie in de Mito, geen idee of dat bij de Giulietta ook zo is. De zitpositie is typisch Italiaans; het stuurwiel en de pedalen zitten ongeveer even ver van elkaar af waardoor je of te ver weg met je armen zit of te krap met je benen. Zelfs met het stuur helemaal naar voren zitten mijn armen (ik ben 1,78) nog net iets te ver waardoor het scherper insturen af en toe nogal ongemakkelijk is zonder mijn handen te verplaatsen.
*

8Ball
659

  • Type Alfa: Alfa Romeo 159SW TBi Ti
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulietta of MiTo?
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2021, 09:47:38 »
Ook nog een dingetje om rekening mee te houden is de zitpositie in de Mito, geen idee of dat bij de Giulietta ook zo is. De zitpositie is typisch Italiaans; het stuurwiel en de pedalen zitten ongeveer even ver van elkaar af waardoor je of te ver weg met je armen zit of te krap met je benen. Zelfs met het stuur helemaal naar voren zitten mijn armen (ik ben 1,78) nog net iets te ver waardoor het scherper insturen af en toe nogal ongemakkelijk is zonder mijn handen te verplaatsen.

Zo herkenbaar! Wat dat betreft was het instappen in de 159 wel weer een verademing: stuur naar je toe, benen gestrekt. Ideaal. De MiTo is wat Italiaans daarin, de Giulietta kun je meer richting de 159-zit dan de MiTo-zit rekenen.
Alfa Romeo 159 TBi Ti Rosso Competizione

Oude liefdes:
AR MiTo QV 100/101 Rosso Alfa
AR 159SW 1750TBi Ti Bianco Ghiaccio
AR 159SW 1.9JTDm Nero

2-wielers:
Ducati S4R 996
*

Namelson
15

  • Type Alfa: MiTo QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta of MiTo?
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2021, 11:51:43 »
Allereerst welkom!

Voor het budget wat je hebt, is denk ik de MiTo een perfecte keuze. Deze zijn over het algemeen wat completer uitgerust voor dat bedrag dan een Giulietta, tenzij deze al veel meer kilometers heeft gemaakt.
De MiTo QV is een leuke auto met lekker vermogen voor het gewicht wat ie heeft, ook is er met wat simpele mods en een goede tune nog meer vermogen uit te halen en over het algemeen een sportieve auto. De Giulietta is ook een prachtige auto met, voor je budget, vaak dezelfde motor/vermogen als de MiTo, echter natuurlijk zwaarder door de grootte van de auto.

Als je de twee gaat vergelijken qua onderhoud, hebben ze met dit motorblok (1.4 turbo multiair) relatief dezelfde kwalen.

- De multiair module van de eerste generatie (2010 t/m 2012 uit mijn hoofd) is erg gevoelig voor het soort olie dat wordt gebruikt, ook na deze jaren willen ze nog wel eens problemen geven, maar een stuk minder. Idealiter wil je er eentje hebben waarbij de multiair module al is vervangen, omdat dit best een prijzig punt is. Dat doet echter niks af aan het motorblok, bij goed onderhoud zijn het geweldige motoren die lang meekunnen.
- Kabelboom naar de kofferbak. Beide modellen hebben last van een te korte kabelboom naar de kofferbak waar na verloop van tijd schade door kan ontstaan. Dit is geen extreme ingreep en elke Alfa dealer/monteur heeft het reparatiesetje wel liggen.
- Verlichting in de tellerbak, slechte soldering, ook dit zijn geen extreme kosten om te laten reparen, maar wel het noteren waard.

Bij algemeen onderhoud zal je bij de ene net wat meer kwijt zijn dan de ander, maar heel extreem zal dit niet van elkaar verschillen.

Bij een vergelijking van de kosten zal de Giulietta wel wat duurder zijn, hij is zwaarder, dus meer wegenbelasting, de originele prijs is hoger dus je zal wat meer aan de verzekering betalen. Qua brandstofkosten zitten ze voor zover ik weet vrij gelijk, al hangt dit 80% af van je rijgedrag natuurlijk ;)

Succes met je zoektocht en aankoop en mocht je knoop hebben doorgehakt, foto's zijn hier altijd welkom!

Bedankt voor je verwelkoming en uitgebreide reactie, hier heb ik wat aan!

Echter is het nu wel zo dat ik wat betreft MiTo QV's minder aanbod vind voor mijn budget. Als ik op Autoscout kijk vind ik slechts 3 MiTo QV's die binnen mijn budget vallen en deze zitten meteen al op de €8k. Bij de Giulietta vind ik er 9 voor mijn budget beginnend met €6950. Maar goed, ik heb nog geen haast met de aanschaf en ga het de komende tijd in de gaten houden.

Verder wat betreft de opties, mijn harde eisen zijn:
- Cruise control
- Airco

Gewenste extra eisen:
- Lederen bekleding
- Armsteun
- Goede geluidsset (Bose meestal zag ik?)

Deze vind ik volgens mij ook op iet wat minder rijk uitgerustte modellen.
*

Namelson
15

  • Type Alfa: MiTo QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta of MiTo?
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2021, 11:59:31 »
Ook nog een dingetje om rekening mee te houden is de zitpositie in de Mito, geen idee of dat bij de Giulietta ook zo is. De zitpositie is typisch Italiaans; het stuurwiel en de pedalen zitten ongeveer even ver van elkaar af waardoor je of te ver weg met je armen zit of te krap met je benen. Zelfs met het stuur helemaal naar voren zitten mijn armen (ik ben 1,78) nog net iets te ver waardoor het scherper insturen af en toe nogal ongemakkelijk is zonder mijn handen te verplaatsen.

Goed dat je dit zegt, want dit zal voor mij zeker een grote rol gaan spelen. Zelf ben ik namelijk 1.95m, dus een grote kans dat ik niet lekker ga zitten in de MiTo dan. Ik merk dit zelf ook in de Suziki Swift van mijn schoonmoeder. Hier ben ik al 2 keer mee op vakantie geweest en heb de dagen erna gewoon een blessure aan mijn scheenbeen van het constant op moeten tillen van mijn rechter voet.

Ik ga vanmiddag om 14:00 een proefrit maken in een MiTo die hier in de buurt staat. Dit is wel de TwinAir uitvoering met 85pk, maar het gaat mij er dan om of ik lekker in die auto kan zitten en hoe hij aanvoelt.
*

OneAndOnlyRift
166

  • Type Alfa: MiTo Centenario
  • ***
    - Alfist
  • Why drive boring cars?
    • Instagram
Re: Giulietta of MiTo?
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2021, 12:00:34 »
Cruise control en airco hebben ze bijna allemaal dus dat zal het aantal zoekresultaten niet merkbaar uitdunnen, je secundaire wensen wel. De MiTo QV is niet standaard geleverd met leren bekleding, dat was een optie uit m’n hoofd.

Armsteun hebben ze wel allemaal, met als enkele uitzondering de sabelt kuipstoelen, deze hebben geen ruimte hiervoor.

Persoonlijk zou ik niet de Bose installatie een harde eis maken, voor het extra geld wat je betaald daarvoor, zijn aftermarket speakers van bijvoorbeeld gladen van betere kwaliteit.

Als laatste, het aanbod voor MiTo QV’s is inderdaad wat lager dan het aanbod voor de giulietta maar dit heeft ook te maken met de uitvoering. De standaard MiTo zul je ook veel vaker zien dan de Giulietta QV om het om te draaien. Schroom daarom ook absoluut niet om door heel Nederland te kijken, er staat best een hoop door t land heen
> Mito Centenario Nero Etna w. Veloce facelift > Stage 1 Tune H&S Corse (175pk & 285nm) >  Novitec Stradale Schroefset, 15mm Eibach spacers > GTech Exhaust > Brembo QV Brakes.  > BMC Open Filter
*

OneAndOnlyRift
166

  • Type Alfa: MiTo Centenario
  • ***
    - Alfist
  • Why drive boring cars?
    • Instagram
Re: Giulietta of MiTo?
« Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2021, 12:02:05 »
Ook nog een dingetje om rekening mee te houden is de zitpositie in de Mito, geen idee of dat bij de Giulietta ook zo is. De zitpositie is typisch Italiaans; het stuurwiel en de pedalen zitten ongeveer even ver van elkaar af waardoor je of te ver weg met je armen zit of te krap met je benen. Zelfs met het stuur helemaal naar voren zitten mijn armen (ik ben 1,78) nog net iets te ver waardoor het scherper insturen af en toe nogal ongemakkelijk is zonder mijn handen te verplaatsen.

Goed dat je dit zegt, want dit zal voor mij zeker een grote rol gaan spelen. Zelf ben ik namelijk 1.95m, dus een grote kans dat ik niet lekker ga zitten in de MiTo dan. Ik merk dit zelf ook in de Suziki Swift van mijn schoonmoeder. Hier ben ik al 2 keer mee op vakantie geweest en heb de dagen erna gewoon een blessure aan mijn scheenbeen van het constant op moeten tillen van mijn rechter voet.

Ik ga vanmiddag om 14:00 een proefrit maken in een MiTo die hier in de buurt staat. Dit is wel de TwinAir uitvoering met 85pk, maar het gaat mij er dan om of ik lekker in die auto kan zitten en hoe hij aanvoelt.

Zelf ben ik 1.97 en heb al meerdere lange (6 uur) ritten gemaakt zonder dat de zitpositie oncomfortabel werd, ik heb hierbij de stoel zo laag mogelijk en net niet helemaal naar achter
> Mito Centenario Nero Etna w. Veloce facelift > Stage 1 Tune H&S Corse (175pk & 285nm) >  Novitec Stradale Schroefset, 15mm Eibach spacers > GTech Exhaust > Brembo QV Brakes.  > BMC Open Filter
*

Namelson
15

  • Type Alfa: MiTo QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta of MiTo?
« Reactie #12 Gepost op: 17 mei 2021, 12:03:37 »
Ook nog een dingetje om rekening mee te houden is de zitpositie in de Mito, geen idee of dat bij de Giulietta ook zo is. De zitpositie is typisch Italiaans; het stuurwiel en de pedalen zitten ongeveer even ver van elkaar af waardoor je of te ver weg met je armen zit of te krap met je benen. Zelfs met het stuur helemaal naar voren zitten mijn armen (ik ben 1,78) nog net iets te ver waardoor het scherper insturen af en toe nogal ongemakkelijk is zonder mijn handen te verplaatsen.

Zo herkenbaar! Wat dat betreft was het instappen in de 159 wel weer een verademing: stuur naar je toe, benen gestrekt. Ideaal. De MiTo is wat Italiaans daarin, de Giulietta kun je meer richting de 159-zit dan de MiTo-zit rekenen.

Dit is heel handig om te weten! In mijn vorige reactie gaf ik al aan dat ik 1.95m ben. Maarja, met zo'n lengte ben ik natuurlijk wel gewend om wat opgekropter in kleine auto's te zitten. Ik ga vanmiddag de MiTo uitproberen en dan ga ik het ondervinden. Misschien is dit dan wel een extra argument om voor de Giulietta te moeten kiezen en de iet wat hogere kosten maar voor lief te nemen. Of, ik moet naar een 159 kijken.... Maar dit is denk ik iets te veel auto voor mij als eerste auto.
*

Namelson
15

  • Type Alfa: MiTo QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta of MiTo?
« Reactie #13 Gepost op: 17 mei 2021, 12:06:39 »
Ook nog een dingetje om rekening mee te houden is de zitpositie in de Mito, geen idee of dat bij de Giulietta ook zo is. De zitpositie is typisch Italiaans; het stuurwiel en de pedalen zitten ongeveer even ver van elkaar af waardoor je of te ver weg met je armen zit of te krap met je benen. Zelfs met het stuur helemaal naar voren zitten mijn armen (ik ben 1,78) nog net iets te ver waardoor het scherper insturen af en toe nogal ongemakkelijk is zonder mijn handen te verplaatsen.

Goed dat je dit zegt, want dit zal voor mij zeker een grote rol gaan spelen. Zelf ben ik namelijk 1.95m, dus een grote kans dat ik niet lekker ga zitten in de MiTo dan. Ik merk dit zelf ook in de Suziki Swift van mijn schoonmoeder. Hier ben ik al 2 keer mee op vakantie geweest en heb de dagen erna gewoon een blessure aan mijn scheenbeen van het constant op moeten tillen van mijn rechter voet.

Ik ga vanmiddag om 14:00 een proefrit maken in een MiTo die hier in de buurt staat. Dit is wel de TwinAir uitvoering met 85pk, maar het gaat mij er dan om of ik lekker in die auto kan zitten en hoe hij aanvoelt.

Zelf ben ik 1.97 en heb al meerdere lange (6 uur) ritten gemaakt zonder dat de zitpositie oncomfortabel werd, ik heb hierbij de stoel zo laag mogelijk en net niet helemaal naar achter

Jaaa precies, het kan dus wel, maar denk dat het ook erg persoonsafhankelijk is. Ik ga het ondervinden vanmiddag!
*

Namelson
15

  • Type Alfa: MiTo QV
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulietta of MiTo?
« Reactie #14 Gepost op: 17 mei 2021, 12:21:25 »
Cruise control en airco hebben ze bijna allemaal dus dat zal het aantal zoekresultaten niet merkbaar uitdunnen, je secundaire wensen wel. De MiTo QV is niet standaard geleverd met leren bekleding, dat was een optie uit m’n hoofd.

Armsteun hebben ze wel allemaal, met als enkele uitzondering de sabelt kuipstoelen, deze hebben geen ruimte hiervoor.

Persoonlijk zou ik niet de Bose installatie een harde eis maken, voor het extra geld wat je betaald daarvoor, zijn aftermarket speakers van bijvoorbeeld gladen van betere kwaliteit.

Als laatste, het aanbod voor MiTo QV’s is inderdaad wat lager dan het aanbod voor de giulietta maar dit heeft ook te maken met de uitvoering. De standaard MiTo zul je ook veel vaker zien dan de Giulietta QV om het om te draaien. Schroom daarom ook absoluut niet om door heel Nederland te kijken, er staat best een hoop door t land heen

De cruise control en airco zijn alleen mijn harde eisen inderdaad en ik zal de secundaire eis voor Bose loslaten. Lijkt me ook wel leuk om zelf andere speakers in te bouwen.

Het punt dat je maakt met betrekking tot de QV begrijp ik inderdaad wel ja. Zou je me aanraden om bijvoorbeeld ook naar de 135pk en 155pk uitvoeringen te kijken?